۰ نفر

در کنفرانس تخصصى بیت‌کوین مطرح شد؛

بیت‌کوین یکى از راه‌هاى دور زدن تحریم‌هاست/ استفاده از نیم درصد برق کشور در تولید بیت‌کوین

۲۵ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۵۰
کد خبر: 409858
بیت‌کوین یکى از راه‌هاى دور زدن تحریم‌هاست/ استفاده از نیم درصد برق کشور در تولید بیت‌کوین

به گفته مسئولان حوزه بیت‌کوین چه در بخش خصوصى و تولید و چه در بخش دولتى، بیت‌کوین مى‌تواند در زمینه ارزآورى و دورزدن تحریم‌ها نقش موثرى ایفا کند ضمن اینکه تولید آن نیم درصد از برق کشور را استفاده مى‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین؛ امروز سومین کنفرانس حکمرانى و سیاست‌گذارى عمومى در مرکز همایش هاى صداوسیما برگزارشد که در یکى از پنل هاى آن به بررسى بیت کوین از منظر زیان یا نقش آن در توسعه اقتصادى پرداخته شد؛ در این پنل حسن مرادى دانش آموخته اقتصاد از وزارت نیرو معتقد است که بیت کوین کارکردهاى متفاتى هم از لحاظ حفظ ارزش و هم تسهیل تجارت مى تواند داشته باشد.

او با بیان اینکه بلاکچین بخشى از اقتصاد دیجیتال و بیت کوین جزیى از بلاک‌چین است، گفت: دولتى ها هنوز به بیت کوین مثل یک صنعت نگاه نمى کنند و اگرچه به آن مانند صنایع یارانه اى داده نمى شود اما دولت هزینه بیشترى هم بابت مصرف بالاى انرژى آن دریافت نمى کند.

مرادى با بیان اینکه نوسان قیمت بیت کوین یکى از مهم ترین ریسک‌هاى آن است، تاکید کرد: هزینه برق ماینینگ‌ها سه برابر صنایع دیگر بوده و اینکه مى گویند ٩برابر است را تکذیب مى کنیم.

همچنین محمدعلى اخایى، عضو هیات علمى دانشگاه تهران در این رابطه اظهار کرد: شنیده شده که تراز وزارت نیرو براى استخراج بیت کوین ساعتى یک میلیارد تومان منفى مى‌شود و به همین دلیل این مصرف بالا نیاز به کنترل جدى دارد.

وى افزود: در این شرایط دولت باید تعیین کند که ماینرهاى بزرگ، در ساعات مشخصى و شرایط خاصى فعال باشند و نباید صرفا مانع تولید آن شد چراکه رمزارزها می‌تواند کمک خرجی برای اقتصاد کل کشور باشد و با توجه به تحریم هاى موجود باید از این ظرفیت به عنوان راهکار دور زدن تحریم ها استفاده کند.

اخایى تصریح کرد: ما در آینده نزدیک ماشین و موتور برقى خواهیم داشت، بنابراین باید قوانین مناسبى براى استفاده بهینه از انرژى تعریف کنیم؛ اگرچه بیت کوین در مقابل صنایع و معادن موجود یک صنعت ناشناخته است اما در آینده به همین شکل ناشناخته نخواهد ماند چراکه جهان درحال حاضر روى این موضوع متمرکز شده است.

او تاکید کرد: نباید به بیت کوین به چشم خطر نگاه کنیم، اگرچه مصرف بالاى انرژى در تولید رمزارزها یک امتیاز منفى است، اما باید به جنبه هاى مثبت آن از جمله ارزآورى بالا نیز توجه کرد.

سعید سراج، یکى دیگر از کارشناسان حوزه بیت کوین در این نشست تخصصى توضیح داد: در کانادا و آمریکا اگرچه دولت، بانک‌ها و شرکتهای بیمه‌ای در این حوزه وارد نشده اند، ولی در حال تمرین هستند که بتوانند در آینده که به هر حال پول هم مثل سایر بخش‌ها مجازی می‌شود، آمادگی داشته باشند و منابع خود را در این راستا مدیریت کنند.

او اضافه کرد: ما در شرایط تحریمى براى ذخیره کردن اطلاعات در بستر بلاک‌چین نیاز جدى به ماینرها داریم و تنها مزیت این موضوع ارزآورى نیست؛ ما در حال حاضر از بسیارى کشورها عقب تر هستیم چراکه همین حالا کشورهاى دیگر بسیارى از فعالیت هاى خود را در بستر بلاکچین انجام مى دهند و ما صرفا نگران هزینه انرژى و اینترنت آن هستیم.

در ادامه این نشست سهیل نیکزاد، عضو هیات مدیره انجمن بلاکچین ایران ضمن تاکید بر پذیرش بیت کوین به عنوان موضوعى در گردش در همه کشورها بیان کرد: تولید رمزارزها قابل کنترل نیست؛ بیت کوین در حال تولید است و خریدار و تولیدکننده خودش را نیز دارد، بنابراین ادامه روند این موضوع به پذیرش و عدم پذیرش ما کارى ندارد.

نیکزاد تاکید کرد: بیت کوین از دیگر صنایع، در خصوص ارزآورى و اشتغال بهتر عمل مى کند و آمارها نشاندهنده این موضوع است.

وی گفت: نیم درصد برق ایران در تولید بیت کوین استفاده می‌شود، در حال حاضر ایران با اتفاقات اخیر پولی و بانکی با افت ارزش پول ملی مواجه است و تولید بیت کوین مى تواند براى ما صرفه اقتصادی داشته باشد ضمن اینکه نفت و گاز را نیز می‌توان از طریق بیت کوین فروخت.