۰ نفر

بررسی و تحلیل محبوب‌ترین مقصد شغلی جویندگان کار در ایران و جهان؛

فیسبوک، در آمریکا دیجی‌کالا در ایران

۱۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۱۷
کد خبر: 666297
فیسبوک، در آمریکا دیجی‌کالا در ایران

اکثر افراد شاغل، بیش از ۴۰ ساعت از ارزشمندترین ساعت‌های هفته خود را در محل کارشان سپری می‌کنند. در واقع بخش مهمی از زندگی‌شان در این محل جریان دارد. به همین خاطر است که این محل باید از کیفیت‌های لازم برای زندگی برخوردار باشد. می‌توان گفت اگر یک فرد بیکار یا حتی شاغل، میل و رغبت زیادی به کار کردن در محیطی خاص نشان می‌دهد به این معناست که آن محل کار از استانداردها و کیفیتی برخوردار است که باعث شده در نگاه کارجویان به درجه‌ای مطلوب برسد.

در ایران هم شرکت‌هایی وجود دارند که کارجویان رغبت زیادی برای کار کردن در آن‌ها نشان می‌دهند. به تازگی، گزارشی از ایران‌ تلنت منتشر شده که در آن دیجی‌کالا به عنوان محبوب‌ترین برند معرفی شده‌است. دیجی‌کالا در میان 30 شرکتی که در گزارش ایران‌ تلنت به عنوان محبوب‌ترین شرکت‌ها برای کارجویان معرفی شده‌اند، رتبه نخست را به دست آورده‌است. این دومین باری است که دیجی‌کالا به عنوان محبوب‌ترین شرکت معرفی می‌شود. اسنپ و ایرانسل هم جزو دیگر شرکت‌هایی هستند که بعد از دیجی‌کالا، گزینه مطلوب کارجویان برای کار کردن به شمار می‌آیند. اما چه چیزی شرکت‌ها را به گزینه مطلوب برای کار کردن تبدیل می‌کند؟

فیسبوک، در آمریکا دیجی‌کالا در ایران

اولویت‌های کارجویان برای انتخاب دیجی‌کالا علاوه بر پرداخت حقوق بالا، مواردی دیگری را هم در بر می‌گیرد که محل کارهای امروزی را قابل تامل می‌کند. مسائلی مانند امنیت شغلی، فرصت ارتقای شغلی، ساعت کاری منعطف و زمان داشتن برای توسعه فردی، امکان دورکاری، محیط جوان و پرانرژی و رابطه خوب با مدیران از جمله مواردی است که کار کردن در دیجی‌کالا را برای کارجویان جذاب کرده‌است. اما پرسش اینجاست که سایر شرکت‌های جهان چه وضعیتی دارند؟ برخی مجلات و شبکه‌های اجتماعی مثل فورچون و لینکدین، فهرست‌هایی در این زمینه دارند که رتبه شرکت‌های مختلف را به‌ویژه در آمریکا نشان می‌دهد.

خلاقیت و شکوفایی در کنار خدمات و امکانات

یکی از پرطرفدارترین شرکت‌ها برای کارجویان در دنیا «فیسبوک» است. این شرکت عمدتا رتبه اول تا سوم را در این زمینه به خود اختصاص داده‌است. همه این شبکه اجتماعی را می‌شناسند، اما فیسبوک دقیقا چه کاری انجام داده که از نگاه کارجویان مطلوب بوده‌است؟ مهم‌ترین مسئله‌ای که این شرکت دنبال می‌کند، خلاقیت است. عمده کارجویان هم می‌گویند فرصت بروز خلاقیت در این شرکت باعث شده آن را به چشم یکی از بهترین شرکت‌ها برای کار ببینند. اما نمی‌توان موارد مثل حمل‌ونقل رایگان، مساعده مالی به افراد بچه‌دار، ورزشگاه و وعده‌های غذایی رایگان و حتی میان‌وعده از جمله مواردی است کارجویان را برای کار کردن در فیسبوک ترغیب می‌کند.

فیسبوک، در آمریکا دیجی‌کالا در ایران

تجربه‌های نو، انگیزه‌های نو

مهم‌ترین عاملی که کارجویان امروزی را به خود جذب می‌کند، تجربه‌های جدید و نوآورانه است. به همین خاطر، شرکت‌هایی که خودشان را به عنوان شرکت‌های فعال در عرصه نوآوری معرفی کرده‌اند، رتبه بهتری به دست می‌آورند. برای مثال شرکت گوگل توانسته خودش را به عنوان شرکتی نوآور در ذهن کارجویان معرفی کند و همین امر باعث شده مورد استقبال کارجویان قرار بگیرند. در واقع نوآوری عنصری جذاب است که کارکنان را به خود جذب می‌کند. معمولا به لحاظ پرستیژحرفه‌ای هم شرکت‌های نوآور وضعیت بهتری دارند و در زمینه جذب کارکنان موفق‌ترند.

فضای مدرن و اتمسفر پویا

عمده شرکت‌هایی که در فهرست شرکت‌های مطلوب از نگاه کارجویان قرار گرفته‌اند، یک نقطه مشترک دارند که برایشان نقش آهنربای جذب نیرو را ایفا می‌کند؛ این آهنربا همان اتمسفر یا فضایی است که با دنیای امروزی مطابقت پیدا کرده و از فضای سنتی فاصله گرفته‌است. کارکنان در این شرکت‌ها به جای اینکه در قالب‌های سنتی کاری قرار بگیرند و کارهای روزمره را پیش ببرند، در فضایی مدرن و اغلب به صورت گروهی، کارشان را پیش می‌برند. شرکت اوبر یکی از برترین شرکت‌ها در این زمینه است.

فیسبوک، در آمریکا دیجی‌کالا در ایران

در حالی‌که طبق تصور رایج، کارکنان این شرکت مدام باید در حال رسیدگی به مسافران باشند، آن‌ها می‌توانند در فضای شرکت بازی کنند. یکی از بازی‌های رایجشان هم پینگ‌پنگ است که در آن تمرکز و سرعت‌عمل برای خدمت‌رسانی به مسافران را یاد می‌گیرند. در واقع برندهایی مانند اوبر، لابه‌لای فعالیت‌های روزانه و مرسوم برای کارکنان، عناصری را تعبیه کرده‌اند که به نیروهای کاری، انگیزه بیشتر برای کار می‌دهد. علاوه بر آن، فرصتی برای ایجاد صمیمیت میان کارکنان فراهم می‌آورد. به این ترتیب شاهد نوعی فرهنگ شرکتی مدرن هستیم که کارجویان را به خود جذب می‌کند.

رویای کار در محیط کار مدرن

طبق فهرست لینکدین، شرکت‌های آمازون، آلفابت، فیسبوک، سیلزفورس و تسلا برترین رتبه را در میان کارجویان دارند و همه آن‌ها در زمینه امکانات و تسهیلات برای کارکنان، ایجاد فضای خلاقانه و جذاب و ارائه حقوق مطلوب به کارکنان، اشتراک دارند که همین امر باعث شده رتبه برتر را در میان شرکت‌ها داشته باشند.

فیسبوک، در آمریکا دیجی‌کالا در ایران

البته این قضیه محدود به شرکت‌های آمریکایی نیست. نمونه موفق این شرکت‌ها در سایر کشورها هم وجود دارد. برای مثال علی‌بابا در چین یکی از برترین شرکت‌های فعال در عرصه خرده‌فروشی است که سعی دارد مثل آمازون آمریکایی باشد. بیدو (Baidu) هم یکی دیگر از شرکت‌های برتر چینی است که خیلی‌ها رویای کار کردن در آن را در سر می‌پرورانند. نکته جالب توجه این است که اکثر شرکت‌های برتر برای کارجویان، در حوزه تکنولوژی فعالیت دارند. در حالی‌که در گذشته کارکنان به حقوق بیشتر فکر می‌کردند و در نتیجه شرکت‌هایی مانند شرکت‌های نفتی را گزینه‌ای مطلوب برای کار کردن می‌دیدند، این روزها شرکت‌های فعال در عرصه فناوری و خرده‌فروشی رتبه بهتری برای کارکنان دارند چرا که استانداردهای کارکنان تغییر کرده و علاوه بر پرداختی‌های بالا و منظم، مسائلی مانند فضای آرام و دلنشین و حتی سرگرم‌کننده برای گذران وقت کاری یا نوآوری در کار هم به عناصر مهم و جذاب برایشان تبدیل شده‌است. شرکت‌های ایرانی مثل دیجی‌کالا هم تلاش دارند با این روند جهانی همراه شوند تا نیروهای کاری خلاق و نوآور را جذب کنند.