۰ نفر

اهمیت انتخاب تابلو فرمان آسانسور

۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۵۹
کد خبر: 701327
اهمیت انتخاب تابلو فرمان آسانسور

پس از چند طبقه‌شدن ساختمان‌ها و ساخت برج‌های بلند و آسمان خراش‌ها، استفاده از آسانسور به یک جزء جدایی ناپذیر از زندگی بشر تبدیل شده است.

تابلو فرمان آسانسور یکی از اجزای مهم آسانسور و بخشی است که همه هماهنگی‌ها و دستورات از طریق آن داده می‌شود. به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که یک تابلو فرمان آسانسور خوب را خریداری کنید. برای این‌که یک خرید خوب داشته باشید باید درباره اهمیت و کارکرد تابلو فرمان بیشتر بدانید و بتوانید نوع مناسب برای سیستم نصب شده و خدمات مورد نظر را بدانید و دست به انتخاب بزنید.

معرفی تابلو فرمان

آسانسور از اجزای مختلفی تشکیل شده است که بر حسب نوع آسانسور می‌توانند تا حدی متفاوت باشند. در این میان کابین، دستگاه کشش آسانسور، کنترلر، واحد درایو و ترمز از جمله اجزای اصلی یک آسانسور کششی هستند. تابلو فرمان آسانسور دستگاهی است که هماهنگی بین همه این اجزا را برقرار کرده، حرکت را برنامه‌ریزی می‌کند و به‌طور کلی مغز یک آسانسور و حتی هماهنگ کننده عملکرد چند آسانسور مختلف در یک سیستم محسوب می‌شود.

تابلو فرمان چیست؟

تابلو فرمان آسانسور یک جعبه فلزی است که درب آن باز می‌شود و معمولا می‌توان آن را در چاه آسانسور یا اتاق ماشین بالای شفت قرار داد. این جعبه شامل همه اجزایی است که برای برنامه‌ریزی و کنترل آسانسور مورد نیاز هستند. تابلو فرمان مسئولیت هماهنگی کلیه جنبه‌های سرویس آسانسور را بر عهده دارد.

انواع تابلو فرمان های اولیفت

وظایف تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور ورودی‌ها را که همان سیگنال‌هایی هستند که در دکمه‌های داخل و بیرون آسانسور دریافت می‌شوند را می‌پذیرد و خروجی‌ها را که شامل حرکت کابین آسانسور، بازشدن درب‌ها و غیره است ایجاد می‌کند. تمامی عملکردها و رفت و آمد آسانسور توسط این پنل کنترل می‌شود. هنگامی که دکمه‌ای را فشار می‌دهید، اطلاعات به تابلو فرمان آسانسور ارسال می‌شوند، دستگاه اطلاعات را پردازش می‌کند و سپس دستور مورد نیاز را اجرا می‌کند.

تابلو فرمان آسانسور بر اساس تکنولوژی ساخت می‌تواند خروج اضطراری را فراهم کند و همچنین چند آسانسور را برای حرکت منظم در یک ساختمان برنامه‌ریزی کند. (برای مثال این‌که یک آسانسور در طبقات زوج بایستد و دیگری در طبقات فرد)

انواع تابلو فرمان

تابلو فرمان آسانسور بر اساس نوع موتور (گیرلس و گیربکس) تقسیم می‌شود. انواع تابلو فرمان آسانسور بر اساس نوع موتور استفاده شده در آسانسور شامل موارد زیر است:

تابلو فرمان های اولیفت

تابلو فرمان گیرلس

در صورتی که نوع موتور آسانسور گیرلس باشد (چرخ آن مستقیماً به موتور الکتریکی متصل باشد) از تابلو فرمان گیرلس استفاده می‌شود. از آنجا که به‌جز چند قطعه، هیچ ساختار چرخشی و سایشی مکانیکی در موتور گیرلس نیست، عمر آن به‌طور طبیعی بیشتر از انواع دنده‌ای (گیربکس) است. همچنین نصب این آسانسورها بسیار راحت است و جای کمتری را هم اشغال می‌کنند.

تابلو فرمان گیرلس در حقیقت مناسب یک آسانسور دارای موتور گیرلس است. این تابلو فرمان‌ها بدون موتورخانه کار می‌کنند و یک حرکت نرم و بدون لرزش را ارائه می‌دهد.

تابلو فرمان گیربکس

این نوع تابلو فرمان در آسانسورهای گیربکس‌دار نصب می‌گردد که دارای موتورخانه هستند. در آسانسورهای گیربکس، چرخ در بالای کابین قرار دارد و همراه با کابین حرکت می‌کند. این آسانسورها قیمت ارزان‌تری دارند.

تابلو فرمان‌های «آرکل» و «اولیفت»

تابلو آرکل (Arkel) مدل‌های مختلفی از تابلو فرمان‌های با کیفیت ساخت ترکیه را در بر‌می‌گیرد که یک پیشرفت واقعی در زمینه کنترل پنل آسانسور به‌حساب می‌آید.

آنها با انواع موتور‌های سنکرونیک (گیرلس) و آسنکرونیک (گیربکس دار) کار می‌کنند. همچنین درایو آنها با یا بدون موتورخانه (MRL) قابل استفاده است. تابلو فرمان‌های «آرکل» سرعت 4 متر بر ثانیه را ارائه می‌دهند و می‌توانند همزمان 8 آسانسور را کنترل کنند. تعداد 64 توقف پیاپی، چیزی است که معمولا برای هر ساختمان با هر ارتفاع و ترافیکی کافی است.

تابلو فرمان‌های آسانسور «اولیفت» مدل‌های مختلفی از تابلو فرمان‌های با کیفیت ساخت شرکت اولیفت را در بر‌می‌گیرند که خدماتی متنوع و منحصر‌به‌فرد را با توجه به نوع آسانسور و امکانات مورد نیاز فراهم می‌کنند. قابلیت عملکرد نجات اضطراری توسط ۵ عدد باتری ۱۲ ولت (۶۰VDc)، قابلیت ثبت و نگهداری خطا تا ۲۵۶ عدد، گواهینامه استاندارد EMC، ولتاژ کاری دستگاه ۲۴VDc با منبع تغذیه خارجی و پروتکل ارتباط سریال RS-485 برخی از این ویژگی‌ها هستند.

تولید تابلو فرمان در اولیفت

عوامل موثر در انتخاب تابلو فرمان

عوامل موثر در انتخاب تابلو فرمان آسانسور شامل موارد زیر هستند:

  • نوع موتور آسانسور (گیرلس یا گیربکس)

  • نوع عملکرد مورد نیاز (عملیات تک خودکار، عملیات جمعی انتخابی و عملیات خودکار گروهی)

  • تعداد آسانسور‌هایی که باید با هم به‌طور همزمان کنترل شوند.

  • میزان بودجه‌ای که قرار است برای آسانسور صرف شود.

نکاتی برای انتخاب بهترین تابلو فرمان

یکی از نکاتی که هنگام خرید تابلوفرمان آسانسور باید به آن دقت شود، شرکت ارائه دهنده است. لازم است تابلو فرمان را از یک شرکت ارائه دهنده معتبر، با سابقه و شناخته‌شده تهیه کنید. قبل از خرید درباره خدمات پس از فروش و سرویس‌های دوره‌ای آسانسور بپرسید و مطمئن شوید که همه این موارد جزء قرار داد هستند. شرکت اولیفت که اولین دپارتمان تخصصی آسانسور‌های گیرلس و پکیج محسوب می‌گردد می‌تواند بهترین انواع تابلو فرمان آسانسور را در اختیار شما قرار دهد. این شرکت انواع قطعات آسانسور از جمله موتور گیرلس زیندا، تابلو فرمان آرکل، کابین و همچنین پکیج آسانسور اولیفت را ارائه می‌دهد.

سخن آخر

تابلو فرمان آسانسور در حقیقت مغز بالابر محسوب می‌شود و می‌تواند عملکرد آن را تنظیم کند. با این حال خرید پکیج آسانسور به جای خرید اجزای آسانسور (از جمله تابلو فرمان) به‌طور جداگانه، مزایای بیشتری را ارائه می‌دهد. حذف کامل فضای بالای سر موتور در آسانسورهای MRL با فضای مورد نیاز اورهد استاندارد 3.80 متر یکی از مزایای استفاده از این پکیج‌ها است. آنها به شما کمک می‌کنند که با کمترین فضای موجود بهترین انتخاب را داشته باشید. اولیفت انواع پکیج آسانسور را ارائه می‌دهد.