۰ نفر

چگونه مانند قنادها کیک بپزیم؟

۲۸ شهریور ۱۴۰۱، ۲۰:۲۵
کد خبر: 669257
چگونه مانند قنادها کیک بپزیم؟

پختن کیک های خانگی، یکی از هیجان انگیزترین فعالیت های آشپزی است. اگر شما هم دستی بر آتش داشته باشید و دلتان بخواهد تا هر بار کیک های متنوعی درست کنید، حتما به ذهنتان خطور کرده که روی کیک های خانگی تان را هر بار به شکلی متفاوت تزئین کنید.

قلق قنادی ها برای صاف شدن روی کیک

به گزارش اقتصاد آنلاین، برای اینکه بتوانید به خوبی روی کیک ها را تزئین کنید باید کیک شما کاملا صاف باشد در غیر این صورت باید با استفاده از چاقوهای بزرگ مخصوص روی آن را ببرید. این کار چندان راحت نیست به خصوص اگر کیک شما بزرگ باشد. گنبدی شدن روی کیک، یکی از رایج ترین مسائلی است که هنگام پختن کیک های خانگی پیش می آید. با ما همراه باشید تا ترفندهای تخصصی پخت کیک را یاد بگیرید.

چرا سطح کیک گنبدی می شود؟

نسبت مواد اولیه

همیشه در دستورهای شیرینی پزی تاکید می شود که تمامی مواد را با دقت بسیار بالایی اندازه گیری کنید. نسبت مواد اولیه در تمامی دستورها بسیار مهم است. اگر در اندازه گیری اشتباه کنید و آرد شما به نسبت مواد رقیق از جمله شیر یا آب بیشتر بوده است. آرد زیاد، طعم کیک را خراب کرده و روی آن را گنبدی می کند.

کیک هات گنبدی میشن چون این قلقو نمیدونی

دمای فر

در دستورهای پخت، تاکید می شود که قبل از قرار دادن کیک در فر، آن را گرم کنید. دمای فر های مختلف و شیوه گرمادهی آن ها با هم متفاوت است و شما به تجربه دستتان می آید که فر شما به چه صورت بهترین کارایی را دارد. در نظر داشته باشید که اگر بیش از نیم ساعت قبل از پختن کیک، فر را گرم کنید و یا دمای فر بیش از حد بالا باشد، روی کیک شما بعد از پخت، گنبدی می شود. به کمک یک دماسنج مخصوص می توانید از دمای فر اطمینان حاصل کنید.

کیک را در طبقه اشتباه نگذارید.

اکثر فرهای آشپزخانه، سه طبقه دارد. بهترین مکان برای قرار دادن قالب کیک، طبقه وسط است چرا که حرارت بیش از اندازه به کیک نمی خورد در نتیجه احتمال گنبدی شدن روی آن، کمتر می شود.

مواد اولیه را درست هم بزنید.

مواد کیک های مختلف، به میزان متفاوتی باید هم بخورند. همیشه در نظر داشته باشید که باید به همان اندازه توصیه شده در دستور مواد کیک را هم بزنید. چه از هم زن های برقی استفاده کنید و چه با دست، زیاد هم زدن مواد اولیه کیک باعث می شود که کیک شما بعد از پخت، گنبدی شکل شود. در نظر داشته باشید که باید مواد کیک را از یک جهت مخلوط کنید و هم زدن مواد اولیه از جهت های مختلف نیز روی بافت کیک تاثیر می گذارد و احتمال گنبدی شدن روی کیک را افزایش می دهد.

چکار کنیم که روی کیک ما گنبدی نشود؟

بهتر است در چند سایز مختلف قالب کیک داشته باشید. قالب کیک شما باید با مواد اولیه آن تتناسب داشته باشد. اگر مواد کیک به نسبت قالب کم باشد، حتما کیک شما گنبدی می شود. برای اینکه روی کیک شما گنبدی نشود باید مواد کیکی که در قالب می ریزید یک سوم و یا نیمی از قالب شما را پر کند. اگر میزان مواد کیک کمتر باشد، کیک گنبدی می شود.

پخش کردن مایه یک

برای این که کیک صافی داشته باشید، باید مواد را به شکل یکنواخت در قالب پخش شود. مواد کیک را از فاصله خیلی بالا داخل قالب نریزید و حتما بعد از اینکه کل مواد را داخل قالب ریختید کمی صبر کنید و سپس پند بار به آرامی قالب را بلند کرده و بر روی یک سطح صاف بزنید. با این کار حباب های اضافی از بین مواد خارج می شود.

دمای فر را تنظیم کنید

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، دمای فر در کیفیت و ظاهر کیک شما تاثیر به سزایی دارد. برای اینکه کیک شما ظاهر زیبایی داشته باشد علاوه بر اینکه باید آن را در طبقه وسطی فر بپزید، می توانید یک ترفند نیز به کار ببرید. ترفند حوله خیس، در کیک پزی بسیار محبوب است. یک حوله قدیمی تمیز را به اندازه قالب برش بزنید و سپس آن را با آب سرد بخیسانید. حوله را اطراف قالب بسته و آن را با یک سنجاق سفت کنید. حالا می توانید با خیال راحت، قالب را داخل قالب فر قرار دهید. با این کار دمای فر به شکل یکسان پخش می شود.

کم کردن دمای پخت

گنبدی شدن روی کیک، نشانه ی این است که اطراف کیک زودتر از وسط آن پخته شده است. به همین دلیل جلوی پف آن گرفته شده است و تنها وسط آن پف کرده است. پس به جای اینکه به مدت نیم ساعت در دمای ۱۸۰ تا ۱۹۰ درجه کیک را بپزید، آن را در زمانی طولانی تر و با دمای کمتر بپزید. پیسنهاد ما به شما این است که به مدت ۴۰ دقیقه کیک را در دمای ۱۷۰ الی ۱۸۰ درجه بپزید. به خاطر داشته باشید که نباید زمان زیادی قبل از قرار دادن قالب، فر را گرم کرده باشید. ۳۰ دقیقه زودتر، مناسب است. امیدواریم با رعایت این نکات مهم، کیک های بی نظیری پخته و از شکل و ظاهر کیک هایتان رضایت کامل داشته باشید.