۰ نفر

وضعیت ادامه تحصیل دانشجویان بازداشتی بستگی به تصمیم بعدی مقامات دارد

۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۹:۱۳
کد خبر: 672972
وضعیت ادامه تحصیل دانشجویان بازداشتی بستگی به تصمیم بعدی مقامات دارد

یک منبع آگاه در دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه همه دانشجویانی که در تجمعات دانشجویی دستگیر شده بودند، آزاد شدند، گفت: دانشگاه پیگیر آزادی تعداد چهار نفر از دانشجویان شریف که در تجمعات غیردانشجویی در تهران و شهرستان‌ دستگیر شده اند هم هست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، یک منبع آگاه در دانشگاه صنعتی شریف در مورد وضعیت دانشجویان بازداشتی بعد از اعتراضات روز یکشنبه گذشته (۱۰ مهر) اظهار داشت: همه دانشجویان بازداشتی که به بهانه تجمع داخل دانشگاه بازداشت شده بودند، آزاد شده‌اند. البته همچنان پیگیر آزادی دانشجویان بازداشتی هستیم که در مکان‌های دیگری غیر از دانشگاه و خارج از دانشگاه بازداشت شده‌اند.

وی با بیان اینکه این دانشجویان چهار نفر هستند، توضیح داد: آنها در شهرستان هایی مانند ساری یا خیابان های ولی عصر و کشاورز و به طور کلی خارج دانشگاه و در تجمعات غیردانشجویی که ربطی به دانشگاه نداشته دستگیر شدند. دانشگاه پیگیر آزادی آنها هم هست.

این منبع آگاه در پاسخ به اینکه وضعیت ادامه تحصیل این دانشجویان چگونه خواهد بود و آیا ممکن است محدودیت‌هایی برای آنها ایجاد شود، توضیح داد: پرونده بخشی از دانشجویان که تعهد داده‌ یا با وثیقه آزاد شده‌اند، باز است و باید منتظر اقدام قضایی بعدی بمانند و به طور کلی وضعیت آنها بستگی به تصمیم بعدی مقامات دارد. البته افرادی که با وثیقه آزاد شده اند، محدود هستند. ولی آنها که بدون وثیقه آزاد شده اند، مشکلی ندارند.

این مقام دانشگاه شریف افزود: دانشگاه هم کمیته حقیقت یابی تشکیل داده تا هم اصل قضیه و واقعیت ها را روشن کند و هم مسببان این رخداد و خطاها از سوی دانشجویان و افراد بیرون دانشگاه را بررسی کند. در این کمیته حتما هتاکی های دانشجویان نیز در چارچوب قوانین دانشگاه بررسی و پیگیری می شود.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به ادامه تحصیل دانشجویان اظهار داشت: ما دو مورد دانشجوی حبس ابد از قبل داریم که حتی برای تحصیل آنها هم اقدام کرده ایم، زیرا ادامه تحصیل دانشجویان برای دانشگاه مهم است.

از دانشجویان و اساتیدی که بی‌جهت آسیب دیدند، دلجویی می‌شود

این مقام آگاه توضیح داد: برخی دانشجویان بدون اینکه هیچ جرمی داشته باشند، بازداشت شدند، مثلا دانشجوی ورودی جدید که کلاس فیزیک داشته و از دانشگاه آمده بیرون، دستگیر شده است. اینگونه افراد مقصر نبودند و اصلا در تحصن حضور نداشتند. متاسفانه در این گونه حوادث تر وخشک با هم می سوزند.

نیروهای امنیتی که با در دست داشتن عکس دنبال لیدرها (سردسته‌ها) بودند، در این میان تعدادی از دانشجویان را هم بازداشت کردند یا استادانی که زنجیره انسانی تشکیل داده بودند برای اینکه این دانشجویان رد بشوند و اذیت نشوند، کتک خوردند یا با باتوم و تفنگ ساچمه ای به آنها حمله شد به همین دلیل باید از این افراد دلجویی شود.

وی ادامه داد: دلجویی بعد از حضوری شدن دانشگاه ها با کارهای رسانه ای و تصویری احتمالا انجام می شود، ولی امکان دلجویی همه آنها را به صورت تکی نداریم.

کلاس مجازی پاسخگوی نیاز علمی دانشجو نیست/آغاز کلاس‌های حضوری پس از تشکیل جلسه هیات رییسه دانشگاه

این منبع مطلع در مورد فضای عمومی دانشگاه ها نیز گفت: البته کلاس ها به صورت مجازی برگزار می شود، ولی واضح و روشن است که کلاس مجازی به هیچ‌وجه کیفیت کلاس حضوری را ندارد.

هیات رئیسه دانشگاه این هفته جلسه دارد و در مورد حضوری شدن کلاس ها تصمیم می گیرد.