۰ نفر

در عشق این قوانین را جدی بگیرید تا برای هم همیشگی باشید

۸ مهر ۱۴۰۱، ۱:۲۱
کد خبر: 670763
در عشق این قوانین را جدی بگیرید تا برای هم همیشگی باشید

هر ورزشی، هر شغلی، هر بازی‌ای قواعد ویژه‌ی خودش را دارد. قوانینی که باعث می‌شوند رقبا و طرف‌های درگیر از مسیر درست منحرف نشوند و خطا نکنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ در رابطه‌ی عاطفی و ازدواج هم قوانین باعث می‌شوند زوج‌ها از اشتباهات بزرگ که ممکن است زندگی مشترک را مختل کنند، جلوگیری کنند. در ادامه چند قانون مهم و تأثیرگذار را در رابطه‌ی عاطفی به شما معرفی می‌کنیم.

۱. هرگز فحش ندهید

فحش دادن و کاربرد واژه‌های ناپسند نشانه‌ی تحقیر طرف مقابل است. هرچه بعد از آن عذرخواهی کنید، آن عبارت‌ها از حافظه‌ی فرد پاک نمی‌شود. مطمئن باشید کلمه‌های نیش‌دارتان دیر یا زود در جدل یا بحث دیگری تکرار و باعث آزار طرف مقابل خواهد شد. پس نسبت‌دادن کلمه‌ها و عبارت‌های ناپسند به طرف مقابل را از دایره‌ی عادت‌هایتان خارج کنید.

۲. تهدید نکنید؛ شرط و شروط نگذارید

جمله‌هایی مثل «جرئت رفتن نداری!» یا «تو نمی‌تونی بدون من زندگی کنی!» باعث می‌شود طرف مقابل خود را در موقعیت تصمیم‌گیری بین ماندن و رفتن ببیند؛ درحالی‌که ممکن است راه‌حلی میانه برای مشکل وجود داشته باشد. تهدیدهای شرطی مانند «اگه فلان کار رو بکنی/نکنی، من هم بهمان کار رو می‌کنم/نمی‌کنم» روش خوبی برای کاشتن بذر تردید به آینده‌ی این رابطه در طرف مقابل است! تهدید کردن به‌ندرت منجر به تغییرهای مثبت می‌شود؛ به‌ویژه اگر فرد، نگرانِ تکرارِ چندباره‌ی آنها باشد.


زناشویی

۳. حرف نامزد یا همسر قبلی را پیش نکشید

هیچ‌ چیز آزاردهنده‌تر از مقایسه‌‌شدن با شریک عاطفی پیشین نیست؛ این برای وادار کردن فرد به گذر از خط قرمز کافی‌ است. جمله‌هایی مانند «نباید ازش جدا می‌شدم…» یا «باید با اون ازدواج می‌کردم…» خیلی سنگدلانه‌ هستند.

۴. حساب‌کشی نکنید؛ به‌ویژه برای مسائل جزئی

جمله‌ای مثل «اون چه کادوی الکی‌ای بود که ۳ سال پیش برام گرفتی!» نشانه‌ی بی‌ملاحظگی است و هیچ کمکی به حل مسائل زمان حال نمی‌کند. بر حال تمرکز کنید. اینکه طرف مقابل بتواند در برابر چیزی که باید ماه‌ها یا سال‌ها قبل مطرح می‌شده از خودش دفاع کند، هم دشوار و هم غیرمنصفانه‌ است. چه کسی به‌خاطر می‌آورد که ۳ سال پیش گرفتار چه مسئله‌ای بوده یا بر پایه‌ی چه باورها و احساساتی هدیه‌ی تولد خریده است.

۵. حکم صادر نکنید

عبارت‌های مانند «تو همیشه…» یا «تو هیچ‌وقت…» احساسات افراد را جریحه‌دار می‌کنند، زیرا هر دو طرف می‌دانند چنین حکم‌هایی درست نیستند. «تو هیچ‌وقت از لباسی که می‌پوشم تعریف نمی‌کنی» یا «هیچ‌وقت به حرف‌هام و مشکلاتم گوش نمی‌دی» معمولا درست نیستند! طرف مقابل قطعا «از لباس‌تان تعریف کرده» و «به درد دل‌تان گوش داده»؛ شما هم این را می‌دانید. هرچند ممکن است به‌اندازه‌ی کافی این کارها را نکرده باشد. بهتر است احساس‌تان را این‌طور بیان کنید: «وقتی از من تعریف می‌کنی،‌ حس خوبی دارم!» یا «ممکنه چند دقیقه به من توجه کنی، می‌خوام درباره‌ی مشکلم توی محل کار صحبت کنم».

۶. در اتاق خواب بحث نکنید

این راهکاری ساده و البته مهم است. اتاق خواب مکان خواب، مطالعه، تماشای تلویزیون، خوردوخوراک گاه‌وبی‌گاه و رابطه‌ی جنسی است؛ همین. اتاق خواب باید به‌عنوان محل آرامش حفظ شود. بحث و دعوا در اتاق خواب باعث می‌شود نیروی منفی و احساسات ناخوشایند در آن جریان پیدا کند. رهایی از این احساسات و انرژی منفی کار ساده‌ای نیست.

روابط زناشویی

۷. پیش از حل مشکل به تخت‌خواب نروید

به خواب رفتن در کنار کسی که از دستش عصبانی هستید، تقریبا غیرممکن است. مهم نیست چقدر طول می‌کشد، مشکل را حل کنید و به توافق برسید؛ دست‌کم تا روز بعد.

۸. سکوت را بیش از یک روز ادامه ندهید

برخی می‌توانند تا یک هفته با طرف مقابل صحبت نکنند. این کار برای خودتان و حتی فرزندان ایجاد تنش و زندگی روزمره را غیرممکن می‌کند. سپری کردن روزها بی‌هیچ کلامی اعصاب‌خردکن است و به جروبحث بیشتر منجر می‌شود.

۹. در مقابل فرزندان فریاد نزنید

فریادهایِ هنگامِ جروبحث، بچه‌ها (و حیوان‌های خانگی) را می‌ترساند. بچه‌های کوچک به‌دلیل حساسیت بیشتر با تغییر در روند روزمره‌ی زندگی به‌سادگی دچار ترس می‌شوند؛ به‌ویژه هنگامی‌که دلیل بروز تغییرات را درک نمی‌کنند.

دعوای پدر و مادر

۱۰. عبارت‌های تحقیرآمیز را به‌ زبان نیاورید

وقتی دعوا از کنترل خارج می‌شود، آسیب کلامی زوج‌های خشمگین اتفاقی رایج است. یکی از رایج‌ترین روش‌ها اشاره به برخی کمبودهای غیرقابل‌کنترل طرف مقابل مثل کچلی یا اشاره به مواردی است که طرف مقابل نسبت به آنها حساس است، مانند وزن یا برخی قسمت‌های بدنش. کاربرد این عبارت‌ها نیز، مانند فحش دادن، نتیجه‌ی مثبتی به‌همراه ندارد و در آینده به خودتان برمی‌گردد.

۱۱. هنگام خشم از پرتاب اشیا خودداری کنید

وقتی هنگام خشم شروع به پرتاب اشیا می‌کنید، به‌سادگی کنترل اوضاع از دست‌تان خارج می‌شود. این کار برخلاف فیلم‌های کمدی‌رمانتیک به خنده‌ی ناگهانی دو طرف و بغل هم پریدن ختم نمی‌شود! پرتاب شیء بحث و دعوا را شدیدتر و مشکل را بغرنج‌تر می‌کند؛ حتی ممکن است منجر به آسیب فرد و شاید شکایت قانونی شود.