۰ نفر

برخورد درست با بی محلی شوهر

۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۳۵
کد خبر: 655567
برخورد درست با بی محلی شوهر

تمام خانم‌ها دوست دارند که مورد تأیید همسرشان قرار بگیرند. حتماً شما هم دوست دارید که احساس کنید شوهرتان برایتان ارزش قائل است و نقش مهم و خاصی در زندگیش دارید و اهمیت ویژه‌ای برای شما قائل است.

اگه شوهرت بهت اهمیت نمیده حتما بخون

 به گزارش اقتصاد آنلاین، به همین دلیل وقتی احساس می‌کنید که شوهرتان دیگر به شما توجه نمی‌کند، به شدت ناراحت می‌شوید. بی‌توجهی شوهرتان موجب می‌شود که احساس کنید شریک زندگی‌تان تحقیرتان می‌کند، نادیده‌تان می‌گیرد، قدرتان را نمی‌داند و لطف‌ها و زحماتتان را حق مسلم خودش فرض می‌کند. بی‌توجهی و بی اهمیتی همسر را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرد. گاهی رفتارهای شما عامل این موضوع می‌شود، گاهی مشکلاتی مربوط به خود او باعث بی توجهی او به شماست و گاهی هم شما اینطور برداشت می‌کنید که او نسبت به شما سرد و بی‌اهمیت شده است. در این مقاله بی‌توجهی و سرد شدن همسر، از جنبه‌های مختلف بررسی شده است.

آیا واقعا شوهرتان به شما بی‌توجهی می‌کند؟

برخورد درست با بی محلی شوهر

گاهی ممکن است به دلایل مختلف احساس کنید که شوهرتان دیگر مثل گذشته به شما محبت نمی‌کند یا بی محلی می‌کند و اهمیتی برایتان قائل نیست در صورتی که این موضوع درست نیست و این فقط سوء تعبیر شماست. اما چرا؟

خودتان را درگیر جزئیات اشتباه و بی‌اهمیت می‌کنید

وقتی در کارهای روزمره غرق می‌شوید و توجه به تدارکات زندگی روزانه باعث می‌شود که فرصت سر خاراندن نداشته باشید، به راحتی ممکن است لحظه‌های خاص زندگی را فراموش کنید. در واقع این شمایید که به او و خواسته‌هایش بی اهمیت هستید. البته منظورمان این نیست که جزئیات، برنامه‌ها و نظم در زندگی مهم نیست. شکی نیست که خانم‌ها مسئولیت‌های فراوانی در زندگی به عهده دارند و به شدت گرفتارند به خصوص خانم‌های شاغل. بخش اعظم مسئولیت‌های فرزندان بر دوش مادران است؛ به علاوه خانم خانه وظیفه تهیه غذا، انجام دادن کارهای خانه و سرو سامان دادن به همه چیز را بر عهده دارد. این مسائل چه ارتباطی با شوهرتان دارد؟خیلی ربط دارد! تدارکات خانه مهم است. اما اگر خودتان را بیش از اندازه درگیر جزئیات بی‌اهمیت بکنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

آن وقت در پیچ و خم جزئیات گم می‌شوید و از فرط توجه کردن به جزئیات، اصل مطلب از دیدتان پنهان می‌ماند. جان کلام آن که وقتی حواستان فقط به انتظارات و به موقع انجام دادن کارها باشد، به راحتی ممکن است از اتفاقات مهم زندگی غافل شوید. وقتی از این سو به آن سو می‌دوید و سعی می‌کنید اوضاع را سرو سامان بدهید، آیا به شوهرتان توجه می‌کنید؟ وقتی به رویتان لبخند می‌زند، لبخندش را می‌بینید و جوابش را می‌دهید؟ نگاه منتظرش را که روی کاناپه در انتظارتان نشسته است، می‌بینید و حتی اگر شده برای چند دقیقه کنارش  می‌نشینید؟

فرصت‌های توجه کردن به خود را برای شوهرتان ایجاد کنید. اگر به محبت و توجه بیشتری نیاز دارید، باید این نیازتان را بشناسید و آن را به همسرتان منتقل کنید. شاید او روحش هم از این که از بی‌توجهی او ناراحت هستید، خبر نداشته باشد و اصولاً فکر نکند که به شما بی‌توجهی می‌کند. پس یک شب از والدینتان بخواهید که مراقب فرزندانتان باشند و برای یک شب دونفره برنامه‌ریزی کنید. نیازتان مهم است و باید آن را رفع کنید تا از به وجود آمدن ناامیدی، نفرت و ناراحتی در زندگی جلوگیری کرده باشید.

بیش از حد استرس دارید؟

همه ما استرس را در زندگی‌مان تجربه می‌کنیم. استرس جزء لاینفک زندگی در قرن بیست و یکم است. بااین حال استرس مزمن به ذهن و بدنمان آسیب می‌زند و باعث عدم تعادل هورمون‌ها می‌شود. میزان کورتیزول (هورمون استرس) هنگام تحمل استرس مزمن افزایش می‌یابد و در حد بالا می‌ماند. در نتیجه میزان هورمون اکسی‌توسین که مسئول ایجاد حال خوب است، کاهش می‌یابد و روند کاهشی آن همچنان ادامه پیدا می‌کند. انرژی‌مان در نبود اکسی‌توسین کافی تحلیل می‌رود و احساس کسالت، افسردگی، کلافگی، اضطراب، تنهایی و آشفتگی می‌کنیم. بنابراین استرس بخش زیادی از زندگی‌تان را به تاراج می‌برد و باعث می‌شود متوجه عشق و محبت شوهرتان نشوید. مادامی که با استرس و اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنید، دریای عشق و محبت شوهرتان برای آن که حالتان بهتر شود، کافی نخواهد بود.

شوهرتان قدر زحماتتان را می‌داند، اما …

همه می‌دانیم که خانم‌ها و آقایان با هم فرق دارند. اما موضوعی هست که شاید از آن اطلاع نداشته باشید. آقایان عاشق وقتی هستند که همسرشان از کارها و رفتارهایشان تعریف می‌کند. آنها دوست دارند حلال مشکلات باشند و ثبات و آرامش را به خانواده برگردانند. از سوی دیگر خانم‌ها عاشق وقتی هستند که شوهرشان وجودشان را به رسمیت بشناسد و از آنها تشکر کند و به آن‌ها اهمیت بدهد. خانم‌ها نیاز دارند که شوهرشان قدر آنها را بداند و ارزش شخصی آنها را به رسمیت بشناسد. بنابراین ممکن است شوهرتان به شیوه‌ای که دوست دارد از خودش تعریف کنید، شما را تحسین کند.

به عبارت دیگر شوهرتان به رسم تمام مردها از کارهایتان تعریف می‌کند و با خوشحالی تحسین ‌تان می‌کند که چقدر کارتان را خوب انجام داده‌اید. شنیدن این تعریف‌ها فوق‌العاده است و بهتر است قدرشان را بدانید. در عین حال شوهرتان کمی اشتباه می‌کند و به بیراهه می‌رود. البته جایی برای نگرانی نیست، چون اغلب آقایان این اشتباه را می‌کنند. سعی کنید به شوهرتان بگویید که دوست دارید به جای تعریف کردن از کارهایتان، از خودتان و کسی که هستید، تعریف کند و قدرتان را بداند. وقتی شام لذیذی آماده می‌کنید، ممکن است شوهرتان بگوید: “عجب شام خوشمزه‌ای پختی”.

شکی نیست که این جمله تعریف فوق‌العاده‌ای است، اما نقطه تمرکز در این تعریف بر روی کارتان و شامی است که پخته‌اید. بهتر است، شوهرتان این‌گونه از شما تعریف کند: “واقعاً آشپز فوق‌العاده‌ای هستی.” تفاوت بین این دو جمله تحسین‌آمیز در چیست؟ تمرکز در تعریف دوم بر روی فاعل کار و وجود او است. این تفاوت جزئی است، اما تاثیر همین تفاوت جزئی بر روی خانم‌ها از زمین تا آسمان است.

زبان عشق چیست؟

گری چاپمن در کتاب ۵ زبان عشق رازی را با ما در میان می‌گذارد که می‌تواند زندگی‌مان را متحول کند: پنج روش برای بیان عشق و احساس عشق وجود دارد. برخی انسان‌ها عشق را با استفاده از کلام تأیید آمیز بیان می‌کنند و دریافت می‌کنند. عده‌ای دیگر برای آن که عشق را احساس کنند، باید برایشان وقت بگذارید. دریافت هدیه زبان سوم عشق است. خدمت کردن به یکدیگر و تماس فیزیکی نیز زبان چهارم و پنجم عشق است که احساس رضایت و دوست داشته شدن را ایجاد می‌کند. شوهرتان به کدام یک از پنج زبان عشق صحبت می‌کند؟

 آیا شما و شوهرتان زبان عشق مشترکی دارید؟ اگر زبان عشق شما و شوهرتان تفاوت داشته باشد، ممکن است شوهرتان با زبان عشق خودش به شما عشق بورزد، اما شما متوجه نشوید. برای مثال اگر زبان عشق شوهرتان خدمتگزاری به شما باشد، سعی می‌کند عشقش را با انجام دادن کارهای مختلف به شما نشان بدهد. اما اگر زبان عشق شما بیان عشق از راه تماس فیزیکی باشد، مسلماً خدمتگزاری او احساس عشق را در شما ایجاد نخواهد کرد؛ به علاوه در این صورت از لطف‌های عاشقانه همسرتان قدردانی نخواهید کرد.

دلایل بی‌توجهی و بی محلی شوهر

دلایل متعددی برای بی‌توجهی و بی‌محلی شوهرتان وجود دارد؛ تمام این دلایل بد نیستند و تمام آنها فقط به شوهرتان مربوط نمی‌شود.

دغدغه‌های فکری او زیاد است

زمانیکه مردها در کارشان دچار مشکلی می‌شوند یا از لحاظ مالی به مشکل می‌خورند و یا موضوعی در مورد خانواده‌شان ذهنشان را درگیر می‌کند بطور ناخودآگاه توجه‌شان به همسرشان بطور محسوسی کم می‌شود. البته این توجیه خوبی برای نادیده گرفتن همسر نیست، اما در صورتی که در این مواقع شما به او اعتراض کنید و گوشزد کنید که نسبت به شما بی‌توجه شده است اینطور برداشت می‌شود که شما او را درک نمی‌کنید. در این شرایط بهتر است صبر کنید تا این بحران بگذرد و بیشتر با او همراهی کنید. اما اگر این بی‌توجهی ادامه داشت حتما در این مورد با او بطور واضح و با آرامش صحبت کنید.

دچار افسردگی شده است

گاهی افراد به دلایل مختلف دچار افسردگی موقتی و یا حاد می‌شود در این شرایط کیفیت رابطه عاطفی با همسر نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و فرد دیگر انگیزه و اشتیاق کافی برای ابراز علاقه و عشق به همسرش را ندارد. خیلی از اوقات افسردگی‌ها موقت هستند برای مثال بعد از از دست دادن یک دوست، ممکن است مدتی همسرتان دچار افسردگی شود اما با گذشت زمان همه چیز به روال عادی برمی‌گردد. اگر نشانه‌های افسردگی طولانی مدت شد بهتر حتما به مشاور مراجعه کنید و برای درمان افسردگی اقدام کنید.

بی‌توجهی او نشانه اعتراض است

گاهی بی‌توجهی و کم محلی همسرتان به شما کاملا عامدانه است و برای اعتراض به شماست. بعضی از مردها از این صلاح برای نشان دادن عدم رضایت‌شان از یک موضوع خاص ویا برای تنبیه همسرشان استفاده می‌کنند. مثلا وقتی شما خواسته او را در مورد ارتباط‌ با دوستان‌تان در نظر نمی‌گیرید او هم شروع به بی‌توجهی و نادیده گرفتن شما می‌کند. این موضوع بخصوص در زوج‌هایی که مهارت ارتباطی پایینی دارند شایع‌تر است. بهتر است در یک فضای منطقی و آرام با همسرتان درباره این موضوع صحبت کنید و در مورد خواسته‌هایت با هم به تفاهم برسید. البته بدانید این کار خیلی هم آسان نیست و نیاز به صبر، حوصله و یادگیری مهارت‌های ارتباطی دارد در غیر این صورت سرانجام مکالمه‌هایتان به بحث و دعوا کشیده‌ خواهد شد.

بازخورد مناسبی به توجه و محبت‌های او نداده‌اید

از دیدگاه روانشناسی هر رفتار مثبت و یا منفی که پاسخ دریافت نکند از بین می‌رود. این موضوع میان زن و شوهر بسیار رایج است، اوایل ازدواج نسبت به هر حرکت خوشایند هم، عکس العمل نشان می‌دهند اما به مرور نسبت به رفتارهای محبت آمیز هم بی‌تفاوت می‌شود. مثلا اوایل ازدواج وقتی مرد به خانه برمی‌گردد همسرش را می‌بوسد و از او بازخورد مثبت می‌گیرد اما به مرور وقتی این رفتار تبدیل به عادت می‌شود و همسرش دیگر عکس العمل جالبی نسبت به آن ندارد کم کم عمل بوسیدن هنگام بازگشت به منزل حذف می‌شود. وقتی شما نسبت به کارهای مثبت همسرتان عکس العمل نشان ندهید و به او نگویید که چقدر از این کار لذت می‌برید او نیز، انگیزه برای تکرار آن کار را از دست می‌دهد. و بالعکس مثلا وقتی برای‌تان چای می‌ریزد به او بگویید «چایی که تو برام میریزی یه لذت دیگه ای داره » باعث می‌شوید او تمایل داشته باشد هر بار به شیوه‌ای بهتر شما را تحت تاثیر قرار دهد.

کیفیت رابطه جنسی ‌تان پایین آمده است

رابطه جنسی خوب یکی از نیازهای اساسی زندگی مشترک است. برخی از آقایان چون از رابطه جنسی شان رضایت ندارند یا رابطه جنسی شان دیگر مثل سابق جذاب نیست، تمایل و اشتیاق شان نسبت به همسرشان کم می‌شود و نسبت به او بی محلی می‌کنند. کیفیت رابطه جنسی ‌تان را یک‌بار دیگر بررسی کنید مطمئن شوید که نیازهای جنسی خودتان و همسرتان به خوبی برآورده شود، سعی کنید بطور کلی کیفیت رابطه جنسی‌‌ تان را بالا ببرید و روش های متنوع را امتحان کنید.

طرز فکر متفاوت است

بعد از تمام شدن دوران ماه عسل و شروع شدن زندگی مشترک بسیاری فکر می‌کنند که زمان ابراز عشق و علاقه به همسر هم تمام شده و باید روی زندگی مشترک و تامین مایحتاج آن بیشتر تمرکز کرد و ابراز احساسات به همسر، مخصوص روزهای اول است و الان همین که برای زندگی‌شان تلاش می‌کنند نشانه عشق‌شان است.

با رفتارتان او را از خودتان دور کرده‌اید

اعتراض کردن، غر زدن و کج خلقی های شما هم نقش مهمی در بوجود آمدن این شرایط دارد. اینکه بخاطر کار زیاد خانه مدام به او غر بزنید و یا بدلیل ارتباط با خانواده‌اش به او اعتراض کنید، همه و همه باعث می‌شود که نسبت به شما بی‌علاقه شود و برای توجه نشان دادن به شما و خواسته‌های‌تان بی میل شود. شاید شنیده این جمله خوشایند نباشد اما گاهی دلیل بی‌توجهی همسرتان گاهی دقیقا رفتارهای اشتباه شماست. مطمئنا خودتان هم تحمل ندارید او مدام نسبت به همه چیز اعتراض کند یا شما را مورد انتقاد قرار دهد.

بدترین سناریو

زمانی ‌که همسرتان نسبت به شما بی توجه می‌شود و صمیمیت بینتان از بین می‌رود بدترین اتفاق ممکن، این است که او با فرد دیگری آشنا شده است و به شما خیانت می‌کند. البته این آخرین احتمال است و بلافاصله بعد از هر بی‌توجهی نباید همسرتان را به خیانت متهم کنید. اگر نشانه‌های قوی‌تری حاکی از خیانت او دیدید به هیچ وجه بی‌گدار به آب نزنید و قبل از هر تصمیمی یا عکس العملی با مشاور در این زمینه صحبت کنید. ممکن است حدس شما اشتباه باشد و صدمه بزرگی به رابطه شما وارد شود بنابراین تاکید می‌شود حتما در مورد این موضوع با یک فرد متخصص صحبت کنید.

چکار کنم شوهرم بیشتر به من توجه کند

دو روش اصولی برای جلب توجه شوهرتان و دریافت توجه و اهمیتی که برای ادامه زندگی به آن نیاز دارید، وجود دارد:

از شوهرتان درباره علت بی‌توجهی و بی اهمیتی‌اش سوال کنید. در کمال آرامش و بدون آن که حالت تهاجمی بگیرید، نیازهایتان را با شوهرتان در میان بگذارید.

فارغ از این که چه احساسی از بی‌مهری و بی‌توجهی شوهرتان دارید، آن عشقی را که در طلبش هستید، به او تقدیم کنید. احتمال دارد که او هم متقابلاً و به صورت خودکار همان روش را برای دوست داشتن شما به کار بگیرد.

اگر سعی کرده‌اید آتش عشق زیر خاکستر را دوباره شعله‌ور کنید، عشقی را که در قلبتان دارید، صادقانه به شوهرتان نشان داده‌اید و احساستان را با او در میان گذاشته‌اید، اما هیچ چیز تغییر نکرده است، ممکن است مجبور شوید مدتی طولانی در کمال خستگی و ناراحتی منتظر دریافت عشق و محبت بمانید. شروع یک زندگی مشترک و عاشقانه به این معنا است که همسرتان شما را به خوبی می‌شناسد و می‌داند که به عشق، محبت و تحسین نیاز دارید. اگر ویژگی‌های مثبت رابطه‌تان کافی نیست، تنها کاری که می‌ماند، این است که درک کنید، شایستگی دریافت عشق و محبت را دارید و حتماً فردی در این دنیای  بزرگ وجود دارد که از خدا می‌خواهد شما را در کنار خودش داشته باشد و زیر باران عشق و محبت غرقتان کند. اگر بی‌وقفه برای جلب توجه شوهرتان تلاش می‌کنید، اما جز بی‌مهری و بی‌محلی چیزی نمی‌بینید، احتمالاً او علاقه‌ای به شما ندارد و وقتش رسیده است که فکری  به حال زندگی‌تان بکنید.

چند روش ساده برای نشان دادن عشق و محبتتان به همسرتان

اگر این روزها همسر یا نامزدتان از شما گله دارد که چرا دیگر به او توجه نمی‌کنید، توصیه‌های زیر می‌تواند روش مناسبی برای اثبات عشق و محبتتان باشد. می‌توانید ابراز عشق را یاد بگیرید، البته اگر در این زمینه تجربه نداشته باشید، مدتی طول می‌کشد تا در این درس مهم مهارت پیدا کنید.

همسرتان را هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، در آغوش بگیرید و ببوسید.

قبل از آن که خانه را ترک کند، او را ببوسید.

موقعی که از سرکار برمی‌گردد به استقبال او بروید.

هنگامی که در کنار هم راه می‌روید، دستش را بگیرید.

از او بابت کارهایی که برایتان انجام می‌دهد تشکر کنید. مثلا وقتی برای منزل خرید می‌کند از او تشکر کنید

نیازها و خواسته‌های او را تامین کنید

بسیاری از خانم‌ها از همسرشان گله می‌کنند که نسبت به آنها سرد و بی‌تفاوت شده‌اند. اگر این موضوع را بررسی کنیم گاهی این موضوع فقط برداشت اشتباه خانم از شرایط است و در واقع همسرش نسبت به او بی‌تفاوت نشده، در شرایطی که شما غرق در کارهای روزانه زندگی شده‌اید یا بخاطر استرس هورمون‌هایتان نامتعادل شده است قادر نیستید محبت و توجه همسرتان را به وضوح ببنید. یک دلیل مهم دیگر این است که زبان عشق شما و همسرتان باهم فرق دارد و برای اینکه محبت و توجه هم را ببینید باید به یک زبان مشترک برسید.

اما درصورتی که واقعا این موضوع صحت داشته باشد و همسرتان نسبت به شما بی‌توجه شده باشد باید علت این موضوع را پیدا کنید. از جمله دلایل بی‌توجهی شوهر دغدغه‌های شغلی، افسردگی، عدم رضایت از رابطه زناشویی، اعتراض به یک رفتار خاص شما، خسته شدن از گلایه کردن و غر زدن شما و بازخورد مناسب نگرفتن از شما بخاطر محبت‌های اوست. ممکن است به این اعتقاد داشته باشد که محبت و توجه، مخصوص اوایل ازدواج است و یا در بدترین حالت، پای فرد دیگری در میان باشد. بهتر است برای حل این موضوع از مشاور کمک بگیرید، با صحبت کنید و خودتان نیز بیشتر از گذشته به او محبت کنید و در زندگی تنوع ایجاد کنید.