۰ نفر

هشدار هواشناسی؛ احتمال وقوع بهمن و یخبندان در این مناطق

۲ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۲۱
کد خبر: 702392
هشدار هواشناسی؛ احتمال وقوع بهمن و یخبندان در این مناطق

سازمان هواشناسی با صدور هشدار وقوع بهمن در ارتفاعات ۹ استان و احتمال انسداد گذرگاه‌های کوهستانی از کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما در نوار شمالی کشور خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا در اکثر مناطق کشور جو پایداری حاکم است. پنجشنبه در بخش‌هایی از سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌ها در زاگرس مرکزی، شمال آذربایجان شرقی و اردبیل بارش پیش‌بینی شده است.

روز جمعه علاوه بر مناطق ذکر شده در بخش‌هایی از شمال شرق و شرق کشور نیز بارش پیش‌بینی می‌شود. شنبه هفته آینده در بخش‌هایی از سواحل غربی دریای خزر، شمال شرق و جنوب غرب کشور بارش پراکنده پیش بینی می‌شود.

سه‌شنبه در مناطق شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق، مرکز، شرق و جنوب شرق و چهارشنبه در مناطقی از شمال شرق، شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد، گاهی وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک پیش بینی می‌شود. همچنین امروز و فردا با افزایش نسبی دما و افزایش سرعت وزش باد در ارتفاعات و دامنه‌های البرز و زاگرس مرکزی بهمن دور از انتظار نیست.

طی ۲ روز آینده در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل روند افزایش نسبی دما ادامه دارد و طی روزهای پنجشنبه و جمعه در نوار شمالی کشور کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما روی می‌دهد. خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان امروز و تنگه هرمز فردا مواج است، ضمن این‌که امروز و جمعه دریای خزر مواج پیش بینی شده است.

توصیف سامانه اول: وزش باد شدید

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۰۲

زمان پایان: بعدازظهر چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۰۳

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۰۲: آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، تهران، سمنان، مرکزی، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، یزد.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۰۳: تهران، سمنان، جنوب خراسان رضوی.

اثر مخاطره: احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در تردد، پرهیز از صعود به ارتفاعات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، احتیاط در فعالیت کویرنوردی.

توصیف سامانه دوم: احتمال وقوع بهمن

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۰۲

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۰۳

نوع مخاطره: وزش باد شدید، احتمال وقوع بهمن

منطقه اثر: دامنه و ارتفاعات در استان‌های البرز، تهران، سمنان، گیلان، مازندران، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان.

اثر مخاطره: سقوط بهمن در مناطق مستعد و احتمال انسداد گذرگاه‌های کوهستانی بهمن خیز.

توصیه: اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، آمادگی دستگاه های امداد رسان و راهداری‌ها .

توصیف سامانه: وزش بادشدید، افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۰۲

زمان پایان: ظهر چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۰۳

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج در مناطق ساحلی۱ تا ۱.۵ متر و در نواحی دور از سواحل تا ۲ متر

منطقه اثر: نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان و مازندران و نواحی دور از ساحل استان گلستان

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران و غواصان، آسیب به تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی،اختلال در ترددهای دریایی، احتمال آسیب به شناورهای سبک و نیمه‌ سنگین و تفریحی

توصیه: محدودیت در تردد شناورهای سبک و فعالیت های تفریحی، ممنوعیت عملیات غواصی و شنا، جمع آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و بویژه فراسواحل، اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خسارت احتمالی به تأسیسات دریایی