۰ نفر

نکات و تکنیک طلایی شب امتحانی برای همه پایه ها

۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۴۳
کد خبر: 638467
نکات و تکنیک طلایی شب امتحانی برای همه پایه ها

امتحانت در راهند و بی شک، بیشتر ما نگران آنها هستیم. همین هم باعث شد ما به فکر بیفتیم تا در این مقاله شما را با نکاتی آشنا کنیم که به ما کمک می‌کنند تا یاد بگیریم شب امتحان چگونه درس بخوانیم . اما قبل از پرداختن به این نکات، به شما توصیه می‌کنیم که از همین امروز برای درس خواندن برنامه‌ریزی کنید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، آشنای با روش درس خواندن برای امتحان به شما کمک خواهد کرد که قدم به قدم برای آزمون‌ها آماده شوید. پس بهتر است قبل از هرچیز، از همین امروز درس خواندن و برنامه‌ریزی برای آن را شروع کنید. 

۱- یادداشت‌های خود را مرور کنید

بهتر است که شب قبل از امتحان هیچ مطلب جدیدی را مطالعه نکنید. این یعنی شما باید شب شب امتحان را به این اختصاص دهید که مطلبی که قبلا مطالعه کرده‌اید را مرور کنید. این مرور کردن اما به شرطی اتفاق می‌افتد که شما قبلا با استفاده از روش‌ های خلاصه نویسی، مطالب را برای خودتان دسته‌بندی کرده باشید. برای این کار بهتر است که بلافاصله بعد از تمام کردن هر بخش، آن را خلاصه کرده و در دفتر خود یادداشت کتید. اینکار سبب می‌شود که هم مطالب در همان زمان بهتر در ذهنتان باقی بماند و هم هنگام مرور آن‌ها در شب امتحان به مشکل بر نخورید. 

استفاده از نقشه ذهنی یکی از بهترین راه‌های خلاصه نویسی است. 

۲- مطالب جدید را با چیزهایی که از قبل خوانده‌اید ارتباط دهید

دومین نکته‌ای که به ما کمک می‌کند که شب امتحان چگونه درس بخوانیم این است که هنگام مرور خلاصه‌نویسی هایمان، ارتباط بین مطالب حدید و قدیم را به خوبی پیدا کنیم. مسلما بعد از خلاصه نویسی کردن، مطالب جدیدی را مطالعه خواهیم کرد. به همین دلیل هم بهتر است که هنگام مرور مطالبی که یادداشت کرده‌ایم، سعی کنیم ارتباط بین مطالب را هم پیدا کنیم. این کار نه تنها به فهم بهتر مطالب کمک خواهد کرد، بلکه موجب می‌شود که در سر جلسه امتحان هم، مشکلی در بیاد آوردن مطالبی که مطالعه کرده‌اید نداشته باشید.

۳- شب امتحان چگونه درس بخوانیم ؛ زیاد بیدار نمانید

درست است که در این مقاله شما باید یاد بگیرید چگونه شب قبل امتحان درس بخوانیم ، اما مهمتر از آن این است که شما این کار را به درستی انجام دهید. درس خواندن در شب اگرچه می‌تواند برای شما مفید باشد، اما اگر درست آن را رعایت نکنید ممکن است مشکلاتی برای شما پدید آورد. اشتباهی که بعضی افراد انجام می‌دهند زیاد بیدار ماندن است.

این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهند که این کار فقط باعث کاهش درک مطلب شما شده و هیچ فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. پس بهتر است برای بهتر نتیجه گرفتن حتما خواب کافی هم داشته باشید. مغز ما در حالت خستگی یادگیری پایینی دارد. همین هم باعث می‌شود حتی اگر کل شب هم بیدار بمانید، نتوانید آنطور که باید از مطالعه کردن در شب امتحان بهره ببرید. 

۴- غذای خوب و کافی بخورید

برای اینکه به مغزمان سوخت رسانی کنیم، باید حتما غذای خوبی خورده باشیم. بهترین انتخاب در این موارد، غذایی کم حجم اما مغزی است. سعی کنید در این مواقع از غذاهای چرب و به طور کلی فست فود‌ ها دوری کنید. تا می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید. این کار نه تنها انرژی بدن شما را تامین می‌کند، بلکه باعث ایجاد حس شادابی در مغز و بدن شما نیز خواهد شد. شما می‌توانید زمانی که در کنار خانواده در حال صرف شام هستید را جزئی از زمان استراحت بین مطالعه خودتان به حساب بیاورید. 

۵- شب امتحان چگونه درس بخوانیم ؛ وسایل صبح را آماده کنید

این کار به ظاهر ساده از دو جهت اهمیت دارد. نخست اینکه دیگر لازم نیست که صبح از خواب بلند شده و در به در دنبال مداد و خودکار و وسایل خودتان بگردید. این یعنی استرس و فشار روانی کمتر قبل از شروع امتحان. اما فایده دوم این کار انرژی مثبتی است که به شما منتقل می‌کند. وقتی شما همان شب قبل وسایل خود را آماده می‌کنید، یعنی کاملا برای امتحان فردا آماده‌اید. در نتیجه با اشتیاق و اعتماد به نفس بیشتری مطالعه خواهید کرد. پس چنین کار ساده‌ای می‌تواند باعث افزایش انگیزه برای درس خواندن در شما گردد. 

۶- به مغزتان استراحت دهید

حتی کامپیوتر شما هم قادر نیست بدون توقف و استراحت مدام کار کند. حال فکر کنید مغز ما که بسیار مهم تر و حساس تر از کامپیوتر شماست چه وضعیتی باید داشته باشد؟ برای افزایش کیفیت مطالعه خود، بهتر است که هر ۲۵ دقیقه یکبار، ۵ دقیقه استراحت کنید. این کار باعث می‌شود مغز شما دیرتر خسته شود. در نیتحه مطالب بهتر در مغز و حافظه شما ثبت خواهند شد. 

۷- خود را سر جلسه تصور کنید

خب هنوز هم نمی‌دانیم که شب امتحان چگونه درس بخوانیم ؛ پس به سراغ نکته بعدی می‌رویم. یکی از روش‌های مطالعه و یادگیری این است که شما در حین درس خواندن، خود را سر جلسه امتحان تصور کنید. آن هم در حالی که به سوالات یکی پس از دیگری پاسخ می‌دهید. این کار به ظاهر ساده هم به شما در کاهش استرس کمک خواهد کرد. سعی کنید بعد از هر مطلب جدیدی که یاد می‌گیرید یا آن را مرور می‌کنید، این کار را انجام دهید. اینگونه شما حافظه دیداری خودتان را هم تحریک می‌کنید. بدین ترتیب سر جلسه امتحان هم احتمال بیشتری وجود دارد که آن بخش را به یاد بیاورید. 

۸- شب امتحان چگونه درس بخوانیم ؛ کمی نرمش کنید

اگر خیلی زود خواب و خستگی بر شما چیره شد، از جای خود بلند شده و کمی نرمش انجام دهید. این کار از آن جهت اهمیت دارد که باعث گردش بهتر خون در بدن ما می‌شود. گردش خون بهتر خود عاملی است برای رسیدن اکسیژن بیشتر به مغز. مغز ما هم هرچه اکسیژن و مواد غذایی بیشتر در اختیار داشته باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت. مقاله چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم به شما در پیدا کردن راهکارهای بیشتر کمک خواهد کرد.