۰ نفر

این افراد «مدیر» به دنیا آمده اند + ویژگی مدیران موفق

۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۰۴
کد خبر: 706583
این افراد «مدیر» به دنیا آمده اند + ویژگی مدیران موفق

آیا به‌خوبی با دیگران کار می‌کنید و راهنمای خوبی هستید؟ این دو ویژگی شاید از شما یک مدیر خوب بسازد، اما برای اینکه عنوان مدیر موفق به شما اطلاق شود، باید از ویژگی‌های دیگری نیز برخوردار باشید.

ویژگی افرادی که با قدرت مدیریت بدنیا اومدن!

به گزارش اقتصاد آنلاین، در تعیین اینکه آیا شما مدیر موفقی خواهید شد یا نه، عواملی نقش دارند. خبر خوب این است که ویژگی‌های یک مدیر موفق، لزوما نباید ذاتی باشند و به‌صورت اکتسابی نیز می‌توان آنها را به‌دست آورد. اگر در فکرِ مدیریت هستید، این ۲۵ ویژگیِ مدیران موفق را به‌خاطر داشته باشید.

ویژگی‌های شخصی

برخورداری از ویژگی‌های شخصی به بهتر شدنِ شما و تعاملات‌تان با دیگران کمک می‌کند و از شما مدیر موفقی می‌سازد که دیگران برای آن احترام قائلند و از پیروی کردن از او احساس رضایت می‌کنند.

۱. خودانگیزی

اگر مدیر از خودانگیزی برخوردار نباشد، نمی‌تواند به دیگران انگیزه بدهد. خودانگیزی یا به‌ عبارتی، تواناییِ انگیزه دادن به خود و پذیرفتن وظایف، از ویژگی‌های شخصی یک مدیر موفق است.

۲. صداقت

کارمندان به مدیر موفق اعتماد می‌کنند، چون به صداقت او ایمان دارند. یک مدیر موفق از حق‌ کارمندانش دفاع می‌کند، از قوانین سرپیچی نمی‌کند، به گفته‌هایش پایبند است و صداقت توشه‌ی راه اوست.

۳. قابلیت اعتماد

یک مدیر موفق باید قابل‌اعتماد باشد و رؤسا و زیردستانش بتوانند روی او حساب باز کنند.

«راستش را بخواهید، این اعتماد افراد است که به شما قدرت زیادی می‌دهد. جلب اعتماد دیگران قدرتمندتر از تمام تکنیک‌های مدیریتی است.»

– لینوس توروالدز

۴. خوش‌ بینی

ویژگی مدیران موفق

آیا شما با امید، چشم‌به‌راه آینده هستید؟ نگرش خوش‌بینانه‌ی یک مدیر، روحیه‌‌ی کارمندانش را بالا می‌برد، الهام‌بخش آنهاست و باعث می‌شود از کاری که انجام می‌دهند، لذت ببرند.

۵. اعتماد به‌ نفس

شما باید بتوانید تصمیمات‌تان را با اعتمادبه‌نفس بگیرید و به دیگران نشان بدهید که قادر به تصمیم‌گیری‌های درست هستید. اعتمادبه‌نفس شما به نفع اطرافیان‌تان است و ناخودآگاه به آنها منتقل می‌شود.

۶. آرامش

یک مدیر موفق در مواجهه با سختی‌ها ناامید نمی‌شود و تواناییِ آرام ماندن در شرایط بحرانی و انجام اقدامات لازم از خصوصیات چنین فردی است.

۷. انعطاف‌پذیری

میزان خاصی از انعطاف‌پذیری برای انطباق با موقعیت‌های مختلف، لازمه‌ی مقام مدیریت است.

ویژگی‌های کاری

برای یک مدیر موفق، داشتن هوش کسب‌وکار مهم است. با اینکه نیاز نیست میزان هوش یک مدیر در حدِ هوش یک معامله‌گر حرفه‌ای باشد، اما آشنایی با اصول و روال اساسی کسب‌و‌کار برای او مفید خواهد بود.

۸. دانش صنعت

شما از صنعتی که در آن مشغول به‌کار هستید، چقدر آگاهی دارید؟ برای اینکه بتوانید پاسخ‌گوی پرسش‌ها باشید و کارهایتان را به‌نحو مؤثری انجام بدهید، باید از دانش صنعت برخوردار باشید. شاید کارگران نیازی به دانش صنعت نداشته باشند، اما یک مدیر موفق، تاحدودی از این دانش برخوردار است.

۹. آشنایی با زمان واگذاری

یک مدیر موفق می‌داند که می‌تواند برخی از وظایفش را به دیگران واگذار کند، همچنین می‌داند چه کسانی آن وظایف را با موفقیت انجام می‌دهند و در این راه از کمک گرفتن از این افراد، دریغ نمی‌کند.

«مدیران موفق کسانی هستند که از درک کافی برخوردارند و می‌دانند چه کسانی را برای انجام خواسته‌هایشان انتخاب کنند، همچنین از خویشتن‌داری کافی برخودارند و در کاری که به دیگری واگذار کرده‌اند، دخالت نمی‌کنند.»

– تئودور روزوِلت

۱۰. رویکرد سازمانی

برای اینکه مدیر موفقی باشید باید رویکرد سازمانی را سر لوحه‌ی کارتان قرار بدهید. روند پیشرفت پروژه‌ها، کارمندان و وظایف‌شان را پیگیری کنید تا در جریان اموری قرار بگیرید که باید در کسب‌وکارتان به آنها رسیدگی شود.

۱۱. مدیریت مقدماتی مالی

با مفاهیم مقدماتی مالی آشنایی داشته باشید تا بدانید چگونه مسائل مالی مربوط به پروژه‌ها را مدیریت کنید.

۱۲. سلسله‌ مراتبِ کاری

شما باید سلسله‌ مراتب کارتان را بشناسید و از آن پیروی کنید. حتما وظایف‌تان را درک کنید و بدانید گزارش کارتان را باید به چه کسی بدهید. همچنین باید از نحوه‌ی تأثیر سازمان بر زیردستان خود آگاهی داشته باشید.

۱۳. مفاهیم حقوقی

نیاز نیست کارشناس مسائل حقوقی باشید، اما باید مفاهیم حقوقی در حیطه‌های آزار و اذیت جنسی، روش‌های صحیح استخدام و اخراج، محرمانه بودن و مسائل دیگر را درک کنید.

ویژگی‌های ارتباطی

یک مدیر موفق باید بتواند به‌نحو مؤثری ارتباط برقرار کند. شاید از ویژگی‌های مختلفی که به ارتباطات مربوط می‌شوند، تعجب کنید. حتما توانایی خود را برای برقراری ارتباط تقویت کنید. اگر می‌خواهید هم‌زمان با انجام وظایف مدیریتی‌ خود، به‌خوبی با دیگران ارتباط داشته باشید، سعی کنید از ویژگی‌های زیر برخوردار شوید:

۱۴. ارتباطات نوشتاری

یاد بگیرید در قالب‌ ایمیل، یادداشت و پیام تشکر، به‌نحو مؤثری با دیگران ارتباط برقرار کنید. طرزِ نگارش یک مدیر موفق باید حرفه‌ای و بدون اشتباهات دستوری باشد.

«میزان انگیزه‌ی یک کارمند نتیجه‌ی مجموع تعاملاتی است که با مدیر خود دارد.»

– باب نِلسون

۱۵. سخنرانی

سخنرانی کردن، اعلام رسمی خبرها و بیان دقیق ایده‌ها در مصاحبه‌ها یا خطاب به کارگران از ویژگی‌های یک مدیر موفق است.

‍۱۶: بازخورد سازنده

ارائه‌ی بازخورد‌های سازنده و مفید از دیگر ویژگی‌های یک مدیر موفق است.

«بازخورد شاید خوشایند نباشد، اما ضروری است. عملکردِ بازخورد مانند احساسِ درد در بدن انسان است و توجه ما را به محل درد معطوف می‌کند.»

– وینستون چرچیل

۱۷. گوش دادن فعال

یکی از مهم‌ترین مهارت‌ های ارتباطی، گوش دادن است. حتما به صحبت‌های کارمندان، رؤسا و مشتریان خود به‌صورت فعال گوش بدهید.

۱۸. قاطعیت

هنگام دادنِ دستورالعمل‌ها، در مورد کاری که باید انجام بشود و نتیجه‌ای که انتظار می‌رود، قاطعیت داشته باشید.

«اگر بخواهم در یک کلمه، ویژگی‌های یک مدیر موفق را خلاصه کنم، می‌گویم: قاطعیت.»

– لی آیاکوکا

۱۹. آمادگی برای سخنرانی

از پیش به متن سخنرانی خود فکر و آن را تهیه کنید تا سخنرانیِ روشن و دقیقی داشته باشید.

۲۰. خدمات مشتری

خدمات مشتری یک ویژگیِ رابطه‌ای است. اگر می‌خواهید مدیر موفقی باشید، باید بتوانید با مشتریان خود رابطه‌ی خوبی برقرار کنید. سعی کنید آنها را درک کنید و خودتان را جای آنها بگذارید.

۲۱. میانجی

آیا می‌دانید چگونه صلح برقرار کنید؟ معمولا یک مدیر موفق در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که به‌واسطه‌ی آنها باید میان کارمندان، میان یک کارمند و مشتری یا میان یک عضو ارشد سازمان و یک کارمند، به‌عنوان میانجی عمل کند. این ویژگی را در خودتان تقویت کنید و تکنیک‌های حل اختلاف را یاد بگیرید تا مدیر موفقی باشید.

۲۲. عضو تیم

آیا شما عضوی از یک تیم هستید؟ اگر می‌خواهید مدیر موفقی باشید، باید بتوانید به عنوان عضوی از یک تیم، مایل به کار کردن با دیگران باشید و به وظایف‌تان عمل کنید.

۲۳. احترام

اگر می‌خواهید به‌ عنوان مدیر، شما را محترم بشمارند، باید با دیگران محترمانه رفتار کنید. این کار به خود شما بستگی دارد که الگوی چنین رفتاری برای دیگران باشید.

۲۴. همکاری

شما باید بتوانید با تیم خود همکاری داشته باشید و بدانید ایده‌ها و شخصیت‌ها را چگونه با هم ادغام کنید.

۲۵. ارزش قائل شدن برای دیگران

یک مدیر موفق کاری می‌کند که کارمندانش احساس باارزش‌بودن کنند. کارمندان احتیاج دارند از سوی مدیر به کمک‌هایشان مهر تأیید زده شود تا احساس کنند وجودشان برای سازمان مفید است.