۰ نفر

راه حل اونایی که از زندگی مشترک خسته شدن

۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۵۴
کد خبر: 639621
راه حل اونایی که از زندگی مشترک خسته شدن

«همسرم برام تکراری شده و دیگه ازش لذت نمی‌برم»، «رابطه‌مون یکنواخت و خسته‌کننده شده. چکار کنم؟» شاید این جملات و نگرانی‌ها برایتان آشنا باشد. معمولا بعد از چند ماه یا یکی دو سال بعد از ازدواج، زوجین به یکدیگر عادت می‌کنند و یا ممکن است اصطلاحا زن و شوهر برای یکدیگر تکراری شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، می‌توان گفت به وجود آمدن این احساس تا حدودی طبیعی است اما زوجین باید این مهارت را داشته باشند که بتوانند تنوع و هیجان لازم را در ارتباط‌شان ایجاد کنند و از یکدیگر خسته نشوند. در این مقاله به نشانه‌های این مشکل و راهکارهای حل آن می‌پردازیم. درواقع قصد داریم کمک کنیم که بتوانید رابطه‌تان را ترمیم کنید و به آن تنوع و هیجان ببخشید.

زمانی که یک رابطه بسیار خوب پیش می‌رود، زوجین از حرف‌ها یا رفتارهای رمانتیک و دلنشین یکدیگر خوشحال می‌شوند و سر ذوق می‌آیند اما اگر شما برای همسرتان تکراری شده باشید، او دیگر با هیچ حرف یا رفتار بر سر ذوق نخواهد آمد و برایش عادی خواهد بود. انگار خوشحال کردن همسرتان برایتان بسیار سخت و یا حتی غیرممکن می‌شود. این یکی از نشانه‌ها است.

او به آسانی از شما عصبانی یا ناراحت می‌شود و مدام حرف جدایی را پیش می‌کشد

اگر همسرتان با هر رفتار یا حرف کوچکی از سمت شما زود از کوره در می‌رود یا دلخور می‌شود و زود حرف جدایی را پیش می‌کشد، نشان می‌دهد که او از این ارتباط خسته شده است و به دنبال فرصت مناسب برای جدایی و ترک رابطه است.

برای رابطه تلاشی نمی‌کند و رفتارهای رمانتیک ندارد

اگر همسرتان قبلا یک زن رمانتیک و احساساتی بود و گاهی از رفتارها یا حرف‌های عاشقانه استفاده می‌کرد اما اکنون دیگر این کار را نمی‌کند، می‌تواند یک زنگ خطر باشد که دیگر تمایلی برای تلاش کردن برای این رابطه ندارد و شما برایش تکراری شده‌اید.

جمله «دوستت دارم» به ندرت در رابطه‌تان شنیده می‌شود

یکی از نشانه‌های بارز تکراری شدن یک رابطه برای زن و شوهر این است که حرف‌های عاشقانه کمتری از جانب شما یا همسرتان به گوش می‌رسد. ابراز علاقه‌ها کم می‌شود و به تدریج شعله آتش عشق رو به خاموشی می‌رود.

احساس می‌کنید ذهن و روح همسرتان پیش شما نیست

درست است که همسرتان در خانه حضور دارد و ممکن است مثل قبل در خانه برایتان فعالیت کند اما کاملا احساس می‌کنید که ذهن، قلب و روح او پیش شما نیست و انگار از لحاظ باطنی جای دیگری به سر می‌برد و انگار به زور در کنار شما و در آن خانه است. مثلا وقتی با او حرف می‌زنید، گوش نمی‌دهد یا به شما نگاه می‌کند اما حواسش جای دیگری است.

دیگر شما را جذاب نمی‌داند

اگر قبلا همسرتان با اندام ورزیده و مردانه شما یا با شخصیت خوب‌تان به وجد می‌آمد و تعریف و تمجید می‌کرد و لذت می‌برد اما اخیرا این را در او نمی‌بینید، به این معنا است که این ارتباط و شما برایش تکراری شده‌اید.

او مدام غر می‌زند

آیا همسرتان مدام از شما و ارتباط‌تان شاکی است و غر می‌زند؟ از هیچ چیزی رضایت ندارد و حتی کوچک‌ترین چیزها هم به دلش نمی‌نشیند؟ این هم می‌تواند یکی از نشانه‌ها باشد.

نشانه‌های تکراری شدن زن برای مرد در رابطه

او می‌خواهد از شما فاصله بگیرد

یکی از نشانه‌های تکراری شدن زن برای شوهر این است که مردتان از شما فاصله می‌گیرد و دیگر کمتر می‌خواهد با شما وقت بگذراند. شاید مدام بهانه کار یا بودن در کنار دوستانش را بیاورد و یا دیر به خانه بیاید.

حس می‌کنید وقتی در کنار او هستید باید کار خاصی انجام دهید که رابط‌ه‌‌تان به خوبی پیش برود

حس می‌کنید دیگر نمی‌توانید در کنارش خود واقعی‌تان باشید، بلکه باید نقش یک زن شاد، بی نقص و کامل را بازی کنید تا او را خوشحال کنید و در کنار خودتان نگه دارید. اما انگار هر کاری که می‌کنید او خوشحال نمی‌شود و نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

او دیگر بسیار کم با شما صحبت می‌کند

او مشتاق صحبت کردن با شما نیست و انگار نمی‌خواهد با شما ارتباط بگیرد. ارتباط برقرار کردن و تمایل به صحبت کردن با یکدیگر یکی از مهم‌ترین عناصر یک رابطه خوب و سالم است. اگر گفتگو بین زن و مرد حذف شود، درواقع کل ارتباط زیر سوال می‌رود و خراب می‌شود. بنابراین کم حرف شدن مردتان و تمایل نداشتن او به صحبت کردن با شما، یک زنگ خطر است که باید جدی گرفته شود.

سرد شده است و تمایلی به برقراری رابطه زناشویی ندارد

اگر شما برای همسرتان تکراری شده باشید، این موضوع را در رابطه زناشویی‌تان نیز خواهید دید که او دیگر تمایلی به برقراری رابطه زناشویی با شما ندارد و سرد شده است.

زود عصبانی می‌شود

با هر حرف یا رفتار کوچک شما زود از کوره در می‌رود و ممکن است حرف‌هایی بزند یا رفتارهایی انجام بدهد که قبلا از او ندیده بودید. شاید در هنگام عصبانیت دل‌تان را بشکند اما معذرت‌خواهی یا جبران نکند.

ابراز علاقه نمی‌کند

افرادی که برای هم تکراری می‌شوند، دیگر برایشان مهم نیست که چه مدت است که به هم ابراز علاقه نکرده‌اند. فقط با کارهای خودشان مشغول هستند و وقت بسیار کمی را به رابطه‌شان اختصاص می‌دهند. اگر قبلا حرف‌های عاشقانه از او می‌شنیدید یا او رفتارهای عاشقانه‌ای در مقابل شما داشت، احتمالا دیگر مدتی است که خبری از این چیزها نیست و با یک مرد سرد و بی‌تفاوت رو به رو هستید.

با توجه به این نشانه‌ها می‌توانید تشخیص دهید که آیا مرد یا زن‌تان از شما خسته شده است یا خیر مشکل چیز دیگری است. آگاهی از مشکل قدم اول برای حل آن است، بنابراین در ادامه مقاله سراغ راهکارهایی می‌رویم که به شما کمک کند دوباره رابطه‌تان را ترمیم کنید و بهبود ببخشید. البته به خاطر داشته باشید که این راهکارها، راهکارهای عمومی هستند و شاید برای شما و یا زندگی‌های مشترک دیگر، راهکارهای تخصصی‌تر برای حل این مشکل نیاز باشد. برای دریافت راهکارهای تخصصی و حرفه‌ای، نیاز به بررسی و راهنمایی مشاور وجود دارد. اگر تمایل به بهبود رابطه‌تان داشتید و راهکارهای زیر برایتان کافی نبود و مشکل را حل نکرد، توصیه می‌کنیم با زوج درمانگران همیار عشق در خصوص مشکل‌تان صحبت کنید.

به مکان‌های جدید سفر کنید

سفر کردن به مکان‌های جدید بسیار زیاد کمک می‌کند که بتوانید رابطه‌تان را بهبود ببخشید و کمی تنوع و هیجان به آن اضافه کنید. از همسرتان بپرسید که آرزو دارد به چه جاهایی سفر کنید و چه مناطقی را دوست دارد؟ مثلا از بین مناطق جنگلی، ساحلی، شهری و… کدام را بیشتر دوست دارد و کجا به او آرامش بیشتری می‌دهد؟ سعی کنید به همان مکان سفر کنید، حتی به مدت کوتاه. این موضوع هم به او نشان می‌دهد که شما به فکر لذت و آرامش او هستید و برایتان مهم است که او را خوشحال کنید و هم رابطه‌تان را بهبود می‌بخشد. در هنگام سفر هم سعی کنید هیچ گونه بحث و دعوا بین‌تان نباشد و فقط خوش بگذرانید.

کارهای جدید را تجربه کنید

آیا روتین زندگی‌تان این است که روزهای کاری به سر کار بروید و برگردید و در خانه استراحت کنید، و در روزهای تعطیل هم یا در خانه در حال بازی کردن با موبایل یا در حال تماشا کردن فیلم و سریال هستید یا هر از چند گاهی با دوستان و خانواده‌تان ملاقات می‌کنید؟ آیا به نظر شما این روتین خسته‌کننده می‌تواند همسرتان را عاشق‌تر کند و رابطه‌تان را درست کند؟ قطعا خیر. سعی کنید کارهای جدید را تجربه کنید. از همسرتان بپرسید که به چه فعالیت‌هایی علاقه دارد؟ دوست دارد هفته‌ای یک بار به کوه نوردی بروید؟ دوست دارد به پیست اسکی بروید؟ دوست دارد یک استخر خانوادگی را تجربه کنید؟ و… می‌توانید حتی در خانه کارهای جدید انجام دهید. مثلا با هم آشپزی کنید، با هم کتاب بخوانید و تفریح کنید. کمی خلاقیت به خرج بدهید تا رابطه‌تان بهبود پیدا کند.

با او صحبت کنید

محترمانه و در کمال آرامش با همسرتان صحبت کنید و بگویید که احساس می‌کنید او از شما خسته شده است. از او بپرسید که برای حل این مشکل چه کار می‌توانید بکنید؟ او می‌تواند شما را راهنمایی کند و بگوید که چه می‌خواهد. چه کسی بهتر از او می‌داند که نیازهایش چیست. پس گفتگو کردن با او درباره این مشکل، یک شاه کلید برای حل این مشکل است.

به ظاهر و باطن خودتان نگاهی بیندازید

خودتان چه روحیه‌ای دارید؟ اگر افسردگی دارید یا خودتان را غرق در کار یا ارتباط با دوستان‌تان کردید و یا به ظاهر خودتان اهمیت نمی‌دهید، چگونه می‌توانید انتظار داشته باشید که همسرتان از شما و زندگی مشترک‌تان خسته نشود؟ خودتان را هم بازنگری بکنید و اگر مواردی نیاز به اصلاح دارد، این کار را انجام دهید چون روحیه شما هم مستقیما روی روحیه همسرتان و انرژی که در زندگی‌تان حاکم است تاثیر می‌گذارد. اگر برای داشتن سلامت روحی و روانی بیشتر، نیاز به کمک حرفه‌ای داشتید، می‌توانید از روانشناسان بالینی همیار عشق راهنمایی بگیرید.

در رابطه زناشویی‌تان تنوع و هیجان ایجاد کنید

از یک روتین همیشه پیروی نکنید. گاهی کارهای مناسب، سالم و هیجان‌انگیز را به صورت غیرمنتظره انجام دهید و بعد شاهد سورپرایز شدن همسرتان باشید. این کار بسیار زیاد تاثیرگذار است. مثلا از پوزیشن‌های مختلف استفاده کنید، درباره آناتومی بدن همسرتان یاد بگیرید و اطلاعات کسب کنید، درباره نقط حساس بدن او بیشتر بدانید و به آنها عمل کنید. اگر نیازها و خواسته‌های همسرتان را نمی‌دانید، از او بپرسید و با او صحبت کنید.

بیشتر رمانتیک باشید

البته منظورمان این نیست که ۲۴ ساعت حرف‌های رمانتیک بزنید یا رفتارهای عاشقانه انجام دهید. از آن طرف بام نیفتید و زیاده‌روی نکنید و از طرفی کم کاری هم نکنید. یاد بگیرید تعادل برقرار کنید و به حد و اندازه طبیعی رمانتیک باشید تا مشکلی پیش نیاید.

مشکلات‌تان را به روش حرفه‌ای حل کنید

الگوهای رفتاری سمی برای حل مشکلات‌تان را شناسایی کنید و یاد بگیرید این الگوها را رها کرده و به روش درست و حرفه‌ای آنها را حل کنید. دعوا کردن، توهین و فحاشی کردن، قهر کردن و… راه حل‌های مناسب و منطقی نیستند. اگر در حل کردن مشکلی نیاز به راهنمایی داشتید، با دوستان و خانواده‌تان مشورت نکنید و آنها را در مورد خصوصی‌ترین مسائل زندگی‌تان آگاه نکنید چون بعدا پای دخالت‌های بی جا در زندگی‌تان باز خواهد شد. یا خودتان با همسرتان به روش گفتگوی صلح‌آمیز مشکلات را حل کنید یا از کمک حرفه‌ای زوج درمانگر بهره‌مند شوید. روش‌های اشتباه برای حل مشکلات زناشویی، زندگی مشترک‌تان را خراب می‌کنند.

با احساسات‌تان رو راست باشید و آنها را بررسی کنید

اگر احساسات‌تان را به رسمیت نشناسید و بررسی‌شان نکنید، چگونه می‌توانید مشکل را حل کنید. پس با آنها رو راست باشید و بدانید که علت اینکه این احساس را دارید، چیست؟ آیا به خاطر این است که همسرتان رفتارهای بدی انجام می‌دهد؟ یا به خاطر این است که همه چیز تکراری شده است و از آنها رضایت ندارید؟ علت اینکه این احساسات را تجربه می‌کنید، چیست؟ ابتدا باید ریشه آنها را پیدا کنید تا بتوانید به راهکار برسید.

دیدگاه‌تان درباره عشق چیست؟

طرز تفکرتان درباره عشق چیست؟ آیا فکر می‌کنید عشق و یا رابطه موفق یعنی اینکه مدام در کنار همسرتان عاشقانه رفتار کنید و حرف بزنید و هیچ گونه مشکلی بین‌تان نباشد؟ این تصور رویایی و تخیلی بسیار زیبا است اما حقیقت ندارد. علم روانشناسی می‌گوید که عشق و رابطه از مراحل مختلفی تشکیل شده است. مرحله ماه عسل رابطه، در ماه‌ها یا یکی دو سال اول است اما بعد از آن رابطه وارد فاز واقعی می‌شود. مرحله‌ای که در آن نیاز به تلاش شما و همسرتان است تا بتوانید رابطه را زنده و خوب نگه دارید. چه تلاشی؟ ایجاد کردن تنوع و هیجان لازم در رابطه و خارج کردن آن از روتین خسته‌کننده همیشگی. کارهای متنوع با هم انجام دهید و اوقاتی که با هم می‌گذرانید را هیجان‌انگیزتر کنید.

نقاط قوت همسرتان را با خودتان مرور کنید

گاهی ذهن انسان بیش از حد درگیر موارد منفی می‌شود و این باعث می‌شود دیگر آن چیزی که قبلا از آن لذت می‌برده را نبیند و احساس نکند. انگار ذهن فقط موارد بد و منفی را گزینش می‌کند و به شخص ارائه می‌دهد، در حالی که طرف مقابل موارد مثبت زیادی هم دارد که باید در نظر گرفت. اگر ذهن شما هم فقط درگیر موارد منفی شده است، برای رهایی از آن باید به خودتان نقاط مثبت همسرتان را نیز یادآوری کنید. آنها را بنویسید و هر روز مرور کنید. بنویسید که چه چیزهایی باعث شده بود عاشق او شوید. او حالا چه نقاط مثبتی دارد. با این کار، عشق‌تان را در درون‌تان بیدار می‌کنید و دید واقع‌بینانه‌تری نسبت به همسرتان پیدا می‌کنید.

از کارهای کوچک و بزرگ او قدردانی کنید

قدردانی کردن از همسرتان، باعث می‌شود عشق بین‌تان دوباره زنده شود و بیشتر یکدیگر را دوست داشته باشید. حتما این کار را هر روز تمرین کنید. مثلا با گفتن واژه‌های ساده مثل «ممنونم»، «سپاسگزارم» و… و یا با انجام دادن کارهایی مثل هدیه خریدن یا نوشتن نامه، می‌توانید از همسرتان قدردانی کنید.

توصیه‌ها و پیشنهادات‌تان را به همسرتان ارائه بدهید

این نکته را بدانید که تا زمانی که به او نگویید که چه می‌خواهید یا در زندگی‌تان چه کم و کاستی‌هایی وجود دارد، او نمی‌تواند حدس بزند یا ذهن شما را بخواند. پس حتما وقت بگذارید و در شرایط مناسب با هم در این زمینه گفتگو کنید. البته لحن‌تان و جمله‌بندی‌تان هم بسیار مهم است. نمی‌خواهیم با لحن تحکم‌آمیز و طلبکارانه صحبت کنید، بلکه با فن بیان و جمله‌بندی خوب بگویید تا واکنش مثبتی را از سمت همسرتان دریافت کنید.

از زوج درمانگر کمک بگیرید

گاهی برخی از مشکلات فقط با گفتگو زوجین حل نمی‌شوند، بلکه نیاز است با فرد دانا و با تجربه صحبت کنید.

سخن پایانی

معمولا بعد از گذر زمان از ازدواج ممکن است زن و شوهر احساس کنند که برای یکدیگر تکراری و خسته‌کننده شده‌اند. در این مقاله به نشانه‌های این مشکل پرداختیم و سپس راهکارهایی را ارائه دادیم. البته توصیه می‌کنیم برای حل مشکلات‌تان حتما از زوج درمانگر کمک بگیرید چون این راهکارها، راهکارهای عمومی و کمکی هستند اما ممکن است چیزی که باعث تکراری شدن رابطه‌تان می‌شود، مشکلی فراتر از این راهکارها باشد که در این زمینه یک مشاور باتجربه و دانا می‌تواند کمک کند. در کل اگر احساس می‌کنید همسرتان از شما خسته شده است یا او برایتان تکراری شده است، با او در آرامش صحبت کنید و سعی کنید این مشکل را با هم حل کنید. با ایجاد تنوع و هیجان در رابطه و زندگی مشترک‌تان، می‌توانید رابطه‌تان را تا حد زیادی بهبود ببخشید.