۰ نفر

دختر مدرسه ای های قبل انقلاب این شکلی لباس می پوشیدند + عکس

۱۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۴۰
کد خبر: 699316
دختر مدرسه ای های قبل انقلاب این شکلی لباس می پوشیدند + عکس

در دهه ۵۰ اما هنوز پوشیدن یونیفرم و لباس‌های یکسان برای مدرسه رواج نیافته بود و هرکسی آزاد بود لباسی که خودش دوست داشت را بپوشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ لباس‌های یک شکل و همرنگ، مقنعه‌های یکسان و کوله پشتی‌هایی که این روزها اغلب مشابه هم هستند. این ۳ مورد شاید اصلی‌ترین ویژگی‌های گروهی از دانش‌آموزانِ در حال بازگشت از مدرسه باشند. در دهه ۵۰ اما هنوز پوشیدن یونیفرم و لباس‌های یکسان برای مدرسه رواج نیافته بود و هرکسی آزاد بود لباسی که خودش دوست داشت را بپوشد. البته محدودیت‌هایی هم وجود داشت و آن‌ها را برای پوشیدن هر مدل لباسی آزاد نمی‌گذاشت. در این مطلب نگاهی جزئی‌تر داشته‌ایم به تصویری از دانش‌آموزان سال ۵۵ که در حال بازگشت از مدرسه هستند. با ما همراه باشید.

دختر مدرسه‌ای‌های قبل انقلاب این شکلی لباس می پوشیدند + عکس

شاید پوشیدن یونیفرم‌های یکسان مزایای بسیار زیادی داشته باشد، اما باید بپذیریم که اصلی‌ترین علت زیبایی این تصویر، تفاوت‌های دانش‌آموزان با یکدیگر است. برخی از دانش‌آموزان را با کت و دامن می‌بینید در حالی که برخی دیگر چادرهای گلدار به سر کرده‌اند. چادرهای گلداری که احتمالا این روزها کمتر در خیابان روی سر کسی می‌بینید. نکته جالب اینجاست که حتی چادرهای گلدار داخل تصویر هم یکسان نیستند و شکل گل‌هایشان متفاوت از یکدیگر است.

دختر مدرسه‌ای‌های قبل انقلاب این شکلی لباس می پوشیدند + عکس

کفش‌های لژدار؛ ترند مهم دهه ۵۰

به تصویر دقت کنید. پای چند نفر از دانش آموزان کفش کتانی می‌بینید؟ بر خلاف این روزها که بسیاری از دانش‌آموزان کفش‌های کتانی را برای مدرسه انتخاب می‌کنند، دانش‌آموزان دهه ۵۰ با پوشیدن کتانی غریبه بودند. کفش‌های پاشنه لژدار در آن سال‌ها به شدت ترند و پرطرفدار بودند. این مدل کفش‌ها معمولا پاشنه راحتی دارند و علاوه بر راحتی به نوعی پاشنه‌دار هم حساب می‌شدند و دختران آن روزها هم کشته مرده کفش‌های پاشنه‌دار بودند. کفش‌هایی که حتی شده چند سانت آن‌ها را بلندتر نشان میداد و فکر می‌کردند اگر بلندتر دیده شوند شیک‌تر و جذاب‌ترند.

دختر مدرسه‌ای‌های قبل انقلاب این شکلی لباس می پوشیدند + عکس

جوراب‌های سفید بلند

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم دانش‌آموزان آن روزها اگرچه آزادی پوشیدن لباس‌های مختلف را داشتند اما هر لباسی را هم نمی‌توانستند بپوشند. یکی از قوانین پوششی دانش‌آموزان در آن روزها این بود که اگردانش‌آموزان می‌خواستند به جای شلوار دامن بپوشند، باید دامن را با جوراب شلواری و یا جوراب‌های بلند می‌پوشیدند. در این تصویر هم می‌بینید که تعدادی از دانش‌آموزان دامن‌های کوتاهشان را با جورا سفید تا نزدیکی زانو ست کرده‌اند.

از مردان داخل تصویر غافل نشویم!

تا اینجای مطلب نگاهی جزئی‌تر به لباس‌های دختران مدرسه‌ای در راه برگشت از مدرسه داشتیم، اما بیایید از دو آقا پسری که داخل تصویر دیده می‌شوند و استایل خاصشان غافل نشویم. هرچقدر این روزها مردم به سمت لباس‌های کژوال و راحت برای استایل روزمره‌شان سوق پیدا کرده‌اند، در دهه پنجاه بسیاری از مردان با کت و شلوار در خیابان دیده می‌شدند. البته مدل و فرم کت و شلوارها طوری بودند که چندان هم رسمی به نظر نمی‌رسیدند.

شلوارهای دمپا از پرطرفدارترین آیتم‌های استایل آقایان در دهه ۵۰ به حساب می‌آمد. کت و شلوارهای ست هم معمولا شلوار دمپا داشتند. همین موضوع هم استایل آنان را کمی تا قسمتی به استایل روزمره نزدیک میکرد. به آقایی که با عینک و موهای نسبتا بلندش پشت دختران دبیرستانی ایستاده، نگاه کنید. احتمالا پدر یا پدربزرگ شما هم تصویری مشابه این با همین مدل عینک و این مدل مو در آلبومش دارد. برخلاف این روزها که مدل موهای مختلفی برای آقایان وجود دارد، در دهه‌های گذشته اکثر مردان را با مدل موهای مشابه می‌دیدیم. مگر اینکه مردی کچل بود و نمی‌توانست این مدل مو را پیاده‌سازی کند!

دختر مدرسه‌ای‌های قبل انقلاب این شکلی لباس می پوشیدند + عکس