۰ نفر

سخنگوی شورای نگهبان؛

آموزش رایگان برای همه دانش آموزان فراهم است

۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۴۲
کد خبر: 701694
آموزش رایگان برای همه دانش آموزان فراهم است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تحصیل رایگان برای همه دانش آموزان فراهم است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در جمع دانش آموزان برتر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن به زمان شناسی مردم اشاره کرد و گفت: این حضور مجدداً بر این موضوع تاکید می‌کند که ما باید خادم مردم باشیم. مشکلات ما به خودمان مربوط است و نباید تصور کرد دشمن و تجزیه طلب مشکلات ما را حل می‌کند.

طحان نظیف با طرح این سوال که دلیل این میزان دشمنی با ایران چیست؛ گفت: انقلاب اسلامی یک اتفاق سیاسی بود که برخی از کشورها با روی کار آمدن یک دولت اسلامی مخالف بودند. این دشمنی‌ها را برخی دولت‌ها ادامه دادند.

وی با تاکید بر اینکه علت اصلی دشمنی‌ها با جمهوری اسلامی، ماهیت نظام ماست گفت: این ماهیت جمهوری اسلامی است که برای نظام غربی بنیان افکن بوده است. جمهوری اسلامی برای حکمرانی الهی حرف دارد و برای مردمش در اداره کشور جایگاه تعریف کرده است. جمهوری اسلامی راه حکمرانی مردم و حکمرانی الهی را مشخص کرده است.

اجرای قانون اساسی را از ما مطالبه کنید

وی خطاب به دانش آموزان گفت: قانون اساسی را بخوانید. از اصول آن مطلع شوید تا بتوانید از ما اجرای آن اصول را بخواهید. در قانون اساسی تصریح شده است که سرمایه در خدمت انسان باید باشد در حالی که این امر مخالف تفکر سرمایه داری است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: همین مخالفت غرب با اصول انقلاب اسلامی است که باعث شده است غربی‌ها در فضای مجازی به شدت پست‌ها و مطالبی را که حاوی کلمه شهید یا سردار حاج قاسم سلیمانی است سانسور کنند. آنها در تلاش هستند حرفی که خودشان می‌خواهند در عالم شنیده شود و حرفی که نمی‌پسندند نباید شنیده شود.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی، مردم ایران را مسلمان نکرد و مردم پیش تر مسلمان بودند؛ گفت: انقلاب اسلامی باعث شد مردم اصول و اعمالی را که پیش از این نمی‌توانستند بر مبنای اسلام اجرایی کنند؛ جامعه عمل بپوشانند. انقلاب اسلامی حرف‌های نو ارائه می‌کند که برای بسیاری از مردم دنیا جذاب است. حتی وقتی بیانیه گام دوم انقلاب را هم مطالعه کنیم می‌بینیم این تمدن نوین اسلامی ادامه دار خواهد بود.

طحان نظیف با تاکید بر اینکه هر جا به توان داخلی اعتماد کردیم موفق بوده و هر جا چشم به خارج دوختیم موفقیت ما کاهش یافت. گفت: اگر مشکلی هم در سیستم وجود دارد در قانون اساسی نهادهایی مشخص شده‌اند که وظیفه بازرسی و برخورد با فرد متخلف را بر عهده دارند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه نظارت و رصد عملکرد دستگاه‌ها نباید جای انتخاب مردم را هم بگیرد. گفت: این مردم هستند که در درجه اول با انتخاب خود مسیر را رقم می‌زنند.

طحان نظیف در پاسخ به پرسش یکی از دانش آموزان در خصوص عملکرد غیر اسلامی بانک‌ها گفت: با اینکه به قاطعیت بگوییم بانک‌ها غیر اسلامی عمل می‌کنند مخالف هستم. برخی موارد عملکرد بانک مرکزی ناشی از تفاوت دیدگاه فقهاست. ما قانون بانکداری اسلامی را تصویب کردیم یعنی برای بانکداری اسلامی دغدغه داشتیم و برای آن تلاش شده است. همین دیروز در جلسه شورای نگهبان قانون بانکداری اسلامی را بررسی کردیم.

وی با بیان اینکه باید به همه احکام اسلامی همزمان توجه کنیم؛ گفت: نمی‌توان قانون بانکداری را اسلامی کنیم اما نسبت به بی حجابی برخوردی نداشته باشیم.

آموزش رایگان برای همه دانش آموزان فراهم است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال یکی از دانش آموزان که خواستار اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی و تحقق آموزش رایگان شده بود؛ گفت: دولت شرایط تحصیل رایگان را در سراسر کشور فراهم کرده است و تحصیل رایگان برای همه دانش آموزان فراهم است. البته خانواده‌هایی هستند که می‌خواهند برای تحصیل فرزندشان بیشتر هزینه کنند و به همین دلیل به مدارس غیردولتی مراجعه می‌کنند. گرفتن هزینه نامتعارف توسط مدارس دولتی خلاف است و مکرراً شنیده‌ایم که با این تخلفات برخورد شده است.

طحان نظیف با اشاره به اینکه راه‌های مطالبه گری متفاوت است؛ گفت: مراجعه به نمایندگان، شنیده شدن صدای مردم در رسانه‌ها و حضور مردم در گروه‌های مختلف اجتماعی از راه‌های مختلف برای مطالبه‌گری است.