۰ نفر

شبیه ترین نقطه زمین به مریخ

۶ تیر ۱۴۰۱، ۲۲:۴۱
کد خبر: 648532
شبیه ترین نقطه زمین به مریخ

محققان می‌گویند، میکروب‌های جان‌سخت موجود در آب شور قطب شمال که یکی از نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین مناطق زمین به مریخ است، می‌توانند به جست‌وجوی حیات در مریخ کمک کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، میکروب‌هایی که تاکنون دیده نشده‌اند و در اعماق یخ‌های دائمی(خاک منجمد) در یکی از سردترین و شورترین چشمه‌های آبی روی زمین در قطب شمال زندگی می‌کنند، می‌توانند طرحی از ردپای حیات را در مریخ ارائه دهند.

محیط سرد، شور و بدون اکسیژن، چشمه «چکش گمشده» در قطب شمال را به یکی از نزدیک‌ترین مشابهت‌های زمین به مریخ تبدیل می‌کند، سیاره‌ای که دارای رسوبات نمکی گسترده‌ای است که از آب‌های باستانی به جا مانده است.

به گزارش اسپیس، اکنون گروهی از دانشمندان، حیات میکروبی را در شرایط خشن چشمه «چکش گمشده» یافته‌اند و ژنوم حدود ۱۱۰ موجود زنده را در آنجا توالی‌یابی کرده‌اند و سرنخ‌هایی را در مورد اینکه چگونه حیات به‌طور بالقوه می‌تواند در محیط خشن مریخ زنده بماند، نشان داده‌اند.

اگرچه پیش از این میکروب‌هایی در شرایط مشابه مریخ روی زمین کشف شده بودند، اما این یکی از نخستین مطالعاتی است که این «اکستروموفیل‌ها» را در چنین محیط خشنی به شکل فعال پیدا می‌کند.