۰ نفر

راه حل دوست داشتن فرسایشی بین زن و شوهر

۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۴۲
کد خبر: 637543

راه حل دوست داشتن فرسایشی بین زن و شوهر

گاهی امکان دارد برخی از افراد در راستای ارتباط خود با طرف مقابل پس از گذشت مدت زمانی وارد یک رابطه فرسایشی شده و کشمکش ها و مشاجراتی در بین آن ها رخ دهد و این رابطه معیوب بدون تلاش طرفین برای رفع و بهبودی آن همچنان ادامه پیدا کند اما می توان برای رهایی از این وضعیت با بهره گیری از راهکارهایی به مقابله با آن پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین، شروع یک رابطه در واقع با برخوردهای اولیه ایجاد می گردد و با مرور زمان و ارتباط بیشتر طرفین صمیمی تر شده و امتداد می یابد. اما برخی مواقع امکان دارد به دلایل مختلف و همچنین بروز مشکل و اختلاف بین دو طرف ارتباط میان آن ها دچار تخریب گردد. در همین زمینه سعی داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان به بررسی رابطه فرسایشی و پایان یافتن ارتباط بین دو نفر بپردازیم.

مفهوم رابطه فرسایشی

به طور کلی می توان گفت فرسایش با احساس عدم رضایت درونی شروع می گردد و به مرور عمیق تر شده و گسترش می یابد. در حقیقت خصوصیات اصلی یک ارتباط فرسایشی پیوستگی، تکرار و ماندگاری آن می باشد به گونه ای که اختلافات ایجاد شده در بین طرفین حالت تکرار شونده دارد به همین خاطر نیاز است که نحوه برخورد و رفتار مناسب با این گونه تفاوت ها را باید یاد گرفت و از این طریق سطح تضاد و مشاجرات را به حداقل رساند.

شکل گیری یک رابطه چیزی نیست که در یک لحظه اتفاق بیفتد و یا نابود شود. گذشت زمان در واقع موجب تشکیل رابطه بین دو نفر و ایجاد صمیمیت و تشدید ارتباط بین آن ها شده و در طی آن امکان دارد که به دلیل تفاوت ها و اختلافات عقاید وارد مرحله ای به نام فاز فرسایشی شود. هر فرسایشی به معنی نابودی ارتباط نیست بلکه دو طرف می توانند با سعی و تلاش و اختصاص دادن کمی زمان به ترمیم و بازسازی رابطه زناشوییخود بپردازند چون در غیر این صورت منجر به تخریب روابط بین آن ها خواهد شد.

در ارتباطات زناشویی نیز بین سطح عقاید و ارزش های زوجین بایستی نوعی هماهنگی و همسانی وجود داشته باشد که در واقع باعث رضایتمندی و سازگاری آن ها در زندگی مشترک گردد. گاهی اوقات دوست داشتن فرسایشی بین زن و شوهر بروز پیدا می کند به گونه ای که زوجین در کنار اختلاف عقاید خود به یکدیگر علاقه زیادی داشته و توان جدایی از یکدیگر را ندارند در این مواقع بهتر است نکات مثبت و امتیازاتی که از دیدگاه دو طرف مورد پسند می باشد را یافته و به تداوم آن پرداخت.

دلایل ادامه یک رابطه بیمار و بی ارزش

طبق بعضی از باورهای غلط افراد تصور می کنند داشتن یک رابطه بد بهتر از تنها ماندن است. عوامل و مسائل مختلفی وجود دارد که باعث می شود افراد ترجیح بدهند به جای پایان دادن به یک رابطه مسموم و مخرب همچنان آن را ادامه بدهند که در ادامه به معرفی بعضی از آن ها پرداخته ایم.

احساس تنهایی:

تنها ماندن بهتر از این است که در کنار فردی باشید که هر دم به شما حس بدی می دهد و شدیدا شما را تنها رها کرده است. حس تنهایی در واقع نوعی حالت روانی به حساب می آید. این که یک شخص در یک پیوند عاطفی مشترک حضور ندارد الزاما به معنی حس تنهایی نمی باشد.

داشتن حس گناه:

اغلب افراد به روند یک رابطه ادامه می دهند چرا که نسبت به طرف مقابلشان احساس نگرانی دارند. آن ها تصور می کنند که رها کردن رابطه امری خود پسندانه می باشد زیرا طرف مقابلشان به چنین رابطه ای با وجود اختلافات و مشکلات موجود وابستگی پیدا کرده و ترک او کار اشتباهی می باشد.

وجود ترس و نگرانی:

نگرانی نسبت به این که خودتان باشید در حقیقت ترس داشتن از زنده ماندن می باشد. انسان ها با هم متولد نمی شوند. در یک رابطه نیز متولد نمی گردند ولی شخصی که در یک رابطه به طرف مقابلش وابستگی دارد اغلب ترس های زیادی با او همراه می باشد، به عنوان مثال استرس داشتن از این که قادر نباشد خودش به تنهایی زندگی کند. این نوع ترس در واقع در رابطه به وجود می آید در غیر این صورت هر انسانی قادر می باشد خودش به تنهایی به زندگی خود ادامه دهد.

اهمیت دادن به زمان رابطه:

توجه به این موضوع که فرد وقت زیادی را برای داشتن رابطه صرف کرده است دلیل موجهی برای ادامه دادن رابطه نمی باشد ولی این در واقع بهانه اغلب اشخاص می باشد. همچنین بهانه ها و دلایلی همچون «من پیر شده‌ام» همواره توجیه اشخاصی بوده که یک رابطه مخرب را ادامه داده اند.

موارد و علایق مشترک:

مواردی همچون خانه مشترک، فرزند، لوازم زندگی و اموالی که فرد نسبت به آن ها دلبستگی دارد علت اصلی دیگری می باشد که موجب تداوم یافتن این نوع روابط می باشد. بخصوص وجود فرزندان در اغلب موارد عامل بازدارنده رها کردن رابطه می باشد. اغلب افراد تصور می کنند داشتن والدین بد بهتر از نبود آن ها می باشد ولی حقیقت این است که والدین بد به هیچ وجه نمی توانند در آینده تامین کننده امنیت و آرامش و ایجاد آسایش و شادی در فرزندان باشند.

راهکارهای جلوگیری از روند دوست داشتن فرسایشی

  • سعی کنید ۸ خصوصیت مثبت و مطلوب از همسر خود را مدنظر قرار داده و در جایی ثبت نمایید.

  • چهار نمونه از این خصوصیات را گزینش نمایید و هر کدام را به صورت کاملا واضح شرح دهید. در واقع به جای خصوصیات ظاهری او رفتار و امتیازات همسرتان را مدنظر قرار دهید.

  • بایستی دقت نمایید که همسرتان در طی هفته چند دفعه به انجام این چهار نوع رفتار می پردازد و همچنان در هفته های بعدی این عمل را ادامه بدهید.

  • از همسر خود نیز درخواست نمایید که این لیست ویژگی ها و رفتارها را در رابطه با شما هم فراهم نماید. بعد از آن لیست های خود را با هم عوض کنید تا معین گردد که هر کدام از شما چه اعمالی را در وجود دیگری بر می گزیند سپس همان رفتارها را تکرار نمایید.

  • تا جایی که امکان دارد تفاوت ها و تمایزات را قبول کنید. بهتر است بدانید که تغییر دادن یک فرد کاملا دور از انتظار می باشد و غیر ممکن است، در واقع هیچ فردی قادر نمی باشد شخص دیگری را تغییر بدهد در صورتی که خودش هیچ نوع تغییری را در زندگی اش به وجود نیاورده است. از جمله تغییرات اساسی به ویژه در هنگام شروع زندگی زناشویی که تمامی افراد احتیاج به انجام آن دارند پذیرش یک شخص با کل تفاوت هایش در زندگی خویش است.

در مطلب ارائه شده دلایل ایجاد رابطه فرسایشی و راه های جلوگیری از ادامه یافتن این گونه روابط را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید.