۰ نفر

چند درصد قبولی های پزشکی از دهک های ثروتمند هستند؟

۱۸ مرداد ۱۴۰۱، ۲۱:۴۶
کد خبر: 659539
چند درصد قبولی های پزشکی از دهک های ثروتمند هستند؟

قائم مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: در سال ۱۴۰۱ از میان ۴۰ نفر رتبه‌های برتر ورودی به دانشگاه‌های برتر، فقط یک نفر از مدرسه دولتی بود. افرادی که در ماه‌های اخیر فریاد وا عدالتا سر دادند و ما را متهم به بی‌عدالتی میکردند، از وضع موجود حمایت می‌کنند؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، منصور کبگانیان در نشست خبری با موضوع ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی که عصر امروز در ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: در دهه‌های قبل تنها راه برقراری عدالت با توجه به جمعیت زیاد داوطلبان و نبود فناوری‌های نو، "کنکور" بود. بنابراین ما از برگزاری کنکور در چند دهه قبل دفاع می‌کنیم. چون راهی جز رقابت تستی وجود نداشت.

وی با اشاره به نگرانی‌های به وجود آمده در زمینع رقابت داوطلبان برای ورود به دانشگاهها طی ۱۰ سال اخیر، توضیح داد: این نگرانی‌ها در نقشه جامع علمی کشور انعکاس پیدا کرد و ساماندهی کنکور در آن تصریح شد.

قائم مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور خاطر نشان کرد: در این سند کلیدواژه‌ای که به کار رفت "کنکور" نبود و به جای آن از عنوان سنجش و پذیرش استفاده شد.
البته مصوباتی مجلس شورای اسلامی داشت که ترجیح دادیم حالا که مجلس به ابن موضوع ورود کرده ، کار را عقب بیندازیم ولی مصوبات مجلس شورای اسلامی اجرایی نشد ولی این آمار و گزارش‌ها در جلسات نقشه راهبری ادامه داشت.

کبگانیان یکی از گزارش‌های نگران‌کننده را کم شدن عمق یادگیری دانشجویان عنوان کرد و ادامه داد: مشاهده می‌شد که دانش‌آموزان یادگیری مهارت تست زنی را به عمق یادگیری ترجیح می‌دادند.

وی با بیان اینکه نمی‌خواهم در مورد این شرایط از کلمه "فاجعه" استفاده کنم، ادامه داد: قدرت اصلی جمهوری اسلامی در زمینه رشد علم و فناوری است چرا که ما صادرات فناوری داریم و دارای سانتریفیوژها، موشک نقطه زن و ... هستیم. این نگرانی وجود داشت که آیا با این شرایط و وضعیت عمق یادگیری دانش آموزان در آینده چه وضعیتی خواهیم داشت؟

قائم مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در این شرایط آموزش و پرورش مغفول واقع شده است، گفت: روحیه خلاقیت و نوآوری در شیوه پذیرش تست زنی از بین می‌رود. همچنین به واسطه تست زنی، معلمانی که کیفیت را مد نظر قرار می دادند و به عمق یادگیری توجه میکردند نادیده گرفته می‌شدند و سرمایه گذاری ها در آموزش و پرورش از بین می رفت. در این شرایط دانش آموزان نیز تمایل کمتری به یادگیری داشتند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی در آموزش و پرورش انجام می‌شود، ادامه داد: این سرمایه‌گذاری‌ها کنار گذاشته شده و بیشتر به چند هزار میلیارد تومان کلاس‌های کنکورمعطوف شده است. همچنین آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌هایی مدارس نیز بلا استفاده مانده چون همه به دنبال تست زنی هستند.
قائم مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به دلیل مُصر بودن شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح این شرایط گفت: اگر نهاد دیگری این اصلاحات را انجام میداد، ما مشکلی نداشتیم ولی دیدیم که ۱۰ سال این کار روی زمین مانده است و خواستیم از یک فاجعه جلوگیری شود.

وی به بودجه چند هزار میلیاردی که صرف کلاس‌های کنکور می‌شود، اشاره و خاطر نشان کرد: این گردش مالی میتوانست در خدمت آموزش و پرورش باشد ولی بیرون از آموزش و پرورش صرف میشد و این هزینه که به دوش خانواده ها است در حال افزایش بود.

کبگانیان آمار دهک های ورودی به دانشگاه ها را واقعیت تلخی خواند و اظهار کرد: در آمار قبولی‌های کنکور ۱۳۹۹، افراد با معدل ۱۸ به بالا و رتبه زیر ۳ هزار، ۶۷۶ نفر از ۷ دهک پایین بودند و دو هزار ۸۲ نفر از سه دهک بالا بودند.

وی ادامه داد: در یکی از دانشگاه‌های برتر، قبولی‌های با رتبه زیر سه هزار، ۷ نفر از دهک پایین درآمدی و ۵۸ نفر از سه دهک بالای ثروتمند کشور بودند؛ یعنی ۹۰ درصد کل پذیرفته شدگان بودند.

قائم مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور خاطر نشان کرد: برخی به شدت از وضع موجود حمایت می‌کردند و فریاد وا عدالتا سر می‌دادند.

وی ادامه داد: قبولی‌های رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی، در سال ۱۳۹۹، ۱۴ درصد از ۷ دهک پایین و ۸۶ درصد از سه دهک بالای درآمدی بودند. این در حالی است که در ۱۰، ۱۵ سال پیش شرایط به اینگونه نبود.

کبگانیان افزود: قبولی رشته روانشناسی با رتبه زیر ۳ هزار، در سال ۱۳۹۹، ۱۹ درصد از ۷ دهک پایین و ۸۱ درصد از سه دهک بالا بودند. همچنین دانش‌آموزان ورودی به دانشگاه‌ها برتر، در سال ۱۴۰۱ از میان ۴۰ نفر رتبه‌های برتر، فقط یک نفر از مدرسه دولتی بود. افرادی که در ماه‌های اخیر فریاد وا عدالتا سر دادند و ما را متهم به بی‌عدالتی میکردند، از وضع موجود حمایت می‌کنند؟

وی با بیان اینکه از امکانات و فناوری‌های جدید در شیوه جدید کنکور تشریحی استفاده می‌شود، گفت: با این امکانات می‌توان عدالت را فراهم کرد.