۰ نفر

اگه با همسرت سر تربیت بچه اختلاف داری، اینو بخون

۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۰۷
کد خبر: 656180
اگه با همسرت سر تربیت بچه اختلاف داری، اینو بخون

تربیت فرزندان به اندازه کافی موضوع مهم و چالش‌برانگیزی است و اگر این موضوع با اختلاف نظر با همسر همراه شود قطعا عواقبی برای رابطه زناشویی خودتان و از آن مهم‌تر آینده فرزندتان به دنبال دارد.

 خوشبختانه این موضوع قابل حل است و در این مقاله می‌خواهیم به شما کمک کنیم که اگر در چنین شرایطی هستید چطور باید راه و مسیر درست را بیابید و مهارت‌های لازم در این زمینه را بیاموزید.

اختلاف بر سر تربیت فرزندان از کجا ناشی می‌شود؟

در زندگی مشترک خیلی از مسائل و اختلاف نظرها هستند که اگر افراد مهارت‌های حل این اختلاف نظرها را نداشته باشند ممکن است با چالش مواجه شوند. در این بین اختلاف نظر بر سر تربیت فرزندان اهمیت دو چندانی دارد زیرا به صورت مستقیم بر شخصیت، تفکر، رفتار و در نتیجه آینده اجتماعی و عاطفی او اثر مستقیم می‌گذارد. شاید در زندگی شخصی و در زمان اختلاف نظر با همسرمان گاهی گذشت کنیم و از خواسته خود به نفع رابطه بگذریم اما زمانی که پای تربیت فرزند در میان باشد و تصور کنیم صلاح فرزندمان در خطر است به راحتی نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم و سعی می‌کنیم هر طور شده همسرمان را متقاعد کنیم یا راه اشتباهی مانند هر کس کار خودش را بکند را در پیش بگیریم و فرزندمان را دو تربیتی بار بیاوریم! اما این اختلاف نظرها از کجا می‌آید؟ اگر هر دو شما فقط صلاح فرزندتان اهمیت دارد چرا گاهی به توافق نمی‌رسید؟ در ادامه چند دلیل مهم را بررسی می‌کنیم:

تربیت فرزند

اختلاف در تربیت شخصی

 هر کدام از انسان‌ها والدین خاص، محیط خاص، خانواده خاص و به طور کلی تربیت خاص خود را دارند. حتی خواهر و برادرها با وجود اشتراکات زیاد در تربیت‌شان خلق و خوی متفاوتی دارند چه برسد به زن و شوهری که هر کدام پیشینه تربیتی متفاوت خود را دارند. بنابراین جای تعجب ندارد که هر کدام دیدگاه خودشان را نسبت به تربیت فرزند داشته باشند.

گذشته متفاوت افراد

 تجربیات متفاوت افراد در زندگی روی دیدگاه آن‌ها اثر می‌گذارد. شاید فردی به علت سختی‌های مالی که در زندگی کشیده است حالا دلش بخواهد فرزندش بدون کوچک‌ترین مدیریت مالی هر چه دلش می‌خواهد داشته باشد یا شاید فردی دیگر، به روش مادر خود که سختگیر و منضبط بوده است همین شیوه را روی تربیت فرزندش پیاده کند. در چنین شرایطی باید ریشه این دیدگاه و رفتار را در فرد پیدا کنیم و صحیح و غلط بودن آن را بسنجیم و طبق آن راه تربیت فرزند را اصلاح کنیم.

ناآگاهی

 یکی از مهم‌ترین دلایل اختلاف نظر بر سر تربیت فرزندان، نا‌آگاهی والدین از شیوه‌های درست و صحیح فرزندپروری است. زمانی که فردی به عنوان پدر یا مادر نداند مهم‌ترین شیوه‌ها و مهارت‌های تربیت فرزندان چه چیزهایی هستند نمی‌توانند آن را در اصول خودشان به کار ببندند و از روی اطلاعت ناقصی که دارند در مورد تربیت فرزندان تصمیم‌گیری می‌کنند.

مشکلات ازدواج

 متاسفانه وقتی زن و شوهر سر مسائل مختلف در زندگی مشترک‌شان اختلاف نظر دارند، گاهی با یکدیگر لجبازی می‌کنند و این لجبازی دامن تربیت فرزندان را نیز می‌گیرد. شاید از بین دلایل بالا این دلیل از همه نگران‌‌کننده‌تر باشد زیرا نان دهنده وجود رفتارهای ناسازگار و ناکارآمدی است که کل اعضا خانواده را به خطر می‌اندازد. در چنین شرایطی حتما از مشاور کمک بگیرید تا در قدم اول اختلافات شخصی خود را حل کنید.

عواقب اختلاف پدر و مادر در تربیت فرزندان

از بین رفتن اقتدار والدین

 وقتی کودک ببیند خود والدین برای حرف یکدیگر ارزشی قائل نیستند او نیز برای حرف‌هایشان ناخودآگاه ارزشی قائل نخواهد بود. والدین برای کودک سمبل بزرگترهایی عاقل، باغ و با تجربه هستند که کودک مسیرشان را الگوی خود قرار دهد اما وقتی ببیند خود والدین به چنین مسیری اعتقاد ندارند و بر سر آن با هم اختلاف دارند او نیز به درایت والدین شک خواهد کرد.

چالش هویت

فرزندان شما در دوران نوجوانی دچار بحران هویت می‌شوند و با پشت سر گذاشتن این بحران می‌توانند یک هویت سالم و کارآمد کسب کنند. اینکه آیا این بحران با اصول صحیح پشت سر گذاشته می‌شود یا خیر به والدین و محیطی که نوجوان در آن قرار دارد بستگی دارد. اختلاف نظر والدین بر سر تربیت به خصوص در دوران پر فراز و نشیب نوجوانی کار را برای والدین و کل اعضای خانواده سخت‌تر می‌کند و در این میان تناقضات بین خواسته‌های والدین مسئله هویت‌یابی نوجوان را برای او تنش‌زا می‌کند.

مشکلات رفتاری

 تحقیقات نشان داده زمانی که پدر و مادر در تربیت فرزند تفاهم نداشته باشند مشکلات رفتاری بیشتری در فرزندان‌شان نسبت به سایر کودکان در خانواده‌هایی که این موضوع برایشان چالش نیست وجود دارد. به خصوص اگر این اختلاف نظر منجر به بحث و درگیری بین پدر و مادر شود.

مشکلات مربوط به عزت نفس و اعتماد به نفس

 کودک برای داشتن عزت نفسی قوی لازم است بدون قید و شرط دوست داشته شود. نباید اشتباهاتش به پای شخصیتش نوشته شود. نباید برای تایید گرفتن از پدر و مادر تلاش کند. زمانی که والدین بر سر امورات فرزندان اختلاف نظر داشته باشند کودک یا باید سعی کند هر دوی آنها را رای نگاه دارد یا قید رضایت یکی یا هر دوی آنها را بزند و به تاییدهای خارج از خانواده روی بیاورد. در هر دو صورت عزت نفس و اعتماد به نفس کودک به خطر میفتد.

خراب شدن رابطه والد فرزندی

 وقتی ولدین بر سر تربیت فرزند اختلاف دارند، معمولا کودک به سمت یکی از آنها که آزادی عملی بیشتری به او می‌دهد می‌رود و والد دیگر شبیه به دشمن کودک می‌شود! این موضوع به خصوص در نوجوانی پر رنگ‌تر می‌شود. مثلا نوجوان به سمت مادر بیشتر می‌‌رود چون اجازه می‌دهد بیشتر با گوشی‌اش بازی کند و اگر پدر بخواهد جلوی این اتفاق را بگیرد دشمنی به نظر می‌رسد که او را درک نمی‌کند!

چند ممنوعه مهم در زمان اختلاف تربیت فرزندان با همسر

اگر با همسرتان بر سر تربیت فرزندان اختلاف دارید و نتوانستید فعلا این اختلاف را حل کنید چند ممنوعه مهم را به خاطر بسپارید:

هرکس کار خودش را بکند ممنوع

 گاهی وقتی پدر و مادر نمی‌توانند با هم به توافق برسند این نتیجه‌گیری غیر منطقی را می‌کنند که پس هر کس کار خودش را انجام دهد! کودک بین دو نفر معلق می‌ماند و مجبور است گاهی به روش پدر و گاهی به روش مادر رفتار کند. یکی به کودک می‌گوید تکالیفت را جدی نگیر و دیگری می‌گوید تا تکالیفت را انجام ندادی از اتاق بیرون نیا! خودتان را جای کودک بگذارید، شما بودید چه می‌کردید؟

پنهان‌کاری ممنوع

وقتی همسرتان با چیزی مخالفت دارد تصمیم پنهان‌کاری با فرزند بدترین راهی است که انتخاب می‌کنید. تصور کنید همسرتان مخالف شب بیرون ماندن فرزند شما از خانه و منزل دوستانش است، شما چون تصور می‌کنید اشکالی ندارد با فرزندتان دست به یکی می‌کنید که منزل دوستانش برود و به پدرش به دروغ بگویید که خانه مادربزرگش است! به غیر از عواقب این کار برای شخص شما و ازدواج‌تان، خود فرزندتان در حال آموزش دروغگویی و پنهان‌‌کاری است!

تحقیر همسر ممنوع

هرگز هرگز هرگز همسرتان را نزد فرزندتان تحقیر نکنید. فرزند شما به یک پدر و مادر قوی نیاز دارد. یکدیگر را شکسته و ضعیف نشان ندهید. مشکلات شما با همسرتان هیچ ارتباطی به فرزندتان ندارد. اجازه دهید فرزندتان از وجود و تصور یک پدر یا مادر قوی لذت ببرد.

آگاهی فرزندتان از اختلاف نظر ممنوع

 بدترین اتفاق در این شرایط این است که فرزندتان متوجه اختلاف نظر شما بشود. تا جایی که می‌شود این موضوع را بین خودتان حل کنید، هرگز نگویید من کاری ندارم پدرت می‌داند، یا مادرت مسئول است. پشت یکدیگر را خالی نکنید و جلوی آنها با هم بحث نکنید.

ربط دادن این موضوع به سایر مسائل زناشویی ممنوع

 اختلاف نظر بین تربیت فرزند را به سایر مسائل زناشویی تعمیم ندهید! یادتان باشد همسر شما الویت اول زندگی شما است اگر رابطه بین شما سالم باشد قطعا این اختلاف نظر را هم می‌توانید به شیوه‌ای درست حل کنید. همه چیز را با هم قاطی نکنید.

چه باید کرد؟

موضوعات حیاتی و غیر حیاتی را شناسایی کنید

 برخی موضوعات به هیچ عنوان ارزش اختلاف نظر را ندارند! مثلا اگر همسرتان در مورد دو مدرسه که تمام شرایط یکسان است با شما اختلاف نظر دارد و برای فرزندتان فرقی ندارد کدام مدرسه باشد چه لزومی دارد بحث کنید کدام مدرسه بهتر است؟ اما اگر همسرتان بگوید اصلا بچه نباید مدرسه برود موضوع حیاتی است. پس دانید بر سر چه بحث می‌کنید! گاهی فرزندتان مطرح نیست این یک بحث شخصی بین شما و همسرتان است که برنده شوید!

اگر حق می‌گوید مقاومت نکنید

شاید همسر شما گاهی در زندگی اشتباه کرده است چه در رابطه با شما چه در رابطه با فرزندتان اما این دلیل نمی‌شود که دیگر حرف‌هایش ارزش نداشته باشد! مثلا اگر او توقع احترام از فرزندش را دارد و می‌خواهد وقتی به خانه می‌رسد او رفتار خوبی داشته باشد یا پرخاشگری نکند به نفع خود بچه و رابطه‌اش با پدر یا مادرش هم هست پس با آن نجنگید!

به توافق برد برد برسید

 لازم نیست حتما فقط نظر یک نفر اعمال شود. با یکدیگر صحبت کنید و به توافق برد بردی که به نفع فرزندتان نیز هست برسید.

پشت هم باشید

هرگز جلوی فرزندتان همسرتان را کوچک نکنید یا با او بحث نکنید، اختلافت‌تان را دوتایی حل کنید و نتیجه‌اش را به کودک اعلام کنید.

از منابع آگاه کمک بگیرید

وقتی اختلاف نظر دارید می‌توانید از یک نفر سوم آگاه و منطقی که مشاور است کمک بگیرید. مشاور راه و شیوه اصولی تربیت فرزند را به شما آموزش می‌دهد حتی کمک‌تان می‌کند اختلاف نظرتان را حل کنید و مهارت‌های لازم را در این خصوص تمرین کنید.