۰ نفر

پدر و مادرها از حساسیت های نوجوانتان با خبر شوید

۲۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۹:۱۷
کد خبر: 669408
پدر و مادرها از حساسیت های نوجوانتان با خبر شوید

والدین می بایست میان تحمل کردن یا پذیرفتن با تصدیق کردن یا تایید کردن فرق بگذارند و بدانند که سکوت و پذیرش سرکشی نوجوان به منزله ی تایید آن نیست یعنی والدین می پذیرند که او می خواهد انتخابی دیگر یا روشی متفاوت از آنچه آنها مد نظرشان است داشته باشند اما این به معنای تایید محتوای کاری که نوجوان انجام می دهد، نیست.

رفتاری که نوجوون شما رو داره آزار میده و ازش خبر نداری

به گزارش اقتصاد آنلاین، پدر و مادر می بایست تحمل کنند و بدانند جنگ و جدال با نوجوان همچون جنگ و جدال با دریای خروشان بی حاصل است و ثمره ای جز تنش و کدورت ندارد! شناگر ماهر در برخورد با امواج متلاطم دریا از تقلای بی حاصل دست می کشد، می داند که در این شرایط جنگیدن با امواج و در جهت مخالفشان شنا کردن ، راه رسیدن به ساحل نیست . به جای آن با حفظ آرامش خود و استقامت روی امواج شناور مستقر می شود تا دریا آرام شود.

نقش والدین در افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

اگر فرزند نوجوانی دارید باید یاد بگیرید که انتظارات بیش از حدی از وی نداشته باشید. در عین حال، همواره توانایی‌ها و موفقیت‌های کوچک نوجوان باید مورد تشویق و تحسین خانواده قرار گیرد و از فعالیت‌های سازنده و عواطفش حمایت شود. البته این به آن معنا نیست که همه رفتارهای نادرست نوجوان را نادیده بگیرید تا دچار اعتماد به نفس کاذب شود بلکه باید با او به گفت‌وگو بنشینید و با تکیه بر منطق و خرد نکردن شخصیت فرزندتان، مشکلات را حل کنید و مراقب باشید اعتماد به نفسش تخریب نشود. از طرفی شما به عنوان والدین باید بدانید گوش کردن به حرف‌های نوجوان و تایید عقاید مثبت و کوچک نشمردن او در جمع، تاثیر بسزایی در افزایش اعتماد به نفس او دارد. کافی است یک بار امتحان کنید تا نتیجه بگیرید.

نوجوانی

آزادی مفرط برای نوجوان، بیشتر مخرب است نه موثر

شما با آزاد گذاشتن فرزندتان در هر زمینه‌ای و برآورده کردن همه نیازهای او، فردی متکبر و خودخواه از او می‌سازید و موجب می‌شوید که او فکر کند در همه مکان‌ها و زمان‌ها، هر کاری که دلش بخواهد می‌تواند انجام دهد.

و وقتی این نوجوان طی زندگی با مسائلی غیر از آنچه باب میل اوست روبرو شود، یأس و ناامیدی سراسر وجودش را فرا می‌گیرد و عاقبت او چیزی نمی‌شود جز احساس پوچی و…

با دختر نوجوان مان چگونه تعامل کنیم؟

تغییرات جسمی این دوره برایش نگران کننده ست ؛پس لازم ست درباره تغییرات جسمی اش آگاهی کافی بدهیم.آنان پیوسته نگران ظاهرشان هستند؛پس لازم است اطلاعاتی درباره ی مراحل رشد به اوبدهیم.وقتی بداند همه دختران نسبت به ظاهرشان نگرانند واین یک ویژگی وابسته به سن است؛ احساس آرامش خواهد کرد ؛ حتی میتوانیم ازخاطرات دوره نوجوانیمان با اوحرف بزنیم.

در مورد حساسیت های دختر نوجوان ما باید بدانیم که او دوست دارد حریم خصوصی داشته باشد؛ پس به خلوت او احترام بگذاریم و سرزده وارد اتاقش نشویم, مگر اینکه دلیل منطقی ومهم داشته باشیم.

او را درموقعیتهایی قرار دهیم که تصمیم گیرنده نهایی خودش باشد,زیرا یادگیری مهارت تصمیم گیری دردوره نوجوانی به او کمک میکند در تصمیمهای مهم زندگی درست عمل کند.

نباید همیشه نگرانش باشید ؛اگر تحت کنترل شدید قرار گیرد, به دروغگویی رو میاورد؛پس بجای محدودیت بیش ازحد سعی کنیم مهارت روبرو شدن باخطرات را به او بیاموزیم.

بهترست خواسته هایمان را در مورد رابطه بادوستان؛ زمان برگشتن بخانه, استفاده از اینترنت را مشخص و انتظارمان را توضیح دهیم.

دوگانگی رفتاری با فرزند پسر و دختر ممنوع!

اغلب والدین تمایل دارند محبت‌شان را نسبت به پسرها محدود کنند اما در عوض، دخترشان را با عشق و محبت در آغوش می‌گیرند.

این والدین معتقدند ابراز محبت و مهربانی به پسران باعث می‌شود از ویژگی‌های رفتاری مردانه دور شوند.

آغوش مادر پناهگاهی امن برای پسران است و اعتماد به نفس یک پسر با گرمای وجودی مادر شکل می‌گیرد.

پسران به فضای بیشتر و منبع ثابت محبت در طول سال‌های نوجوانی نیاز دارند؛

در آغوش گرفتن پسر نوجوان به او ثابت می‌کند یک پشتیبان همیشگی وجود دارد که از او سخت مراقبت می‌کند.

به شخصیت فرزندتان احترام بگذارید

مثلا اگر می‌خواهید به کودک آموزش دهید چگونه لباسش را بپوشد لازم نیست بگویید «چقدر بی دست و پایی» وقتی با این کلمات به شخصیت کودک حمله کنید اعتماد به‌ نفس او را از بین می‌برید و اینجاست که تخریب شخصیت و اعتماد به ‌نفس کودک آغاز می‌شود.

در مورد حساسیت های نوجوان یک نوجوان باید بدانید که اگر فرزند نوجوان شما تمایل ندارد تعطیلات آخر هفته را با شما باشد او را درک کنید او به دنبال رسیدن به استقلال است.

مهمترین حساسیتهای نوجوان

نگاه کودکانه به او: نوجوان به این موضوع که به او به دیدهٔ کودک بنگرید، بسیار حساس است و از این مسأله رنج می‌برد. بسیاری ازدلسوزیهای پدران و مادران برای نوجوان، چنین پیامی دارد.

مقایسه: نوجوان از این که او را با دیگران (خواهر و برادر، فرزندان نزدیکان یا همسالان) مقایسه کنید، متنفر است.

تبعیض: از دیگر حساسیتهای نوجوان، تبعیض بین او و دیگر خواهر و برادران است.

 بی اعتمادی والدین به او: نوجوان دوست دارد به او اعتماد داشته باشند. بسیاری از سؤالات والدین از او و گوشه و کنایه ها، از بی اعتمادی به وی حکایت دارد و حساسیت او را بر می انگیزد.

در دوران حساس نوجوانی کنار نوجوان باشیم نه مقابل او.