۰ نفر

شهادت امام رضا (ع) در سال ۱۴۰۱ چه روزی است؟

۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۰۲
کد خبر: 670274
شهادت امام رضا (ع) در سال ۱۴۰۱ چه روزی است؟

حضرت علی‌بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان در پایان ماه صفر سال ۲۰۳ هجری قمری توسط مأمون به شهادت رسیدند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛مأمون که برای حفظ حکومت خود امام رضا (ع) را از مدینه به مرو آورده بود و با ترفندهای خود و اطرافیان به اهداف خود نرسیده بود، وقتی که رفتار و قاطعیت آن حضرت را دید، دریافت که گفتار و رفتار آن حضرت در نهایت موجب ضعف و تزلزل حکومت او می شود و از سوی دیگر عباسیّان همواره در مورد ولایت عهدی امام رضا (ع) مأمون را تهدید می کردند و به او هشدار می دادند.

در نتیجه وی تصمیم گرفت که آن حضرت را به گونه ای از میان ببرد. ولی کاملاً مراقب بود که این عمل به طور کاملاً محرمانه انجام گیرد تا مسئله جدیدی برای حکومتش پیش نیاید. لذا با مسموم کردن آن حضرت به هدف خود رسید. امام (ع) در روز آخر صفر بر اثر زهر مسموم و دعوت حق را لبیک گفت و به اجداد پاکش پیوست.

دفن شبانه امام رضا (ع)

مردم و دوستداران آن امام وقتی که خبر شهادت حضرت را شنیدند ازدحام کردند و گفتند که مأمون با نیرنگ امام (ع) را کشته است. مأمون شخصی را نزد مردم فرستاد و گفت تشییع جنازه به فرصتی دیگر موکول شده است. مأمون از ترس این که آشوبی برپا شود مردم را با این ترفند متفرق کرد و دستور داد جنازه آن حضرت را شبانه غسل دادند و به خاک سپردند.


در این زمینه بخوانید؛

پیامک تسلیت ویژه شهادت امام رضا (ع) سال ۱۴۰۱

عکس پروفایل تسلیت ویژه شهادت امام رضا (ع) سال  ۱۴۰۱


شهادت امام رضا(ع)

کنیه های امام رضا (ع)

کنیه‌های امام رضا ابوالحسن و ابوعلی است و لقبهایی چون رضا، صابر، زکی، ولی، فاضل، صدیق، رضی، سراج الله، نورالمهدی، قره‌العین المومنین، کفوالملک، کافی‌الخلق را برای آن حضرت برشمردند.

خلاصه ای از دوران امامت امام رضا (ع)

حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) دوران امامت خود را از سال ۱۸۳ هجری قمری در اوج خفقان سیاسی دنیای اسلام و اقتدار حکومت عباسیان آغاز کرد. این مرحله از دوران زندگی ایشان از تاثیرگذارترین مراحل تاریخ تشیع است، عزیمت اجباری امام به خراسان بنا بر اصرار مامون و پذیرفتن تقاضای سیاسی خلیفه عباسی مبنی بر در دست گرفتن زمامداری مسلمین و پذیرش منصب ولایتعهدی به اجبار و اکراه از وقایع مشهور تاریخ اسلام است.

هجرت تاریخی امام از مدینه به مرو، استقبال گستره شیعیان و هواداران اهل بیت در مسیر حرکت کاروان آن حضرت و انتشار حدیث سلسله الذهب و اقدام به برگزاری نماز عید فطر و برگزاری جلسات مناظره با علمای اهل کتاب از این دوره زندگی امام در تاریخ به یادگار مانده است. عاقبت با توجه به اوج‌گیری احساسات مذهبی به نفع امام رضا (ع) و بروز اختلافات خانوادگی در خاندان عباسی، آن امام بزرگوار به دسیسه چینی مامون خلیفه عباسی مسموم و به شهادت رسیدند و پیکر مطهر ایشان در حوالی طوس به خاک سپرده شد و اکنون بعد از گذشت سالیان سال این مزار کعبه اهل ولایت از سراسر جهان است.

شهادت امام رضا (ع) در تقویم چه روزی است ؟

تاریخ شهادت امام رضا ۱۴۰۱ در تقویم قمری برابر است با الثلاثاء ، ۳۰ صفر ۱۴۴۴    

تاریخ شهادت امام رضا (ع) در سال ۱۴۰۱ برابر است با سه شنبه ۵ مهرماه

شهادت امام رضا(ع)