۰ نفر

یک مهارت ضروری برای والدین / تکنیک های کنترل خشم در مقابل کودکان

۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۹:۱۲
کد خبر: 662702
یک مهارت ضروری برای والدین / تکنیک های کنترل خشم در مقابل کودکان

یکی از مهم ترین نکاتی که والدین باید بدانند این است که بروز خشم در کودکان anger-management-tips-for-children اشکالی ندارد.

والدین چطور مقابل فرزند خشم خود را کنترل کنند؟

خشم یکی از احساسات طبیعی است که هر انسانی ممکن است آن را تجربه کند. به عنوان پدر و مادر، موارد بی شماری وجود دارند که احساس می کنید بچه هایتان تحت کنترل شما نیستند و از آن ها عصبانی شده اید. بیشتر اوقات، والدین در هنگام عصبانیت با بچه هایشان برخورد خوبی نمی کنند. اما این اصلا ایده آل نیست، زیرا در هر لحظه ممکن است حرف هایی بزنید که بعداً نتوانید آن ها را پس بگیرید و در نتیجه احساس پشیمانی کنید پس باید بدانیم که چگونه در برابر کودکان صبور باشیم.

رفتارهای نامناسب می توانند در طولانی مدت بر روی کودکان تأثیرات منفی پایداری را برجای بگذارند. حتی سرکوب خشم هم می تواند در دراز مدت به مشکلاتی مانند ناامیدی و افسردگی در والدین منجر شود. بنابراین چه باید کرد؟ نکته کلیدی این است که بدانید چگونه در برابر کودکان صبور باشیم؟ چگونه خشم خود را کنترل کرده و به جای سرکوب کردنش، آن را به شیوه ای سالم و مسالمت آمیز هدایت کنید؟


در این زمینه بخوانید؛

چرا کودکم خجالتی است؟ + یک دلیل مهم که نمی دانید

راه حل ژاپنی ها برای برخورد با بچه حرف گوش نکن

بهترین راه برای تقویت رابطه پدر دختری + نکات


چرا صبور بودن در برابر کودکان مهم است؟

تربیت فرزند

اگرچه عصبانیت یک احساس طبیعی است، اما این بدان معنی نیست که آن را با فریاد زدن سر بچه ها و یا هر کس دیگری، ابراز کنید. داد زدن می تواند منجر به ایجاد احساسات بسیار منفی در روابط شما با فرزندان و حتی شریک زندگیتان شود. ناتوانی در مدیریت خشم همچنین باعث می شود تا شما مانند فردی به نظر برسید که کمتر قابل دسترسی است و نمی توان به راحتی به او نزدیک شد. مدیریت خشم به شما کمک می کند تا به عنوان والدین یک کوچولوی حساس، عصبانیتی را که احساس می کنید به شکلی سالم هدایت کنید. این کار همچنین به شما اجازه می دهد تا بدون اینکه دلبندان خود را بترسانید، به آن ها بگویید که از دستشان عصبانی هستید. این شیوه مدیریتی به نوبه خود می تواند به فرزندان شما کمک کند تا بهتر درک کنند که کجا ممکن است اشتباه کرده باشند. از این رو، به جای اینکه روحیه خود را از دست بدهید و یک صحنه پرتنش ایجاد کنید، برای مدیریت عصبانیت قدم بردارید، این بسیار موثرتر است.

خشم شما چگونه می تواند بر رشد فرزندتان تأثیر بگذارد؟

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، خشم کنترل نشده تأثیرات منفی بسیاری بر رشد فرزندان شما دارد. در مرحله اول، این امر باعث ایجاد چالش در روابط میان شما با بچه ها و شریک زندگیتان خواهد شد. دوم اینکه، به دلیل ترس از سرزنش شدن، این احتمال وجود دارد که فرزندانتان مسایلی را از شما پنهان کنند. این اتفاق می تواند در آینده بسیار مسئله ساز باشد، زیرا ممکن است نتوانید در جایی که باید و در صورت نیاز به کودکان خود کمک کنید.

و سوم اینکه، باید بدانید هر طغیانی که داشته باشید، بر شخصیت فرزندان شما تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین این دور از انتظار نیست که والدین عصبانی، در آینده بچه هایی با شخصیت های بسیار فرومایه و یا بسیار عصبانی و پرخاشگر داشته باشند. هر دو نوع این شخصیت ها، نمونه های خوبی برای دلبند در حال رشد شما نیستند. ابراز خشم به صورت جسمی همچنین می تواند آسیب دیدگی های روحی و بدنی دائمی را برای فرزند شما به ارمغان بیاورد.

شناختن علائم خشم و عصبانیت

تربیت فرزند

اولین قدم مهم برای کنترل خشم، درک علائمی است که بدن شما در هنگام تجربه این احساس از خود نشان می دهد. وقتی متوجه شدید که بدن شما یک یا ترکیبی از این علائم را نشان می دهد، وقت آن رسیده که حواستان را حسابی جمع کنید و آگاه باشید که احتمال منفجر شدن از روی عصبانیت و در نتیجه انجام رفتارهای پرخاشگرانه وجود دارد. این نقطه ای است که به شما هشدار می دهد تا جلوی احساس عصبانیت خود را گرفته و سعی کنید قبل از نشان دادن هر نوع واکنش منفی نسبت به این محرک ها، آرام شوید تا اوضاع بدتر نشود. در ادامه به برخی از نشانه هایی بدن شما در هنگام شروع احساس عصبانیت از خود نشان می دهد، اشاره شده است:

- شما به سرعت و تند تند نفس می کشید.

- قلب شما خیلی سریع شروع به تپیدن می کند. یا به عبارتی تپش قلب می گیرید.

- افکار منفی همچون اینکه شخصی برای حمایت از شما وجود ندارد، در ذهنتان جولان می دهند.

- فک و کف دست خود را منقبض کرده و فشار می دهید.

- شانه های شما شروع به سفت و سخت شدن می کنند.

- در معده خود احساس ناراحتی و درد خواهید داشت.

- احساس بی قراری و تحریک پذیر شدن داشته و بیش از حد تعریق می کنید.

همیشه و در هر شرایطی گوش به زنگ باشید تا وقتی این علائم شروع به ظاهر شدن کردند، دکمه مکث را بزنید و خود را به خاطر فرزندان، همسر و از همه مهم تر خودتان آرام کنید.

چگونه در برابر کودکان صبور باشیم؟ ایده های مدیریت خشم برای والدین

حالا که متوجه اهمیت تاثیرات منفی خشم و پرخاشگری بر زندگی خود و فرزندانتان شدید، بسیار ضروری است که با رعایت برخی نکات بتوانید این احساس را کنترل کنید. اگر نمی دانید که چطور باید این کار را انجام دهید، نگران نباشید! شما می توانید برای کنترل عصبانیت خود این ایده های ساده و در عین حال موثر را دنبال کنید:

۱. چند نفس عمیق بکشید

یکی از موثرترین راه های کنترل هر نوع عصبانیت و خشمی، نفس کشیدن آن هم به صورت عمیق است. وقتی که به صورت عمیق دم و بازدم دارید، به شما کمک خواهد شد تا قبل از انجام دادن هر گونه اقدامی، همه چیز را در نظر گرفته و به خوبی فکر کنید. از آنجا که واکنش به عصبانیت اکثراً تکانشی است، تنفس عمیق به مهار انگیزه ها و کنترل عصبانیت کمک می کند. این شیوه تنفس همچنین به شما کمک می کند تا کمی وقت بگذارید و به این فکر کنید که چگونه می توانید عصبانیت خود را به شکلی موثرتر هدایت کنید، به طوری که فرزندانتان درسی را که باید یاد بگیرند را آموخته و متوجه اشتباه خود شوند. این امر همچنین بر فرزندان شما نیز تأثیر مثبتی خواهد داشت، زیرا آن ها از شما می آموزند که در آینده و در هنگام عصبانیت، قبل نشان دادن واکنش های آنی و بدون فکر، نسبت به وضعیت دشواری برای آن ها به وجود آمده است، در ابتدا به آرامی و به صورت عمیق نفس بکشند و فکر کنند.

۲.  برای مدیریت خشم مشاوره بگیرید

مشاوره

هر زمان که در زندگی خود با مشکلی روبرو شدید، هرگز فکر بدی نیست که در این زمینه از یک متخصص کمک بگیرید. درخواست کمک در این زمینه و قبول کردن و اعتراف به اینکه شما مشکل دارید، اولین قدم برای حل این مساله است. بهره مندی از یک درمان خوب، می تواند از بسیاری جهات به شما کمک کند. هنگامی که مشکلات شما بدون نظر و قضاوت توسط شخص دیگری شنیده می شوند، متوجه خواهید شد که تا چه حد به نظر ساده تر و قابل تحمل تر می شوند. یک درمانگر خوب می تواند با گوش دادن به مشکلات شما و ارائه پیشنهاداتی برای تغییر آن هم از دیدگاه بی طرفانه، در این زمینه به شما کمک کند.

۳. در هنگام عصبانیت، با خشونت به فرزندتان آسیب نزنید و به تنبیه های جسمی متوسل نشوید

یکی از طبیعی ترین واکنش های اغلب والدین نسبت به خشم، کتک زدن کودکان برای تربیت کردن آن ها است. اما این نوع از مجازات های بدنی نه تنها در دراز مدت موثر و کارآمد نیستند، بلکه تأثیر بسیار نامطلوبی نیز بر روی فرزندان دلبند ما گذاشته و اعتماد به نفس و شخصیت آن ها را نیز خدشه دار می کند. علاوه بر این، این کار، رابطه ارزشمندی را که والدین با فرزندان خود دارند و در هیچ جای دنیا، مانند آن پیدا نمی شود را دچار آسیب خواهد کرد. بنابراین به یاد داشته باشید هنگامی که از دست وروجک خود عصبانی و خشمگین هستید، هرگز به خشونت متوسل نشوید، این نمونه خوبی نیست که با اعمال خشونت بر روی فرزندان خود، برای تربیت و ادب کردن آن ها تلاش کنید.

۴.  تصور کنید که رابطه شما با فرزندتان در آینده چگونه خواهد بود

وقتی از کوچولوی خود عصبانی می شوید، این بسیار مهم است که لحظه ای را در ذهن خود به تصویر بکشید که در ۲۰ سال آینده، رابطه شما با فرزندانتان ۲۰ سال چگونه است. به این فکر کنید که آیا چنین پرخاشگری به تقویت رابطه شما با فرزندانتان در بزرگسالی کمک می کند و یا اینکه بالعکس سبب تضعیف آن خواهد شد؟ قطعا هر پدر و مادری دوست دارد که تا پایان عمر رابطه ای خوب و مستحکم با فرزند دلبندش داشته باشد. بنابراین نگاه کردن به مسائل از این منظر به شما کمک می کند تا خشم خود را به شکلی موثر کنترل کرده و شرایط را عاقلانه و با آرامش، کنترل و مدیریت کنید.

۵. در صورت لزوم، مکان مناسب و زمان مناسبی را برای نشان دادن خشم خود انتخاب کنید

داد و بیداد کردن و فریاد زدن بر سر کودکان و یا تنبیه کردن آن ها، آن هم جمع، بر اعتماد به نفس و مهارت های فرزندان دلبندمان تأثیر منفی می گذارد. چنین اتفاقی می تواند در شرایط خاص و وقتی که بزرگ می شوند، آنها را به افرادی کاملاً عصیانگر و یا نامناسب از نظر اجتماعی تبدیل کند. بنابراین در صورتی که بسیار ضروری است، برای نشان دادن عصبانیت نسبت به فرزندتان زمان و مکان مناسبی را انتخاب کنید. این کار همچنین به بچه ها کمک می کند تا اهمیت رفتار مناسب در جمع و عدم ایجاد صحنه های پر تنش را به خوبی درک کنند.

۶. مشخص کنید چه چیزی شما را عصبانی می کند

فرزند و مادر / تربیت فرزند

بررسی دقیق علت اصلی آنچه که شما را خشمگین می کند، به شما کمک خواهد کرد تا چنین شرایطی را از قبل شناسایی کرده و در نتیجه جلوی عصبانیت خود را بگیرید. وقتی از آنچه می تواند شما را عصبانی کند، از قبل آگاه باشید، می توانید برای ایجاد اقدامات متقابل برای همان مورد آماده شوید. علاوه بر این، این کار به شما کمک می کند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و در جهت بهبود آن ها تلاش کنید. این حرکت به سمت خودآگاهی ابزار ارزشمندی است که هر پدر و مادری باید از آن بهره مند شوند.

۷.  هرگز فرزندان خود را قضاوت نکنید

قضاوت کردن فرزندانتان، نسبت به درکی که آن ها از خودشان دارند، اثرگذار خواهد بود و در ذهنشان ماندگار می شود. این تاثیر به ویژه به این دلیل رخ می دهد که شما الگوی نهایی در زندگی کودکان خود هستید. وقتی بچه های خود را بر اساس رفتار آن ها در یک زمان و شرایط خاص قضاوت می کنید، این امر به طرز فوق العاده نامطلوبی بر روح و روان آن ها تأثیر می گذارد. به این فکر کنید که این مشابه وضعیتی است که در آن رئیس و بزرگترین مربیتان به شما می گویند که شما از نظر حرفه ای یک فرد متوسط هستید و توانایی زیادی ندارید. دلتان شکسته خواهد شد و اعتماد به نفس خود را از دست می دهید، مگر نه؟ علاوه بر این، شما در ذهن خود شروع به پذیرفتن این حرف ها خواهید کرد و به مرور باور خودتان هم این خواهد شد که هیچ توانایی ندارید. فرقی نمی کند چطور، اما مهم این است که باید به کودکان خود تلقین کنید که بدون قضاوت خوب عمل کنند.

۸.  برخی شعارها را حفظ کرده و آن ها را با خود مرور کنید

هنگامی که احساس می کنید در حال عصبانی شدن هستید، چند شعار مانند "متوقف کن"، "آرام باش"، "خود را کنترل کن"، "عصبانی شدن مهم نیست" و غیره را در ذهنتان نگه دارید و با خود مرور کنید. آن ها را در ذهن خود به طور مداوم تکرار کنید تا آرام شوید. این روش می تواند به شما در کنترل خشم کمک کرده و مانع از انجام اقدامات اشتباه و ناگهانی شود. اگر بتوانید با هدف ایجاد آرامش در هنگام احساس عصبانیت، عادت هایی مانند تکرار شعارهای انرژی بخش را برای خودتان کنید، می توانید مانع بروز واکنش های تکانشی در هنگام خشم شوید.

۹.  برای دست یابی به آرامش بیشتر مراقبه کنید

مدیتیشن و مراقبه، نه تنها در کنترل خشم موثر است، بلکه در کمک به تحقق خودآگاهی و بهبود خلق و خو در طولانی مدت معجزه می کند. اگر کنترل بیشتری بر افکار خود داشته باشید و نسبت به خودتان آگاهی بیشتری پیدا کنید، می توانید موقعیت هایی که باعث عصبانیت بیش از حد شما می شوند را تشخیص دهید. این کار می تواند به شما کمک کند تا از عصبانیت پیشگیری کرده و یا آن را به شیوه ای صحیح مدیریت کنید و در نتیجه زندگی شاد و سالمی را در کنار همسر و و فرزندانتان بسازید.

۱۰. کودک خود را در آغوش بگیرید

فرزند و مادر / تربیت فرزند

جایی که هزاران کلمه قوی نمی توانند تأثیری بگذارند، این آغوش است که می تواند معجزه کند. در آغوش گرفتن، قوی ترین شکل ارتباط غیرکلامی است که به کمک آن می توانید به فرزندان خود نشان دهید که دوستشان دارید و از آن ها مراقبت می کنید. وقتی فرزندتان شما را عصبانی و تحریک می کند و شما در پاسخ او را در آغوش می گیرید، باعث خواهید شد تا درباره اشتباهات خود فکر کرده و در جهت اصلاح آن ها تلاش کند. در واقع با این روش زیبا، همه درس ها را می توان آموزش داد، بدون اینکه هیچ صحبت ناشی از عصبانیتی رد و بدل شود. این کار محبت آمیز، علاوه بر کمک به تامین آرامش هر دوی شما، پیوند شما با دلبندتان را نیز تقویت می کند. قطعا معامله بدی نخواهد بود. اینطور نیست؟

در نهایت فراموش نکنید که ذهن کودکان شما درست مانند اسفنج های نرمی است که هر آنچه در محیط اطراف آن ها است را به خود جذب می کند. ابراز خشم نسبت به بچه ها، می تواند صدمات زیادی را به آن ها از نظر شخصیتی، سطح اعتماد به نفس و به طور کلی رشد شخصی وارد کند. در واقع اگرچه در بعضی مواقع ابراز خشم امری ضروری است، اما در بسیاری از موارد انجام چنین کاری صحیح نبوده و کنترل آن در عوض موثرتر است. پس حال که می دانید چگونه در برابر کودکان صبور باشیم، به عنوان پدر و مادری دلسوز و آگاه، برای کنترل خود و احساس منفی همچون خشم تلاش کنید در آینده فرزندانی با روح و صد البته جسمی سالم به جامعه تحویل دهید.