۰ نفر

رئیس سازمان سنجش:

آزمون سراسری تیر ماه بدون تغییر برگزار می شود

۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۴۹
کد خبر: 706397
آزمون سراسری تیر ماه بدون تغییر برگزار می شود

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه آزمون تیرماه ۱۴۰۲ بدون تغییر برگزار می‌شود، گفت: طرح مجلس برای کنکور ۱۴۰۳ به بعد است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالرسول پورعباس گفت: کنکور ۱۴۰۲ بر مبنای آن چیزی که پیش از این اعلام شده برگزار خواهد شد، به نحوی که سوابق تحصیلی تأثیر قطعی ۴۰ درصد و آزمون کنکور تأثیر ۶۰ درصدی خواهد داشت که مرحله اول آن در دی ماه ۱۴۰۱ برگزار و نوبت دوم آن در تیرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: ثبت نام آزمون تیرماه ۱۴۰۲ از ۱۵ فروردین آغاز می‌شود و پذیرش این دو آزمون نیز در تابستان امسال انجام می‌گیرد.

پورعباس همچنین با اشاره به برگزاری نشست امروز کمیسیون آموزش در خصوص طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که مربوط به آزمون ۱۴۰۳ به بعد است، عنوان کرد: در این نشست مباحث مختلفی مطرح شد و طراحان طرح یک فوریتی معتقدند که ما باید به مصوبه مجلس بازگردیم.

وی ادامه داد: مباحث مختلفی در خصوص نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳ به بعد و آماده بودن زیرساخت‌ها برای تأثیر سوابق تحصیلی در نشست امروز مطرح و نهایتا جمع بندی شد که طرح به کمیته تخصصی بازگردد و جوانب ماجرا مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد.

رئیس سازمان سنجش در پاسخ به این سئوال که کدامیک از مصوبات(مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه پیشین مجلس) قابلیت اجرایی دارد، گفت: هر دو مصوبه قابلیت اجرایی دارد اما بحث اصلی اثر بر سر قطعی سوابق تحصیلی است که این مهم وقتی قابل لحاظ کردن است که برای تمامی داوطلبان امکان ایجاد، ترمیم و اعلام آن فراهم شود. اگر این سه مهم در خصوص سوابق تحصیلی وجود داشته باشد، هر دو طرح قابلیت اجرایی دارد.

پورعباس یادآور شد: در قانون پیشین مجلس نیز میزان تأثیر قطعی به عهده شورای سنجش و پذیرش گذاشته شده بود. به نظر می‌رسد با وجود تلاش‌های صورت گرفته این زیرساخت که سوابق تحصیلی اثر خود را داشته باشد، هنوز آماده نیست.

ارجاع مجدد طرح کنکوری مجلس به کمیته تخصصی

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در توضیح نشست امروز یکشنبه این کمیسیون گفت: نشست امروز با حضور رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور و رئیس سازمان سنجش آموزش و پرورش و نمایندگان آموزش و پرورش برگزار و به بررسی «طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی»  کشور اختصاص داشت.

وی تصریح کرد: کنکور تیرماه ۱۴۰۲ بر اساس همان رویه اعلامی قبلی یعنی با تأثیر قطعی معدل و بدون دروس عمومی برگزار خواهد شد و تصمیمات این جلسه معطوف به کنکور ۱۴۰۳ است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ادامه داد: در نشست امروز، ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای برگزاری آزمون‌های نهایی و تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور مورد بررسی قرار گرفت و نقطه نظراتی در خصوص میزان تأثیر قطعی معدل بر اساس میزان محرومیت هر منطقه و بازگشت دروس عمومی به کنکور مطرح که مقرر شد این موارد در کمیته آموزش عالی کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

مصوبه یک فوریتی کنکور اوایل بهار به صحن مجلس بازمی‌گردد

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس هم با اشاره به برگزاری نشست امروز کمیسیون آموزش و بررسی طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، عنوان کرد: تعمداً این طرح با تأخیر در کمیسیون آموزش بررسی شد تا کنکور دی ماه ۱۴۰۱ برگزار شود تا خانواده‌ها مضطرب نشوند و در واقع این آزمون بر اساس همان مصوبه غیرقانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شود.

وی تصریح کرد: مصوبه مجلس به نحوی طراحی شده که به کنکور ۱۴۰۳ برسد و مبنای آن نیز قانون قبلی مصوب مجلس خواهد بود.

نادری یادآور شد: مباحث مختلفی در نشست امروز کمیسیون مطرح شد که به جمع بندی نرسیدیم ولی تلاش خواهیم کرد این مصوبه کمیسیون را اوایل بهار به صحن ارائه کنیم و آن را در همان ابتدای بهار تبدیل قانون کنیم.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش زیرساخت لازم برای تحقق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ندارد، افزود: بر همین مبنا تصمیم داریم تا ضمن تصویب قانون از کانال قانونی خود یعنی مجلس شورای اسلامی، ایرادات آن را نیز برطرف کنیم.