۰ نفر

در پاییز و زمستان اینگونه از گیاهان خود مراقبت کنید

۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۹:۱۱
کد خبر: 671098
در پاییز و زمستان اینگونه از گیاهان خود مراقبت کنید

به احتمال زیاد یکی از دغدغه های شما نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستانه. چرا که ممکنه گیاهان سرما بزنن و یا تغییرات دما باعث از بین رفتن اونها بشه.

مراقبت های لازم از گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز

به گزارش اقتصاد آنلاین، سرمای پاییز و زمستان گیاهانی رو که در تراس یا باغچه کاشته شدن، بیشتر تهدید میکنه و احتمال داره که گیاه خشک بشه و آسیب جدی ببینه. در نتیجه لازمه تا در این دو فصل سال توجه بیشتری به گل و گیاه تون داشته باشید، تا شادابی و نشاط خودشون رو حفظ کنند.

درسته که همه گیاهان تا حدی میتونن سرما رو تحمل کنند، اما بیشتر گیاهان آپارتمانی گرمسیری هستند و نسبت به کاهش دمای هوا حساسیت نشون میدن. البته گیاهانی هم که تحمل هوای سرد رو دارن، روند رشد شون در اثر سرمای شدید متوقف میشه و ممکنه ریزش برگ داشته باشن. اگه نگران سلامتی گل و گیاه تون هستید و قصد دارید تا در فصل سرما از اونها مراقبت کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

گیاهان آپارتمانی

در زمستان چگونه از گلها مراقبت کنیم

در این مقاله از مجله گل و گیاه رزفارست میخوانید: در دو فصل سرد سال بهتره که گیاهان رو از جریانات هوای سرد دور کنید. به شکلی که گلدان گیاه شما نباید کنار پنجره، نزدیک در ورودی و یا حتی روی راه پله ها باشه. باید گل و گیاه تون رو در محیطی قرار بدید، که دمای اون بین 18 تا 25 درجه سانتی گراد باشه.

در نتیجه در این دو فصل به دنبال فضایی گرم برای نگهداری از گیاهان تون باشید. تا رشد بهتری داشته باشن و شادابی و طراوت خودشون رو حفظ کنن. توجه داشته باشید که اکثر گیاهان در دمای کمتر از 15 درجه سانتی گراد آسیب میبینن.

یکی از اشتباهات رایجی که در این دو فصل افراد زیادی مرتکب میشن، قرار دادن گلدان گیاه کنار وسایل گرمایشیه. اگه گیاهان فاصله کمی با بخاری یا شوفاژ داشته باشن، آسیب جدی میبینند و سلامت اونها به خطر میفته. حداقل فاصله لازم بین گلدان و وسایل گرمایشی، 10 متره.

آبیاری گیاهان در زمستان

یکی دیگه از اصول نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان، آبیاری اونهاست. لازمه تا میزان آبیاری گل و گیاه در این دو فصل کاهش پیدا کنه. چرا که به خاطر سرد بودن هوا، آب موجود در خاک گیاه دیرتر تبخیر میشه و گیاه با فاصله زمانی بیشتری نیاز به آبیاری دوباره داره.

در صورتی که فرایند آبیاری رو مثل تابستان و بهار انجام بدید، گیاه ریشه گیاه پوسیده میشه و گیاه شما از بین میره. لازمه قبل از انجام فرایند آبیاری، آب رو 24 ساعت در محیط زندگی گیاه قرار بدید تا با محیط هم دما بشه. چرا که دمای آب لوله کشی پایینه و میتونه به گیاه آسیب بزنه.

در فصول پاییز و زمستان هم میتونید به غبار پاشی برگ های گیاه بپردازید. اما از اونجایی که رطوبت هوا بیشتر از فصل های گرم ساله، بهتره تا تعداد دفعات اون کمتر باشه.

نگهداری گل در بالکن در زمستان

یکی از روش های نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان استفاده از مالچه. برای اینکه خاک گرما و رطوبتش رو حفظ کنه، میتونید از مالچ استفاده کنید. مالچ مثل یک عایق عمل میکنه و از ریشه گیاه در برابر باد سرد و کاهش دما مراقبت میکنه. بهتره مالچی که انتخاب می کنید از کاه یا گندم ساخته شده باشه.

یک لایه 2 یا 3 سانتی مالچ برای مراقبت از گیاه در برابر یخبندان و باران مناسبه. البته مالچ علاوه بر حفظ رطوبت گیاه و جلوگیری از سرمازدگی ریشه، فواید دیگه ای هم داره.:

کاهش رشد علف های هرز

زهکشی خاک رو حفظ میکنه.

مواد مغذی موجود در مالچ بعد از مدتی به خاک گلدان منتقل میشن و گیاه میتونه از اونها تغذیه کنه.

بهترین گیاه برای نگهداری در بالکن

پیدا کردن گیاهانی که در پاییز و زمستان بشه از اونها در بالکن نگهداری کرد، کار ساده ای نیست. چرا که این گیاهان باید در برابر تغییرات دما، آلودگی هوا، گرد و غبار و تابش مستقیم پرتو های خورشید مقاوم باشند. اگه به دنبال گیاهی با این ویژگی ها هستید، که در عین حال نگهداری از اون هم کار راحتی باشه، همراه ما باشید:

اطلسی: یکی از محبوب ترین گیاهان برای نگهداری در بالکن، اطلسیه. این گل زیبا، رایحه دل انگیزی هم داره، که فقط در شب میشه استشمام کرد. این گل زیبا به رنگ های قرمز، بنفش، صورتی و سفید وجود داره و دارای سرعت رشد بالاییه. برای نگهداری از این گیاه لازمه تا به طور منظم کوددهی بشه، اما آبیاری زیادی از حد این گیاه رو نابود میکنه. نگهداری از اطلسی در فصل پاییز و زمستان هم در بالکن امکان پذیره.

بگونیا: این گیاه زیبا که برگ های قلبی شکل داره، برای نگهداری در تراس مناسبه. بگونیا برای اینکه به خوبی رشد کنه نیاز به کوددهی و آبیاری منظم داره. این گیاه زیبا گل نمیده و برگ های اون میتونه به رنگ های سفید، طلایی، نارنجی، صورتی و قرمز باشه. اگه بالکن شما نورگیر مناسبی نداره، گیاه بگونیا رو در بالکن قرار بدید.

گل حنا: این گل زیبا و خوشرنگ تمام مدت فصل بهار و تابستان رو رشد میکنه و گل میده. این گل به آبیاری زیاد و هر روزه در فصول گرم سال نیاز داره، تا رشد مناسبی داشته باشه. گل حنا رو میشه در بالکن نگهداری کرد و پرورش داد. اگه بالکن شما به خوبی نور خورشید رو دریافت نمیکنه، نگران نباشید، چرا که گل حنا میتونه در این شرایط هم به رشد خودش ادامه بده.

نگهداری گل ناز در زمستان

نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان کار ساده ای نیست. اما بعضی از گیاهان به دلیل مقاومتی که در برابر نوسانات دمایی دارند، مراقبت از اونها ساده تره. گل ناز یخی یکی از گل های زیبا و مقاومه که در 4 فصل سال گل میده. این گیاه عمر طولانی داره و برای نگهداری در فضای باز مناسبه. این گیاه زیبا رو میشه در دسته ساکولنت ها قرار داد، چرا که برگ های گل ناز گوشتی و آبدار هستند.

گل ناز یخی علاقه زیادی به آفتاب داره و باید هر روز چند ساعت در معرض تابش پرتو های خورشید قرار بگیره. این گیاه اگه نور مستقیم خورشید رو دریافت نکنه پژمرده میشه و فرایند گلدهی اون متوقف میشه.

گونه هایی از این گیاه که برگ های سبز کمرنگ دارند، نیاز به نور بیشتری دارند. اگه گل ناز رو در محیطی کم نور قرار بدید، بعد از مدتی شکل و شمایلی علفی پیدا میکنه.

آبیاری گل ناز در زمستان

این گیاه زیبا و مقاوم نیاز به آب زیادی نداره و تنها زمانی که خاک اون خشک شده بود، باید بهش آب بدید. البته در روز های گرم تابستان لازمه تا هر روز آبیاری بشه. گل های این گیاه به رنگ های قرمز، نارنجی، صورتی و سفید هستند.

این ساکولنت زیبا رو در فصل پاییز و زمستان میشه در محیط باز نگهداری کرد، اما اگه دمای هوا خیلی کاهش پیدا کنه، برگ های گل ناز سیاه شده و گیاه از بین میره. در نتیجه بهتره در روز های سرد سال روی این گیاه پلاستیک بکشید، تا آسیب نبینه.

بهتره تا این گیاه رو در گلدان های آویزی پرورش بدید، چرا که گل ناز سرعت رشد بالایی داره و بعد از مدتی ساقه های اون آویزان میشه. بهتره به جای تعویض گلدان این گیاه، ساقه های اون رو جدا کنید و در گلدان دیگه ای قلمه بزنید.

پوشاندن گیاهان در زمستان

یکی از روش های مناسب برای نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان، گلخانه ساختنه. تعداد زیادی از گیاهانی که در آپارتمان خود پرورش میدید، ساقه هایی ترد و نازک دارند. به همین خاطر نگهداری از اونها کار ساده ای نیست و نمیشه از روش پلاستیک کشیدن برای مراقبت از اونها استفاده کرد.

به همین خاطر بهتره تا یک گلخانه موقت بسازید. توجه داشته باشید، که گلخانه موقت برای گیاهانی که ساقه های کوتاه داشته و یا نهال هایی جوان هستند، مناسبه.

برای ساخت گلخانه لازمه تا قسمتی از بالکن آپارتمان تون رو انتخاب کنید. سپس پایه هایی از جنس چوب یا آهن رو دایر کنید. بعد چارچوبی رو که درست کردید، با پلاستیک بپوشانید. فضایی که ساخته شده، در فصل پاییز و زمستان از گیاهان جوان شما مراقبت میکنه.

برای مراقبت از گیاهان در برابر خشکی هوا، میتونید از روش آبیاری غرقابی استفاده کنید. به شکلی که یک لایه آب روی سطح خاک باقی بمونه. این روش باعث میشه تا رطوبت گیاهان حفظ بشه و محیط نگهداری از اونها گرم تر از دمای بیرون بشه. گلخانه موقتی تا دمای کمتر از 7 درجه سانتی گراد رو هم میتونه تحمل کنه.

کشیدن پلاستیک روی گلدان

یکی از روش های نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان پلاستیک کشیدن روی گلدان گیاهه. به خصوص برای گیاهانی که در بالکن قرار دارند. پوشش پلاستیکی فقط باید در شب از گیاه محافظت کنه. در طول روز از اونجایی که گیاه نیاز به نور و هوا داره، پوشش پلاستیکی رو باید برداشت. بهتره که از چند تا قیم استفاده کنید، تا به شاخه و برگ های گیاه آسیبی نرسه.

کاور کردن گیاه از طریق پلاستیک، برای گیاهان جوان و حساس مناسبه. در هنگام پلاستیک کشیدن روی گیاه مراقب باشید، تا شاخه های گیاه تحت فشار نباشه. برای کاور کردن بهتره از یک پلاستیک ضخیم استفاده کنید.

نگهداری از باغچه در زمستان

اگه باغچه بزرگی دارید، که در اون درخت هم کاشتید، لازمه تا در فصل زمستان و بعد از بارش برف، درخت رو برف روبی کنید. چرا که با تراکم برف روی شاخه های درختان، درخت آسیب میبینه و ممکنه بشکنه.

به خصوص اگه در باغچه خود درختان کاج، اقاقیای چتری و نارون چتری رو پرورش میدید، لازمه تا به سرعت اونها رو برف روبی کنید. برای برف روبی درختان بزرگ تر، میشه از چوب استفاده کرد.

از اونجایی که در فصل زمستان درختان به خواب زمستانی رفتند، بهترین زمان برای جابجایی و کاشت درختچه جدید فصل زمستانه. در این فصل خاک هم از نرمی و رطوبت بیشتری برخورداره.

گیاهانی که میشه به راحتی از اونها در فصل پاییز و زمستان در باغچه مراقبت کرد:

حسن یوسف

شمعدانی

بنفشه

نخل مرداب

بنجامین

کود دهی گلها در زمستان

برای نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان، لازمه تا کود دهی به طور منظم انجام بشه. درسته که گلها در فصل پاییز و زمستان فتوسنتز چندانی ندارند، اما لازمه تا اونها رو برای فصل بهار آماده کنید. زمانی که در فصل پاییز به گیاه کود بدید، گیاه در بهار فرایند گلدهی رو سریع تر شروع میکنه. بهتره تا از کود هایی استفاده کنید، که دارای فسفر و پتاس هستند. چرا که این عناصر علاوه بر این که گیاه رو تغذیه می کنند، مقاومت اون رو در برابر سرما و بیماری ها هم افزایش میدن.

سوالات متداول درباره نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان

نگهداری از کدام گیاهان در زمستان راحت تره؟

حسن یوسف

شمعدانی

بنفشه

نخل مرداب

بنجامین و …

کشیدن پلاستیک روی گلدون چه تاثیری داره؟

کاور کردن گیاه از طریق پلاستیک، برای گیاهان جوان و حساس مناسبه. در هنگام پلاستیک کشیدن روی گیاه مراقب باشید، تا شاخه های گیاه تحت فشار نباشه. برای کاور کردن بهتره از یک پلاستیک ضخیم استفاده کنید …

آبیاری گیاهان در زمستان چقدر باید باشه؟

یکی دیگه از اصول نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان، آبیاری اونهاست. لازمه تا میزان آبیاری گل و گیاه در این دو فصل کاهش پیدا کنه. چرا که به خاطر سرد بودن هوا، آب موجود در خاک گیاه دیرتر تبخیر میشه و گیاه با فاصله زمانی بیشتری نیاز به آبیاری دوباره داره. در صورتی که فرایند آبیاری رو مثل تابستان و بهار انجام بدید، گیاه ریشه گیاه پوسیده میشه و گیاه شما از بین میره. لازمه قبل از انجام فرایند آبیاری، آب رو 24 ساعت در محیط زندگی گیاه قرار بدید تا با محیط هم دما بشه …

چجوری از گل ناز در زمستان نگهداری کنیم؟

گل ناز یخی علاقه زیادی به آفتاب داره و باید هر روز چند ساعت در معرض تابش پرتو های خورشید قرار بگیره. این گیاه اگه نور مستقیم خورشید رو دریافت نکنه پژمرده میشه و فرایند گلدهی اون متوقف میشه. گونه هایی از این گیاه که برگ های سبز کمرنگ دارند، نیاز به نور بیشتری دارند. اگه گل ناز رو در محیطی کم نور قرار بدید، بعد از مدتی شکل و شمایلی علفی پیدا میکنه …

خلاصه نکات مقاله نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان

برای نگهداری از گیاهان در پاییز و زمستان بهتره تا اونها رو داخل خانه پرورش بدید تا از نوسانات دما و باد های سرد در امان باشند. آبیاری گیاه در این فصل باید کمتر بشه، چرا که رطوبت هوا بیشتره، اما از کود دهی گیاهان در فصول سرد سال غافل نشید. با مراقبت درست از گیاهان در این دو فصل، فرایند گلدهی اونها در بهار به بهترین شکل انجام میشه.