۰ نفر

فروش یک حیوان عجیب برای سفره هفت سین!

۱۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۵۹
کد خبر: 704463
فروش یک حیوان عجیب برای سفره هفت سین!

فروش دو گونه حیوانی و گیاهی که اسمشان با حرف سین شروع می‌شود و عده‌ای برای سفره هفت سین می‌خرند، حالا چند روزی می‌شود که رونق گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری آنلاین، درحالی که به عقیده بسیاری از کارشناسان قدمت حضور ماهی قرمز بر سر سفره‌های هفت سین به ۱۰۰ سال هم نمی‌رسد، اما چند سالی است که حیوانات دیگری همچون مار آبی، لاک‌پشت و سمندر، مهمان ناخوانده سفره‌های هفت سین برخی خانواده‌های ایرانی شده است.

هر سال نزدیک عید نوروز، چهره معابر تغییر می‌کند و فعالیت‌های اقتصادی حاشیه‌ای آغاز و خیابان‌ها پر می‌شود از آکواریوم‌های کوچک ماهی قرمز‌هایی که نماد مهر، پیروزی، شادی، سرزندگی و برکت محسوب می‌شوند. اما چندسالی است که در کنار ماهی، حیوانات خزنده دیگری هم از قبیل سمندر و خزندگان مانند لاک پشت و مار برای فروش دیده می‌شوند تا بلکه به زور و قدم این حیوانات بی‌زبان، شانس و ثروت در سال جدید به خریداران آن‌ها روی آورد.

اما خریداری این گونه‌های جانوری علاوه بر اینکه دور از فرهنگ ایرانی است و به سفره هفت سین و ثروت و برکت و ... ربطی ندارد، مشکلات زیست محیطی بسیار زیادی نیز به همراه دارد؛ به طوری که به گفته کارشناسان یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که قرار دادن گونه‌هایی مانند سمندر لرستانی و سنبل آبی در سفره هفت سین ایجاد می‌کند، رونق بخشیدن به تجارت غیرقانونی حیات وحش است و باعث می‌شود افراد سودجو یک گونه در معرض انقراض مانند «سمندر لرستانی» را جمع‌آوری و از زیستگاه‌شان جدا کنند و جمعیت آن را مورد تهدید قرار دهند تا آن را بفروشند.

سمندر لرستانی

همچنین یک سری گونه وجود دارد به نام گونه‌های مهاجم که جزو گونه‌های بومی یک اکوسیستم نیستند؛ مانند سنبل آبی که گونه بومی کشور ما نیست و یک گونه مهاجم محسوب می‌شود.

گونه‌های مهاجم باعث از بین رفتن گونه‌های بومی اکوسیستم پذیرنده می‌شود و به چرخه اکوسیستم آسیب وارد می‌کند.

چند سالی است که گونه‌هایی مانند سمندر، مار، «لاک‌پشت گوش قرمز» که گونه‌ای بسیار مهاجم و خطرناک برای اکوسیستم ماست، وارد سفره هفت سین شده و پس از مدتی که دیگر نمی‌توانند از آن نگهداری کنند این گونه‌ها را در طبیعت رها و معضل بزرگی برای حیات وحش ایجاد می‌کنند.

خرید این گونه‌های ممنوعه خیانت به حیات وحش است و نباید مردم آن‌ها را خریداری کنند؛ چرا که صیادان یا قاچاقچیان که از طبیعت یا خارج از کشور گونه‌ای را آورده اند، از این طریق درآمد کسب می‌کنند و به این کار ادامه می‌دهند و یک سری افراد ناآگاه نیز این گونه‌ها را خریداری کرده و سپس در طبیعت رها می‌کنند، درنتیجه به حیات وحش ما لطمه وارد می‌شود؛ بنابراین توصیه اکید آن است که مردم این گونه‌ها را برای سفره هفت سین تهیه نکنند تا این چرخه فاسد از بین برود.