۰ نفر

بیماری پوستی؛ اگه نمیخوای پوستت پیر و خراب شه...

۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۸
کد خبر: 639518
بیماری پوستی؛ اگه نمیخوای پوستت پیر و خراب شه...

امروزه جوان سازی پوست به یکی از ترندها و موضوعات پرطرفدار تبدیل شده است. انواع دستگاه‌های پیشرفته‌ی جوانسازی با تاثیرات خارق‌العاده در کلینیک‌ها موجود هستند، محصولات جوانسازی فراوانی قفسه‌ی داروخانه‌ها را پر کرده و توصیه‌های رنگارنگی برای جوان‌ کردن پوست در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌شوند. اما در این همهمه بازار، بهترین روش‌های جوانسازی خانگی چه هستند؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، واقعیت این است که روش‌های خانگی زیادی برای جوانسازی پوست وجود دارد و همه ادعا می‌کنند که می‌توانند پوست شما را شفاف، سفت و یکدست کنند. حال این که چقدر موثر باشند را نه ما می‌دانیم و نه شما. شاید ماسک صورت تولید شده از ادویه‌جات آشپزخانه و میوه‌های در یخچال به پوست یک نفر کمک کرده باشد، ولی دلیل نمی‌شود که برای همه خوب باشد. اصلاً شاید برای بعضی‌ها مضر هم باشد.

امروز ابتدا به توصیه‌هایی می‌پردازیم که اثربخشی آن‌ها اثبات شده است. یعنی مطالعات علمی زیادی نشان داده‌اند که این توصیه‌ها بی‌خطر بوده و برای بسیاری از افراد اثرات مثبت دارند. تمام تلاش خود را بکنید که این موارد را رعایت کنید.

بهترین راه پیشگیری از پیری

می‌دانم که احتمالاً دوست دارید هرچه سریع‌تر به سراغ روش‌های ساخت معجون‌های خارق‌العاده جوانسازی خانگی برویم. اول از بدانید همچین چیزی وجود ندارد. ترکیبات، داروها و محصولات مختلف به پوست شما کمک می‌کنند ولی اکسیر جوانی نیستند. دوم باید بدانید که بدون رعایت توصیه‌های این بخش، روش‌های جوانسازی خانگی یا کلینیکی پوست به شما هیچ کمکی نخواهند کرد.

پوست شما پنجره‌ای به چیزی است که درون بدن شما می‌گذرد و تصویری از آنچه بر شما گذشته است. از جای جوش‌های دوران بلوغ گرفته تا پوست درخشان دوران بارداری، خط اخم و خنده، و لکه‌های ناشی از آفتاب مواردی هستند که سلامت و سن شما را بازتاب می‌دهند.

پوست یکی از پرکارترین ارگان‌های بدن است و وظایف بسیار متنوعی را برعهده دارد. مهم‌ترین کاری که انجام می‌دهد این است که به عنوان خط اول سیستم دفاعی ما عمل می‌کند. ساختارهای پوستی در خط مقدم با باکتری‌های، ویروس‌ها، آلودگی‌ها و سموم می‌جنگند و ما را سالم نگه می‌دارند.

پوست دمای بدن ما را تنظیم کرده، تعادل مایعات را حفظ می‌کند و میزان از دست رفتن رطوبت را مدیریت می‌کند. همچنین به عنوان یک سپر دفاعی در برابر ضربه عمل می‌کند، با گیرنده‌های درد به ما خبر می‌دهد که در خطر هستیم و از ما در برابر پرتوهای سرطان‌زا و مضر فرابنفش (UV) محافظت می‌کند.

عوامل فراوانی بر پوست ما تاثیر می‌گذارند. ژنتیک، سن، هورمون‌ها و بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، عوامل درونی موثر بر پوست هستند. بسیاری از عوامل درونی را نمی‌توانیم مدیریت کنیم و بسیاری از عوامل خارجی را می‌توانیم.

  • عدم محافظت از پوست دربرابر نور خورشید با نزدن ضد آفتاب یا عدم استفاده از البسه محافظتی (مثل کلاه یا دستکش)
  • شست‌وشوی بیش از حد پوست یا ماندن طولانی مدت در وان
  • شست‌وشو با آب خیلی داغ
  • رژیم غذایی ناسالم و غیرمتنوع
  • استرس
  • خواب کم و ناکافی
  • ورزش نکردن و تحرک کم
  • کم‌آبی بدن
  • مصرف دخانیات و برخی‌ داروها

تغییرات سبک زندگی

بهترین روش‌های جوانسازی خانگی آن‌هایی هستند که سبک زندگی شما را به سمت یک سبک زندگی سالم ببرند. سبک زندگی به کلیه عادات و فعالیت‌های شما در زندگی روزمره گفته می‌شود. از غذاهای مصرفی گرفته تا نحوه‌ی استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی. هرچه سبک زندگی شما سالم‌تر باشد، پوست‌تان نیز سالم‌تر و جوان‌تر خواهد ماند.

البته ما نمی‌گوییم که دنبال راه‌های جوانسازی پوست نگردید یا روش‌های مختلف را امتحان نکنید. اصل مطلب این است که تمامی آن‌ راه‌ها بدون داشتن سبک زندگی سالم، دردی از شما دوا نمی‌کنند. تغییرات سبک زندگی کم‌هزینه‌ترین، موثرترین و بهترین روش‌های جوانسازی خانگی هستند؛ و البته از همه دشوارتر. به هر حال شما باید عادت‌های خود را عوض کنید و احتمالاً مالیدن عسل، آووکادو و پودرنارگیل به صورت‌تان کار آسان‌تری است. این هم از مصائب دنیای امروزی است.

تغییرات سبک زندگی و توصیه‌هایی که در ادامه این مقاله می‌خوانید می‌توانند تا حد امکان پیری پوست شما را به تعویق بیندازند، سلامت پوست شما را بازیابی کنند و تاثیرات مثبتی بر ظاهر پوست‌تان داشته باشند.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

صنعت لوازم مراقبتی پوست در دنیا، یک صنعت مولتی‌میلیارد دلاری است. انواع محصولات مراقبتی پوست به شما وعده می‌دهند که پوست‌تان را جوان می‌کنند یا با علایم پیری پوست مقابله می‌کنند.

اخیراً کسب‌وکار پردرآمدی در حوزه طبابت سنتی و روش‌های گیاهی و طبیعی برای جوانسازی پوست با انواع ادویه‌جات و میوه‌ها نیز باب شده است. در هر سایت غیرتخصصی و تخصصی انواع ماسک‌ها با ترکیبات مختلف وجود دارند که اکثراً هم تاثیر چندانی نمی‌گذارند.

بدانید که بهترین روش جوانسازی پوست لزوماً نباید با یک محصول گران قیمت باشند یا ترکیبی از یکسری مواد عجیب و غریب که فروشنده آن ادعا می‌کند معجونی است که در تاریخ به دست فراموشی سپرده شده و او آن را دوباره کشف کرده است! خوردن غذاهای مفید یک راه ساده برای داشتن پوستی سالم و جوان است.

محصولات مراقبتی موضعی (یعنی مواردی که روی پوست می‌مالید) خوب هستند ولی پیری پوست در لایه‌های عمیق‌تر پوست و در سطح سلول‌ها اتفاق می‌افتد. آنچه می‌خورید به اندازه‌ی آنچه به پوست خود می‌زنید اهمیت دارد. رژیم غذایی خوب، سلامت و جوانی پوست شما را از درون برایتان به ارمغان می‌آورد.

مواد مغذی مورد نیاز پوست را نمی‌توانید با کرم‌ها، لوسیون‌ها، روغن‌ها یا ماسک‌های پوستی تامین کنید. مواد مغذی باید از راه خون به پوست برسند.

غذاهای دوستدار پوست

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که برخی از خوراکی‌هایی برای سلامت پوست مفیدند. مصرف این غذاها می‌تواند یکی از بهترین روش‌های جوانسازی خانگی باشد:

انبه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است. این ترکیبات از اجزای ساختاری پوست مثل کلاژن محافظت می‌کنند.

گوجه فرنگی می‌تواند در پیشگیری از سرطان پوست موثر باشد. مطالعات روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داد که مصرف روزانه گوجه فرنگی تا ۵۰ درصد از خطر سرطان پوست ناشی از اشعه UV می‌کاهد.

رب گوجه فرنگی به مقاومت پوست دربرابر آفتاب کمک می‌کند. در پژوهشی، افرادی که روزانه ۴۰ گرم رب گوجه می‌خوردند، ۴۰ درصد کمتر از دیگران دچار آفتاب سوختگی می‌شدند. لیپکوپن (همان رنگدانه‌ای که به گوجه فرنگی رنگ قرمز می‌بخشد) نقش مهمی در خواص مفید گوجه برای پوست دارد.

روغن زیتون به کاهش سرعت پیری نوری (photo aging) کمک می‌کند. تابش آفتاب به مرور زمان می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند چروک‌های پوستی، لکه‌های تیره و تغییرات رنگدانه‌ای شود. روغن زیتون به پیشگیری از این موارد کمک می‌کند.

فلاوانول‌های کاکائو که در شکلات تلخ یافت می‌شوند می‌توانند به کارکرد بهتر پوست کمک کنند. دانشمندان کشف کردند که این ماده می‌تواند در کاهش زبری و پوسته پوسته شدن موثر است، باعث افزایش رطوبت درونی پوست و هیدراته شدن آن می‌شود و می‌تواند به مقاومت پوستی در برابر اشعه فرابنفش بیافزاید.

چای سبز برای پوست خاصیت‌های زیادی دارد. موادی که در چای سبز یافت می‌شوند پلی‌فنول‌ها نام دارند که می‌توانند به جوانسازی سلول‌های پیر پوستی کمک کنند. حتی گفته می‌شود که چای سبز در بهبود زخم‌ها و برخی بیماری‌های پوستی (مثل شوره سر یا پسوریازیس) نیز موثر است.

چای سفید خواص ضدپیری و ضد سرطان دارند. پژوهشی نشان داد که ترکیبات موجود در چای سفید می‌تواند از پوست در برابر آسیب‌های وارد شده از سوی التهابات و سلول‌های سیستم ایمنی محافظت کند.

امگا ۳ که در ماهی‌های روغنی، گردو، تخم کدو و روغن ذرت یافت می‌شود می‌تواند از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری کند.

سویا می‌تواند در بهبود چین‌های پنجه کلاغی که در گوشه‌ی خارجی چشم‌ خانم‌های یائسه ظاهر می‌شود، موثر باشد.

خواصی که غذاها برای پوست شما دارند بیشتر شامل محافظت از پوست در برابر آسیب‌های التهابی و نوری است. می‌دانید که اصلی‌ترین دلیل پیری پوست، تابش‌های آفتاب است. البته غذاها برای محافظت از پوست در برابر آفتاب کافی نیستند و باید از کرم ضد آفتاب هم استفاده کنید.

کرمی تهیه کنید که حداقل SPF ۳۰ و دارای محافظت طیف وسیع باشد. بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر هم زیر آفتاب نروید یا اگر می‌روید، کلاه به سر بگذارید. حین رانندگی هم دستکش دستتان کنید که پشت دست‌تان نسوزد.

در مورد الکل

قطع مصرف الکل می‌تواند خطر دچار شدن به سرطان‌های پوستی را کاهش دهد. مصرف الکل با خطر ابتلا به نوعی سرطان پوست در ارتباط است. هر ۱۰ گرم مصرف الکل به شکل روزانه می‌تواند بین ۷ تا ۱۱ درصد خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

استرس و پیری پوست

دقت کرده‌اید دقیقاً قبل از انجام یک کار یا رویدادی مهم، ناگهان صورت‌تان جوش می‌زند؟ خوب، دانشمندان از وجود ارتباطی بین میزان استرس و مشکلات پوستی خبر داده‌اند.

در مطالعه‌ای بر دانشجویان، آن‌ها که استرس زیادی داشتند با احتمال بیشتری دچار مشکلات زیر می‌شدند:

  • خارش
  • ریزش مو
  • تعریق دردسرساز
  • پوسته پوسته شدن
  • بثورات پوستی روی دست

جوانانی که استرس بیشتری دارند، تا ۲۳ درصد بیشتر دچار آکنه‌های شدید می‌شوند.

پژوهشگران فکر می‌کنند که استرس باعث افزایش ترشح سبوم می‌شود. سبوم چربی طبیعی پوست است که اگر بیش از حد ترشح شود منافذ پوستی را می‌بندد و باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شود.

کاهش استرس می‌تواند برای برخی از افراد بهترین روش جوانسازی خانگی باشد. مدیتیشن، یوگا و تایچی از جمله فعالیت‌هایی هستند که می‌توانند استرس شما را کاهش دهند. همچنین مشاوره روانشناسی یا استفاده از داروهای کاهنده اضطراب راه‌های دیگر مدیریت و کاهش استرس به حساب می‌آیند که می‌توانند به شما کمک قابل توجهی بکنند.

آبرسانی و مرطوب کردن

بهترین روش‌های جوانسازی خانگی و کلینیکی، آبرسانی به پوست را در قسمتی از مراحل گنجانده‌اند. رطوبت پوست برای حفظ جوانی و لطافت آن بسیار مهم است. محصولات مرطوب کننده و آبرسان پوست می‌توانند از خروج رطوبت و کم‌آبی پوست جلوگیری کنند.

توصیه‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند:

  • زمان حمام و دوش گرفتن را به ۵ تا ۱۰ دقیقه محدود کنید. استحمام طولانی مدت می‌تواند چربی طبیعی پوست را بشویید. چربی‌های پوست برای حفظ رطوبت مهم هستند.
  • به جای آب داغ از آب گرم استفاده کنید.
  • از صابون‌ها و شوینده‌های قوی استفاده نکنید. یک شوینده بدون عطر ملایم بهترین انتخاب شما هستند.
  • اسکراب‌های خشن، اسفنج‌های زبر، لیف و کیسه می‌توانند به سطح پوست شما آسیب بزنند.
  • برای خشک کردن، حوله را روی پوست نسابید. بگذارید و بردارید.
  • بلافاصله بعد از استحمام و شست‌وشو از محصولات مرطوب کننده استفاده کنید.
  • پوست‌تان را هیچوقت نخارانید. کمپرس سرد و آبرسان‌ها می‌توانند خارش را کم کنند.
  • برای شستن لباس از شوینده‌های هایپوآلرژنیک یا ضدحساسیت استفاده کنید.
  • در فصول سرد سال برای افزایش رطوبت داخلی از بخور استفاده کنید.

دخانیات را ترک کنید و خوب بخوابید

مصرف دخانیات باعث پیری پوست صورت و سایر نقاط بدن می‌شود. مواد موجود در تنباکو با تنگ کردن عروق خونی موجود در سطح پوست، خونرسانی به لایه‌های سطحی را کاهش داده و به این ترتیب به سلول‌ها اکسیژن و مواد مغذی کافی نمی‌رسد.

خوابیدن به اندازه‌ کافی، به ویژه در طول شب، آن گودی سیاه چشم‌تان محو می‌کنند و رنگ و بافت پوست‌تان را بهبود می‌بخشد. یکی از بهترین روش‌های جوانسازی پوست که هم لذت بخش است و هم مجانی.

معمولاً توصیه می‌شود که روزانه بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابید و ما هم توصیه می‌کنیم که برای داشتن پوستی جوان شاداب، حداقل ۷ ساعت شب‌ها بخوابید. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که کمیت و کیفیت پایین خواب تاثیر بسیار مخربی بر سلامت عمومی و به طور ویژه تاثیر منفی زیادی بر سلامت پوست دارد.

خلاصه مطلب

اگر می‌خواهید پوست خود را جوان نگه دارید، آسیب‌های ناشی از پیری را تا حد امکان جبران کنید یا تاثیرات روش‌های جوانسازی کلینیک را برای مدت بیشتری روی پوست نگهدارید، حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • آفتاب دشمن درجه یک پوست شماست. تا حد امکان از پوست دربرابر آفتاب مستقیم محافظت کنید.
  • کم‌آبی و خشکی، پوست را بیچاره می‌کنند. استفاده از محصولات آبرسان و نوشیدن مایعات کافی را حتماً در اولویت‌های خود قرار دهید.
  • ترکیب شیمیایی پوست‌تان را متعادل کنید. برای این کار می‌توانید از تونرها و ماسک‌های پوستی استفاده کنید.
  • رتینوئیدها، نیاسینامید، کوکیو۱۰ (CoQ10)، لایه‌بردارها و اسکراب‌ها می‌توانند به طرق مختلف به پوست شما کمک کنند. این‌ها را می‌توانید در خانه استفاده کنید ولی بهتر است پیش از آن با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.
  • اگر از مواد ترکیبی دستساز استفاده می‌کنید، حتماً از اعتبار منبع ارائه دستورالعمل آن اطمینان حاصل کنید. بهتر است با پزشک خود درباره این محصولات مشورت کنید.
  • پوست خود را نسابید، نمالید و نکشید. برای شستن و خشک کردن از حرکات گذاشتن و برداشتن استفاده کنید و برای ماساژ پوست از حرکات دورانی استفاده کنید.