۰ نفر

با شوهری که تحقیر و توهین میکند چگونه برخورد کنم؟

۱۰ شهریور ۱۴۰۱، ۲۲:۲۹
کد خبر: 664021
با شوهری که تحقیر و توهین میکند چگونه برخورد کنم؟

اکثر ما حداقل یک بار برایمان پیش آمده که بیش از حد عصبانی شویم یا بد دهنی کنیم. احتمالا به خاطر همین عصبانیت مقطعی با دیگران برخورد بدی داشته ایم و از کلمات توهین آمیز استفاده کرده ایم. اما اکثرا بعد از آن عذرخواهی میکنیم و متوجه اشتباهمان میشویم. اما گاهی این بددهنی و فحاشی یک عادت معمول است که زندگی زناشویی را تهدید میکند.

تاثیرات فحاشی و بد دهانی به همسر

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ شاید از خودتان بپرسید که بددهنی نشانه چیست؟ همانطور که گفته شد بددهنی میتواند یک عادت قدیمی باشد که همسرتان قبل از ازدواج آن را از شما پنهان کرده است. یا ممکن است نتیجه برخی رفتارهای شما باشد. افراد بددهن و فحاش فکر میکنند رفتارشان موجه است و هیچ تقصیری ندارند. این افراد اشتباهات خود را نمیبینند و با دلیل یا بدون دلیل فحاشی میکنند.

اگر شما در خانواده ای بزرگ شده اید که رابطه پدر و مادرتان با هم خوب بوده، ممکن است در برخورد با فحاشی همسر دچار ترس و اضطراب میشوید. چرا که نمیدانید در موقعیت جدید چگونه همه چیز را کنترل کنید.

در ادامه راه هایی برای مقابله با همسر فحاش ارائه میدهیم. ولی قبل از آن باید نشانه های یک همسر فحاش و بد دهن را بشناسید. چه بسا این نشانه ها در همسرتان وجود دارد اما شما به خاطر عشقی که به او دارید به آنها توجه نمیکنید.


در این زمینه بخوانید؛

این رفتارها را جدی بگیرید / نشانه مردی که همسرش را دوست ندارد

چند راه جلوگیری از دعوا برای خانم های ایرانی

خانم های با سیاست چطوری جواب شوهرشون رو میدن؟


۱. وقتی با هم تنها هستید بد دهنی میکند

یکی از نشانه های فحاشی همسر این است که در مقابل دیگران رفتار بسیار خوبی با شما دارد. اما به محض اینکه تنها میشوید رفتارش سرد، بی ادبانه و زننده میشود. حتی ممکن است قبل از ازدواج رفتاری محترمانه از خود نشان داده باشد اما بعد از ازدواج رفتارش به بدترین شکل ممکن تغییر کند.

۲. به جای شوخی توهین و بددهنی میکند

بعضی افراد ممکن است بدون اینکه خودشان متوجه شوند به همسرشان بی احترامی کنند. مثل زمانیکه  یک نفر توانایی ها، شخصیت، خانواده و تحصیلات همسرش را به سخره میگیرد. این افراد وقتی با اعتراض همسرشان مواجه میشوند، میگویند که تو بیش از حد حساس هستی. اما واقعیت این است که این شوخی های بی جا مثال بارز بددهنی است و تاثیر بسیار بدی بر روحیه همسر و همچنین پایداری رابطه دارد.

۳. رفتارش غیر قابل پیش بینی است

کتک کاری زن و شوهر

موضوع مشترکی که بین تمام افراد بددهن وجود دارد این ست که حالات و رفتار آنها غیر قابل پیش بینی است. یعنی همیشه نمیتوانید مطمئن باشید که چه چیزی او را ناراحت میکند و چه چیزی او را ناراحت نمیکند. این موضوع بسیار آزار دهنده است زیاد ممکن است برای مسائل کوچکی که توقع ندارید با بددهنی همسر مواجه شوید.

۴. سرزنش کردن

از نظر زن یا شوهر بد دهن تمام دعواها و مشکلات، تقصیر شما است. در واقع او شما را به خاطر عصبانیتش، ناراحتی ها و فاصله احساسی بینتان مقصر میداند. همیشه شما کسی هستید که سرزنش میشود حتی اگر واقعا تقصیری نداشته باشید.

۵. تهدید و کنترل کردن

گاهی بددهنی همسر تنها به شکل توهین کلامی نیست. بلکه همسران بددهن اغلب به دنبال این هستند که حرفشان را به کرسی بنشانند. این افراد اغلب با تهدید، سوء استفاده بدنی و… همسرشان را وادار به انجام کارهای خلاف میلشان میکنند. چنین افرادی میخواهند رفتار، حرکات، لباس پوشیدن و… همسرشان را کنترل کنند.

۶. بحث و مشاجره

روابط زناشویی

توهین، قضاوت، فریاد زدن و… از ویژگیهای بارز بحث کردن با زن یا شوهر بددهن است. هدف این افراد از بحث کردن، حل اختلافات یا ایجاد صمیمت نیست. بلکه تنها به دنبال راهی برای صدمه زدن و کنترل شما همستند.

۷. رفتارهای ناهنجار و ترسناک

بدترین نشانه برای فحاشی همسر این است که با انجام رفتارهای ناهنجار، همسر خود را بترسانند. این افراد ممکن است اشیاء را بشکنند. از مواد مخدر استفاده کنند یا از چیزهایی که همسرشان دوست دارد، سو استفاده کنند. عصبانیت این افراد به مرور زمان بیشتر میشود. تا حدی که ممکن است به طور تصادفی به همسرشان آسیب جسمی بزنند و یا شروع کنند به تهدید و کتک زدن و…

اثرات فحاشی همسر بر زندگی زناشویی

بددهنی و فحاشی نوعی سوء استفاده خانگی است که میتواند بسیار مخرب باشد و تاثیرات بسیار مخربی بر قربانی بگذارد. بر خلاف سوء استفاده جسمی، در هنگام سوء استفاده عاطفی هیچ گونه جای زخمی وجود ندارد. در عوض آزارگر با استفاده از کلمات و اعمال خود عمدا یا سهوا همسرش را آزار میدهد. در واقع وقتی کسی به طور مداوم نسبت به شریک زندگی خود انتقاد، کینه، عصبانیت، تمسخر و… دارد او را مورد سوء استفاده عاطفی قرار داده است. برخی اثرات این فحاشی ها بر زندگی به ترتیب زیر است:

فروپاشی خانواده

به گفته روانشناسان بددهنی و توهین به همسر تاثیرات طولانی مدت و بسیار عمیقی بر زندگی مشترک دارد. اگر عادت فحاشی و بددهنی در همسرتان وجود داشته باشد و برای سالها این کار را انجام دهد، سرانجام عطوفت را در زندگی زناشویی از بین میبرد. این رفتار باعث میشود قربانی بسیار محتاط عمل کند تا آرامش برقرار شود. اما این احتیاط تا کجا جوابگو است؟ با تداوم این شرایط اوضاع بدتر میشود تا جاییکه به فروپاشی زندگی میانجامد.

تسلط و کنترل

یکی از تاثیرات بددهنی همسر این است که فرد بددهن در نهایت کنترل همسرش را به دست میگیرد. تا جاییکه او ضعیف و ناتوان شود. این کنترل میتواند درباره امور مالی، ارتباط با خانواده، تعهدات شغلی، سرگرمیها و … باشد. این موضوع باعث به انزوا کشاندن طرف مقابل میشود. این کنترلهای مداوم ممکن است به عنوان یک شستشوی مغزی عمل کند که به موجب آن طرف مقابل بدون سوال و مقاومت در برابر خواسته های همسر فحاش و بددهن خود تسلیم میشود.

اعتماد به نفس پایین

به گفته ی روانشناسان زنانی که با توهین و فحاشی همسر مواجه هستند، اعتماد به نفس بسیار پایینی دارند. زیرا ممکن است فرد قربانی، این حملات و توهین ها را واقعی بداند و رفته رفته خودش را سرزنش کند. این امر به اعتماد به نفس و درنتیجه توانایی به چالش کشیدن همسرش آسیب میزند.

افسردگی

بسیاری زنان وقتی در معرض توهین و فحاشی شوهر قرار میگیرند، افسرده میشوند. چنین زنانی ممکن است با گذر زمان گوشه گیر شوند و به تمام خواسته های همسرشان تن دهند. البته این موضوع درباره آقایان هم صدق میکند. افسردگی میتواند وضعیت را وخیم تر کند. زیرا فرد فحاش میتواند از این موضوع به عنوان نقطه انتقاد دیگر در جهت برجسته کردن نقاط ضعف قربانی استفاده کند. در چنین شرایطی و بدون کمک همسر بهبودی از افسردگی کار بسیار سختی است. بنابراین شرایط برای مدت طولانی ادامه میابد و این امر باعث بی ثباتی زندگی مشترک میشود.

اما سوال مهمی که پیش میاید این است که در مواجه با بددهنی زن یا شوهر چه کاری از دستمان برمیاید؟ چگونه میتوانیم از عواقب و اثرات بددهنی و فحاشی شریک زندگی در امان باشیم؟ در ادامه ۷ راه حل کاربردی برای مقابله با توهین و بددهنی همسر را بیان میکنیم:

۱. آرامش خود را حفظ کنید

پنهان کاری روابط زناشویی

آرامش مهم ترین عاملی است که نتیجه اختلافات و بحث با همسر بددهن را تعیین میکند. بدیهی است اگر شما هم در برابر فحاشی های همسرتان کنترل خود را از دست دهید و با عصبانیت برخورد کنید، تنها اوضاع را وخیم تر کرده اید. وقتی شما هم از کلمات بی ادبانه و توهین آمیز استفاده کنید همسرتان هم بیشتر عصبانی میشود. درواقع شما باید به روشی آرام و منطقی با همسرتان حرف بزنید. سعی کنید همسرتان را هم آرام کنید تا حرفهای شما را بشنود.

۲. تحمل نکنید

بعضی افراد فکر میکنند اگر حملات و توهین های همسرشان را تحمل کنند، اوضاع بهتر میشود. اما برعکس با این کار این فرصت را به او میدهید که بیشتر شما را مورد تمسخر و فحاشی قرار دهد. اغلب فرد فحاش در چنین موقعیتی سعی میکند اعصاب و تحمل شما را امتحان کند. لذا وضع بدتر و وخیم تر میشود.

فراموش نکنید شما میتوانید از توهین و بی ادبی برخی افراد بی اهمیت مثل راننده تاکسی، فروشنده مغازه و… چشم پوشی کنید؛ اما وقتی صحبت از افراد نزدیک به ویژه همسر میشود، مدارا چیزی است است که باید به شدت از آن اجتناب کنید.

۳. از شوخ طبعی استفاده کنید

در حالیکه شوخ طبعی یکی از بهترین و قدرتمندترین راه ها برای مقابله با بددهنی و فحاشی است اما کار بسیار سختی است. زیرا در زمان مشاجره و بحث با همسر بددهن، احساس کینه به قدری شدید است که ایجاد چهره ای خندان و شوخی کردن تقریبا غیر ممکن است. با این وجود این همان کاری است که شما باید انجام دهید. نکته طلایی درباره شوخ طبعی این است که قدرت کلمات توهین آمیز را کمتر میکند و تنش را از بین میبرد.

۴. انتقادات را نادیده نگیرید

گاهی اوقات توهین جدا از کلمات بی ادبانه و بی اساس، انتقاد و قضاوت صحیح نیز در پی دارد. البته این اصلا بهانه خوبی برای توهین و بی احترامی به همسر نیست. اما هر ازگاهی به کلمات و انتقاداتی که همسرتان به کار میبرد توجه کنید. زیرا حقایقی هم در آنها نهفته است، هرچند این حقایق دردناک باشند. مثلا وقتی همسرتان به شما میگوید تو نامرتب و شلخته ای، ببینید حق با او است یا خیر. وقتی به این نکات نهفته پی ببرید، میتوانید آنها را برطرف کنید شاید علت فحاشی همسرتان همین موارد باشد. بدین ترتیب گامی در جهت بهبود رابطه برداشته اید.

۵. با همسرتان یک گفتگوی صادقانه داشته باشید

روابط زناشویی

وقتی از انجام کارهای مختلف برای کنترل رفتار همسرتان خسته شدید، بحث و گفتگو بهترین راه حل است. برای گفتگو با او بهترین زمان را انتخاب کنید. یعنی وقتی روحیه خوبی دارد. از او بخواهید ساکت باشد و به تمام حرفهای شما گوش کند. سپس احساسات و عواطف واقعی خود را با او در میان بگذارید. توجه کنید که در زمان بحث با همسرتان تا حد ممکن مودب باشد. گفتگویی که برای آشتی و دوستی است را به یک دعوای جدید تبدیل نکنید. بدین ترتیب او میفهمد که کلمات چه قدرت فوق العاده ای دارند.

۶. توهین ها را به خودتان نگیرید

اگر چه کار سختی است اما وقتی همسرتان به شما توهین و فحاشی میکند، خونسرد و واقع بین باشید. از خودتان بپرسید چقدر از حرفهایش درست است؟ در بیشتر موارد آزار کلامی دردناک تر از آزار جسمی است. اهانت و فحاشی عزت نفس و شخصیت شما را از بین میبرد. سعی کنید حواس خود را از این توهین ها پرت کنید و همه آنها را به خودتان نگیرید. قبلا اشاره کردیم که بعضی اوقات باید به حرف همسرتان را توجه کنید. اما باید تفاوت بین توهین محض و انتقاد صحیح را بدانید.

۷. او را تنها بگذارید

ترک محل یکی از ساده ترین و بهترین راه حل ها است. وقتی همسرتان عصبانی است و شروع به توهین و فحاشی میکند، به هر بهانه ای او را تنها بگذارید. این یک روش موثر برای کنترل خشم همسرتان است. مثلا بگویید باید در انجام تکالیف به فرزندتان کمک کنید، در آشپرخانه کار دارید یا هر چیز دیگری که باعث میشود محل را ترک کنید. توجه کنید که کاملا و جدی و مصمم این کار را انجام دهید.