۰ نفر

جنبش توقف طرح صیانت

۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۷:۴۲
کد خبر: 552060
جنبش توقف طرح صیانت

بیش از20 نماینده با شنیدن صدای مردم و کسب‌وکارها با ارائه درخواستی به هیأت رئیسه مجلس خواستار خارج شدن طرح جنجالی اینترنت از ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بالاخره با پیگیری‌ها، درخواست‌ها و پیشنهادهای متخصصان، کاربران و بازیگران حوزه فناوری، نامه‌ای با امضای بیش از 20نماینده مجلس شورای اسلامی به هیات رییسه مجلس تقدیم شد که براساس آن، درصورت لغو اصل هشتاد و پنجی بودن طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی»، این طرح می‌تواند در صحن علنی مجلس با حضور همه نمایندگان ملت بررسی شود.

البته لغو اصل هشتاد و پنجمی شدن طرح موسوم به «صیانت از کاربران» در حالی تقدیم هیأت رییسه مجلس شده است که در جلسات آینده مجلس و در اولویت، نمایندگان سرگرم بررسی صلاحیت و رأی اعتماد هیأت جدید وزیران خواهند بود. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که این موضوع از 2هفته آینده در دستور صحن علنی مجلس قرار بگیرد. این ظرفیت قانونی(درخواست لغو بررسی طرح براساس اصل 85) مبتنی بر تبصره 2ماده 167آیین‌نامه داخلی مجلس است. بر این اساس، اگر 15نماینده درخواست کنند که بررسی یک طرح از ذیل اصل 85خارج شود، مجلس موظف است این درخواست را بررسی کند و به آن رأی دهد.

تأکید بر ارائه لایحه

محمد کشوری، کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات  با اشاره به اینکه این درخواست لغو طرح صیانت طبق اصل 85باید در مجلس مطرح و برای آن رأی‌گیری شود، می‌گوید: «درصورتی که این درخواست آرای لازم نمایندگان مجلس را به‌دست آورد، طرح حمایت از کاربران به وسیله همه نمایندگان مجلس و در صحن علنی و به‌صورت عادی بررسی خواهد شد.» کشوری با اشاره به متن نامه درخواست نمایندگان مبنی بر تأکید مقام معظم رهبری بر ارائه لایحه ادامه می‌دهد: «حرف ما و سایر منتقدان به طرح هم همین بود. ضمن اینکه ایرادات جدی در طرح وجود دارد که باید رفع شود و بسیار محتمل است که درخواست نمایندگان برای لغو طرح صیانت رأی بیاورد.» کشوری با ابراز خشنودی از اینکه صدای منتقدان طرح از سوی نمایندگان شنیده و درخواست لغو مطرح شد، می‌گوید: «اگر مجلس به این درخواست رأی مثبت دهد، بین 2تا 3‌ماه در بررسی طرح صیانت وقفه می‌افتد که زمان مناسبی برای بررسی‌های بیشتر کارشناسی خواهد بود.»

فرصتی برای جبران

پوریا آسترکی، تحلیلگر شبکه‌های اجتماعی هم اقدام نمایندگان برای لغو اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت را اقدام مهم و مناسبی می‌داند. آسترکی این اقدام نمایندگان را درواقع تلاش برای جبران تصویب بررسی این طرح در چارچوب اصل 85 و ظرفیت‌های قانونی عنوان می‌کند و این درخواست را فرصتی دیگر می‌داند که در اختیار نمایندگان قرار گرفته تا این بار به درستی اعمال نظر کنند.

به‌گفته او «زمانی که این طرح در مجلس برای بررسی در چارچوب اصل 85به رأی نمایندگان گذاشته شد، حدود 80نماینده حضور نداشتند، درحالی‌که اگر نمایندگان بیشتری در صحن حضور داشتند، این طرح رأی نمی‌آورد». آسترکی همچنین به اعتراضات و انتقادات بدنه رسانه‌ای و کارشناسان فناوری کشور اشاره می‌کند و براین باور است که این انتقادات تردیدی در مورد ایراددار بودن و نپخته بودن این طرح باقی نگذاشت.

تحلیلگر شبکه‌های اجتماعی نه‌تنها این طرح را از باب حقوق کاربران دارای مشکلاتی می‌داند بلکه معتقد است که این طرح می‌تواند مشوقی برای خروج نیروهای متخصص از کشور باشد که بسیار خطرناک خواهد بود. آسترکی با اشاره به اینکه اگر این درخواست در یک جلسه عادی و با حضور تعداد بیشتری از نمایندگان به رأی گذاشته شود، به‌احتمال زیاد رأی می‌آورد و طرح به صحن علنی بازمی‌گردد، تأکید می‌کند: «همچنین با عنایتی که نماینده‌ها به‌نظر موکلان و نظر کارشناسان دارند، ان‌شاءالله با این درخواست موافقت می‌شود.» او با اشاره به اینکه دغدغه‌هایی که طراحان دارند، درست است اما با نگاهی نادرست بررسی شده تأکید می‌کند که «این دغدغه‌ها در هر طرح یا لایحه دیگری هم باید درنظر گرفته شود و امیدوارم این فرصت باعث شود که دولت یک لایحه مناسب‌تر و کارشناسی‌تری ارائه دهد.»