۰ نفر

ولخرجی شریک زندگی، روی شما هم اثر می‌گذارد

۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۴۲
کد خبر: 656731
ولخرجی شریک زندگی، روی شما هم اثر می‌گذارد

علم تأیید می کند که قرار ملاقات با افرادی که بیش از حد خرج می کنند در واقع کیفیت زندگی شما را پایین می آورد

اقتصادآنلاین- نازنین خزعلی؛ ملیسا کوران، دانشیار دانشگاه آریزونا، در مطالعه جدیدی که در مجله Family and Economic Issues منتشر شده است، نتیجه گیری می کند که عادات پولی در یک رابطه بسیار مهم است، حتی اگر ازدواج نکرده باشید یا با هم زندگی کنید. روشی که شریک عاشقانه شما خرج می کند و پس انداز می کند مستقیماً بر رفاه شما تأثیر می گذارد.

به همین دلیل است که او توصیه می‌کند در رابطه با  قرار ملاقات حساس باشید. کوران به CNBC Make It می گوید: بزرگسالان جوان باید شریک عاشقانه خود را عاقلانه انتخاب کنند.

او و همکارانش بیش از ۵۰۰ جوان بیست و چند ساله را در روابط متعهدانه ارزیابی کردند و از آنها خواستند سلامت و رضایت کلی از زندگی خود را ارزیابی کنند. او از آنها سوالاتی در رابطه با مسئولیت مالی شرکای خود پرسید، مانند اینکه آیا آنها به اندازه بودجه خود هزینه می کنند؟ و آیا معمولاً از بودجه کارت های اعتباری خود به طور کامل استفاده می کنند؟

محققان دریافتند که هرچه شرکت کنندگان مسئولیت بیشتری از شرکای خود در قبال پول احساس کنند، احساس خوشبختی بالاتری دارند و از روابط خود شادتر هستند. برعکس آن نیز صادق بود. شرکت‌کنندگانی که فکر می‌کردند شرکایشان برنامه ریزی اقتصادی خوبی ندارند، احساس خوشبختی کمتری داشتند و احساس تعهد کمتری به رابطه داشتند.

ایده اصلی این پژوهش این است که عادات مالی هر کسی که با او قرار می‌گذارید می‌تواند روی شما تأثیر بگذارد. اگر شریک زندگی شما از نظر برنامه ریزی مالی و اقتصادی بد است، ممکن است این بر روی شما هم اثرگذار باشد و شما هم در کنترل هزینه ها با مشکل روبرو شوید، بنابراین  این امر به نوبه خود بر زندگی شما تأثیر می گذارد، محققان همچنین تأیید کردند که عادات مالی شما قطعاً بر رفاه شما تأثیر می گذارد.

برای بسیاری از جوانان، والدین تأثیرگذارترین عوامل اجتماعی شدن هستند. بنابراین، در این مطالعه، کوران همچنین از شرکت‌کنندگان در مورد انتظارات والدین از آنها در مورد مسائل مالی پرسید. به عنوان مثال، آیا والدین آنها انتظار داشتند که هزینه های خود را کنترل کنند؟

محققان دریافتند که شرکت کنندگانی که والدین با انتظارات زیاد داشتند در آزمون سواد مالی بهتر عمل کردند. اما، بر خلاف شرکای عاشقانه، به نظر نمی رسد که نقش پدر و مادر بر رفاه فرد تأثیرگذار باشد

.یافته ها نشان می دهد که ارزش آن را دارد که ثبات مالی را در اولویت زندگی خود قرار دهید. با این حال، بسیاری از بزرگسالان جوان به دلایلی نمی توانند ثبات مالی مناسبی ایجاد کنند. طبق نظرسنجی GoBankingRates در سال ۲۰۱۷، حدود دو سوم جوانان کمتر از ۱۰۰۰ دلار در حساب‌های پس‌انداز خود دارند و ۴۶ درصد آنها اصلاً چیزی ندارند، و این اعداد برای افراد مسن‌تر چندان روشن‌تر نیست.

محققان همچنین به شما پیشنهاد می‌کنند که با کسی باشید که تأثیر مثبتی بر عادات مالی شما دارد. و اگر از هزینه‌های بیش از حد یا بی‌مسئولیت‌پذیری در قبال پول اذیت می‌شوید، کوران و همکارانش توصیه می‌کنند در مورد مسائل صحبت کنید.

ما می دانیم که بحث در مورد امور مالی دشوار است، اما همچنین می دانیم که این بحث ها مهم است زیرا مشکلات مربوط به امور مالی می تواند به معنای چیزی فراتر از امور مالی باشد این دسته از مشکلات همچنین می توانند مسائل مربوط به قدرت و کنترل را نشان دهند، که ممکن است دلیل این رفتارها باشد که به طور کلی بر رضایت و تعهد از رابطه تاثیرگذار است.

گفت‌وگو در مورد مسائل مالی و تصمیم‌گیری‌های مالی با هم به زوج‌ها کمک می‌کند تا  روابط نزدیک‌تر و راضی‌تر داشته باشند.