۰ نفر

روش صحیح تمیز کردن هر نوع مانیتور و ال سی دی

۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۱۸
کد خبر: 654841
روش صحیح تمیز کردن هر نوع مانیتور و ال سی دی

قصد داریم به بیان روش صحیح تمیز کردن صفحه نمایش لپ تاپ یا پاک کردن سطح تلویزیون، مانیتور یا نمایشگر بپردازیم. آیا روشی که استفاده می‌کنید به صفحه نمایش آسیب می‌زند؟

آموزش روش اصولی و صحیح تمیز کردن مانیتور

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ هر وسیله، دستگاه یا ابزاری، دارای عمر مفید است و پس از پایان یافتن عمر مفید دستگاه، باید به فکر تعمیر یا حتی تعویض آن باشید. با این حال، عمر مفید هر وسیله‌ای متغیر بوده و عواملی مانند طرز استفاده و نگهداری دستگاه یا ابزار می‌تواند تاثیر مستقیمی روی عمر مفید آن داشته باشد.

درواقع هرچه در استفاده از دستگاه و نگهداری آن دقت بیشتری داشته باشید، عمر مفید وسیله افزایش خواهد یافت. در نظر باید داشت هر وسیله‌ای از قطعات مختلفی تشکیل می‌یابد که برخی از این قطعات امکان دارد از حساسیت بیشتری برخوردار باشند. با این حساب، دقت بیشتری باید در زمان استفاده و به‌خصوص در زمان نظافت آن قسمت از دستگاه به خرج دهید؛ در مثالی ساده می‌توان به صفحه نمایش دستگاه‌هایی مانند تلویزیون، مانیتور، لپ تاپ یا حتی گوشی‌های هوشمند و تبلت اشاره کرد.

در این زمینه بخوانید؛

ترفندهایی برای رفع لکه های سوختگی فرش و موکت

از بین بردن رسوب کتری و سماور در یک چشم بهم زدن

چند ایده کاربردی برای ایجاد نظم در منزل 

تکنیک جالب اتو و صاف کردن لباس بدون اتو

علاوه بر اینکه صفحه نمایش از حساسیت بالایی برخوردار است و هرگونه ضربه می‌تواند باعث آسیب دیدن آن شود، نظافت غیر اصولی نیز می‌تواند عمر مفید صفحه نمایش دستگاه را کاهش دهد. در ادامه به بررسی احتمال آسیب رسیدن به صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف از طریق تمیز کردن غیر اصولی خواهیم پرداخت و همچنین خواهیم گفت که روش‌های اصولی پاک کردن صفحه نمایش چه هستند.

روش صحیح تمیز کردن هر نوع مانیتور و ال سی دی

آسیب‌های احتمالی بر اثر تمیز کردن غیر اصولی صفحه نمایش

صفحه نمایش هر دستگاهی مانند تلویزیون، مانیتور، نمایشگر، لپ تاپ و گجت‌های قابل حمل از حساسیت بسیاری برخوردار هستند. درواقع اگر از روش‌های غیر اصولی در نظافت آن‌ها استفاده کنید، امکان دارد موارد زیر رخ دهد:

خش برداشتن صفحه نمایش: در اکثر مواقع نمی‌توان خش‌های به وجود آمده را برطرف کرد. در صورتی نیز که خط و خراش، عمیق باشند به راحتی قابل مشاهده خواهند بود و تاثیر بسیار بدی روی تماشای محتوا خواهند داشت.

لکه برداشتن صفحه نمایش: چنین اتفاقی تنها زمانی رخ می‌دهد که مواد شوینده نامناسبی را برای تمیز کردن صفحه نمایش انتخاب کنید. در چنین حالتی امکان دارد آسیب وارد شده به صفحه نمایش به‌صورت دائمی باشد و نتوانید آن را جبران کنید.

نکاتی که باید در زمان پاک کردن صفحه نمایش رعایت کنید

موارد بسیاری وجود دارد که پیش از اقدام به پاک کردن صفحه نمایش مانیتور، لپ تاپ، تلویزیون یا محصولات دیگر باید در نظر بگیرید. در ادامه به بیان موارد مدنظر خواهیم پرداخت.

از دستورالعمل شرکت سازنده دستگاه پیروی کنید

هر شرکتی برای پاک کردن صفحه نمایش محصولات خود، نکاتی را در دفترچه راهنما ذکر کرده است. برخی از شرکت‌ها مانند ال جی به کاربران توصیه می‌کنند که صفحه نمایش تلویزیون‌های این شرکت با مواد شوینده پاک نشود. برخی شرکت‌ها نیز مانند دل (Dell) از کاربران می‌خواهند با دستمالی نرم که آغشته به الکل باشد سطح صفحه‌نمایش را به آرامی پاک کنید.

با این حساب، بهتر است ابتدا سری به دفترچه راهنمای دستگاه بزنید و نکات ذکر شده برای تمیز کردن دستگاه را یاد بگیرید. در نظر داشته باشید عدم رعایت برخی از نکات ذکر شده در دفترچه امکان دارد قوانین خدمات پس از فروش محصول را نقض کند. البته چنین موضوعی نسبت به هر شرکت سازنده می‌تواند متفاوت باشد.

از مواد شوینده مخصوص پاک کردن صفحه نمایش استفاده کنید

برخی از شرکت‌ها در کنار محصولی که وارد بازار کرده‌اند، اسپری یا مواد شوینده مناسب برای تمیز کردن صفحه نمایش دستگاه مدنظر را نیز در اختیار کاربران و مشتریان قرار می‌دهند. برخی دیگر نیز اعلام می‌کنند که چه مواد شوینده‌ای را در زمان پاک کردن تلویزیون، مانیتور، لپ تاپ یا محصولات دیگر باید استفاده کرد.

حساسیت در زمان استفاده از مواد شوینده زمانی بیشتر می‌شود که صفحه نمایش دستگاه مدنظر از روکش ضد مات استفاده کند؛ روکشی که کمک می‌کند دستگاه تابش نور به صفحه نمایش را بازتاب نکند. استفاده از مواد شوینده نامناسب باعث خواهند شد لکه‌هایی روی صفحه نمایش ایجاد شده و کیفیت محتوای در حال نمایش تا حد بسیاری کاهش یابد.

از پارچه‌های نرم یا اسپری هوای فشرده استفاده کنید

استفاده از پارچه یا دستمال نامناسب می‌تواند به سطح صفحه نمایش دستگاه آسیب زده و باعث ایجاد خط و خراش شود. با این حساب نسبت به جنس پارچه دقت به خرج دهید. روش دیگری نیز که می‌توانید برای گرفتن گرد و خاک از سطح صفحه نمایش استفاده کنید، اسپری هوای فشرده است.

اسپری هوای فشرده می‌تواند ابزار مفیدی برای گرفتن گرد و خاک موجود روی صفحه نمایش باشد. با این حال، نکاتی را باید در نظر بگیرید. قبل از استفاده از اسپری، آن را به خوبی تکان دهید. همچنین در نظر داشته باشید، گاز موجود در اسپری ممکن است ابتدا به صورت مایع خارج شود. ورود مایعات به درون لوازم برقی نیز خطرآفرین خواهد بود و سلامت دستگاه را به خطر خواهد انداخت. به همین منظور بهتر است ابتدا اسپری را در هوای آزاد یا سطح دیگری برای یک یا دو ثانیه بزنید: سپس از اسپری هوای فشرده برای تمیز کردن سطح صفحه نمایش استفاده کنید.

اگر می‌خواهید از پارچه یا دستمال برای تمیز کردن سطح صفحه نمایش تلویزیون یا هر دستگاه دیگری استفاده کنید، مطمئن شوید دستمال از جنس میکروفایبر است. چنین دستمال‌هایی به نحوی ساخته شده‌اند که نه‌تنها گرد و خاک را جذب کنند، بلکه به سطح بسیار حساس صفحه نمایش، آسیبی نزنند. برخی معتقد هستند که دستمال میکروفایبر از بهترین پاک کننده صفحه تلویزیون است؛ به‌خصوص اگر از شوینده‌های مناسب و مورد تایید شرکت سازنده نیز استفاده شود.

روش صحیح تمیز کردن هر نوع مانیتور و ال سی دی

از آب آشامیدنی برای تمیز کردن صفحه نمایش استفاده نکنید

آب آشامیدنی اصولا دارای املاح معدنی است؛ املاحی که برای سطح صفحه نمایش مضر هستند و می‌توانند باعث ایجاد خراش روی صفحه نمایش شوند. به همین منظور پیشنهاد می‌شود از آب مقطر برای تمیز کردن صفحه نمایشگر، تلویزیون، لپ تاپ و وسایل مشابه استفاده شود.

برای از بین بردن لکه های مانیتور بهتر است آب مقطر را مستقیما روی پارچه یا دستمال بریزید. نکته دیگری که وجود دارد برای از بین بردن لکه های مانیتور بهتر است از پاشش مستقیم آب مقطر با اسپری اجتناب کنید؛ بلکه آب مقطر را روی پارچه ریخته و سپس لکه را پاک کنید. چنین اقدامی ممکن است باعث ورود آب به درون دستگاه شود. در صورتی که محلول شوینده مناسب پیدا نکردید، آب مقطر می‌تواند از بهترین پاک کننده صفحه تلویزیون محسوب شود.

دستگاه را قبل از تمیز کردن صفحه نمایش خاموش کنید

اگر می‌خواهید از مایعات برای تمیز کردن صفحه نمایش استفاده کنید از خاموش بودن دستگاه مطمئن شوید؛‌ زیرا هرگونه ورود مایعات به درون دستگاه امکان دارد باعث خرابی آن شود. با این حساب، دستگاه را خاموش کرده و همچنین در زمان پاک کردن صفحه نمایش، فشاری نیز به سطح آن وارد نکنید.

چطور صفحه نمایش LCD یا OLED را تمیز کنیم؟

۱. برای تمیز کردن صفحه نمایش LCD یا OLED ابتدا دستگاه را خاموش کنید.

۲. در صورتی که اسپری هوای فشرده دارید، گرد و خاک روی صفحه نمایش را بگیرید. دقت کنید از فاصله نزدیک به صفحه نمایش، اسپری نزنید.

۳. اگر از دستمال برای تمیز کردن صفحه نمایش استفاده میکنید، دستمال را از بالا به پایین بکشید تا گرد و خاک گرفته شود.

۴. اگر روی صفحه نمایش لکه وجود دارد، مایع شوینده مخصوص یا آب مقطر را روی دستمال ریخته و سپس، دستمال را به نرمی روی لکه بکشید تا پاک شود.

دقت داشته باشید در زمان پاک کردن صفحه نمایش LCD یا OLED دستمال را روی صفحه نمایش فشار ندهید. چنین اقدامی باعث آسیب رسیدن به صفحه نمایش می‌شود.

سخن آخر

امیدواریم مواردی که طی مقاله به آن‌ها اشاره شد برایتان مفید باشند. همانطور که اشاره کردیم شرکت‌های سازنده در دفترچه راهنمای هر محصول به نحوه نگهداری و نظافت آن اشاره می‌کنند. با این حساب، پیش از نظافت دستگاه بهتر است ابتدا دفترچه راهنما را مرور کنید.

پرسش‌های متداول

آیا با آب آشامیدنی می‌توان صفحه نمایش را تمیز کرد؟

خیر؛ آب آشامیدنی به خاطر داشتن املاح معدنی امکان دارد باعث ایجاد خط و خراش در سطح صفحه نمایش شود.

بهترین روش برای گرفتن گرد و خاک از سطح صفحه نمایش چیست؟

شما می‌توانید از اسپری هوای فشرده برای گرفتن گرد و خاک صفحه نمایش استفاده کنید.

برای تمیز کردن صفحه تلویزیون سامسونگ باید از چه نوع دستمالی استفاده کنیم؟

اصولا برای تمیز کردن صفحه تلویزیون سامسونگ یا هر مدل دیگری باید از دستمال میکروفایبر استفاده کرد.

کدام محلول تمیز کننده صفحه نمایش مناسب است؟

شرکت‌های سازنده در کنار محصولاتشان، محلول تمیز کننده صفحه نمایش نیز عرضه می‌کنند یا اعلام می‌شود که کدام محلول تمیز کننده صفحه نمایش مناسب استفاده برای دستگاهشان است.