۰ نفر

گفت‌وگو با مهندس یوسف دوست‌ حسینی، مدیر وایزر؛

با وایزر چند گام جلوتر از سارقین فکر و حرکت می‌کنیم

۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۰۰
کد خبر: 639615
با وایزر چند گام جلوتر از سارقین فکر و حرکت می‌کنیم

سرقت خودرو، می‌تواند خسارت‌های سنگینی به خانواده‌های متوسط ایرانی وارد کند. این معضل، باعث شده است برخی از شرکت‌های متخصص در حوزه تکنولوژی‌های ارتباطی به فکر عرضه راه‌حل‌های اساسی برای کاهش سرقت خودرو‌ها باشند.

 البته به موازات توسعه صنعت اتومبیل‌سازی و تنوع در محصولات، به طور پیوسته محصولات مرتبط با ایمنی نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. اما معمولا سارقین خیلی سریع خصوصیت‌ها و نقاط ضعف این محصولات را شناسایی کرده و تقریبا آن را بی‌اثر می‌کنند. نمونه بارز این وضعیت دزدگیرهای متعارفی است که هم‌اکنون روی اتومبیل‌ها نصب می‌شوند و به هیچ عنوان تضمین‌کننده امنیت وسایل‌نقلیه نیست.

شرکت کاوشکام آسیا با برند «وایزر» مدتی است با معرفی محصولاتی بر پایه GPS تلاش کرده است راه‌حل‌های جدیدی برای ناکام گذاشتن سارقین به مردم ارائه کند. برای بررسی این موضوع با مهندس یوسف دوست‌حسینی، مدیر وایزر گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آقای مهندس دوست حسینی! با تشکر از شما لطفا بفرمایید شرکت کاوشکام آسیا براساس چه نیازسنجی و مطالعات بازار اقدام به عرضه محصولات و راه‌حل‌های فعلی کرده است؟‌

هدف این شرکت در 30 سالی که از فعالیت آن در حوزه تکنولوژی ارتباطی می‌گذرد، همواره ایجاد ارزش افزوده برای جامعه و کاربرانش بوده که عمدتا از طریق فناوری صورت گرفته است. بر این اساس، با توجه به این که گجت‌ها و تجهیزات امنیتی سنتی، دیگر کارایی لازم را نداشتند، برای حفاظت از اموال مردم و با توجه به تجربه، آشنایی و تسلطی که بر تکنولوژی ردیابی و... داشتیم، وارد این حوزه شدیم و برند «وایزر» را ایجاد کردیم تا درصدی از امنیت وسایل‌نقلیه را با برند وایزر افزایش دهیم.

 

از منظر جامعه‌شناسی اصولا مساله سرقت چطور در کشور ما خود را نشان می‌دهد؟‌

البته ما تخصصی در زمینه جامعه‌شناسی نداریم؛ اما می‌توان به چند موضوع اشاره کرد. برای مثال نیاز مالی، ضریب جینی و اختلاف طبقاتی، باعث می‌شود کسانی، به دنبال راه‌های سریع و یک‌شبه برای رسیدن به ثروت باشند. علاوه بر این، باید به انگیزه‌های سرقت و شرایط آن هم اشاره کرد که در افزایش سرقت نقش ایفا می‌کنند. اولویت سارقین، سرقت وسیله‌ای است که فرایند آن ساده‌تر بوده و ارزش بیشتری هم برای سارق ایجاد کند.

باید گفت خودرو یکی از در دسترس‌ترین تجهیزات برای سرقت است و ارزش بالایی هم دارد. از سوی دیگر متاسفانه محصولات خودروسازان داخلی ضعف امنیتی بسیار بالایی دارند که بارها هم به این مساله اشاره شده است. تاجایی که طبق آمار اعلام شده در سال 1399، 40 درصد کل سرقت‌های کشور، مربوط به خودرو بوده است.

 پس می‌توان گفت کار برند‌ها و محصولاتی مانند وایزر مشکل کردن کار سارقین است نه صفر کردن این احتمال؟‌

بله، این جمله 100 درصد درست است. اصولا با تمام تجهیزات ایمنی، باز هم نمی‌توان ادعا کرد یک خودرو 100 درصد غیرقابل‌سرقت است. کلیه تجهیزات، صرفا درصدی از امنیت را افزایش داده و احتمال سرقت را کم می‌کنند. سارقین به دنبال دردسر کمتر هستند و به این خاطر تجهیزات مناسب، انگیزه آن‌ها را برای سرقت یک وسیله کم می‌کند و سراغ وسیله بی‌دردسرتری می‌روند.

در این صورت محصولاتی مانند محصولات و خدمات وایزر چه کمکی به جامعه می‌کنند؟‌

با استفاده از جی پی اس وایزر دو مزیت اصلی نسبت به بقیه تجهیزات امنیتی از جمله دزدگیر ایجاد می شود: از بین بردن محدودیت فاصله مکانی بین وسیله نقلیه و مالک و افزایش قابل توجه زمان عکس‌العمل برای مالک که حتی تا چندین ساعت بعد از سرقت هم امکان نظارت بر وسیله نقلیه و جلوگیری از این اتفاق را ممکن می کند.

ما با رصد نیازمندی‌ها و روش‌هایی که سارقین دارند، روز به روز در تلاشیم با ابزار و روش‌های جدید، ضریب ایمنی خودروهای شخصی را افزایش دهیم.

میزان موفقیت شما در این زمینه تا چه اندازه‌ای بوده است؟‌

ما به نظر خودمان در ابتدای راه هستیم. با این حال تا اینجا؛ یعنی در ابتدای سال 1401 نتایج امیدوارکننده‌ای به دست آورده‌ایم و درصد بسیار بالایی از خودروهایی که به سرقت می‌روند و به سیستم‌های امنیتی وایزر مجهز هستند، کشف می‌شوند که کلیپ‌های متنوعی هم از آن‌ها در فضای مجازی قابل رویت است. اما باید توجه کرد که هیچ‌گاه سارقین متوقف نمی‌شوند و به مسیر خودشان برای دور زدن راه‌های امنیتی ادامه خواهند داد. همان طور که اگر پانزده سال پیش دزدگیر، یک گجت امنیتی کارآمد به حساب می‌آمد، امروز کمتر کسی است که بتواند ادعا کند با نصب دزدگیر، ضریب امنیت ماشین را افزایش داده است. بنابراین باید خیلی جلوتر از سارقین فکر کنیم، راهکار بدهیم و از این که کارآمدی تکنولوژی‌های در حال استفاده در طول زمان کاسته شود جلوگیری کنیم.

استراتژی شما برای توسعه برند و محصولتان چیست؟‌

محصولات و خدماتی وایزر از نظر ما کاملا برای وسایل‌نقلیه شخصی لازم است. اما برای این که تعداد متقاضیان این محصولات را افزایش دهیم باید دو کار انجام دهیم.

اول این که کاربران فعلی را به حدی با محصولات و کیفیت خدماتمان راضی کنیم که آن‌ها کارآمد بودن این محصولات و خدمات را حس کنند و ناخودآگاه این موضوع باعث شود که تبلیغات دهان به دهان ایجاد شود. این باعث می‌شود متقاضیان خود به خود افزایش پیدا کنند. پس کیفیت بالا در خدمت و محصول خیلی مهم است.

نکته دوم این است که جامعه تحت فشار اقتصادی است و همگان نمی‌توانند مبالغ هنگفتی صرف امنیت وسیله خودشان بکنند. در نتیجه وظیفه ما این است که تا جای ممکن این محصولات و خدمات را در نرخ مقرون‌به‌صرفه‌ای برای کاربران عرضه کنیم و هزینه استفاده از این محصولات و خدمات را کاهش دهیم. هرچند در این مورد پارامترهای محیطی مختلفی هستند که از کنترل ما خارج‌اند؛ اما تا جایی که ما می‌توانیم نرخ این خدمات و محصولات را پایین نگه می‌داریم تا کاربران بتوانند با هزینه معقول از آن‌ها استفاد کنند. ما همیشه می‌گوییم که این هزینه همواره باید کمتر از یک درصد حداقل قیمت خودرو باشد. مثلا اگر قیمت یک ماشین 200 میلیون تومان است، ما باید با کمتر از دو میلیون تومان تجهیزاتمان را در اختیار صاحب آن وسیله قرار دهیم.

بنابراین، به نظر من کیفیت باعث می‌شود مردم درباره محصول صحبت کنند و قیمت متعادل هم موجب افزایش رضایت کاربران فعلی و هم موجب پیشنهاد این محصولات توسط کاربران به دیگران می‌شود.

روش یا مرجع شما برای تحول و توسعه محصول از نظر سازوکارهای جهانی چیست؟‌

ما به این مساله از دو منظر نگاه می‌کنیم. پیش از هر چیز باید بگویم که قطعا تحولات جهانی این صنعت را رصد می‌کنیم؛ همچنین کشورها را به کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه تفکیک کرده‌ایم.

در کشورهای توسعه‌یافته نگاه‌مان بیشتر به نوع و سبک خدماتی است که به مصرف‌کننده ارائه می‌شود. چون در کشورهای توسعه‌یافته، هم وسایل‌نقلیه از ضریب امنیتی بالایی برخوردار هستند و هم سطح توان اقتصادی جامعه متفاوت است. در نتیجه برای آن‌ها پرداخت هزینه‌های بیشتر در مقایسه با ما دغدغه زیادی نیست. سعی می‌کنیم از این کشورها و خدماتی که در آنجا ارائه می‌شود، الگو بگیریم و آن را در کشور بومی‌سازی کنیم.

اما کشورهای درحال توسعه به دلایلی که عرض شد خیلی شبیه به کشور ما هستند و در نتیجه نمونه مناسبی  برای رصد کردن و الگو گرفتن در توسعه محصولات هستند. درنتیجه، ما در وایزر، سبک خدمات خود را از کشورهای توسعه‌یافته و محصولات خود را از کشورهای در حال توسعه الگو می‌گیریم.

با تشکر از حضور شما در این گفت‌وگو