۰ نفر

بررسی رابطه تبلیغات و میزان فروش کالاهای اساسی به رغم گرانی‌ها

۲۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۴۹
کد خبر: 660819
بررسی رابطه تبلیغات و میزان فروش کالاهای اساسی به رغم گرانی‌ها

مدیرعامل هلدینگ «دی ان ای یونیون» با ارائه یک گزارش تحقیقاتی به بررسی رابطه افزایش قیمت شش کالای اساسی،بودجه تبلیغاتی و میزان فروش آن پرداخت.

اقتصاد آنلاین_هانیه فلاح؛ ناصر پاشاپورنیکو امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شرکت دی ان ای یونیون با سرمایه گذاری خلاقانه و هدفمند در تلاش است تا با ایجاد سرویس های لازم، فعالیت حوزه مارکینیگ و پژوهش بازاریابی را در ایران گسترش دهد.

وی گفت : در این حوزه گزارش تحقیقاتی جدیدی توسط شرکت emrc.info تهیه شده است که به میزان تغییرات قیمت و فروش چهار محصول محبوب در بازار پرداخته است.

وی افزود : اولین بخش از این تحقیق به بازار روغن محدود شده است که بررسی‌ها نشان داد در سه ماه اول امسال روغن نسبت به سال گذشته نزدیک به 300 درصد افزایش قیمت داشته که به تبع آن گرایش کمتری برای خرید بسته های بزرگ صورت گرفته است. به این معنی که خانوارها برای تهیه روغن، بیشتر به بسته های کوچک روی آورده اند (با هدف پرداخت هزینه کمتر) همچنین خرید روغن جامد نسبت به روغن مایع افزایش یافته است.

پاشاپور ادامه داد : تحقیقاتی که در رابطه با چهار برند محبوب در بازار انجام شده نشان دهنده آن است که با توجه به افزایش قیمت با درصدهای بالا فروش روغن نیز به صورت چشمگیری افزایش یافته و بودجه تبلیغاتی شرکت‌ها نیز به صورت فزآینده‌ای (نزدیک به  252 درصد) افزایش داشته است.

وی افزود : بازار نان عرضه شده در خرده فروشی حدود 90 درصد افزایش قیمت داشته است و تا به امروز هزینه‌ای بابت تبلیغات این محصول در صدا و سیما پرداخت نشده است. با توجه به افزایش قیمت نان‌های بسته ای و شرکتی، میزان فروش این محصول در بازار 7 درصد کاهش یافته است این در حالی است که خرید نان از خرده فروشی ها افزایش یافته است.

مدیرعامل دی ان ای یونیون خاطر نشان کرد : محصول بعدی که مورد تحقیق قرار گرفته از دسته لبنیات است. برندهای معتبر تولید پنیر مانند کاله ، آنا ، فتا و پگاه افزایش قیمت متفاوتی (از 86 الی 161 درصد) داشته است. تنها برندی که با افزایش قیمت میزان فروش آن نیز افزایش یافته شرکت پگاه است چنانچه به رغم افزایش 161 درصدی قیمت‌ها، فروش شرکت نیز 49 درصد افزایش یافته است. لازم به ذکر است برای افزایش فروش، بودجه تبلیغات در این زمینه نیز 562 درصد افزایش داشته است.در بخشی از این تحقیقات نیز آمده است که با توجه به افزایش قیمت، میزان فروش پنیر فرآوری شده بیش از پنیر خامه‌ای و سفید شده است.

وی از جمله دیگر محصولات مورد بررسی به ماکارونی اشاره کرد و گفت : انواع ماکارونی در سه ماه اول امسال نسبت به سال گذشته 154 درصد افزایش قیمت داشته است. برخی از برندهای معتبر این بازار افزایش 168 درصدی قیمت‌ها را نیز ثبت کرده اند که بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از این افزایش قیمت، میزان فروش آن‌ها در بازار منفی شده است. جالب اینجاست که میزان بودجه تبلیغات این محصول بیش از 500 درصد افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد : آخرین محصول مورد بررسی در بازار مایع ظرفشویی است که افزایش قیمت چندانی نداشته اما نزدیک به 270 درصد افزایش بودجه تبلیغاتی را ثبت کرده است. میزان فروش این محصول چیزی حدود 10 الی 39 درصد با توجه به برند محصول افزایش فروش داشته است.