۰ نفر

بازار کار برای مهندسین صنایع غذایی به چه صورت هست؟

۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۴۲
کد خبر: 699681
بازار کار برای مهندسین صنایع غذایی به چه صورت هست؟

متخصصان در صنعت مهندسی صنایع غذایی به توسعه و اجرای فرآیندهای تولید، توزیع و ذخیره مواد غذایی و محصولات کشاورزی کمک می‌کنند. مشاغل زیادی در این صنعت وجود دارد که حقوق نسبتا خوبی دارند و پتانسیل پیشرفت بالایی در این مشاغل وجود دارد.

مهندس صنایع غذایی کیست؟

مهندسی صنایع غذایی یکی از زیرشاخه‌های رشته کشاورزی است که افراد فارغ‌التحصیل در آن در کشاورزی، فرآوری مواد غذایی یا صنایع تولید مواد غذایی می‌توانند کار کنند. آنها مستقیما در فرآیندهای تأمین مواد غذایی ایمن و سالم و محصولات زیستی در جهان نقش دارند. مهندسین صنایع غذایی روی توسعه تکنیک‌های بسته‌بندی، پردازش و بهبود کیفیت غذا متمرکز هستند و از اصول مهندسی برای ذخیره‌سازی، پردازش و توزیع مواد غذایی و سایر محصولات بهره می‌برند. علاوه بر این، مسئولیت اطمینان از رعایت اصول ایمنی و قانونی در تولید و پخش مواد غذایی نیز بر عهده مهندسان صنایع غذایی است.

بازار کار و آینده شغلی مهندسی صنایع غذایی

صنعت تولید مواد غذایی یکی از بزرگترین بخش‌های تولیدی در هر کشوری خصوصا ایران است. اما این روزها به دلیل مشغله بسیار افراد و همچنین فرصت کم برای پخت‌وپز، تقاضا برای محصولات غذایی فرآوری شده بیشتر شده است. این صنعت به شدت به تخصص مهندسان صنایع غذایی متکی است و مسلما شاهد افزایش میزان آگهی‌های استخدام مهندس صنایع غذایی خواهیم بود. با اینکه مطبق پیش‌بینی‌ها، میزان رشد استخدام در حوزه صنایع غذایی از سال 2012 تا 2022 تنها پنج درصد است، اما با این حال، می‌توان بازار کار این حوزه را در ایران بازار کار آینده‌داری در نظر گرفت.

علاوه بر این، وضعیت بازار کار شهر تهران نشان می‌دهد که صنایع تولیدی، 16 درصد استخدام‌ها در سال 1400 را به خود اختصاص داده است و در کنار صنعت فناوری اطلاعات، توانسته در صدر فهرست صنایع و شرکت‌های دارای بیشترین استخدام قرار بگیرد. بنابراین، شرکت‌های فعال در صنعت تولید نیاز بیشتری به نیروی کار داشته‌اند و می‌توان صنایع غذایی را در این دسته قرار داد. البته که با داشتن مدرک مهندسی صنایع غذایی می‌توان در مشاغل مختلفی کار و همین میزان تنوع در فرصت‌های شغلی نیز، فرصت استخدام برای این افراد را بسیار کرده است.

مشاغل مرتبط با مهندسی مواد غذایی

بازار کار برای مهندسین صنایع غذایی به چه صورت هست؟

اگر علاقه‌مند به دنبال کردن شغلی در کشاورزی، تحقیقات علمی، تولید یا مهندسی هستید، می‌توانید به مهندسی صنایع غذایی به عنوان فرصتی منحصر‌به‌فرد و ارزشمند برای توسعه مهارت‌های خود در این حوزه‌ها نگاه کنید. در زیر به مشاغل مرتبط به مهندسی صنایع غذایی اشاره خواهیم کرد که هر کدام می‌توانند فرصت خوبی برای کار کردن در شرکت‌ها و در صنایع مختلف باشند.

  1. مهندس مواد غذایی

  2. مهندس ایمنی مواد غذایی

  3. دانشمند مواد غذایی

  4. مهندس کیفیت

  5. مهندس تولید

  6. مهندس پروژه

  7. مهندس توسعه محصول

  8. مهندس فرآیند

  9. مهندس بسته‌بندی

  10. پژوهشگر

  11. محقق

  12. مدیر محصول

  13. مهندس کارخانه

  14. مهندس ایمنی

  15. مهندس زیست فرآیند

ترندهای مهندسی صنایع غذایی

مهندسان صنایع غذایی، برای اینکه بتوانند در بازار رقابتی کار موفق عمل کنند، باید از ترندهای این حوزه باخبر باشند و همچنین خود را به‌روز نگه دارند. مهندسان صنایع غذایی باید در مورد این پیشرفت‌ها به‌روز بمانند تا بتوانند مهارت‌های خود را در سازمان و برای کاریابی ارتقا دهند.

استفاده از ربات‌ها در صنایع غذایی

همان‌طور که استفاده از ربات‌ها در صنایع غذایی روز به روز بیشتر می‌شود، مهندسان صنایع غذایی نیز باید خود را در مورد این تکنولوژی به‌روز نگه دارند. استفاده از ربات‌ها در صنایع غذایی، از خطوط مونتاژ خودکار گرفته تا پخت‌وپز و بسته‌بندی، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. با توجه به اینکه ربات‌ها روز به روز پیچیده‌تر می‌شوند، نحوه استفاده از آنها نیز سخت‌تر می‌شود و باید دانش استفاده از آنها را به دست آورد.

مهندسان صنایع غذایی که قادر به کار با روبات‌ها هستند، راحت‌تر می‌توانند کار پیدا کنند، زیرا برای طراحی و ساخت این ماشین‌ها به آنها نیاز است. آنها علاوه بر کار کردن و ساخت این ربات‌ها، باید بتوانند مشکلاتی که ممکن است در حین کار با این ربات‌ها رخ می‌دهد را عیب‌یابی کنند.

اهمیت پایداری

بازار کار برای مهندسین صنایع غذایی به چه صورت هست؟

در بسیاری از جوامع، مهم‌ترین نگرانی‌ها در مورد صنعت غذایی، پایدار بودن است و اینجاست که حضور مهندسان صنایع غذایی اهمیت پیدا می‌کنند.

مهندسان صنایع غذایی مسئول توسعه محصولات جدید هستند که هم مغذی و هم پایدار باشند. این شامل توسعه روش‌هایی برای رشد محصولات زراعی بدون استفاده از آفت‌کش‌ها یا کودها و همچنین تولید محصولات جایگزین گوشت می‌شود که از گیاهان به جای حیوانات ساخته می‌شوند.

برای حفظ پایداری، مهندسان مواد غذایی باید بر روی توسعه محصولاتی تمرکز کنند که نه تنها سالم، بلکه دوستدار محیط زیست نیز هستند.

تمرکز بر تولید محصولات سالم‌تر

از آنجایی که مردم نسبت به سلامتی خود هوشیارتر شدند، به همین خاطر در انتخاب غذا نیز هوشیارتر عمل می کنند. از این رو، تقاضا برای گزینه‌های سالم‌تر از فست فود، مانند سالادها و خوراکی‌های بسته‌بندی شده که روند تولید آنها توسط مهندسان صنایع غذایی انجام شده، بیشتر شده است.

از آنجایی که مهندسان صنایع غذایی باید در روند کاری خود به تولید محصولات سالم‌تر توجه کنند، بنابراین برای اینکه بتوانند در بازار کار رقابتی امروز موفق‌تر باشند، باید خود را با این ترند جهانی همگام کنند. این بدان معنی است که آنها باید با روش‌های تولید محصولات سالم آشنا باشند و بتوانند غذاهایی تولید کنند که در عین رعایت سلامت در آنها، با ذائقه افراد بسیاری نیز جور هستند.

منبع: کاریابی ایران تلنت

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.