۰ نفر

علت پف صبحگاهی چشم ها بعد بیدار شدن از خواب + درمان

۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۰۸
کد خبر: 643237
علت پف صبحگاهی چشم ها بعد بیدار شدن از خواب + درمان

پف چشم بعد از خواب یک اتفاق طبیعی است و افراد زیادی بعد از خواب صبحگاهی دچار تورم چشم می‌شوند. اما دلایل پف چشم بعد از خواب چیست و چطور درمان می‌شود؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، آیا پف کردن چشم ها بعد از خواب خطرناک است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ داده‌ایم.

علت پف زیر چشم بعد از بیدار شدن در صبح چیست؟

زمانی‌که در خواب هستیم، پلک نمی‌زنیم و این دلیل ایجاد پف در چشم‌ها می‌باشد. باز و بسته کردن پلک‌ها همانند راه رفتن با پا‌ها می‌باشد. هنگامی‌که بی‌حرکت و ساکن هستیم، پا‌ها ورم می‌کنند و مایع حبس شده در ماهیچه‌ها به دلیل راه رفتن دوباره به گردش در می‌آید و ورم از بین می‌رود.

مشابه این مثال درباره پلک‌ها نیز صدق می‌کند. پلک‌های بسته در طول خواب می‌توانند باعث بروز این مشکل در افراد مستعد شوند؛ بنابراین در هنگام صبح اگر با چشمانی پف آلود و متورم بیدار می‌شوید، چشم‌ها را باز کرده و شروع به پلک زدن نمایید. برخی از این تورم‌ها در مدت یک ساعت یا بیشتر کاهش می‌یابد.

چه عواملی دیگری باعث پف زیر چشم در صبح می‌شود؟

پف صبحگاهی چشم ها می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، مانند:

  • بد خوابیدن؛
  • داشتن خواب شبانه ضعیف؛
  • مشکل تیروئید؛
  • استرس و اضطراب؛
  • گرم بودن اتاق خواب؛
  • درگیر بودن با آلرژی فصلی؛
  • گریه کردن در شب قبل از خواب؛
  • بالا رفتن سن؛

آیا پف صبحگاهی چشم خطرناک است؟

در صورتی که پف و تورم چشم ناشی از مواردی هم‌چون کم خوابی، پریود، کم آبی بدن و… باشد این وضعیت خطرناک نبوده و نیازمند بررسی‌های پزشکی نیست. اما در صورتی که دچار تورم چشم ناشی از پرکاری تیروئید یا بیماری به نام گریوز، آلرژی‌های شدید پوستی و غذایی، عفونت های چشمی، نارسایی‌های کلیوی و سایر بیماری‌های زمینه‌ای و سیستمیک باشید می‌بایست هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

این مشکلات می‌توانند سبب احتباس مایعات در بدن، تورم یا خشکی چشم شده و تهدیدی جدی برای سلامتی عمومی بدن شما به شمار آیند.

توجه: اگر تورم زیادی در اطراف چشمتان وجود دارد که بهبود نمی‌یابد و یا اگر در سایر نقاط بدن متوجه ترشح مایع شدید، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

چطور پف چشم را از بین ببریم؟

برای درمان و از بین بردن پف چشم ها می‌توانید از روش ساده و سریع زیر استفاده کنید:

استفاده از کمپرس سرد

برای رفع سریع پف چشم بعد از خواب تقریبا 15 تا 20 دقیقه کمپرس خنک یا سرد، دستمال مرطوب را به چشم خود بزنید. صاف بشینید و کمی فشار دهید (1).

درمان پف چشم ناشی از آلرژی

اگر تورم چشم هایتان نتیجه آلرژی است، از داروهای آلرژیکی استفاده کنید، اما اگر کار نکرد، از پزشک خود بخواهید تا دارو بدهد.

از کرم دور چشم استفاده کنید

فرآورده‌های مخصوص چشم به کاهش پف پلک، صاف کردن پوست ظریف زیر چشم و آبرسانی کمک می‌کنند. از آنجایی که بالا رفتن سن نیز می‌تواند عامل پف پلک باشد، باید کرمی را انتخاب کنید که به بازیابی خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند و در عین حال با صاف‌تر کردن پوست و بهبود آبرسانی موجب جوانی صورت شود.

چند نکته‌ مهم برای رفع پف زیر چشم بعد از خواب:

صاف بمانید: بالا نگه داشتن سرتان می تواند به تجمع مایع در زیر چشمانتان کمک کند تا از بین برود، و پس از آن ممکن است پفش را کاهش دهد.

از مالش بیش از حد یا لمس کردن منطقه اطراف چشم خود بپرهیزید: این کار ممکن است به تورم و ایجاد پف و کبودی چشم کمک کند.

روش‌های دیگری نیز برای درمان پف چشم ها وجود دارد که در مطلب دیگری درباره‌ی آنها توضیح داده‌ایم. اگر می‌خواهید با روش‌های خانگی از بین بردن پف چشم‌‌ها آشنا شوید، بر روی این لینک کلیک کنید.

پیشگیری از پف چشم بعد از خواب

برای اینکه بعد از خواب، دچار پف چشم نشوید، نکات زیر را رعایت کنید:

مصرف نمک را کاهش دهید: نمک زیاد باعث نگه داشتن آب اضافی در بدن می‌شود که می‌تواند باعث پف زیر چشم شود. غذاهای آماده مصرف نکنید و نمک اضافی به غذا نزنید.

به جای نوشیدنی‌های کافئین‌دار از آب استفاده کنید: وقتی که بدن پر آب باشد پوست در کل سالم‌تر خواهد بود. کافئین آب بدن را دفع می‌کند، بنابراین بدن دچار کم آبی خواهد شد.

سیگار نکشید: سیگار هم باعث ورم چشم و هم باعث سیاه شدن زیر چشم خواهد شد. ترک کردن سیگار تاثیر چشمگیری در بالا رفتن سلامت شما ایجاد خواهد کرد.

حالت خواب خود را عوض کنید: خوابیدن روی شکم ممکن است باعث ایجاد ورم در چشم شود. در این حالت سینوس‌های شما پر شده و باعث ورم چشم شما می‌شود. بالاتر نگه داشتن سر در هنگام خواب باعث جمع نشدن آب در اطراف چشم می‌شود.

خواب کافی و منظم داشته باشید: نداشتن خواب کافی یکی از عمده‌ترین دلایل پف چشم است بنابراین حتما خواب کافی داشته باشید و سعی کنید هر شب راس ساعت مشخصی بخوابید.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم پف کردن چشم‌ها بعد از خواب یک اتفاق طبیعی است و بعد از چند ساعت برطرف می‌شود. برای از بین بردن سریع پف چشم‌ها می‌توانید از روش‌های پیشنهادی استفاده کنید اما اگر تورمی در اطراف چشمان دارید بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت از بین نرفت، به پزشک مراجعه کنید.