۰ نفر

ترفند عبور از مشکلات زندگی

۱۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۳۶
کد خبر: 658861
ترفند عبور از مشکلات زندگی

این روزها بیشتر رسانه‌ها ما را به مثبت‌اندیشی و برخورد مثبت با مشکلات تشویق می‌کنند. مشکلات و چالش‌ها در زندگی همه‌‌ افراد وجود دارند و راه گریزی از آن‌ها نیست.

روش روبرو شدن با انواع مشکلات رایج در زندگی ما

به گزارش اقتصاد آنلاین، همان طور که شادی و خوشبختی بدون وجود غم و ناراحتی ارزشی ندارد، مشکلات زندگی نیز کمک می‌کنند تا معنی آرامش را بهتر متوجه شویم. از بروز مشکلات در زندگی نمی‌توان جلوگیری کرد ولی با واکنش و برخورد صحیح می‌توان عواقب آن‌ها را به حداقل رساند. در واقع ده درصد زندگی اتفاقی است که می‌افتد و نود درصد باقی مانده واکنشی است که افراد در مواجهه با آن‌ها نشان می‌دهند. در ادامه مقاله به بررسی راه‌های برخورد با مشکلات و چالش‌های زندگی می‌پردازیم. مشاوره روانشناسی هم می‌تواند به شما کمک کند در مواجهه با مشکلات خود را تقویت کنید.

ترفند عبور از مشکلات زندگی

برخورد مثبت با مشکلات : نحوه برخورد 

مدیریت و برخورد صحیح با مشکلات بسیار مهم است چرا که بسیاری از مشکلات به دلیل تصمیم‌های اشتباه در هنگام برخورد با مشکلات است. برخی از افراد هنگامی که با مشکلی مواجه می‌شوند احساسی عمل می‌کنند و توانایی و قدرت حل مسئله را ندارند. افرادی دیگر نیز شکست را پذیرفته و از ادامه تلاش دست بر می‌دارند. توجه داشته باشید که برخورد صحیح شما با مشکلات و نگاه مثبت‌تان می‌تواند باعث موفقیت در عرصه‌های مختلف زندگی شود. در هنگام مواجهه با مشکلات این ترفندها را مدنظر داشته باشید.

برخورد مثبت و نفس عمیق

اولین گام در برخورد مثبت با مشکلات، مقابله با استرس ناشی از آن است. در هنگام  بروز یک مشکل استرس و فشار روانی بالا می‌رود و عمق نفس کشیدن کم می‌شود، در نتیجه تعادل طبیعی بدن برهم می‌خورد. تحقیقات ثابت کرده است که تنفس عمیق و دیافراگمی بهترین راه برای درمان استرس و آرام کردن دستگاه عصبی غیرارادی بدن است. پس از این که استرس خود را کاهش دادید و آرامش خود را به دست آوردید راحت تر و درست تر می‌توانید تصمیم گیری کنید.

مشخص کردن نقش خود در مشکل 

به جای آن که در هنگام مشکلات به دنبال مقصر بگردید و خودتان را سرزنش کنید، نقش خود را در جریان حل مشکل مشخص کنید. به این طریق نشان می‌دهید که مشکل را پذیرفته‌اید و برای حل آن تلاش می‌کنید. سرزنش خود و دیگران هیچ فایده‌ای ندارد و مشکل را حل نمی‌کند، تنها فشار روانی و استرس خود را بالا می‌برید که در این صورت عواقب مشکل بسیار سنگین تر خواهد شد.

عوامل تحت کنترل و غیر قابل کنترل

مشکلات ترکیبی از عوامل قابل کنترل و غیرقابل کنترل هستند. شما باید در هنگام بروز مشکل واقع‌بینانه فکر کنید و این عوامل را مشخص کنید. عواملی که تحت کنترل شما نیستند را فراموش کنید و بپذیرید که در این مورد کاری از دست شما بر نمی‌آید. در عوض می‌توانید تمرکز خود را بر عوامل تحت کنترل بگذارید و به دنبال راه حل و برخورد مثبت با این مشکلات باشید. با از بین بردن عوامل تحت کنترل تاثیر بقیه عوامل را نیز به حداقل می‌رسانید و مشکل را با کم ترین زیان و خسارت حل می‌کنید.

تسلط بر فشار احساسی

اشتباه‌ترین کار ممکن در برخورد با مشکلات، تصمیم گیری در هنگام عصبانیت و ناراحتی است. تصمیم‌هایی که در هنگام ناراحتی گرفته می‌شوند با تصمیم‌های معقولانه بسیار متفاوت هستند. در این شرایط احتمال این که تصمیم‌های اشتباه بگیرید بسیار زیاد است؛ پس در این شرایط یک نفس عمیق بکشید و سعی کنید به حالت معقول خود برگردید، حتی بهتر است در صورت امکان تصمیم گیری را به تعویق بیندازید تا آرام شوید و تصمیم‌های درست و عاقلانه بگیرید.

برخورد مثبت با مشکلات : مشخص کردن راه حل ها

یک لیست برای خود تهیه کنید (می‌توانید آن‌ها را بنویسید یا به صورت ذهنی این کار را بکنید) و راه حل‌های موجود را در آن مشخص کنید. فایده‌ها و عیب‌های این راه حل‌ها را مشخص کنید و آن‌ها را اولویت بندی نمایید. این کار به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را مرتب کنید و راحت تر تصمیم بگیرید. به علاوه متوجه می‌شوید که امکان انتخاب دارید واین باعث می‌شود که اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و احساس ضعف خود را در برابر مشکل کاهش دهید. ضمن اینکه مهارت حل مسأله از آن چیزهاست که کم کم در آن متبحر می‌شوید.

برخورد مثبت با مشکلات و نگاه به آینده

اگر واقع بینانه فکر کنید متوجه می‌شوید که بسیاری از مشکلات آن قدر که فکر می‌کنید مهم نیستند. به آینده نگاه کنید و فکر کنید که در چند سال آینده نیز این مشکل انقدر شما را اذیت خواهد کرد؟ و یا این مشکل بر آینده شما تاثیر جدی می‌گذارد؟ مشکلات کمی هستند که تاثیرات جدی و طولانی مدت بر زندگی بگذارند. البته این نکته به این معنی نیست که حل مشکلات را کنار بگذارید و نسبت به همه چیز بی تفاوت باشید، منظور این است که از کاه کوه نسازید و باور داشته باشید که مشکلات قابل حل هستند و با خود فاجعه به همراه نمی‌آورند. مشکلات جز جدایی ناپذیر و طبیعی زندگی هستند و در زندگی همۀ افراد وجود دارند. پس باور داشته باشید که مشکلات قابل حل هستند و به آن بدی که شما فکر می‌کنید نیستند.

کلام آخر

نوع نگاه افراد در برخورد با مشکلات نقش موثری در روند حل مسائل دارد. هر چقدر که بتوانید مهارت‌های مختلف زندگی از جمله تاب آوری، حل مسئله و قدرت تصمیم گیری خود را بالاتر ببرید بهتر می‌توانید از پس مشکلات بر بیایید. به مرور با افزایش اعتماد به نفس و تجربه‌هایی که در طول زندگی به دست می‌آورید پخته تر شده و راحت‌تر می‌توانید برخورد مثبت با مشکلات داشته باشید. 

با این حال گاهی افراد ممکن است در طول زندگی نتوانند آنطور که باید و شاید واکنش مناسبی نسبت به مسائل داشته باشند که در این شرایط لازم است با بهره بردن از مشاوره روانشناسی این مهارت‌ و تمرین‌ها را فرا بگیرند. مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی می‌تواند در این زمینه با ارائه مشاوره تلفنی و حضوری کمک کننده باشد. همچنین در این مرکز کارگاه‌هایی با هدف ارتقای سلامت روانی افراد برگزار می‌شود که شرکت در این کارگاه‌‌ها اثرگذاری مثبتی در رفتار افراد هنگام بروز مشکلات دارد.