۰ نفر

بالگرد «نبوغ» در مریخ رکوردشکنی کرد

۱۷ فروردین ۱۴۰۲، ۲۰:۲۲
کد خبر: 709974
بالگرد «نبوغ» در مریخ رکوردشکنی کرد

بالگرد مریخی نبوغ (Ingenuity) ناسا بار دیگر رکوردها را شکسته و در چهل و نهمین ماموریت خود به بالاترین ارتفاع و بیشترین سرعت در سیاره‌ی سرخ رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بالگرد مریخی ناسا تقریبا دو سال است که ماموریت خود را آغاز کرده و به طور گسترده‌ای پا را از پارامترهای اصلی ماموریت خود فراتر گذاشته است.

نبوغ  در آخرین پرواز خود در روز یکشنبه، دوم آوریل، به بالاترین ارتفاع و سریع‌ترین سرعت تا کنون رسید.

براساس گزارش ماموریت نبوغ ناسا، این بالگرد در آخرین ماموریت خود تا حداکثر ارتفاع ۵۲.۵ فوت (۱۶ متر) بالا رفت و به حداکثر سرعت ۱۴.۵ مایل در ساعت (۲۳.۳ کیلومتر در ساعت) رسید. پیش از ماموریت روز یکشنبه، سریعترین ماموریت نبوغ ۱۳.۴ مایل در ساعت (۲۱.۶ کیلومتر در ساعت) و بالاترین ارتفاع آن ۴۶ فوت (۱۴ متر) بود.

بالگرد نبوغ در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ همراه با مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا به مریخ رسید. در روز ۱۹ آوریل همان سال، نبوغ اولین پرواز کنترل شده‌ی خارج از زمین را انجام داد.

ناسا این بالگرد را طراحی کرد تا نشان دهد که پرواز کنترل شده در مریخ امکان پذیر است و نشان دهد که ماموریت‌های آینده می‌توانند از هواپیماهای پهپاد مانند برای اکتشاف منظومه شمسی استفاده کنند. ناسا در ابتدا قصد داشت این بالگرد کوچک چهار پوندی (۱.۸ کیلوگرمی) را پنج بار به پرواز در آورد.

با این حال، پس از چند پرواز اولیه، ناسا متوجه شد که این بالگرد بسیار فراتر از انتظارات عمل می‌کند و آژانس فضایی شروع به استفاده از آن به عنوان یک پیشاهنگ هوایی برای مریخ نورد استقامت کرد که در مسیر خود در اطراف دهانه جیزرو (Jezero) در مریخ به جستجوی نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی است.

پنجاهمین ماموریت نبوغ احتمالا قریب‌الوقوع است

ماموریت روز یکشنبه چهل و نهمین پرواز این بالگرد بود. با توجه به تعداد ماموریت‌هایی که از ماه آوریل ۲۰۲۱ انجام شده است، این بالگرد احتمالا به زودی پنجاهمین ماموریت خود را انجام خواهد داد.

ناسا اشاره می‌کند که نبوغ در مجموع ۸۶.۷ دقیقه پرواز کرده و ۶.۹۷۴ مایل (۱۱.۲۲۴ کیلومتر) را پیموده است.

مریخ‌نورد استقامت در ماموریت خود برای یافتن ردپایی از حیات میکروبی در مریخ به جمع‌آوری نمونه‌های زیادی پرداخته است. این نمونه‌ها در نهایت در ناحیه‌ای از مریخ قرار می‌گیرند در دهه ۲۰۳۰ از طریق یک ماموریت بازگشت نمونه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا به زمین بازگردانده می‌شوند.

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط استقامت و نبوغ به دانشمندان کمک می‌کند تا دهانه جیزرو در مریخ را بهتر درک کنند.