۰ نفر

۱۲ قدم تا راه اندازی یک کسب و کار خانگی؛ ناامیدی ممنوع

۲۳ شهریور ۱۴۰۱، ۲۲:۵۶
کد خبر: 668051
۱۲ قدم تا راه اندازی یک کسب و کار خانگی؛ ناامیدی ممنوع

برای تبدیل شدن به یک کارآفرین بزرگ، هیچ محدودیتی وجود ندارد. شاید کارآفرین شدن به مدرک دانشگاهی، سابقه کاری یا به پول هنگفت نیاز نداشته باشد؛ اما یک کارآفرین به برنامه‌ریزی قوی برای هدایت و شروع کسب و کار موفق خود نیاز دارد.

قبل از شروع یک کسب و کار خانگی حتما بخوانید

به گزارش اقتصاد آنلاین، اگر شما یک کارآفرین نوپا هستید که نمی‌دانید چگونه برای شروع کسب و کار موفق خود برنامه‌ریزی کنید، در این مقاله با ما همراه باشید.

۱. خود را ارزیابی کنید

بیایید با ساده‌ترین سوال ممکن، شروع کنیم، چرا می‌خواهید هدف شما از شروع کسب و کار چیست؟

برای شروع کسب و کار موفق خود از این سوال استفاده کنید. اگر پاسخ شما به این سوال این است که می‌خواهید درآمد اضافی داشته باشید، شاید لازم باشد که دردسرهای زیادی را به جان بخرید. اگر پاسخ شما آزادی و استقلال کاری بیشتر است، شاید لازم باشد که کار فعلی خود را رها کنید تا کسب و کار خود را آغاز نمایید.

پاسخ این سوال کمک می‌کند تا خواسته و اهداف خود را دقیقا مشخص نمایید و با واقعیت‌ها، بیش از پیش آشنا شوید. پرسش سوالات بیشتر نیز کمک می‌نماید تا نوع کسب و کار و پیش‌نیازهای آن را مشخص کنید و برای شروع کسب و کار موفق خود آماده شوید.

کسب و کار خانگی

شما چه مهارت‌هایی دارید؟

به چه کاری علاقه دارید؟

 تخصص شما در چه حوزه‌ای است؟

چقدر می‌توانید هزینه کنید؟

می‌دانید که اکثر شرکت‌ها شکست می‌خورند؟

به چقدر سرمایه نیاز دارید؟

سبک زندگی شما با راه‌اندازی کسب و کار، دچار چه تغییراتی می‌شود؟

آیا برای کارآفرینی آماده هستید؟

به این سوالات، صادقانه پاسخ دهید. پاسخ‌های شما، پایه‌های شروع کسب و کار موفق هستند؛ بنابراین با حقایق مواجه شوید تا از احتمال شکست خود بکاهید.

هستند؛ بنابراین با حقایق مواجه شوید تا از احتمال شکست خود بکاهید.

۲. به ایده کسب و کار خود فکر کنید

آیا ایده عالی برای کسب و کار خود دارید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، تبریک می‌گوییم شما می‌توانید به بخش بعدی بروید. اما اگر پاسخ شما منفی است،‌ شیوه طوفان مغزی فرصت مناسبی برای یافتن یک ایده عالی است. سوالات زیر راه رسیدن به یک ایده ناب را میسر می‌کنند.

از خودتان بپرسید، در آینده چه نیازهایی بوجود می‌آید؟ چه فناوری یا پیشرفت‌هایی به زودی اتفاق می‌افتند؟ چگونه می توان چشم‌انداز کسب و کار خود را متناسب با نیازها و پیشرفت‌های آینده تغییر داد؟ آیا می توان از منحنی پیشرفت‌های قابل پیش‌بینی پیشی گرفت؟

مردم از چه مشکلاتی رنج می‌برند؟ کسب و کار شما چه مشکلاتی را می‌تواند رفع نماید؟ اگر محصول یا خدمت شما مشکل مهمی را رفع می‌کند، هرچه زودتر برای شروع کسب و کار موفق خود اقدام کنید.

در یک زمینه کاملا جدید، مهارت‌های خود را به کار ببندید. بسیاری از کسب و کارها و صنایع ایده تازه‌ای ندارند و مسیر کسب و کارهای دیگر را پیش می‌گیرند. در این موارد، یک ایده یا شیوه جدید می‌تواند،‌ تمایز و قدرت رقابتی ویژه‌ای را به ارمغان آورد.

اگر ایده شما ناب و جدید نیست، از روش‌های بهتر، ارزان‌تر، سریع‌تر استفاده کنید. در مورد پیشنهادات فعلی خود فکر کنید و بر روی بهتر ،‌ ارزان‌تر یا سریع‌تر کردن آن‌ها تمرکز کنید.

برای شروع کسب و کار موفق خود از خانه بیرون بروید و با مردم ملاقات کنید و از آنها درباره نیازها و خواسته‌های‌شان سوال بپرسید، از کارآفرینان قدیمی راهنمایی بگیرید، در اینترنت تحقیق کنید و از هر روشی که اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد،‌ بهره ببرید.

۳. درباره بازار تحقیق کنید

آیا اکنون فرد یا شرکت دیگری در حال انجام کسب و کار شما است؟ اگر خیر،‌ چرا کسی وارد این کسب و کار نشده است؟

در مورد رقبای بالقوه، مشتریان و شرکای خود در بازار تحقیق کنید و اهداف، نیازها و روش‌های انجام کار را شناسایی نمایید. برای مثال، شما می‌توانید در حوزه کسب و کار خود با افراد باتجربه به صورت تلفنی یا حضوری مصاحبه کنید یا از مشتریان درباره ویژگی‌های محصول با کمک پرسش‌نامه، نظرسنجی نمایید.

سه اشتباه رایج هنگام انجام تحقیقات بازار 

اکتفا کردن به تحقیقات ثانویه

اکتفا کردن به منابع تحقیق آنلاین

اکتفا کردن به نظرسنجی از آشنایان

۴. بازخورد بگیرید

پیش از راه‌اندازی رسمی کسب و کار خود، اجازه دهید برخی افراد از محصول یا خدمات شما استفاده و نظر خود را درباره آن‌ها اعلام کنند. انتقاد و پیشنهاد مشتریان، مشکلات و معایب کار شما را نمایان و آن‌ها را به اولین مدافعان نام تجاری شما تبدیل می‌سازد.

یکی از ساده‌ترین راه های استفاده از بازخورد، تمرکز بر رویکرد «استارت آپ ناب» است که از ۳ اقدام اساسی نمونه‌سازی، آزمایش و بهبود تشکیل می‌شود. با ارائه نمونه از محصول، دریافت بازخورد و سپس اعمال پیشنهادات و انتقادات بر روی محصول، می توانید برای شروع کسب و کار موفق خود آماده شوید و محصولی بی‌عیب و نقص را وارد بازار نمایید.

مدیریت بازخوردها

شما باید توصیه‌ها و نظرات مفید را از میان نظرات مشتریان شناسایی کنید. مراحل زیر در این راستا به مدیریت بهتر بازخوردها کمک می‌کنند:

۱. عجله نکنید

هنگام دریافت بازخورد ممکن است مغز شما هیجان زده عمل کند و بدون بررسی دقیق نظرات، ‌آن‌ها را اعمال نماید. عجول نباشید،‌ تعمل کنید و برای بررسی دقیق نظرات وقت بگذارید.

۲. از مشتریان به خاطر اعلام نظرات‌شان تشکر کنید

افرادی که کسب و کار شما نقد می‌کنند، انتظار قدردانی ندارند؛ اما تشکر و قدردانی می‌تواند ارزشمند بودن نظرات آن‌ها را نمایان کند. قدردانی موجب می‌شود تا آن‌ها برای اعلام صادقانه نظرات خود تشویق شوند و بازخوردهای حقیقی را انتقال دهند.

۵ راه کسب درآمد جانبی از طریق مهارت های ساده!

۳. حقیقت را بپذیرید

از نظرات منفی درباره محصول خود ناراحت نشوید. این افراد تلاش می‌کنند تا نقاط ضعف کسب و کار شما را اعلام نمایند. پس به جای جهبه گرفتن در مقابل نظرات منفی، واقعیت‌ها را بیابید و برای حل آن‌ها اقدام کنید.

۴. الگو‌ها را بیابید

اگر نظرات مشابهی را دریافت کرده‌اید،‌ الگوی آن‌ها را شناسایی کنید.

۵. کنجکاوانه گوش دهید

اگر برای دریافت بازخورد، باید مستقیما با مشتریان صحبت کنید، با دقت به نظرات آن‌ها گوش دهید و با کنجکاوی خواسته‌های آن‌ها شناسایی نمایید

۶.  سوالات خود را بپرسید

علت علاقه یا عدم علاقه مشتریان  به محصول یا خدمات خود را درک کنید. برای حل نقاط ضعف کسب و کار خود، راه‌حل بیابید و برای بهبود آن اقدام کنید.  

۵. به کسب و کار خود رسمیت دهید

تمام جنبه های قانونی را از ابتدا در نظر بگیرید. مجوزها و مراحل رسمی مربوط به شروع کسب و کار موفق خود را پیگیری کنید. آنچه برای رسمیت بخشیدن به یک کسب و کار ضروری است، عبارتند از:

تعیین نوع و ساختار کسب و کار

تعیین نام کسب و کار

ثبت قانونی کسب و کار

انجام امور مالیاتی

دریافت مجوزهای ضروری

افتتاح حساب بانکی

توجه به قوانین مربوط به مالکیت معنوی و نسخه‌برداری از اختراعات

بهتر است برای شروع کسب و کار موفق خود از یک وکیل حقوقی یا مشاور کسب و کار کمک بگیرید.

۶. طرح کسب و کار خود را بنویسید

طرح کسب و کار یک شرح کتبی از نحوه انجام کسب و کار است که تمام مراحل تولید محصول و تکامل آن را در بر می‌گیرد.

تیم بری (Tim Berry) معاون و موسس شرکت فن‌آوری در این باره می‌گوید: «شما می‌توانید هر چه را که  برای شروع کسب و کار موفق نیاز دارید، در ۲۰-۳۰ صفحه و برنامه های ماهانه کسب و کار خود را در ۱۰ صفحه به نگارش در آورید».

محتوای طرح کسب و کار

طرح یک کسب و کار باید حاوی موارد زیر باشد:

صفحه عنوان

صفحه عنوان با نام کسب و کار شروع می‌شود. تعیین نام کسب و کار یک فرآیند دشوار است. شما باید برای یافتن یک نام رسمی و مرتبط با کسب و کار خود اقداماتی را انجام دهید.

خلاصه اجرایی

این بخش‌ خلاصه‌ای از محتوای طرح کسب و کار را ارائه می‌کند. خلاصه اجرایی شامل معرفی شرکت، مشکلات فعلی و آتی کسب و کار، راه حل آن‌ها است.

شرح کسب و کار

چه نوع کسب و کاری را می‌خواهید شروع کنید؟ صنعت شما چطور به نظر می‌رسد؟ در آینده چه خواهد شد؟

استراتژی های بازاریابی

شما برای دستیابی به بازار هدف، چه استراتژی‌هایی دارید و چگونه می‌توانید به آن بازار برسید؟

تحلیل رقابتی

نقاط قوت و ضعف رقبای شما چیست؟ آن‌ها را چطور می‌بینید؟

برنامه طراحی و توسعه

محصول و یا خدمات شما چگونه است و چگونه توسعه می‌یابد؟ چه مقدار برای توسعه و طراحی محصول هزینه می‌کنید؟

برنامه مدیریت و عملیات

برنامه مدیریت و عملیات کسب و کار شما به صورت روزانه چگونه است؟

عوامل مالی

سرمایه مورد نیاز از کجا، چه زمانی و چطور تامین می‌شود؟ برای تامین مالی کسب و کار چه پیش‌بینی‌هایی باید ایجاد شود و چه باید کرد؟

برای هر سوال، می‌توانید بین یک تا سه صفحه توضیح دهید. به خاطر داشته باشید، طرح کسب و کار، یک سند ثابت نیست و پس از پایان هر برنامه باید به‌روز شود.  

۷. کسب و کار خود را از نظر مالی تامین کنید

برای تامین مالی کسب و کار روش‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط و نوع کسب و کار،‌ روش مناسب برای هر کارافرین متفاوت است.

روش‌های تامین مالی کسب و کار

مارتین زویلینگ (Martin Zwilling)، سرمایه‌گذار معروف استارت آپ‌ها و کسب و کارهای کوچک، ۱۰ راه قابل اعتماد را برای تامین کالی کسب و کار پیشنهاد می‌دهد. این ۱۰ راه عبارتند از:

۱. خودتان،‌ سرمایه لازم را برای شروع موفقیت آمیز کسب و کار تامین کنید.

۲. اگر دوستان یا خانواده خود کمک بگیرید.

۳. از موسسات مالی وام بگیرید.

۴. از سرمایه‌گذاران فرشته محلی کمک بگیرید.

۵. از سرمایه‌گذاران خطرپذیر کمک بگیرید.

۶. به مراکز رشد مراجعه کنید.

۷. به شتاب دهنده‌ها مراجعه کنید.

۸. با شرکا یا مشتریان استراتژیک مذاکره کنید.

۹. از فروش سهام شرکت خود کمک بگیرید.

۱۰. سرمایه‌گذاران شخصی را جذب کنید.

۸. محصول یا خدمات خود را توسعه دهید

پس از یافتن ایده مناسب باید برای شروع کسب و کار موفق محصول یا خدمت خود را توسعه و ارتقاء دهید. بهترین گزینه لزوما ارزان‌ترین گزینه نیست، حتی اگر هزینه تولید محصول را کاهش دهد. از این رو هنگام ساخت محصول باید روی سادگی و کیفیت آن تمرکز کنید و مطمئن شوید که محصول شما می‌تواند، به سرعت توجه مشتری را جلب کند.

مراحل توسعه محصول و خدمت

۵ مرحله مهم برای توسعه محصول یا خدمت عبارتند از:

۱. محصول خود را همیشه کنترل کنید و به طور مداوم یاد بگیرید. اگر توسعه محصول یا خدمت خود را بدون نظارت بر عهده شخص یا شرکت دیگری قرار دهید، ممکن است نتایجی را که پیش‌بینی کرده‌اید، دریافت نکنید.

۲. مشکلات محصول را شناسایی و آن‌ها را رفع کنید.

۳. نیروهای متخصص را استخدام کنید.

۴. تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید. تمام سرمایه خود را برای توسعه محصول یا خدمت خود به کار نبندید و با برنامه عمل کنید.

۵. محصول یا خدمت خود را مدیریت نمایید تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

۹. تیم خود را تشکیل دهید

شما برای شروع موفقیت آمیز کسب و کار خود، به تقسیم وظایف و مسئولیت‌ها نیاز دارید. بنابراین برای انجام امور شرکت لازم است که یک تیم متعهد و متخصص را تشکیل دهید. اگر شما به یک شریک،‌ کارمند یا مترجم نیاز دارید،  ۳ توصیه زیر به شما کمک می‌کند تا افراد مناسب را برای تیم خود انتخاب کنید.

اهداف خود را به روشنی بیان کنید. اطمینان حاصل کنید که افراد چشم‌انداز و نقش خود را از ابتدا درک می‌کنند.

ویژگی‌ها و مهارت‌های داوطلبان استخدام را بررسی کنید و با دقت آن‌ها را ارزیابی نمایید.

فرهنگ کاری قوی را یجاد کنید. زیرا فرهنگ کاری قوی به قانومندی،‌ نظم، توانمندسازی، آموزش و ارتقاء کارکنان کمک می‌کند.

۱۰. مکان کسب و کار خود را تعیین کنید

بسته به نیاز شما، مکان‌های مختلفی می‌توانند محل کسب و کار شما باشد. یک دفتر یا یک فروشگاه می‌تواند به عنوان مکان کسب و کار انتخاب گردد. ۱۱ نکته مهم در این رابطه، عبارتند از:

مطمئن شوید که محل کار شما با عملیات و نوع کسب و کارتان هم‌خوانی دارد.

فاصله مکانی مشتریان خود را تا محل کسب و کار در نظر بگیرید.

ترافیک مسیرهای منتهی به محل کار خود را در نظر بگیرید.

جمعیت مشتریان حضوری خود را ارزیابی کنید.

موقعیت پارک و دسترسی وسایل نقلیه را در نظر بگیرید.

نزدیکی محل کسب و کار به محل رقبا مفید است.

نزدیکی از نظر موقعیت مکانی به شرکت‌ها و کسب و کارهای موفق مهم است.

سابقه مکان کسب و کار و موفقیت یا شکست کسب و کارهای قبلی موجود در این مکان را ارزیابی کنید.

مکانی را انتخاب کنید که ممنوعیت قانونی نداشته باشد.

استحکام و زیرساخت‌ّهای ساختمان موردنظر را بررسی نمایید.

قیمت خرید یا اجاره مکان،‌آب و برق و سایر امکانات آن را بررسی کنید.

هنگامی که شما می‌دانید چگونه باید برای شروع کسب و کار موفق خود اقدام کنید، وقت آن رسیده که مکان کسب و کار را تعیین نمایید. چهار توصیه زیر را برای یافتن یک مکان مناسب در نظر بگیرید:

۱. به مدت زمان فعالیت کسب و کار خود فکر کنید. اگر صاحب مکان اجاره نامه کوتاه مدتی را در نظر دارد و این زمان برای شما منطقی نیست، برای اجاره طولانی مدت مکان اقدام نمایید.

۲. تمام گزینه‌های خود را بررسی کنید. فضاهای مشارکتی، مراکز تجاری اداری، اجاره آپارتمان‌ها و سایر گزینه‌ها را ارزیابی نمایید.

۳. مکان کسب و کار خود را در نزدیکی شهر انتخاب کنید.

۴. با در نظر گرفتن شرایط خود معامله را انجام دهید. اگر مسئله‌ای شما را نگران یا ناراحت می‌کند، به آن توجه کنید و شرایط خود را در نظر بگیرید.

۱۱. برای فروش محصول یا خدمت خود برنامه‌ریزی کنید

آینده کسب و کار شما بدون توجه به نوع محصول یا صنعت، به درآمد و فروش شما بستگی دارد. استیو جابز (Steve Jobs) این اصل مهم را می‌دانست. به همین دلیل، وقتی او «اپل» را راه‌اندازی کرد، هر روز، برای فروش محصول خود به سرمایه‌گذاران مختلف زنگ می‌زد.

۴ اصل اساسی در فروش و بازاریابی

تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای فروش وجود دارد، اما به کارگیری آن‌ها نیازمند رعایت چهار اصل زیر است:

۱. گوش دهید

جان رمپتون (John Rampton) سرمایه‌گذار و کارآفرین معروف می‌گوید: «هنگامی که به مشتریان خود گوش می‌دهید، آنچه را که آن‌ها می‌خواهند و نیاز دارند،‌ شناسایی می‌کنید».

۲. اجتماعی باشید

شما نمی‌توانید برای پیشبرد فروش و بازاریابی محصول خود، بیش از حد خجالتی باشید.

۳. از شنیدن «نه» نترسید

تیمو رین (Timo Rein) می‌گوید: «بسیاری از مردم، مؤدب هستند. آن‌ها حتی اگر علاقه‌ای به خرید محصول شما نداشته باشید، برای پاسخگویی به سوالات وقت می‌گذارند». بنابراین برای شروع کسب و کار موفق خود از شنیدن پاسخ منفی مردم ناراحت نشوید.

۴. مشتریان خود در اولویت قرار دهید

 گری وایننچوک (Gary Vaynerchuk)، کارآفرینی مشهور در این باره می‌گوید: « ایجاد درآمد و اجرای یک کسب و کار سودآور، در گروی رضایت مشتریان است. بدون در اولویت قرار دادن خواست و نیاز مشتری چگونه می‌توانید رضایت آن‌ها را کسب کنید؟»

اما چگونه برای فروش برنامه‌ریزی می‌کنید؟ با شناسایی اهداف مشتری از خرید محصول شروع کنید. مشتریان بالقوه و مورد هدف خود را شناسایی نمایید و برای معرفی و فروش محصول به آنان برنامه‌ریزی کنید.

۱۲. کسب و کار خود را گسترش دهید

یک میلیون راه مختلف برای رشد کسب و کار وجود دارد. شما می‌توانید با راه‌اندازی کسب و کار دیگر، با هدف قرار دادن یک بازار جدید، تولید محصول جدید، توسعه فعالیت‌های کسب و کار و موارد دیگر گسترش یابید. اما هیچ برنامه رشدی، مفید نخواهد بود؛ اگر شما دو ویژگی کلیدی را که همه شرکت‌های در حال رشد دارند، نداشته باشید.  

ویژگی اول: آنها برای فروش خود برنامه دارند. آن‌ها مشتریان خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات ایمیلی، بهینه‌سازی سئو یا تبلیغات هزینه‌ای افزایش می‌دهند.

ویژگی دوم: آن‌ها می‌دانند که چگونه مشتری جدید خود را حفظ کنند. وجود ارتباطات موثر با مشتری و خدمات پس فروش کمک می‌کند تا وفاداری مشتریان افزایش یابند.

با استفاده از این دو استراتژی که شامل سرمایه‌گذاری در خدمات به مشتری  و شخصی‌سازی است، شروع کسب و کار موفق خود را تضمین کنید.