۰ نفر

چرا مردان ایرانی بچه ننه هستند؟

۵ شهریور ۱۴۰۱، ۲۳:۱۳
کد خبر: 663567
چرا مردان ایرانی بچه ننه هستند؟

چیزی که یک مرد را «مرد» می کند، تدبیر و استقلال و قدرت مردانگی او است. این که بتواند درست فکر کند و درست تصمیم بگیرد و حمایتگر خوبی برای همسرش باشد.

نحوه رفتار با مرد بچه ننه

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ “مرد مامانی” یا اصطلاحا “پسر بچه ننه” به مردی گفته می‌شود که وابستگی عاطفی زیادی به مادرش دارد. این دسته مردان اگرچه شاید بتوانند از نظر مسافت فیزیکی از مادرشان دور باشند، اما از نظر روانی همواره نیاز دارند خود را نزدیک و تحت کنترل مادرشان نگه دارند. اصلی‌ترین مشکل مردان وابسته به مادر پس از ازدواج این است که نمی‌توانند مرزی برای حضور مادرشان در زندگی مشترک تعیین کنند.

و این موضوع معمولا برای همسرشان  نگران کننده و آزاردهنده خواهد شد. دلیل اصلی این وابستگی ناسالم، معمولا طرز تربیت و پرورش نامناسب فرد در کودکی است، به طوریکه شخصیت مستقل در او به درستی شکل نگرفته است.

وقتی شما با یک مرد اصطلاحا “بچه ننه” یا “تیتیش مامانی” ازدواج می‌کنید، خیلی زود متوجه می‌شوید که رابطه عاطفی او با مادرش طبیعی نیست. اگر چه همه به شما خواهند گفت او پسر فوق العاده‌ای است که چنین ارتباط عمیق و محبت آمیزی با مادرش دارد و احتمالا کسی درک نمی‌کند که وابستگی بیش از حد شوهر به مادر و در اولویت قرار دادن خواسته‌های او، چقدر می‌تواند به رابطه شما با همسرتان ضربه بزند.

واقعیت این است که رابطه بلند مدت با مردی که دچار وابستگی عاطفی شدید نسبت به مادرش است بسیار آزاردهنده خواهد بود، و زندگی مشترک موفق و شاد با او تقریبا غیرممکن است. اما نگران نباشید، هر مشکلی راهکاری دارد. شما می‌توانید به کمک مشاوره، به مرور، رفتارهای ناسالم ناشی از وابستگی او به مادرش را کمتر کنید. درصورتیکه سوال یا تجربه‌ای درمورد مشکلات وابستگی همسر به مادر دارید می‌توانید آن را در قسمت “سوالات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید” با ما در میان بگذارید.


در این زمینه بخوانید؛

موردی که خیلی ها از همسرشون پنهان می کنن

خانم های با سیاست چطوری جواب شوهرشون رو میدن؟

علت دعوا و کتک کاری زیاد زن و شوهر چیست؟


نمی‌تواند برای دخالت مادرش مرزی مشخص کند

شوهر بچه ننه

به عبارت دیگر، مادر یک شوهر لوس و بچه ننه، بسیار بیشتر از حد خودش در زندگی زناشویی پسرش دخالت می‌کند. اگر مادر نامزدتان اصرار دارد که پسر بزرگ و بالغش را همیشه نزدیک خود نگه دارد، به احتمال زیاد این مادر بیش از حد به پسرش وابسته است. پسران لوسی که قربانی این نوع سوءاستفاده عاطفی هستند، نمی‌توانند حد و مرزی را برای دخالت مادرشان تعیین کنند.

به هر قیمتی باید مادرش را خوشحال کند

یکی از بارزترین نشانه‌های محرمانه‌ای که باید آن را علامت هشدار بچه ننه بودن شوهر یا نامزدتان تلقی کنید، این است که او به هر قیمتی سعی می‌کند، مادرش را خوشحال کند. اگر او فکر می‌کند که خوشحال و راضی کردن مادرش وظیفه او است، به احتمال زیاد بار این مسئولیت حساس در دوران کودکی و در زمان رشد بر دوش او بوده است. بنابراین ممکن است فکر کند که شما نیز وظیفه دارید که مادرش را خوشحال کنید.

جلب رضایت و توجه مادر برای او اولویت دارد

مردی که مادرش او را کنترل می‌کند، از جان خودش می‌گذرد تا دل مادرش را به دست بیاورد. چنین مادری به تصور این که راه او بهترین راه است، به پسرش اجازه نمی‌دهد که برخلاف اراده و خواست او قدمی بردارد. در رابطه عاشقانه یک پسر تیتیش و بچه ننه به جای دو نفر، همواره سه نفر وجود دارد. هرچه یک پسر بیشتر تسلیم مادرش شود، این فکر در نامزد یا همسرش قوی‌تر می‌شود که این پسر لوس همیشه مادرش را بر عشق زندگی‌اش مقدم می‌داند.

خود حقیقیش را پنهان می‌کند

شوهر بچه ننه

یکی از ساز و کارهای مقابله‌ای مردانی که مادر سلطه‌جو دارند، دروغگویی است. یک مرد تی‌تیش مامانی و وابسته همان چیزی را به مادرش می‌گوید، که فکر می‌کند او دوست دارد، بشنود؛ حتی اگر برای راضی کردن مادرش مجبور به دروغگویی شود. این دروغگویی روشی برای فرار کردن از روبرو شدن با عصبانیت یا سرزنش مادرش و جلوگیری از ناامید کردن او است. این مرد بچه ننه آن‌قدر به دروغگویی عادت می‌کند، که خود حقیقی‌اش را ناخواسته و از روی عادت در روابطش پنهان می‌کند. همچنین این دروغگویی را در روابط عاشقانه خود نیز پیاده می‌کند تا همسر یا نامزدش از او ناامید یا دلخور نشود.

در تصمیم‌گیری و رفتار به مادرش وابسته است

اگر شوهرتان بچه ننه است، خودتان را آماده کنید که همسر لوستان برای هر تصمیم کوچکی با مادرش مشورت خواهد کرد. مسلماً این عادت آزاردهنده خواهد بود. چشم به دهان مادر داشتن یکی از نخستین نشانه‌های بچه ننه بودن است. چنین شوهر بچه ننه‌ای هیچ وقت از همسرش در برابر فریادها و عصبانیت مادرش حمایت نمی‌کند، چون همواره فکر می‌کند که حق با مادرش است. بنابراین زمانی که مادرش بدون دلیل سر شما فریاد می‌زند، شوهر لوستان ترجیح می‌دهد که در سکوت تماشاچی باشد.

حتی ممکن است این شوهر تحت سلطه از شما بخواهد که شبیه مادرش شوید؛ مثل او لباس بپوشید، مانند او آشپزی کنید، عیناً مانند مادرش رفتار کنید و در یک کلام مادرش را پرستش کنید. مادرش الگوی او است و به همین دلیل انتظار دارد که زن ایده‌آلش نیز عیناً مانند مادرش باشد.

برای مادرش وقت بسیار زیادی می‌گذارد

شوهر بچه ننه

یک مرد وابسته به مادر زمانی که مادرش فقط چند روز از او دور است، زمان بیشتری را برای صحبت با او اختصاص می‌دهد و مدام تلفنی با او صحبت می‌کند‌‌ و اگر به این مکالمه‌های تلفنی بی‌پایان گوش کنید، بعید نیست که بشنوید، از دستپخت شما به مادرش شکایت می‌کند و گله دارد که چرا شما مانند او آشپزی نمی‌کنید.

همه رازهای زندگیتان را با مادرش در میان می‌گذارد

طبیعی است که به همسرتان اعتماد داشته باشید و تمام رازهای زندگی‌تان و اسرار پنهانی گذشته‌تان را با او در میان بگذارید. اما به شما هشدار می‌دهیم که یک همسر بچه ننه اسرارتان را برای مادرش فاش خواهد کرد. مادر سلطه‌جویی که حال تمام زیر و بم زندگی‌تان را می‌داند، به شما شک می‌کند و بدرفتاری با شما را شروع می‌کند. برای مثال زمانی که به تعطیلات می‌روید، دوست دارید که همسرتان را به مکانی خلوت و عاشقانه ببرید و احساساتش را شعله‌ور کنید. اما ناگهان او گوشی تلفنش را برمی‌دارد، با مادرش تماس می‌گیرد و با حالتی غمگین می‌گوید که “مادر، دلم برایت تنگ شده است!”

سعی کنید او را بیشتر درک کنید

بررسی کنید که هم‌وابستگی همسرتان تا چه حد به زندگی مشترکتان آسیب زده است. لزومی ندارد که زندگی‌تان به خاطر بچه ننه بودن همسرتان به بن‌بست برسد و از هم جدا شوید، سعی کنید این ویژگی را مانند یک عیب و نوعی محدودیت ببینید. روابط هم‌وابسته بین مادر و پسر غالباً در موقعیت‌هایی ایجاد می‌شود که مادر سرپرست خانواده است یا پدر به لحاظ عاطفی با خانواده‌اش بیگانه است. مادر برای پر کردن تنهایی خود و ترمیم رابطه‌اش به پسرش پناه می‌آورد و به این ترتیب رابطه‌ای ناسالم شکل می‌گیرد. چنین رابطه‌ای بسیار قوی است و شما نمی‌توانید آن را تغییر دهید، همسرتان خودش باید مایل به تغییر باشد. اگر سعی کنید، همسرتان را درک کنید، کنار آمدن با این شرایط برایتان آسان‌تر می‌شود.

در این مورد با او صحبت کنید

روابط زناشویی

شاید همسرتان متوجه نباشد که وابسته بودن او به مادرش چه آسیبی به رابطه‌ی زناشویی‌اش می‌زند. با صراحت و در عین حال با آرامش درباره احساساتتان صحبت کنید، مراقب باشید که او احتمالاً درباره رابطه‌اش با مادرش گارد خواهد گرفت و تدافعی برخورد خواهد کرد. توصیه می‌کنیم، به همسرتان بفهمانید که او باید همسرش را مقدم بر مادرش بداند و این حد از وابستگی یک مرد متاهل به مادرش طبیعی نیست. کلماتتان را با دقت انتخاب کنید، برای مثال می‌توانید بگویید: “می‌دانم که مادرت نقش بسیار مهمی در زندگیت دارد، اما رفتارت باعث می‌شود که فکر کنم همواره بعد از مادرت قرار می‌گیرم. دوست داری با هم راه‌حلی را برای ایجاد تعادل در روابطمان پیدا کنیم؟” صحبتتان را با انتقاد از مادرش شروع نکنید. هم‌وابستگی مشکلی است که مادر و پسر باید درباره آن با هم صحبت کنند و خودشان درباره حل آن تصمیم بگیرند، شما در این کار دخالت نکنید.

از او بخواهید مرز مشخص کند

با ملایمت از همسرتان بخواهید که حد و مرزهایی را در رابطه با مادرش مشخص کند. درباره نیازهایتان رک و صادقانه صحبت کنید و در عین حال انتظاری غیرمنطقی از همسرتان نداشته باشید و توقع نداشته باشید که یک شبه عوض شود. برای مثال از همسرتان بخواهید، به جای آن که تمام آخر هفته‌ها را سه نفری با هم باشید، ماهی یک بار با هم شام بخورید. مشخص کنید که مادرش در چه مسائلی حق دخالت دارد و کدام مسائل خصوصی‌ است و باید بین زن و شوهر باقی بماند. به علاوه همسرتان باید به مادرش نشان بدهد که وفاداریش به شما بیشتر از هر چیز دیگری در زندگی برایش مهم است. واقعیت این است که تمایل او به تغییر دادن نوع رابطه‌اش با مادرش و انتقال دادن این شرایط جدید به او، مهم‌تر از صحبت‌هایی است که با هم می‌کنید. یک مشاور مجرب می‌تواند در مسیر این تغییر دشوار به همسرتان کمک کند.

ازدواج و برقراری رابطه عاطفی با مرد لوس و مامانی که وابستگی عاطفی زیادی به مادرش دارد، بسیار سخت است. این وابستگی یک مثلث عاطفی بین شما، همسرتان و مادرش ایجاد می‌کند. نشانه‌های بچه ننه بودن شوهر یا نامزد این است که او هیچگاه نمی‌تواند با مادرش مخالفت کند، برای دخالت او مرزی بگذارد، همواره طرف او را می‌گیرد و توانایی نه گفتن به خواسته‌های او را ندارد. شما به عنوان همسر یک فرد وابسته، باید انتظاراتتان را نسبت به رفتار او صراحتا بیان کنید، از او بخواهید برای ارتباط با مادرش مرز بگذارد و اولویت‌های رابطه زناشویی‌تان را در نظر داشته باشد. دقت کنید تغییر دادن فردی که برای سال‌ها چنین عادت و روحیه را داشته است، بسیار مشکل و در برخی موارد تقریبا غیرممکن است. مطمئنا بدون همکاری خود شخص امکان تغییر دادن رفتارهای ناسالم وجود ندارد.