با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده به واسطه شیوع ویروس کرونا و اجبار به دورکاری بسیاری از مردم سراسر جهان، افراد زیادی که دارای شرایط اقتصادی آسیب‌پذیر هستند، به اینترنت دسترسی ندارند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ مردم در حال حاضر به دلیل بیماری همه‌گیر کووید-19، بیش از هر زمان دیگری در خانه کار می‌کنند. دسترسی به اینترنت در حالی که افراد دورکاری می‌کنند، برای نگه داشتن یا جستجوی مشاغل نیز ضروری است. همچنین افراد برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده که ممکن است نتوانند در طول محدودیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی با آنها ملاقات کنند، به اینترنت نیاز دارند.

در این زمینه بخوانید

درآمد میلیارد دلاری اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی!

فروش آنلاین کدام محصولات رو به رشد است؟

رشد خدمات درمانی از راه دور در بحبوحه کرونا

برای افرادی که موقعیت اقتصادی آسیب‌پذیرتری دارند، کمبود اینترنت به میزان قابل توجهی می‌تواند شرایط نامناسب اقتصادی را پیچیده‌تر کند.

بر اساس نظرسنجی اخیر گالوپ، تنها 24درصد از افراد سراسر جهان که در موقعیت‌های اقتصادی بسیار آسیب‌پذیر هستند، به نوعی به اینترنت دسترسی داشتند. کمتر از نیمی از افراد با برچسب وضعیت آسیب‌پذیری اقتصادی متوسط به اینترنت دسترسی داشتند، در حالی که این آمار در میان افراد با سطح آسیب‌پذیری اقتصادی پایین، 75درصد بود.

گفتنی است که گالوپ، آسیب‌پذیری اقتصادی را در سال گذشته به این صورت تعریف کرد که در آن وضعیت، فرد یا خانوار قادر به تهیه مواد اولیه غذایی یا سرپناه نیستند. همچنین آسیب‌پذیر با سطح بالا به افرادی گفته می‌شود که شبکه ایمنی از دوستان یا خانواده برای کمک به آنها در شرایط دشوار اقتصادی نداشته باشند.

صرف نظر از وضعیت آسیب‌پذیری اقتصادی، در کشورهای توسعه‌یافته به احتمال زیاد، اکثریت افراد از هر طبقه اجتماعی یا اقتصادی به اینترنت دسترسی دارند. در کشورهای در حال توسعه، تنها 21درصد از افرادی که دارای آسیب‌پذیری اقتصادی بالایی هستند به اینترنت دسترسی دارند.

دسترسی نداشتن به اینترنت در مناطق روستایی و فقیرنشین جهان، صدها میلیون نفر را در مضیقه نگاه داشته و همه‌گیری کووید-19 تنها باعث تشدید این مشکلات تکنولوژیک می‎‌شود.

در نمودار ارائه شده، درصد دسترسی افراد به اینترنت با در نظر گرفتن سطح آسیب‌پذیری اقتصادی را مشاهده می‌کنید؛

دسترسی به اینترنت