۰ نفر

طرز تهیه انواع ترشی خوشمزه و خوش طعم

۲ مهر ۱۴۰۱، ۱۷:۴۰
کد خبر: 670244
طرز تهیه انواع ترشی خوشمزه و خوش طعم

ترشی یک چاشنی محبوب در دنیاست که قدمت و زادگاه آن به طور دقیق مشخص نیست. ترشی این امکان را فراهم می‌کند تا به مواد در خارج از فصل آنها نیز دسترسی داشت. در گذشته مردم مواد مورد نیاز خود را به شکل ترشی در سفرهای طولانی حمل می‌کردند تا ماندگاری خود را حفظ کنند.

ترشی  یک چاشنی محبوب در دنیاست که قدمت و زادگاه آن به طور دقیق مشخص نیست. ترشی این امکان را فراهم می‌کند تا به مواد در خارج از فصل آنها نیز دسترسی داشت. در گذشته مردم مواد مورد نیاز خود را به شکل ترشی در سفرهای طولانی حمل می‌کردند تا ماندگاری خود را حفظ کنند.

با گذر زمان روش‌های ایجاد ترشی یا به‌اصطلاح ترشی انداختن تنوع بیشتری یافت و در امروزه در بسیاری از نقاط جهان از مواد مختلفی برای تهیه ترشی استفاده می‌شود. در این مقاله به معرفی و طرز تهیه انواع ترشی و شور https://snappfood.ir/blog/category/cuisine/list-pickles/ می‌پردازیم.

طرز تهیه انواع ترشی خوشمزه و خوش طعم

معرفی انواع ترشی و شور

همه چیز در مورد انواع ترشیجات

در تهیه ترشی عموماً از سبزی‌ها و میوه‌ استفاده می‌شود و ازآنجایی‌که در فرایند تهیه ترشی معمولاً حرارت وجود ندارد، تمامی خواص مواد تشکیل‌دهنده تا مدت طولانی حفظ می‌شود.

از محبوب‌ترین انواع ترشیجات می‌توان به ترشی فصل، ترشی آلبالو شمال، ترشی انبه، بندری، هفت بیجار کردستان، هویج و ترب، انار با لبو، بادمجان و تمبرهندی، قارچ و زیتون، خیار شکم پر و غیره اشاره کرد.

طرز تهیه انواع ترشی و شور

برای تهیه ترشی خوش طعم یکی از نکات مهم رعایت نسبت آب و سرکه است. آب باعث می‌شود ترشی سریع‌تر خراب شود و کپک بزند. از طرفی وجود سرکه بیش از حد در ترشی، معده را اذیت می‌کند و گاهی باعث زخم معده می‌شود.

بهترین دستور عمل برای نسبت آب و سرکه ترشی، این است که نصف ظرف آب‌نمک با شوری متوسط و نصف دیگر آن سرکه باشد. این نکته در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده‌ترشی رعایت می‌شود. اما به دلیل وجود مواد نگهدارنده در آنها، بهتر است از ترشیجات خانگی استفاده کرد.

طرز تهیه ترشی انبه

ترشی انبه یکی از انواع ترشی‌های پرطرف‌دار خاورمیانه مخصوصاً جنوب کشور است. برای تهیه ترشی انبه، به سیر، فلفل تند، رب گوجه‌فرنگی، سرکه، آبلیمو و ادویه‌هایی چون شکر، نمک، فلفل سیاه، سیاه‌دانه، تخم گشنیز نیاز است.

البته باتوجه‌به علایق فردی از ادویه‌های دیگری چون زردچوبه و... نیز می‌توان استفاده کرد. برای شروع کار ابتدا انبه را بدون جدا کردن پوست به‌صورت نواری خرد و ادویه‌های مناسب را به آن اضافه می‌کنیم. سپس بیست و چهار ساعت به آن فرصت داده تا به‌خوبی ادویه‌ها اثر کنند و سپس روی حرارت ملایم به مدت ده دقیقه همراه سیاه‌دانه تفت می‌دهیم تا بوی خامی آن از بین برود.

در ادامه سیر را به همراه فلفل خرد شده تفت می‌دهیم و رب گوجه‌فرنگی را به مخلوط اضافه می‌کنیم. سرکه را اضافه و خوب مخلوط می‌کنیم. با افزودن انبه و شکر و آبلیمو، مخلوط را تا جوش آمدن آن هم می‌زنیم. پس از خنک شدن ترشی، آن را درون ظرف شیشه‌ای مناسب ریخته و درون یخچال قرار می‌دهیم. پس از سه روز ترشی آماده است.

بهتری طرز تهیه ترشی آلبالو شمال

ترشی آلبالو همواره به دلیل فواید و خواص میوه آلبالو(h ttps://snappfood.ir/blog/خواص-آلبالو/) موردتوجه قرارگرفته است. آلبالو علاوه بر ویتامین‌های سی و ای و خانواده بی، سرشار از املاحی مثل آهن و روی می‌باشد.

ترشی آلبالو یکی از بهترین انتخاب‌ها برای استفاده از فوائد آلبالو می‌باشد. طرز تهیه این ترشی باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی محل زندگی و میوه‌های محلی اطراف، متفاوت است. یکی از خوشمزه‌ترین ترشی‌های آلبالو، ترشی آلبالو شمال می‌باشد که با شکر، آب جوشیده سرد بانمک و سرکه تهیه می‌شود.

طرز تهیه انواع ترشی خوشمزه و خوش طعم

ترشی آلبالو؛ ترشی خوش طعم و محبوب ایرانی

نکات مهم در مورد ترشی لیته؛ رنگارنگ و خوش طعم

ترشی لیته از پرمصرف‌ترین ترشی‌های ایرانیان است که در فصول پاییز و زمستان انداخته می‌شود. این ترشی سنتی اشتها برانگیز، روش‌های تهیه متفاوتی دارد که باتوجه‌به ذائقه و گیاه‌های محلی نزدیک محل زندگی درست می‌شود.

به‌عنوان‌مثال در ترشی لیته شمالی از گوجه فرنگی، بادمجان و آب انار و نعناع و گلپر استفاده می‌شود در صورتی که در ترشی لیته جنوبی ماده اصلی ترشی هویج و کلم سفید و شوید است و از شلغم، چغندر، لوبیای سبز و گاهی انار ترشی لیته مخلوط تهیه می‌شود. مدل‌های دیگری نیز برای تهیه ترشی لیته مانند لیته بندری، لیته مخصوص و غیره وجود دارد.

مواد لازم برای تهیه ترشی فصل

ترشی فصل نیز از دیگر ترشی های پر طرف‌دار و خوشمزه است که در فصل زمستان جایگزین سالادهایی چون سالاد فصل، کنار غذا سرو می‌شود. 

مواد لازم برای ترشی سالاد فصل با این روش یک عدد گل‌کلم، فلفل‌دلمه‌ای، سه عدد هویج، سه ساقه کرفس، یک بوته سیر، یک پیمانه لوبیا سبز، دو کیلوگرم گوجه و سرکه و ادویه‌هایی چون زردچوبه، ادویه ترشی و... می‌باشد. ابتدا گوجه‌ها را خرد کرده و به‌خوبی چنگ می‌زنیم، دوازده ساعت به آن استراحت داده و به روی حرارت برده با به غلظت مناسب برسیم.

در این مرحله گل‌کلم، هویج، کرفس و سبزیجات را خرد کرده و همراه سیر و ادویه به گوجه فرنگی اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا مخلوط نرم شود. پس از جوشیدن و خنک شدن ترشی، آن را داخل ظرف شیشه‌ای ریخته و داخل یخچال قرار می‌دهیم. طی سه هفته الی یک ماه ترشی فصل آماده می‌شود.

 

طرز تهیه انواع ترشی خوشمزه و خوش طعم

ترشی فصل؛ ترشی محبوب با کلم

نکته نهایی در مورد انواع ترشی و شور

ترشی در کشور ما از چاشنی‌های محبوب به شمار می‌آید و طعم آن در کنار غذاهای سنتی، از کودکی برای ما لذت‌بخش بوده است. سبزیجات به‌کاررفته در ترشی برای سلامت بدن انسان مفید هستند.

ترشی لیته و ترشی فصل در میان ترشی‌ها رایج‌تر هستند و دستور تهیه‌های متفاوتی از آنها در نواحی گوناگون کشور وجود دارد. ترشی انبه و ترشی آلبالو دو ترشی با طعم خاص و متفاوت هستند که در این مقاله به طرز تهیه ترشی انبه پرداخته شد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

اطلاعات بیشتر اسنپ فود:

بلاگ اسنپ فود: https://snappfood.ir/blog/مجله-اینترنتی/

آدرس سایت :   https://snappfood.ir/

آدرس اینستاگرام :  https://www.instagram.com/snappfood_ir/ 

آدرس اپ اسنپ فود: https://snappfood.ir/app

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.