۰ نفر

۶ بازی و سرگرمی محبوب برای بچه های ۱۰ سال به بالا

۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۳۰
کد خبر: 638813
۶ بازی و سرگرمی محبوب برای بچه های ۱۰ سال به بالا

احتمالا شما هم به خاطر دارید که در دوران کودکی چه بازی‌هایی می‌کردید؟ بازی‌هایی مانند مار و پله، منچ، انواع بازی کارتی و غیره همه در کنار جذاب بودنشان برای ما، می‌توانستند مدتی همه کودکان را سرگرم کرده و ذهن را به خوبی به چالش بکشند.

این روزها بررسی‌ها نشان داده است که بازی‌های فکری در پرورش ذهن و خلاقیت کودکان بسیار مهم هستند و  امرزوه دیگر محدودیت سنی برای لذت بردن از آن‌ها وجود ندارد. بازی‌های فکری و سرگرمی برای بچه‌ها مانند ورزشی برای ذهن آنها است و موجب پویایی ذهنشان شده و باعث می‌شود در دوران بزرگسالی کمتر به بیماری‌هایی مانند زوال عقل و آلزایمر مبتلا شوند. ما در ادامه به چند بازی و سرگرمی محبوب برای بچه‌های 10 سال به بالا می‌پردازیم. پس با ما همراه شوید.

  1. بازی اونو Uno

بازی

بازی اونو ترکیبی از هوش و شانس فرزند شما است. بازی‌های کارتی درواقع یک نوع جذابیت خاص همیشه داشته و Uno یکی از همان بازی‌ها است که در آن سرعت عمل حرف اول را می‌زند. در این بازی هر کسی که زودتر کارت‌های خود را تمام کند، برنده بازی است. کلمه Uno  ریشه در زبان اسپانیایی و ایتالیایی به معنای «یک» دارد و این بازی محصول برند معروف متل است.

برای بازی اونو نیاز به حداقل دو نفر و حداکثر ده نفر وجود دارد. این بازی 108 کارت دارد و به هر بازیکن 7 کارت داده می‌شود و کسی که کارت پخش‌کن است، بازی را نیز شروع می‌کند و سپس در جهت عقربه‌های ساعت پیش می‌رود. در اونو برنده بازی کسی است که در پایان امتیاز او به 500 برسد. این بازی به کمی شانس و البته زرنگ بودن و هوش نیاز دارد. طراحی کارت‌ها بسیار زیبا به ابعاد 85 در 55 میلی‌متر است و در ساخت آن‌ها از جنس لمینت 350 استفاده شده است.

  1. شطرنج

بازی شطرنج هم یکی از بهترین بازی‌های تخته‌ای است که به کودک صبر کردن را یاد می‌دهد. فرزند شما باید مدتی منتظر بماند تا نوبت او شود و این ویژگی را در اجتماع نیز نیاز دارد و حتما تمرین صبر خواهد کرد. قیمت شطرنج به صفحه آن و نوع دست ساز یا کارخانه‌ای این بازی بستگی دارد. برای خرید انواع شطرنج دقت کنید که مهره‌ها و صفحه آن سبک باشد تا جابجایی و حرکت آنها به راحتی انجام شود. خرید شطرنج برای بچه‌ها آنها را به انجام بازی‌های فکری تشویق کرده و ذهن آنها را درگیر خواهد کرد و این کار برای تقویت ذهن و تحصیل آنها خوب است.

  1. راز جنگل

همه ما با بازی راز جنگل خاطراتی داریم و این بازی فکری نوستالژیک و دلنشین را می‌توانید برای فرزندان 9 سال به بالای خود تهیه کنید. درواقع  این بازی ماجرای حکمران محبوبی است که به‌دنبال فرد لایقی برای جانشینی خود می‌گردد. ازآنجایی‌که بارها به او خبر رسیده است که در جنگل اسرارآمیز اطراف قلعه گنجینه‌های عجیب‌وغریبی وجود دارد اما پنهان است؛ بنابراین تصمیم می‌گیرد کسی را که بتواند مخفیگاه ۳ گنج‌ را پیدا کند به‌عنوان جانشین خود بپذیرد.

بچه‌ها برای گشتن به دنبال گنج باید پای درخت‌ها را بگردند و محل گنج‌ها را در ذهن خود بسپارند و سپس رو به قلعه بروند و مخفیگاه گنج‌ها را برای حکمران فاش کنند. این ماجرا در قالب یک بازی صفحه‌ای و با وسایلی مانند کارت و مهره انجام می‌شود. بازی راز جنگل یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین بازی‌ها برای کودکان 9 سال به بالا است.

  1. ذره بین

ذره بین به تنهایی یک بازی نیست اما سرگرمی خوبی برای کودکان 10 سال به بالا است زیرا با آن می‌توانند بازی‌های متنوعی را طراحی کنند. شما با خرید ذره بین  دانش آموزی نه تنها آن را می‌توانید با قیمت مناسبی تهیه کنید بلکه  به کودک خود می‌آموزید که در اشیا و لوازم اطراف خود دقیق‌تر شود. ذره بین در انواع ساده و  دیجیتال، کوچک یا بزرگ در بازار وجود دارد و قیمت آن هم با توجه به همین ویژگی‌هایی که دارد تعیین می‌شود. انواع چراغ دار ذره بین دانش آموزی هم برای زمانی که شرایط نور کافی وجود ندارد گزینه خوبی است و ماجراجویی کودکان را بیشتر می‌کند.

  1. مکعب روبیک

امرزوه تمام دنیا با مکعب روبیک و رنگ‌های جالب آن آشنا هستند. این بازی با استفاده از  مکعبی است که همه سعی می‌کنند رکوردهای قبلی را بشکنند. البته هوش مصنوعی هم برای حل سریع‌تر این مکعب ساخته شده است. این بازی بدون تردید یکی از بهترین بازی‌های فکری برای ورزش مغز است. این بازی یک نفره است و رده سنی خاصی هم ندارد. این مکعب را یک پروفسور معمار مجارستانی به اسم «ارنو روبیک» طراحی کرده است و اسم «مکعب جادویی» را روی آن گذاشته است.

اما اسم آن را به افتخار نام او به روبیک تغییر داند. جالب است بدانید مکعب روبیک نزدیک به 350 میلیون عدد در جهان فروخته شده است و به عنوان پرفروش‌ترین بازی فکری جهانی شناخته می‌شود. این مکعب 6 وجه دارد که از 9 قطعه به یک رنگ (سفید، زرد، سبز، آبی، قرمز و نارنجی) تشکیل شدند و همانطور که باید بدانید هدف در بازی درست کردن رنگ هر وجه است. برای حل این بازی دو روش آماتور و حرفه‌ای وجود دارد که به ترتیب می‌توانند در 8 و 4 مرحله ترکیب رنگی مکعب را درست کنند. استفاده از این بازی به شدت مغز فرزند شما را به چالش می‌کشد.

  1. مونوپولی

مونوپولی

مونوپولی هم بازی آشنای دیگری است که از سال 1935 توانسته نزدیک به 750 میلیون نفر را در دنیا به خود مشغول کند. این بازی نیاز به 2 تا 6 نفر بازیکن دارد و به افراد کمک می‌کند تا مدیریت مالی را یاد بگیرند. هدف این بازی تبدیل شدن به ثروتمندترین فرد در بازی است. تهیه این بازی برای بچه‌ها صرفه جویی و سرمایه گذاری را به آنها یاد می‌دهد. در انتهای بازی مونوپولی فقط یک برنده وجود دارد و بقیه بازیکنان ورشکست خواهند شد.

شما باید در بازی حواستان به حراج‌ها باشد و از فرصت برای خرید هوشمندانه استفاده کنید. این بازی در ایران به نام‌های ایروپولی یا روپولی هم شناخته می‌شود و در دسته بازی‌های تخته‌ای جای می‌گیرد. زمان این بازی حدود یک تا چهار ساعت است و تاریخ ساخت آن به سال 1903 و توسط یک برند آمریکایی برمی‌گردد.

نویسنده: وحیده امینی

این مطلب رپرتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.