۰ نفر

آخرین جادوگر اعدامی سوییس + عکس

۲۳ آذر ۱۴۰۱، ۳:۴۶
کد خبر: 688267
آخرین جادوگر اعدامی سوییس + عکس

در دورۀ رنسانس و حتی در اوایل دوران مدرن، بار‌ها افرادی به جرم «جادوگری» در اروپا اعدام شدند؛ آخرین قربانی «شکار جادوگر» در کشور سوییس زن فقیری به اسم آنا گولدی بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرادید، آنا گولدی (Anna Goldi) زن خانه‌داری بود که بین سال‌های ۱۷۳۴ تا ۱۷۸۲ در سوییس زندگی می‌کرد. او در یک خانوادۀ فقیر به دنیا آمده بود و به لحاظ جایگاه اجتماعی تقریبا در پایین‌ترین سطح جامعه بود. اما سرنوشت او حتی از این هم وحشتناک‌تر بود. او در ۴۸ سالگی به اعدام محکوم شد و سرش را از تنش جدا کردند. اما جرم او چه بود؟ آنا آخرین زنی بود که در اروپا به جرم «جادوگری» اعدام شد.

گولدی از سنین نوجوانی به عنوان خدمتکار در خانه‌ها کار می‌کرد. او در ۳۱ سالگی با یک تاجر وارد رابطه شد و از او فرزندی به دنیا آورد. اما تاجر قبل از اینکه آنا فرزندش را به دنیا بیاورد او را ترک کرد؛ بچه هم یک روز بعد از به دنیا آمدنش از دنیا رفت.

آخرین جادوگر اعدامی

(تصویری از اعلامیۀ دستگیری آنا)

با اینکه مرگ نوزادان در آن زمان بسیار عادی و شایع بود، اما آنا متهم شد به اینکه خودش فرزندش را به قتل رسانده است. او به این جرم محاکمه شد و به شش سال حبس خانگی در منزل خواهرش محکوم شد. اما او مدتی بعد فرار کرد و به شهر دیگری رفت و در آنجا خدمتکار یک خانوادۀ ثروتمند شد.

گولدی بعد از چند بار جابه‌جایی نهایتا در ۴۶ سالگی در خانۀ فردی به اسم جیکوب شودی مشغول به کار شد و در همان جا بود که فاجعه برایش اتفاق افتاد. جیکوب بعد از مدتی ادعا کرد که آنا در غذا‌های فرزندان او سوزن قرار داده و این کار را با قدرتی ماورائی و با نیاتی شیطانی انجام داده است.

آخرین جادوگر اعدامی

آنا ابتدا فرار کرد و مدتی تحت تعقیب بود. در همین زمان اعلامیه‌هایی برای دستگیری او منتشر و پخش شد. بالاخره آنا گولدی دستگیر شد و در زیر شکنجه به «قرارداد با شیطان» اعتراف کرد. او گفت که شیطان در شکل یک سگ سیاه بر او ظاهر شده و او را بردۀ خود ساخته است. بعد از پایان شکنجه‌ها آنا اعترافش را پس گرفت، اما دیگر کار از کار گذشته بود و او به اعدام محکوم شد. این حکم در همان زمان اعتراضاتی را برانگیخت و برخی‌ها آن را یک جنایت قضایی نامیدند.

مورخان اعتقاد دارند که آنا با صاحب‌کار خودش ارتباطاتی داشت و او را تهدید کرده بود که این رابطه را فاش می‌کند؛ به همین خاطر بود که جیکوب شودی با استفاده از قدرت و نفوذ خودش او را به جادوگری متهم کرده بود. در سال ۲۰۰۷ و بعد از گذشت ۲۲۶ سال از مرگ آنا، پارلمان سوییس او را تبرئه کرد. در سال ۲۰۱۴ نیز برای گرامیداشت او، یک چراغِ همیشه روشن در نمای ساختمان دادگاه شهر گلاروس قرار داده شد.

آخرین جادوگر اعدامی

(چراغ زرد روشن در گوشۀ بالا و سمت چپ ساختمان، یادبودی برای آنا گولدی است)