۰ نفر

بیماری مرموز مومیایی باردار ۲۰۰۰ ساله + تصاویر

۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۲۹
کد خبر: 652878
بیماری مرموز مومیایی  باردار  ۲۰۰۰ ساله + تصاویر

اسکن های یک مطالعه جدید نشان می دهند که جسد ۲۰۰۰ ساله اولین مومیایی باردار مصر باستان مبتلا به سرطان بوده و احتمالاً در اثر یک نوع نادر از این بیماری در هفته ۲۸ بارداری مرده است. محققان لهستانی در حال انجام اسکن از جمجمه جسد باستانی بودند که علائم غیرعادی ای را در استخوانش کشف کردند. با توجه به اینکه، علائم مشاهده شده، مشابه آنچه در بیماران مبتلا به سرطان نازوفارنکس است، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این مومیایی به احتمال زیاد در اثر همان بیماری مرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سرطان نازوفارنکس نوع نادری از سرطان است که قسمتی از گلو را که پشت بینی را به پشت دهان وصل می کند، درگیر می کند. محققان قبلا می دانستند که این زن، ملقب به «بانوی اسرار آمیز» در هفته ۲۸ بارداری خود مرده بود، اما اکنون آنها علت مرگ او را مشخص کرده‌اند.علت مرگ اولین مومیایی باردار کشف شده از مصر باستان سرطان بوده استتصاویر منتشر شده توسط پروژه مومیایی ورشو (WMP) در لهستان، جمجمه را با ضایعات به احتمال زیاد توسط یک تومور و نقایص بزرگ در قسمت‌هایی از استخوان‌ها نشان می‌دهد که معمولاً در طی مراحل مومیایی تشکیل نمی‌شوند.علت مرگ اولین مومیایی باردار کشف شده از مصر باستان سرطان بوده استمحققان تغییرات غیرمعمولی در استخوان های نازوفارنکس پیدا کردند که به گفته کارشناسان مومیایی، تغییرات معمولی در فرآیند مومیایی سازی محسوب نمی شود.

مومیایی 2

نظرات رادیولوژیست ها بر اساس توموگرافی کامپیوتری، احتمال تغییرات توموری در استخوان ها را نشان داد. سن کم مومیایی و فقدان دلیل دیگری برای مرگ نشان دهنده ان است که سرطان علت مرگ اوست.علت مرگ اولین مومیایی باردار کشف شده از مصر باستان سرطان بوده استاکنون دانشمندان قصد دارند نمونه های بافتی را جمع آوری کرده و با نمونه های سرطانی دیگر مومیایی های مصری مقایسه کنند.

مومیایی 3

با کشف امضای مولکولی سرطان، امید است که این امر، دانش حوزه سرطان را گسترش دهد و بتواند به توسعه پزشکی مدرن کمک کند. تحقیقات بیشتر همچنین می‌تواند علت سرطان نازوفارنکس را مشخص کند.علت مرگ اولین مومیایی باردار کشف شده از مصر باستان سرطان بوده استگفته می شود که «بانوی اسرارآمیز» در مقبره های سلطنتی در تبس و در اوایل دهه ۱۸۰۰ کشف شد و به قرن اول قبل از میلاد باز می گردد، زمانی که کلئوپاترا ملکه و شهر تبس محل فعالیت بود.

مومیایی 4

این زن در سال ۱۸۲۶ به ورشو در لهستان برده شد و در حال حاضر در موزه ملی ورشو به نمایش گذاشته شده است.

مومیایی 5

سال گذشته در معاینه ای با استفاده از تصویربرداری توموگرافی مشخص شد که این زن بین ۲۰ تا ۳۰ سال سن داشته و در هفته ۲۶ تا ۳۰ بارداری خود بوده است. به گفته نویسندگانی که در مجله علوم باستان شناسی می نویسند، جسد با دقت در پارچه ها پیچیده شده بود و با مجموعه ای غنی از تعویذها برای دیدار او در زندگی پس از مرگ همراه بود.