۰ نفر

راه های پذیرش کاری که دوستش نداریم و رسیدن به رضایت شغلی

۱۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۰۸
کد خبر: 699105
راه های پذیرش کاری که دوستش نداریم و رسیدن به رضایت شغلی

رضایت شغلی داشتن یکی از مهم‌ترین عوامل کار کردن است. اگر از انجام حرفه‌ای که به آن مشغول هستید رضایت نسبی نداشته باشید، در آن حرفه موفقیت و رضایتی در انتظارتان نخواهد بود.

بهترین راههای کنار آمدن با شغلی که دوست ندارید

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این شرایط شما باید یا کارتان را تغییر دهید و یا به یکی از روش‌هایی که در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم، عمل کنید.

چگونه رضایت شغلی به دست آوریم؟

افراد زیادی هستند که از کسب و کارشان لذتی نمی‌برند، اما گمان می‌کنند هیچ راهی برای ادامه دادن حرفه‌ای که به آن مشغول هستند، ندارند. در این بخش قصد داریم به شما راهکارهایی اساسی را آموزش دهیم تا با کمک آن‌ها بتوانید از کسب و کاری که دارید، لذت ببرید. حتی اگر به آن کار هیچ علاقه‌ای ندارید.

ابتدا ویدیوی کوتاه زیر را تماشا کنید و سپس ادامه مقاله را بخوانید. علاوه بر 3 راه‌حل بیان شده در این ویدیو، راه‌های دیگری نیز به شما آموزش داده‌ایم.

1)یافتن دلیل

رضایت شغلی

راه‌حل اول این است که برای کار کردن‌تان یک دلیل محکم داشته باشید و در شغلی که دارید هدف مشخصی تعیین کنید. هدفی که برای شما دلیل ادامه دادن و تلاش شود. سپس با خودتان قرار بگذارید که حتما باید در آینده نزدیک به هدف‌تان برسید.

در این صورت کار کردن برای شما لذت‌بخش خواهد بود زیرا به خوبی می‌دانید که برای رسیدن به هدف‌تان باید در این شغل بمانید و پیشرفت کنید. با این کار، کار شما وسیله‌ای برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف‌تان می‌شود.

بنابراین هر زمان که از کار کردن خسته و کلافه شدید و تصمیم گرفتیم راه دیگری را در پیش بگیرید، با تمرکز روی هدف‌تان، انرژی و انگیزه کافی برای ادامه دادن را پیدا می‌کنید.

2)رضایت شغلی : توجه به خانواده

هدف‌تان را به گونه‌ای انتخاب کنید که در راستای خوشبخت کردن خانواده‌تان باشد. یعنی باید زمانی که تلاش کردید و به هدف‌تان رسیدید، حال خانواده‌تان خوب باشد و به آرزوها و خواسته‌های جمعی‌تان رسیده باشید.

این مورد را با مثال برای‌تان شفاف‌تر می‌کنیم. فردی را در نظر بگیرید که اهدافی را در کارش انتخاب می‌کند و تمام زمان خود را صرف رسیدن به آن کرده و شبانه‌روز تلاش می‌کند. اما زمانی که به هدفش می‌رسد، متوجه می‌شود که رضایت و حمایت خانواده‌اش را از دست داده است.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که موقع انتخاب هدف تنها به اهداف و خواسته‌های خودتان توجه کنید و خواسته‌های خانواده خود را در نظر نگیرید. در این صورت به فرد خودخواهی تبدیل خواهید شد که مهارت زندگی جمعی را ندارد. اما اگر هدف‌تان از زیاد کار کردن، خریدن خانه و رفاه بیشتر خانواده‌‌تان باشد، موفق‌تر خواهید بود. اما باز هم نباید همه چیز را فدای درآمد کنید.

در هنگام هدف‌گذاری باید به 6 جنبه مهم در زندگی‌تان دقت کنید، از جمله خانواده، کسب و کار، جایگاه اجتماعی، توسعه فردی، معنویت و سلامتی. سپس برای هر کدام از این جنبه‌ها اهدافی را مشخص کنید. توجه به این موضوع باعث می‌شود تا زمانی که به اهداف‌تان رسیدید، رضایت کافی داشته باشید.

راه‌حل

حال ممکن است بپرسید که راه‌حل چیست؟ چگونه می‌توانیم هدفی همسو با خانواده انتخاب کنیم در صورتی که تفکر و خواسته‌هایی که داریم، با یکدیگر همسو نیستند؟

بهترین راه‌حل، صحبت کردن است. شما باید زمان‌های زیادی را برای صحبت کردن با یکدیگر در نظر بگیرید. در این صحبت‌ها باید به نظرات و خواسته‌های یکدیگر احترام بگذارید و خواسته‌های خودتان را نیز مطرح کنید.

نباید کار را به دعوا بکشانید. تنها باید یکدیگر را متقاعد کنید که تمام تلاش‌های شما برای رسیدن به جایگاه بهتر و مناسب‌تر در زندگی است. جایگاهی که شرایط تمام خانواده را تغییر می‌دهد.

برای موفقیت در این زمینه مقاله‌های هدف چیست و متقاعدسازی چیست را حتما مطالعه کنید.

3)ایجاد دلخوشی

راه سوم نیز این است که در محیط کارتان برای خود دلخوشی ایجاد کنید. دلخوشی که به شما انگیزه برای کار کردن و ادامه دادن، بدهد. دلخوشی شما می‌تواند:

  • پیدا کردن یک دوست و همکار خوب در محیط کارتان،
  • ایجاد یک فضای خوب در محیط کارتان،
  • گذاشتن یک گلدان جذاب روی میزتان،
  • داشتن یک خودکار و دفترچه جذاب،

و… باشد. شما باید دلیلی برای یافتن حال خوب در محیط کارتان پیدا کنید. دلیلی که باعث شود هر روز صبح با حال خوب از خواب بیدار شده و به محیط کارتان بروید. فراموش نکنید که هر چیز کوچکی می‌تواند حال شما را خوب کند و دلخوشی برای شما باشد.

4)رضایت شغلی : شناخت خود

شاید لازم باشد برای تصمیم‌گیری در رابطه با رها کردن و یا ماندن در شغلی که مشغول به انجام آن هستید، کمی زمان بگذارید و خودتان را بشناسید.

خودشناسی به شما کمک می‌کند تا به این نتیجه برسید که آیا:

  • شما جزو افرادی هستید که همیشه از همه چیز در زندگی خود ناراضی هستند؟
  • کارتان در راستای شخصیت و تفکرتان هست و یا این‌که باعث می‌شود تا ارزش‌های‌تان را زیر پا بگذارید؟
  • شما دوست دارید در کارتان پیشرفت کنید و آموزش ببینید یا این‌که انجام کار تکراری را دوست دارید؟
  • شما راضی هستید که کارمند باشید و برای دیگران کار کنید یا اینکه استقلال کاری را ترجیح می‌دهید؟

و… .

رسیدن به جواب این سوالات و شناخت خود به شما کمک می‌کند تا بتوانید در رها کردن شغل و یا ماندن در آن تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید. البته اگر بتوانید قبل از انتخاب شغل به خودشناسی برسید، موفقیت‌تان تضمین شده‌تر خواهد بود.

5)تغییر مسئولیت‌ها

می‌توانید مسئولیت‌ها و کارهایی که در محل کارتان به عهده شما است را تغییر دهید تا حال بهتری پیدا کنید و لازم نباشد محل کارتان را ترک کنید.

برای انجام این کار ابتدا لازم است تا خودتان را بشناسید و بدانید که انجام چه کاری را دوست دارید. سپس به مدیرتان اطلاع دهید که اگر مسئولیت‌های تان را در محیط کارتان تغییر دهید، بازدهی بهتری خواهید داشت.این کار هم به نفع شما است و هم به نفع مدیرتان.

البته این نکته مهم را فراموش نکنید که خیلی مهم است شما چگونه خواسته خود را با مدیرتان مطرح کنید. برای یادگیری این مهارت، مقاله فن بیان به شما کمک بسزایی می‌کند.

یک توصیه مهم

به شما توصیه می‌کنم که بدون لذت بردن از کارتان، کار نکنید. شما باید حتما به دنبال راهی باشید که باعث شود از کارتان لذت ببرید. در غیر این صورت به جز فرسایش و حال بد، هیچ عایدی نخواهید داشت. حتی اگر از کارتان درآمد زیادی کسب کنید.

رها کردن یا رسیدن به رضایت شغلی ؟

شاید شما بتوانید کاری که دوست ندارید و به آن مشغول هستید را به راحتی رها کنید. اما بسیاری از افراد نمی‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند. زیرا

  • به درآمد آن کار برای ادامه زندگی و امرار معاش نیاز دارند،
  • مهارتی به جز انجام آن کار ندارند،
  • ترس از تغییر شغل و تغییر محیط امن‌شان دارند،
  • ترس از مصاحبه شغلی دارند،
  • تحت‌تاثیر حرف‌های کسانی قرار میگیرند که از این تغییر منع‌شان می‌کنند،
  • ترس دارند از این‌که دیگران آن‌ها را قضاوت و سرزنش کنند؛

اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، در این صورت تنها راه‌حل ممکن این است که یاد بگیرید چگونه با شغلی که دوست ندارید، کنار بیاید و از کارتان لذت ببرید.

این مقاله برای چه کسانی مناسب است؟

شاید شما فکر کنید که نیازی به خواندن این مقاله ندارید و از کارتان رضایت کامل دارید. اما نکته مهم این است که آیا مطمئن هستید برای همیشه از کارتان لذت می‌برید و از آن خسته نمی‌شوید؟ آیا مطمئن هستید که این شغل شما را به هدفی که در زندگی دارید، می‌رساند؟

بنابراین خواندن این مقاله را به کسانی پیشنهاد می‌دهیم که قصد دارند بدانند:

کارشان با اهداف‌شان همسو هست؟

خانواده از کارشان رضایت دارند و اهداف‌‌شان مشترک هست؟

می‌توانند سالیان سال در آن کار بمانند و زندگی خوبی داشته باشند؟

رها کردن کار برای‌شان سخت است زیرا به درآمد آن کار نیاز دارند؟

شغلی که به آن مشغول هستند، جای پیشرفت دارد؟

اهمیت رضایت شغلی

شما باید به این موارد اهمیت بدهید تا از کارتان لذت ببرید و در حین انجام آن رضایت داشته باشید. زیرا تنها در این صورت می‌توانید در کارتان موفق بوده و به خواسته‌ها و اهدافی که دارید، برسید.

در کامنت‌ها برای ما بنویسید که آیا از شغلی که دارید راضی هستید یا نه؟ اگر راضی هستید چه کارهایی برای حال خوب‌تان انجام می‌دهید؟