۰ نفر

لقب «مشهدی» از کی رسمی شد؟

۵ مهر ۱۴۰۱، ۹:۲۹
کد خبر: 670581
لقب «مشهدی» از کی رسمی شد؟

«مشهدی» که لقبی برای زائران حرم رضوی است از کجا آمده و از کی میان مردم رواج یافته؟ خیلی‌ها نمی‌دانند که کار، کار شاه عباس بود که به این لقب در میان ایرانیان رسمیت بخشید.

اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، لقب «مشهدی» از حدود ۴۰۰ سال پیش و بنا به فرمان شاه عباس صفوی رواج یافت. وی اجازه داد که زائران حرم رضوی مانند کربلایی‌ها و حاجی‌ها به «مشهدی» ملقب شوند و این پیشوند را در اسمشان به‌کار برند و در مکاتبات و اسناد از این لقب استفاده کنند. البته فقط همین نبود و شاه عباس برپایی مراسم آیینی برای بدرقه و استقبال از زائران حرم رضوی را تشویق و ترویج کرد و معلوم است خودش برای بهسازی راه‌ها و ساخت کاروانسراها و همچنین بازسازی و تزیین حرم رضوی اقدام کرد.

باز هم فقط همین نبود و ماجرای شاه عباس و حرم رضوی این بود: «اگرچه اغلب شاهان صفوی به زیارت آرامگاه امام رضا (ع) می‌رفتند اما بیشتر سفرهای زیارتی به مشهد در زمان شاه‌عباس اول صورت گرفت و معروف‌ترین سفر او به‌دنبال نذری که داشت رفتن با پای پیاده به مشهد بود. مسافت بین اصفهان تا مشهد در مدت ۲۸ روز طی شد و شاه‌عباس روز چهاردهم جمادی‌الثانی سال ۱۰۱۰ قمری به مشهد رسید و ماه‌های رجب، شعبان و رمضان را در آنجا عبادت کرد. وی روزها به آستانه رضوی می‌رفت و مانند خادمی به خدمت مشغول می‌شد».

مشهد