۰ نفر

تعطیلات عید چیکار کنیم؟ / ۲۴ ایده جالب برای خوش گذرانی با خانواده

۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۱۳
کد خبر: 706584
تعطیلات عید چیکار کنیم؟ / ۲۴ ایده جالب برای خوش گذرانی با خانواده

«وقت نداریم... پول نداریم... ماشین نداریم... یه روز تعطیل بمونیم خونه... و در یک کلمه حال نداریم!»این ها بهانه هایی هستند که معمولاً افرادی که بلد نیستند اوقات فراغت خود را خوب و خوش بگذرانند، تحویل خانواده و اطرافیانشان می دهند.

24 ایده ی جالب و ساده برای وقت گذراندن با خانواده

به گزارش اقتصاد آنلاین، فقط کمی خلاقیت و استفاده بهینه از امکانات لازم است تا بفهمیم این ها واقعاً بهانه اند. بله، برای رفتن به سفرهای آنچنانی و هتل های این چنانی و تفریحات پرهزینه، امکانات و جیب خیلی از ماها جوابگو نیست، اما آیا این ها تنها گزینه ها هستند؟ نمی شود به گزینه های کم هزینه تر فکر کرد؟ آیا آن ها که وضع مالی خوبی دارند، واقعاً مهارت آن را دارند تفریح خوب و سالمی داشته باشند و بهشان خوش بگذرد؟

لازم است اول تعریف درستی از تفریح داشته باشیم و بعد چند پیشنهاد ساده برای آن.

تفریح چیست؟

گفته می شود تفریح، اتفاقی است که باعث نزدیک تر شدن افراد به هم می شود. از غم ها می کاهد و شادی روانی ایجاد می کند. آدم ها را از نظر عاطفی بهم نزدیک کرده و نیروی آن ها را افزایش می دهد. در بسیاری مواقع عامل بازدارنده از انواع بیماری های روحی و جسمی است. آدم ها را امیدوارتر کرده و از افسردگی می رهاند.

در اسلام این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند، تا جایی که باعث سعادت و خوشبختی آدم ها می شود. مولا علی (علیه السلام) می فرمایند: «مواقع تفریح و شادمانی فرصت است، افراد عاقل فرصت ها را مغتنم می شمارند و از آن ها به نفع خوشبختی و سعادت خویش استفاده می کنند.»

و یا در جایی دیگر که امام رضا (علیه السلام) عنوان می کنند اوقات روزمان را به ۴ بخش تقسیم کنیم؛ بخشی برای تأمین معاش و کار، بخشی برای عبادت، بخشی برای معاشرت با برادران مورد اعتماد و کسانی که ما را به عیب های مان آشنا می کنند و بخشی هم به تفریحات و لذایذ. تا بتوانیم از مسرت و شادی ساعات تفریح نیرو بگیریم و از این نیرو برای انجام کارهای دیگر استفاده کنیم.

پس تفریح ویژگی هایی دارد. متأسفانه برخی کارها امروزه به اشتباه تفریح نامیده می شوند. اعمالی که تنها شادی های کاذب لحظه ای ایجاد کرده و نه تنها تأمین کننده انرژی مفید جسمی و روحی نیستند، به جسم و روح آدم ها آسیب های جبران ناپذیری وارد می کنند. یک نمونه این تفریحات، قلیان کشیدن در دل طبیعت است! آن هم خانوادگی!

با این توصیف ما اصلاً تفریحات ناسالم نداریم، این نوع اعمال با تعریفی که ارائه شد، اصلاً تفریح محسوب نمی شوند که بخواهند ناسالم باشند.

تفریحات بیرون از خانه:

خیلی خوب است که برنامه ریزی داشته باشیم هراز گاهی محیط تفریح مان را از این چاردیواری خانه خارج کنیم. بسته به وقتی که داریم، هزینه ای که برای این کار در نظر گرفته ایم و امکانات.

- در این باره حتماً یک بسته پیشنهادی به خانواده ارائه کنید.

- نظر همه خصوصاً بچه ها را بپرسید.

- همیشه برنامه ریزی خوب است اما خودتان را محدود نکنید؛ «موافقید شام را ببریم پارک سر کوچه بخوریم؟ پشت بام چطور؟»

- مسافرت همیشه گزینه خوبی است. اما اگر مرخصی نداریم و بچه ها درس دارند، سفرهای کوتاه یک روزه هم سفر است. همیشه که نباید صدها کیلومتر رفت تا مسافر شویم. می توان صبح زود راه افتاد و شب هم بازگشت. بد نیست برای این کار اطلاعاتی از روستاها، رودخانه ها و مناظر طبیعی اطراف شهرتان پیدا کنید. با پرس و جو از دوستان، نقشه و یا جستجو در اینترنت.

- همه جای شهرتان را گشته اید؟ پارکی، شهربازی ای، امامزاده ای، باغ وحشی، موزه ای، جایی نمانده؟ حتماً مانده. همه جا را هم که زیر و رو کرده باشید، احتمالاً یک نمایشگاه صنایع دستی، پیاده روی خانوادگی، جشنواره ای چیزی برپاست که بهترین بهانه است برای رفتن و لذت بردن و چیزهای جدید دیدن.

- گوش به زنگ باشید سینما کی یک فیلم خانوادگی خوب می آورد. معمولاً یک روز در هفته هم سینماها نیم بها هستند. رزرو کنید و اگر به وقت شام می خورد با یک ساندویچ سالم و مامان پز راهی شوید.

- از فرهنگسراها، خانه های فرهنگ و مراکز فرهنگی هنری محل غافل نباشید. خصوصاً که با نزدیک شدن به فصل تابستان کلی برنامه فرهنگی و تفریحی دارند. حتی تور هم برگزار می کنند. مسابقه برای بچه ها و جشن و بازی و ایستگاه های آموزشی تفریحی.

- جمعه صبح یک برنامه پیاده روی یا کوه پیمایی سبک ترتیب دهید به همراه خوردن صبحانه در دل طبیعت. این وسایل ورزشی پارک ها هم خیلی خوب هستند برای استفاده. میز تنیس و فوتبال دستی هم خیلی جاها دارند فقط کافی است توپش همراهتان باشد.

- هر جا می روید از بازی غافل نشوید. حیف نیست بعضی ها کلی راه می کوبند می روند در دل طبیعت، فقط می نشینند و می خورند و می آیند. بازی های گروهی و فکری مثل همین اسم فامیل، وسطی، فوتبال، بدمینتون، والیبال، پانتومیم و کلی بازی که خودتان بهتر از من بلدید.

- به دل طبیعت که می روید با بچه ها در اکتشافاتشان همراه شوید. دیدن موجودات، گیاهان، جمع کردن انواع سنگ ها، آب بازی و گرفتن عکس یادگاری.

راستی، یکی از تفریحات هر فصلی، بیرون رفتن و خوردن میوه های آن فصل است؛ البته نه از باغ مردم. از جنگل و کوه و دشت. مثل توت خوردن و یا کندن گیاهان کوهی و ریواس در این فصل.

- کمک به دیگران، عضو انجمن های خیریه شدن و وقتی را به آن ها اختصاص دادن، عیادت از بیماران و سالمندان و کلی کار خوب دیگر را می توانید در برنامه خودتان و خانواده تان بگنجانید. هیچ چیز به اندازه کار نیک کردن روحتان را شاد نمی کند.

امام علی (علیه السلام) فرمودند: ای کمیل! خانواده ات را فرمان ده که روزها را در به دست آوردن بزرگواری و شب ها را در رفع نیاز خفتگان بکوشند. سوگند به خدایی که تمام صدا ها را می شنود، هر کس دلی را شاد کند خداوند از آن شادی لطفی برای او قرار دهد که به هنگام مصیبت چون آب زلالی بر او باریدن گرفته و تلخی مصیبت را بزداید چنان که شتر غریبه را از چراگاه دور سازند.

- میهمانی رفتن آن هم خانه اقوام، یکی از بهترین تفریحات است. حیاط خانه پدربزرگ یا دایی و عمو، فضای خوبی است برای گذراندن یک روز خوب دور هم.

- به مناسبت های مختلف در جشن های ملی، اعیاد مذهبی و عزاداری ها شرکت کنید. رفتن به مسجد محل برای نماز جماعت، دهه محرم، نیمه شعبان و فاطمیه دور و بر کارهای هیئت بودن؛ بهترین تفریحات است. حتماً طعم احساس سبکی و لذتی که بعد این مراسم ها وجود دارد، چشیده اید.

تفریحات خانگی:

خیلی وقت ها شرایطش نیست بیرون بروید، اما تفریح که باید بکنید؟ پس حالا که هیچ جا خانه آدم نمی شود، آن را لذت بخش می کنیم.

- پختن یک غذای جدید به کمک اعضای خانواده و تزیین آن.

- در خانه هم می توان کلی بازی هیجان انگیز کرد. نقطه بازی، منچ، بیست سؤالی، بستن چشم و یافتن شی، گل یا پوچ، بازی با کلمات و. ..

- خیلی وقت ها همکاری همه در درست کردن کاردستی، خواندن کتاب نوبتی، نقاشی انگشتی، اجرای نمایش، تغییر دکوراسیون خودش کلی تفریح به دنبال دارد.

- طبیعت را به خانه تان بیاورید. حتماً قسمتی را به گل و گیاه اختصاص دهید. هیچ چیز به اندازه کاشت و به ثمر رساندن یک گیاه لذت بخش نیست. هر کس هر گیاهی دوست داشت بکارد و خودش از آن مراقبت کند. اگر باغچه دارید که چه بهتر. سبزی بکارید، گوجه و توت فرنگی.

- جلسات خانوادگی و دید و بازدید اقوام را تحت هیچ شرایطی از دست ندهید. سعی کنید با مدیریت خودتان جلسات را مفید برگزار کنید، بدور از غیبت و زخم زبان و چشم و هم چشمی که در این صورت دیگر مفرح نخواهد بود. ساده برگزار کنید و همیشگی.

- با دوستان خوب و اخلاقی که دارید، ارتباطاتتان را حفظ کنید. خصوصاً اگر بچه هم سن و سال فرزندتان دارند.

- اگر فضا و امکانش را دارید، به مناسبتی برای کودکتان پرنده، کرم ابریشم و یا جوجه بخرید. صدای یک بلبل در خانه واقعاً دلنواز است.

- حتی اگر می خواهید تلویزیون نگاه کنید، هدفمند این کار را انجام دهید. یک برنامه مناسب، اگر خانوادگی بود دور هم، بعدش هم می توانید همه با هم میوه بخورید و نقدش کنید.

- انجام کارهای هنری، تعمیر وسایل خراب، استفاده بهینه از وسایل خانه و یا تغییر کاربری آن ها، کمک زیادی به خلاقیت اعضای خانواده می کند.

- شوخی و مزاح کردن و خنده رو بودن کم خرج است و بسیار راهگشا. در اسلام هم سفارش شده به شرط آنکه به کسی توهین نشود و و مؤدبانه باشد. سعی کنید هم خودتان این گونه باشید و هم اعضای خانواده. این طوری دیگر به دنبال بهانه برای خندیدن و شاد بودن نیستید و همیشه خانواده شادی دارید.