۰ نفر

اگر نوزاد شما با دندان به دنیا آمده، بخوانید

۷ مهر ۱۴۰۱، ۲۳:۳۳
کد خبر: 670744
اگر نوزاد شما با دندان به دنیا آمده، بخوانید

علت دندان داشتن نوزاد هنگام تولد چیست؟ دندان درآوردن معمولا در اولین سال تولد نوزاد اتفاق می افتد. عمدتا، هنگامی که نوزادان در 6 تا 8 ماهگی خود هستند، دندان های اولیه آنها رشد می کند.

علل تولد نوزاد با دندان و انواع دندان های ناتل + مشکلات

به گزارش اقتصاد آنلاین، گاهی اوقات ممکن است نوزادی با یک یا دو دندان به دنیا بیاید. اگر چه چنین رویدادی غیرعادی است، اما نادر است. در این مقاله از بخش دندانپزشکی دکتر سلام، به بررسی این موضوع می پردازیم که علت دندان داشتن نوزاد هنگام تولد چیست و چه عوارضی را در پی خواهد داشت. در این مواقع چه باید کرد؟

دندان داشتن نوزاد هنگام تولد

این نوزادان همان هایی هستند که قبل از رسیدن به بلوغ جوش می زنند. دندان داشتن نوزاد هنگام تولد به اسم دندان های مادرزادی، جنینی یا ناهنگام نیز شناخته می شوند. معمولا این دندان ها به خوبی شکل نمی گیرند و حتی می توانند کوچک، مخروطی یا عادی شوند. این نوع دندان ها می توانند سفید یا به رنگ زرد متمایل به قهوه ای باشد.

آیا دندان داشتن نوزاد هنگام تولد عادی است؟

به دنیا آمدن نوزاد با دندان، امری نادر است. این اتفاق تقریبا از بین 2000-3000 نوزاد در یک نوزاد رخ می دهد. در حقیقت، احتمال متولد شدن نوزادانی با دندان مادرزادی، هنگام تولد کمتر از نوزادانی با دندان هایی است که یک ماه پس از تولد ظاهر می شود و نسبت آن 3 به 1 است.

 علل تولد نوزاد با دندان و انواع دندان های ناتل + مشکلات

انواع دندان های مادرزادی

چهار نوع دندان مادرزادی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:

دندان های کوچکی که از لثه شروع به رشد می کنند.

دندان های شلی که به خوبی تشکیل نشده است و به سختی می توان ساختار ریشه ای در آن پیدا کرد

دندان های کامل با تاج های متصل شده به ساختار ریشه ای که البته شل هستند. این نوع دندان ها به دندان های بالغ معروف است.

بخش کوچکی از دندان که در لثه ها آشکار می شود

ممکن است بعضی نوزادان با یک دندان در لثه پایینشان متولد شوند. با این حال، نوزادانی هستند که با یک یا دو دندان در لثه بالایی یا پایینی متولد می شوند، که البته این امر بسیار کمیاب است. احتمال متولد شدن نوزادان با دندان آسیاب مادرزادی، کمتر از 1 درصد است.

علل دندان داشتن نوزاد هنگام تولد چیست؟

دندان داشتن نوزاد هنگام تولد به هیچ یک از اختلالات پزشکی مرتبط نیست، اگر چه علت آن نیز هنوز مشخص نیست. با این وجود، در برخی موارد داشتن دندان هنگام تولد به برخی از شرایط خاص پزشکی مانند سندرم هالرمن-استریف، ایلیس-وان کریویلد، سوتو و پیر روبین مربوط است.

گاهی اوقات ممکن است، متولد شدن نوزادانی با نارسایی هایی مانند شکاف لب یا دنتین (بخش مینای دندان) احتمال دندان داشتن نوزاد هنگام تولد را افزایش دهد. عوامل دیگری مانند سو تغذیه در دوران بارداری، تروما، قرار گرفتن مادر در معرض سموم در دوران بارداری و عفونت ممکن است دلایلی برای رشد دندان جنینی باشد. احتمال رشد دندان مادرزادی، در نوزادانی که والدین یا برادر و خواهرانشان هم مبتلا به این عارضه بودند، بیشتر است.

رشد دندان مادرزادی هنگام تولد چقدر پیش می اید و معمولا کجا به چشم می خورد؟

مطالعات نشان می دهد که دندان داشتن نوزاد هنگام تولد شایع نیست. برخی از آمارها نشان می دهد که از هر 6000 نوزاد، 1 نوزاد دچار آن می شود. در حالی که اطلاعات دیگر احتمال آن را 1 بین 2700 نوزاد تخمین زده است. تعداد واقعی در محدوده همچین ارقامی است. گرچه نقش جنسیت در این موضوع بسیار بحث برانگیز است، به نظر می رسد که دندان داشتن نوزاد هنگام تولد در دختران نسبت به پسران شایع تر است. دندان داشتن نوزاد هنگام تولد به این شکل برای نوزادان رخ می دهد:

دندان های پیشین پایینی

دندان های پیشین بالایی

دندان های آسیاب و نیش پایینی

دندان های آسیاب و نیش بالایی

عوارض جانبی مرتبط با دندان داشتن نوزاد هنگام تولد

اکثر پزشکان ممکن است پس از متولد شدن چنین نوزادانی، دندان نوزاد را در بیاورند زیرا عوارض ناشی از دندان داشتن نوزاد هنگام تولد به شرح زیر است:

1. مشکلات تغذیه با شیر مادر

نوزادانی با دندان مادرزادی ممکن است در هنگام شیردهی مشکلاتی را ایجاد کنند. ممکن است مادر شیردادن به این کودک را دردناک بداند زیرا احتمال دارد نوزاد گاز بگیرد. اگر چه کودکان می توانند آموزش هایی ببینند که دیگر گاز نگیرند، البته این کار کمی وقت می گیرد. در صورت وقوع چنین اتفاقی، مادر ممکن است با شیشه به نوزاد شیر دهد یا پستان او کمی احساس درد را تحمل کند. همچنین ممکن است ادامه شیردهی، باعث پیشرفت زخم سینه آنان شود زیرا سایش دائمی بین پوست نازک پستان مادر و بخش تیز دندان نوزاد وجود دارد.

2. دندان داشتن نوزاد هنگام تولد می توانند باعث زخم شدن زبان شوند

همچنین ممکن است در اثر دندان مادرزادی، زخم هایی زیر زبان نوزاد یا در قسمت درونی لب او ایجاد شود و به طور پیوسته در حال ساییدن بافت نازک باشد. چنین شرایطی سندرم ریگافید نامیده می شود. درمان آن ممکن است شامل برداشتن لبه های دندان نوزادی یا ایجاد پوشش محافظتی برای دندان باشد.

3. دندان داشتن نوزاد هنگام تولد ممکن است باعث خفگی شود

اگر دندان این نوزادان بیفتد، ممکن است خطر خفگی را برای او افزایش دهد زیرا این دندان ها معمولا بدون ساختار ریشه است و کاملا سست است.

زود دندان در آوردن: یعنی چه؟

اکثر نوزادان در 6 تا 8 ماهگی دندان در می آورند. دندان هایی که در اولین ماه تولد نوزادان در می آید، دندان های neonatal نامیده می شوند. گاهی اوقات ممکن است نشانه های دندان درآوردن زود در آنها نمایان شود. زود دندان درآوردن ممکن است از 2 یا 3 ماهگی آغاز شود. البته دندان های واقعی نوزاد تا چند مدت بعد رشد نخواهد کرد.

مراقبت های خانگی برای نوزادانی که حین تولد دندان دارند

مهم است که بهداشت دندان داشتن نوزاد هنگام تولد را حفظ کنید. شما می توانید با استفاده از پارچه مرطوب آن ها را پاک کنید. همچنین به طور منظم برای هر گونه نشانه زخم یا آسیب، زبان کودک و لثه اش را بررسی کنید.

چه زمانی باید برای درمان از مشورت پزشک کمک بگیرید؟

پزشک با بررسی دندان مادرزادی،  اگر شل باشد یا در سطحی باشد که باعث ایجاد آسیب به نوزاد یا به مادر در هنگام شیردهی شود، کشیدن آن را توصیه می کند. اگر کودک دچار زخمی در دهانش شد، به درمان های پزشکی روی بیاورید.

اگر نوزادتان با دندان به دنیا آمد، نگران نباشید. با توجه به نگرانی های شما و راهنمایی ها، بهتر است از مشورت پزشک کمک بگیرید.