۰ نفر

مهلت یک ماهه رییس‌جمهوری برای الکترونیکی شدن خدمات ۱۰دستگاه

۷ خرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۳۳
کد خبر: 442230
مهلت یک ماهه رییس‌جمهوری برای الکترونیکی شدن خدمات ۱۰دستگاه

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: طی دستور ویژه رییس جمهوری به چند دستگاه اجرایی مقرر شد ظرف مدت یک ماه چندین خدمت از خدمات دولت به صورت غیر حضوری و الکترونیکی در اختیار مردم قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «رضا باقری اصل» ضمن اعلام این خبر درباره وظایفی که دستگاه‌های مختلف باید ظرف مدت یک ماه آن‌ها را به نتیجه برسانند، افزود: با دستور رئیس‌جمهوری دستگاه‌ها موظف شدند خدمات خود را به‌صورت الکترونیک به ذینفعان ارائه دهند و دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز مسئول رسیدگی و پیگیری این خدمات است و موظف شده تا گزارش پیشرفت آن‌ها را به رئیس‌جمهوری اعلام کند.

وی اشاره کرد: وظایفی که رئیس‌جمهوری برای دستگاه‌ها مقرر کرده‌ است به اجرای مصوبات جلسه سیزدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات برمی‌گردد و به‌منظور تسهیل در ارائه خدمات الکترونیکی، کاهش تردد، فاصله‌گذاری اجتماعی و افزایش رضایتمندی مردم ابلاغ‌شده است.

در تمامی این ۱۰‌نامه ابلاغی به دستگاه‌های مختلف، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که نائب رئیس شورای اجرایی فناوری اطلاع را عهده‌دار است نیز موظف شده تا به‌صورت مستمر پیشرفت موضوع را تا حصول نتیجه، پیگیری کرده و جزئیات آن را گزارش دهد.

او درباره محورهای این خدمات گفت: بر این اساس بانک مرکز موظف شده ضمن تسریع در ابلاغ ضوابط لازم برای استقرار خدمات مربوط و اصلاح فرآیندهای در بانک‌ها و مؤسسات تابعه حداکثر تا پایان خردادماه الکترونیکی شدن خدمات کیف پول الکترونیکی، خدمات پرداخت اعتباری، پذیرش و جایگزینی استعلام الکترونیک و حذف دریافت مستندات کاغذی معادل در افتتاح حساب، درخواست و دریافت تسهیلات، درخواست صدور و تحویل دسته‌چک و استعلام الکترونیکی تضامین بانکی را در دستور کار خود قرار بدهد.

وی اشاره کرد: وزارت اقتصاد و امور دارایی دیگر دستگاهی است که یک ماه فرصت دارد تا تمهیداتی به‌منظور حذف مدارک فیزیکی هویتی، استعلامات غیر الکترونیکی بین دستگاهی در صدور مجوز در کسب‌وکارها، اصلاح فرآیند، تعامل و تبادل داده با ذینفعان و تسریع در ارائه خدمات بیندیشد و آن‌ها را تا آخر خردادماه ارائه دهد.

باقری اصل در ادامه گفت: در این ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش نیز به ثبت‌نام الکترونیکی مدارس، ارائه گواهی ارزش تحصیلی دانش آموزان به‌صورت الکترونیکی، پذیرش و جایگزینی استعلام الکترونیکی هویت و مکان اقامت و حذف دریافت مستندات کاغذی معادل در ثبت‌نام دانش آموزان موظف شد.  

سازمان امور مالیاتی کشور نیز دیگر دستگاهی است که یک ماه فرصت دارد تا مالیات نقل‌وانتقال املاک، مالیات بر اجاره، مالیات بر ارث، استرداد مالیات و عوارض، صدور گواهی ثبت‌نام مالیات بر ارزش‌افزوده، پرداخت الکترونیکی مالیات، راه‌اندازی ابلاغ الکترونیکی مالیات را در دستور کار خود قرار بدهد.

همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار نیز دراین‌بین به برگزاری الکترونیکی مجامع شرکت‌ها، توزیع الکترونیکی سود سهام، ثبت‌نام غیرحضوری سجام موظف شده است.

وزارت کشور (ناجا) دیگر دستگاهی است که استعلام مربوط به خدمات گذرنامه، اصالت خودرو، نظام‌وظیفه، ممنوع‌الخروجی، خلافی خور دو، تأییدیه اماکن و اصلاح فرآیندها به آن ابلاغ‌شده است.

نسخه‌پیچی الکترونیکی، نسخه‌نویسی الکترونیک، پذیرش اسناد الکترونیکی و تسریع در ارائه خدمات مربوط نیز در دستور کار بهداشت و سازمان‌های ارائه‌کننده خدمات سلامت قرار گرفت.

سازمان تأمین اجتماعی نیز باید خدمات مربوط به درخواست و برقراری بیمه بیکاری و بازنشستگی، تائید نسخ دارویی و اسناد پزشکی، ارائه سوابق بیمه‌شدگان به سازمان‌ها و مراجع ذی‌ربط ازجمله کارفرمایان و شخص بیمه‌شده، ارائه مفاصا حساب قرارداد و خدمات بیمه کارفرمایی به‌صورت الکترونیکی انجام شود.

رئیس کارگروه تعامل‌پذیری با تأکید بر این‌که دستگاه‌های ارائه‌دهندگان خدمات عمومی که منجر به صدور قبض می‌شوند نیز بر اساس این ابلاغ موظف به انجام اموری شده‌اند، افزود: یکپارچه‌سازی تولید/قرائت، پردازش، تحویل و پرداخت قبوض آب، گاز، برق، عوارض شهرداری و جرائم ضمن اصلاح فرآیند، تعامل و تبادل داده‌های مشترکان و ذینفعان و تسریع ارائه خدمات، وظایفی است که بر اساس  این ابلاغیه به وزارت نیرو، وزارت کشور، وزارت نفت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سپرده‌شده است.

بر اساس این ابلاغ و به‌منظور پیشگیری از فساد و جعل در مدارک تحصیلی و ارائه خدمات یکپارچه الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه الکترونیکی خدمات مربوط به استعلام و گواهی اصالت مدرک تحصیلی فارغ‌التحصیلان آموزش عالی کشور، استعلام اشتغال به تحصیل و وضعیت تحصیلی دانشجویان موظف شدند.

او در پایان گفت، این‌ها ۱۰ حوزه‌ای است که رئیس‌جمهوری به دستگاه‌های مرتبط به آن دستور دادند تا خدماتشان را ظرف مدت یک ماه به‌صورت غیرحضوری و الکترونیک در اختیار مردم قرار بدهند.