۰ نفر

این علامت پوستی یعنی وضع ریه ات خوب نیست

۲۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۵۳
کد خبر: 645166
این علامت پوستی یعنی وضع ریه ات خوب نیست

پسوریازیس وضعیتی خود ایمنی است که باعث ایجاد التهابات گسترده می شود. این تاثیرات ممکن است در پوست و دیگراعضای بدن مانند ریه بروز یابد.

علائم مشکل و بیماری ریه روی پوست

به گزارش اقتصاد آنلاین، مهمترین علائم قابل توجه پسوریازیس ایجاد لکه های قرمز، التهابات پوست و بثورات جلدی سفید رنگ است. این وضعیت فرد را در معرض خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی، سرطان و آرتریت قرار می دهد.

این مقاله به توضیح تاثیر پسوریازیس بر بیماری های ریوی و علائم آن می پردازد.

پسوریازیس نوعی اختلال سیستم ایمنی است که با تاثیر بر گلبول های سفید خون و افزایش فعالیت آن ها و تولید مواد شیمیایی خاص باعث ایجادالتهاب در پوست می شود. همچنین این التهاب می تواند در اندام های دیگر بدن نظیر ریه نیز مشاهده شود.

محققین معتقدند پسوریازیس با مقاومت به انسولین مرتبط است . مقاومت به انسولین می تواند به سندروم های متابولیک منجر شود که با علائمی مانند چاقی، افزایش قند خون و افزایش فشار خون مشخص می شود.

این فاکتورها می توانند فرد را در معرض بیماری های مزمن از جمله بیماری های ریوی قرار دهند.

همچنین ممکن است داروهای مورد استفاده در پسوریازیس به دلیل سرکوب سیستم ایمنی، ریسک ابتلا به بیماری های ریوی را افزایش دهد. یافته های محققین حاکی از نقش پسوریازیس در ابتلا به بیماری های ذیل می باشد:

بیماری مزمن انسدادی ریوی

انسداد ریوی مزمن (COPD)  نوعی بیماری التهابی ریه است که موجب انسداد مسیرهای هوایی این اندام می گردد. نشانه های این بیماری شامل دشواری در تنفس، سرفه، خلط و خس خس  می باشد. دلیل اصلی این بیماری قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گازهای تحریک کننده، مواد شیمیایی و سیگار کشیدن است. این بیماران مستعد بیماری های قلبی، سرطان ریه و طیف وسیعی از بیماری ها هستند.

سارکوئیدوز ریوی

همانند پسوریازیس، سارکوئیدوز بیماری التهابی است که تاثیر مستقیم آن بر ریه و برخی اندام های دیگر است. سارکوئیدوز در نتیجه ایجاد توده غیر طبیعی از بافت التهابی که گرانولوما نامیده دارد ایجاد می شود. سارکوئیدوز به طور شایع ریه و دستگاه تنفس را درگیر می کند اما در عین حال به سایر ارگان های بدن مانند قلب، مغز، چشم، کلیه، مفاصل و پوست هم آسیب می رساند. شایع ترین علامت این بیماری درگیری سیستم تنفسی و ایجاد عوارضی از جملهتنگی نفس، سرفه و درد قفسه سینه است.

بیماری ریوی بینابینی (LID) نامی کلی برای چندین نوع متفاوت از بیماری های ریوی بوده که عموما باعث ایجاد زخم در بافت های ریوی می شوند. این زخم ها باعث سختی تنفس ومشکل در دریافت اکسیژن می شوند. بیماری های ریوی بینابینی ناحیه Interestium‌ که بخشی از ریه می باشد را تحت تاثیر قرار میدهند. علائم و نشانه های اولیه بیماری ریه بینابینی عبارتند از:

  1. تنگی نفس هنگام استراحت و یا تشدید آن هنگام فعالیت
  2. سرفه خشک
  3. کاهش وزن در طول زمان
  4. درد مفاصل و ماهیچه

باکتری، ویروس و قارچ از دلایل شناخته شده ابتلا به بیماری ریه بینابینی می باشند. قرار گیری مداوم در برابر بعضی از محرک های تنفسی بیماری ریه بینابینی ازقبیل آزبست، گرد و غبار حاصل ازسیسلیس، آهن و زغال سنگ می توانند در ابتلا به این بیماری موثر باشند.

علائم و نشانه های خطر برای بیماری های ریوی

هربیماری ریوی دارای علائم و درمان مختص به خود است اما بسیاری از این علائم در بیماری های ریوی مشابه است. آگاهی از علائم این بیماری ها می تواند جهت توضیح صحیح بیماری به پزشک مفید واقع شود. در ذیل به تعدادی از علائم بیماری های ریوی اشاره شده است:

سختی در تنفس و تنفس کوتاه : این یکی از اولین نشانه های بیماری های ریوی است.

درد قفسه سینه : چنانچه این درد اتفاق افتد ممکن است فرد تنفس عمیق داشته باشد یا سرفه کند.

سرفه کردن: چنانچه سرفه مداوم بیش از 8 هفته به طول انجامد ممکن است نشان دهنده شرایط مزمن پزشکی باشد.

خس خس سینه: این علامت نشانه ای از کاهش جریان هوای ورودی به ریه می باشد.

ریسک فاکتورها:

برخی عوامل، ریسک ابتلا به بیماری های ریوی را افزایش  می دهند که برخی از این فاکتورها قابل تعدیل می باشند. به این معنا که فرد با رعایت بعضی شرایط می تواند شانس ابتلا به بیماری های ریوی را کاهش دهد.

استعمال دخانیات: استعمال دخانیات می تواند ریسک برخی بیماری های ریوی نظیر COPD، پنومونیا و سرطان ریه را افزایش دهد. مبتلایان به پسوریازیس که سابقه مصرف سیگار دارند بیش از سایرین عوارض بیماری های ریوی را تجربه می کنند. ترک سیگار و پرهیز از قرار گرفتن در معرض دود سیگار ریسک این بیماری ها را کاهش می دهد.

مواجهه با محرک ها: برخی مشاغل و محیط های زندگی می توانند باعث قرارگیری در معرض مواد مضر شوند. محرک های ریه عباتند از:

  • گرد وغبار
  • پشم حیوانات
  • مواد شیمیایی
  • دود سیگار

ژنتیک: چنانچه سابقه خانوادگی مشکلات ریوی دارید، ریسک ابتلا به این بیماری ها در شما بیش از سایرین است.

سن: امکان ابتلا به برخی بیماری های ریوی به ویژه  COPD‌با افزایش سن بیشتر می شود.

برخی شرایط پزشکی: برخی از شرایط و بیماری های پزشکی ممکن است آسیب های ریوی را افزایش دهند این موارد عبارتند از: داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، برخی داروهای قلبی، برخی آنتی بیوتیک ها