۰ نفر

این سیارک پرریسک به سمت زمین می آید! + عکس

۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۲۳:۴۶
کد خبر: 706062
این سیارک پرریسک به سمت زمین می آید! + عکس

کسر بسیار اندکی از میلیون‌ها سیارک موجود در منظومه شمسی، پتانسیل برخورد به زمین را دارند. به‌تازگی اما سیارکی پیدا شده که پرریسک‌ترین آن‌هاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گجت‌نیوز، کسر بسیار اندکی از میلیون‌ها سیارک موجود در منظومه شمسی، پتانسیل برخورد به زمین را دارند. به‌تازگی اما سیارکی پیدا شده که پرریسک‌ترین آن‌هاست.

حدود دو هفته قبل، دانشمندان سیارک تازه‌ای را یافتند و آن را ۲۰۲۳ DW نام نهادند. این سیارک خیلی زود وارد لیست ریسک آژانس فضایی اروپا شد؛ کاتالوگی که اشیای فضایی با احتمال برخورد به زمین را فهرست‌بندی می‌کند. جالب اینکه فعلا هم بر جایگاه نخست این لیست تکیه زده؛ یعنی پرریسک‌ترین سیارک شناسایی شده است.

اما خیلی نگران (یا امیدوار به!) وقوع یک فاجعه آخرالزمانی نباشید. در مقیاس تورینو، به ۲۰۲۳ DW نمره ۱ را داده‌اند؛ این یعنی سطح خطر آن، غیرعادی ارزیابی نشده است. البته باید بدانید که تمام ۱۴۴۸ سیارک دیگر این لیست، نمره ۰ گرفته‌اند.

به‌باور محققان، این سیارک حدود ۵۰ متر قطر دارد، تقریبا هم‌اندازه یک استخر شنای المپیک؛ اما ظن بزرگ‌تر بودن آن هم می‌رود.

بر مبنای محاسبات فعلی، احتمال برخورد سیارک ۲۰۲۳ DW به زمین، ۱ به ۶۰۷ است و نیاز به توجه عمومی ندارد. اما حتی اگر خیال برخورد به زمین را هم داشته باشد، تا دو دهه دیگر این اتفاق نخواهد افتاد. در واقع، روز ولنتاین ۲۰۴۶، زودترین زمان ممکن است و تا سال ۲۰۵۱ نیز این احتمال وجود دارد.

ناسا هم اعلام کرده که این سیارک را تحت نظر گرفته است؛ اما فعلا احتمال برخورد آن به زمین، بسیار اندک ارزیابی می‌شود. به‌گفته‌ی این سازمان: «معمولا وقتی یک شی فضایی جدید کشف می‌شود، چند هفته زمان می‌برد تا احتمال برخورد و مسیر حرکت آن در بلند مدت، محاسبه شود. کارشناسان ما به رصد ۲۰۲۳ DW ادامه می‌دهند و با دریافت داده‌های بیشتر، پیش‌بینی خود را آپدیت می‌کنند».

این سیارک پرریسک به سمت زمین می آید

همزمان، یک اخترشناس به‌نام پیرو سیکولی، احتمال برخورد این سیارک به زمین را ۱ به ۴۰۰ در نظر گرفته است (تصویر بالا). اما طبق محاسبات او، اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد، ۲۰۲۳ DW در جایی بین اقیانوس هند تا ساحل شرقی آمریکا سقوط خواهد کرد.