۰ نفر

آیا درد هم زمان گردن و شانه می تواند خطرناک باشد؟

۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۱۸
کد خبر: 637435
آیا درد هم زمان گردن و شانه می تواند خطرناک باشد؟

بله در برخی موارد، درد گردن و شانه می‌تواند نشانه‌ای از حمله قلبی یا سکته باشد. این‌ها فوریت‌های پزشکی جدی هستند که نیاز به کمک فوری دارند. پس پشت‌گوش نیندازید و علت درد را پیگیری کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی علت درد گردن و شانه و راه‌های پیشگیری و درمان آن بپردازیم.

علت درد گردن و شانه چیست؟

درد هم‌زمان در گردن و شانه شایع است و معمولاً در نتیجه رگ‌به‌رگ شدن، کشیدگی ناشی از ورزش، فعالیت بیش از حد یا وضعیت بدنی نادرست است. درد می‌تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد، شامل مورمور شدن، تیر کشیدن، سفت شدن، گرفتگی و انقباض عضلانی است.

آسیب‌های بافت نرم

درد گردن و شانه اغلب به دلیل آسیب بافت نرم است. بافت نرم شامل ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌های شما است. صدمات بافت نرم می‌توانند انواع مختلفی از درد مانند اسپاسم عضلانی و سردرد را ایجاد کند.

پارگی روتاتور کاف

 روتاتور کاف گروهی از چهار تاندون است که قسمت بالایی بازو را در تیغه شانه نگه می‌دارد. پارگی روتاتور کاف می‌تواند در اثر یک آسیب مفرد (مانند زمین‌خوردن) یا استرس مکرر در طول زمان ایجاد شود که می‌تواند در ورزش‌هایی که نیاز به استفاده زیاد از بازو و شانه دارند، رایج باشد.

بالا رفتن سن نیز می‌تواند احتمال پارگی روتاتور کاف را افزایش دهد. و همچنین کم‌خونی می‌تواند توانایی طبیعی بدن برای ترمیم آسیب را  نیز کاهش دهد.

پارگی ناگهانی معمولاً باعث درد شدید در شانه و ضعف فوری در بالای بازو می‌شود. پارگی ناشی از استفاده مکرر ممکن است به ‌مرور زمان باعث درد شانه و ضعف بازو شود. فعالیت‌هایی که نیاز به بلندکردن یا پشت کردن دارند، مانند شانه کردن موهایتان، ممکن است دردناک شوند.

درد شدید در شانه در اثر پارگی روتاتور کافی

آسیب ویپلش

به ضربه شلاقی محکم که منجر به پارگی عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های گردن در اثر حرکت ناگهانی گردن گفته می‌شود. معمولاً در یک تصادف به طور خودکار رخ می‌دهد. علائمی مثل گردن درد، سردرد، سرگیجه، تاری دید و خستگی مداوم دارد که ممکن است 24 ساعت یا بیشتر طول بکشد. البته اکثر افراد تا سه ماه به طور کامل بهبود می‌یابند اما برخی ممکن است تا سال‌ها پس از آن درد مزمن و سردرد داشته باشند.

اسپوندیلوز گردنی (آرتروز گردن)

اسپوندیلوز گردنی به ساییدگی دیسک‌های ستون فقرات گردن در اثر افزایش سن گفته می‌شود. این یک بیماری بسیار شایع است که بیش از 85 درصد از افراد بالای 60 سال را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. ستون فقرات شما از بخش‌های استخوانی به نام مهره تشکیل شده است. در بین هر مهره، ماده نرمی وجود دارد که به دیسک معروف است. با افزایش سن، دیسک‌های شما محتوای آب خود را از دست می‌دهند و سفت‌تر می‌شوند و مهره‌های شما به هم نزدیک‌تر می‌شوند. این می‌تواند پوشش مفاصل را در شرایطی به نام آرتروز گردنی تحریک کند.

علائم آرتروز گردن معمولاً شامل درد و سفتی گردن است. در موارد شدیدتر می‌تواند منجر به گرفتگی عصب شود.

فشار عصب گردن

فشردگی عصب در گردن می‌تواند باعث دردی شود که به سمت شانه شما تابش می‌کند که به آن رادیکولوپاتی گردن نیز می‌گویند. رادیکولوپاتی گردنی اغلب از تغییرات ستون فقرات، به دلیل افزایش سن یا آسیب‌دیدن منجر می‌شود. علائمی مثل سوزن‌سوزن شدن یا بی‌حسی و ضعف در انگشتان یا دست شما را دارد.

دیسک کمر

وقتی دیسک‌های گردنی کوچک می‌شوند، مهره‌ها به هم نزدیک‌تر می‌شوند و گاهی اوقات می‌توانند منجر به آسیب‌دیدن یک یا چند دیسک شوند. علائمی مثل درد، بی‌حسی، مورمور شدن، احساس سوزش در گردن و درد را دارد.

حالت خوابیدن

نگه‌داشتن گردن در یک موقعیت نامناسب برای مدت طولانی می‌تواند منجر به کشیدگی در عضلات و تاندون‌های گردن و شانه‌های شما شود

نگه داشتن گردن در یک موقعیت نامناسب و ایجاد درد در گردن و شانه

برخی از وضعیت‌ها و فعالیت‌هایی که معمولاً منجر به درد گردن و شانه می‌شود عبارت‌اند از:

  • خوابیدن روی یک بالش خیلی بلند یا روی یک  بالش خیلی سفت
  • دندان‌قروچه یا فشردن دندان‌های خود در شب
  • نشستن پشت کامپیوتر یا پشت تلفن درحالی‌که گردنتان به سمت جلو کشیده شده یا به سمت بالا خم شده است
  • تکان دادن ناگهانی گردن در حین ورزش

حمله قلبی

درحالی‌که درد ناگهانی در قفسه سینه یا بازوها ممکن است نشانه حمله قلبی باشد، درد و بی‌حسی در گردن، کمر یا فک نیز از علائم آن است. درصورتی‌که اغلب علائم ذکر شده را در خود احساس کردید، بهتر است فوراً به پزشک مراجعه کنید تا درمان‌های موردنیاز برای شما انجام گیرد.

سکته مغزی

گردن درد می‌تواند نشانه یک نوع جدی سکته مغزی باشد. این وضعیت نادر است اما یکی از شایع‌ترین علل سکته مغزی در افراد زیر 50 سال است. سکته مغزی علائمی مثل افتادگی صورت، بی‌حسی بازو از ضعف، مشکل در تکلم و صحبت‌کردن، مشکل بینایی و مشکل در راه‌رفتن را دارد.

شکستگی استخوان ترقوه

استخوان ترقوه استخوان کمی خمیده در بالای قفسه سینه است که از تیغه‌های شانه تا قفسه سینه شما امتداد دارد. علائم شکستن ترقوه درد شدید، ناتوانی در بلندکردن بازو، آویزان شدن شانه، کبودی، تورم و حساسیت است.

شکستگی در استخوان ترقوه و ایجاد درد در شانه

شکستگی کتف

کتف استخوان بزرگ و مثلثی شکلی است که بازو شما را به استخوان ترقوه متصل می‌کند. شکستگی کتف می‌تواند در صدمات با ضربه زیاد مانند برخورد موتورسیکلت یا وسیله نقلیه موتوری اتفاق بیفتد. ‌ علائمی مثل درد شدید هنگام حرکت بازو و تورم در پشت شانه را دارد.

درد ناشی از شکستگی کتف

شانه یخ‌زده (کپسولیت چسبنده)

منظور از شانه یخ‌زده موقعیتی است که حرکت‌دادن شانه دشوار و دردناک می‌شود. معمولاً افرادی که بین 40 تا 60 سال قرار دارند و دچار دیابت هستند در معرض چنین خطری قرار می‌‌گیرند. علت دقیقی برای ایجاد چنین مشکلی مشخص نشده است. علائم این مشکل، درد در شانه و گاهی در بازو است.

جداشدن شانه

جداشدن شانه آسیبی است به مفصل که در آن استخوان ترقوه با بالاترین نقطه (آکرومیون) تیغه شانه شما برخورد می‌کند. مفصل آکرومیوکلاویکولار نامیده می‌شود. آسیب به مفصل آکرومیوکلاویکولار معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که مستقیماً روی شانه خود بیفتید. شدت جراحت می‌تواند از یک رگ‌به‌رگ شدن جزئی تا یک جدایی کامل که یک برآمدگی بزرگ بالای شانه را نشان می‌دهد متغیر باشد. درد می‌تواند در نواحی اطراف جراحت ایجاد شود.

دردهای ارجاعی در گردن و شانه

به دلیل نزدیک بودن عصب شانه و گردن، اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. ممکن است دردی را در شانه احساس کنید که در واقع از گردن شما می‌آید و بالعکس که به این درد ارجاعی می‌گویند. علائمی مثل درد گزگز شدن، سوزش، دردی که به تیغه شانه، آرنج و دست گسترش پیدا می‌کند، دردی که هنگام چرخاندن گردن به بازوی شما سرایت می‌کند را داشته باشد.

بزرگ‌شدن کیسه صفرا

درد در شانه راست می‌تواند نشانه‌ای از انسداد مجاری کیسه صفرا باشد. همچنین گاهی ممکن است در استخوان پشت شانه خود احساس درد داشته باشید و گاهی درد ایجاد شده ناگهانی و شدید باشد. علائمی مثل درد ناگهانی در سمت راست بالای شکم، درد در مرکز شکم، زیر استخوان سینه شما و حالت تهوع یا استفراغ دارد.

سرطان

در برخی موارد گردن درد مداوم می‌تواند نشانه سرطان سر یا گردن باشد. شایع‌ترین علل سرطان سروگردن، مصرف بیش از حد الکل و تنباکو است که در حدود علت 75 درصد موارد ابتلا را شامل می‌شود. منبع مورد اعتماد درد ارجاعی در شانه نیز می‌تواند از علائم سرطان ریه باشد.

درد در یک طرف گردن و درد شانه

درد اغلب در یک طرف گردن رخ می‌دهد. این معمولاً به دلیل کشیدگی یا رگ‌به‌رگ شدن در آن طرف یا به دلیل وضعیت بد خوابیدن است. افراد راست‌دست ممکن است بیشتر به گردن یا شانه راست خود فشار بیاورند.

درد به‌ویژه در شانه راست می‌تواند نشانه سنگ کیسه صفرا باشد.

درد و کشیدگی در گردن و شانه

درد گردن و شانه همراه با سردرد

تنش عضلانی در گردن یکی از دلایل بسیار شایع سردردهای تنشی است. این یک نوع درد است که به‌عنوان سردرد سرویکوژنیک شناخته می‌شود. علائمی مثل درد در یک طرف سر یا صورت، سفتی گردن و سردرد پس از برخی حرکات گردن و درد اطراف چشم شما را دارد.

 درمان خانگی درد گردن و شانه

اگر درد گردن و شانه شما خفیف است، می‌توانید با درمان‌های خانگی به تسکین درد کمک کنید. برای علائم شدیدتر، به پزشک مراجعه کنید.

برخی از نکات و روش‌های پیشگیری زیر را در خانه امتحان کنید:

از ورزش یا سایر فعالیت‌هایی که ممکن است این ناحیه را تشدید کند، خودداری کنید.

برای سه روز اول پس از شروع درد از کیسه یخ روی ناحیه مورد نظر استفاده کنید. کیسه یخ را در یک حوله بپیچید و تا 20 دقیقه، 5 بار در روز از آن استفاده کنید. این کار به کاهش تورم کمک می‌کند.

کرم های موضعی ضد درد و مسکن‌های OTC (بدون نیاز نسخه پزشک) مصرف کنید.

به‌آرامی ناحیه گردن و شانه را ماساژ دهید.

تمرینات برای درد گردن و شانه

این حرکات کششی و تمرینی را برای تسکین درد گردن و شانه انجام دهید. این حرکات و کشش‌های ملایم برای سفتی هستند. اگر درد شما شدیدتر است یا با تمرینات افزایش می‌یابد، آنها را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

پزشک همچنین ممکن است شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع دهد که بتواند روی بافت نرم و عضلات شما کار کند تا درد را کاهش دهد. درمانگر می‌تواند یک برنامه ورزشی خانگی متناسب با نیازهای شما به شما ارائه دهد. این کار به تقویت گردن و شانه‌های شما کمک می‌کند تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

کشش گردن

کشش‌های زیر را به‌صورت سه یا چهار بار در یک‌زمان انجام دهید:

  1. در یک وضعیت آرام بنشینید.
  2. سرخود را به سمت جلو خم کنید و چانه خود را نزدیک قفسه سینه خود ببرید، به مدت 5 تا 10 ثانیه در این حالت بمانید.
  3. به‌آرامی سرخود را به سمت عقب خم کنید و به سقف نگاه کنید. آن را به مدت 5 تا 10 ثانیه نگه دارید.
  4. سرخود را به سمت راست خم کنید، انگار که گوش خود را به سمت شانه خود گرفته‌اید. شانه خود را شل نگه دارید و به مدت 5 تا 10 ثانیه در وضعیت خود بمانید.
  5. حرکت سمت چپ را نیز تکرار کنید.

    فعالیت های کششی برای تقویت گردن و شانه

کشش بالایی کتف

عضله بالابرنده کتف در کنار و پشت گردن شما در هر طرف قرار دارد. استخوان کتف را که بازو و استخوان ترقوه شما را به هم متصل می‌کند، بالا می‌برد. برای انجام این حرکت:

  1. طوری بایستید که پهلویتان رو به دیوار باشد و بازوی خود را از آرنج به سمت بالا خم کنید و یک زاویه قائمه تشکیل دهید.
  2. سرخود را به سمت مخالف بچرخانید و سرخود را خم کنید تا جایی که کشش ملایمی را در گردن و پشت خود احساس کنید. 5 تا 10 ثانیه نگه دارید.
  3. با طرف دیگر تکرار کنید.

کشش شانه

  1. در یک در بایستید، هر دودست خود را در آرنج با زاویه قائم خم کرده و دستان خود را روی چارچوب در قرار دهید. ‌
  2. تا زمانی که کشش ملایمی را در زیر استخوان ترقوه خود احساس کنید به جلو خم شوید.
  3. 5 تا 10 ثانیه نگه دارید.

درمان درد گردن و شانه

درمان درد گردن و شانه به علت اصلی آن بستگی دارد. حمله قلبی، سکته مغزی و سایر شرایط جدی اغلب شامل درمان اورژانسی است. برای بسیاری از موقعیت‌های دیگر، درمان‌های خانگی، فیزیوتراپی و ماساژ باعث بهبودی می‌شوند.

به پزشک مراجعه کنید اگر:

دامنه حرکت شما محدود است، درد قابل‌توجهی دارید، ممکن است پارگی عضله یا تاندون یا چیز جدی‌تری باشد که نیاز به درمان فوری دارد، همچنین در صورت تداوم، بدتر شدن یا بازگشت درد پس از بهبودی، باید به پزشک مراجعه کنید.

پس اگر درد یا سایر علائم شروع به تشدید کرد، با پزشک خود تماس بگیرید یا بلافاصله به بخش اورژانس بیمارستان بروید. در بسیاری از موارد، آسیب‌های ساده مانند کشیدگی و کبودی، خود به خود بهبود می‌یابند و نیازی به مراجعه به مطب ندارند. اگر درد، ضعف، بی‌حسی، سردی، تغییر شکل یا تغییر رنگ شدید یا بدتر شد، باید فوراً به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

اگر تب شدید، سردرد شدید، درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه، حالت تهوع، تعرق یا در صورت شروع ناگهانی بی‌حسی یا ضعف، به‌ویژه در یک طرف بدن دارید، با اورژانس تماس بگیرید.

جلوگیری از درد گردن و شانه

شما می‌توانید با نشستن و راه‌رفتن با وضعیت درست و تغییر حرکات روزانه خود برای جلوگیری از فشار بر گردن یا شانه‌ها از درد گردن و شانه جلوگیری کنید.

وضعیت بدنی خوب را تمرین کنید:

پشت ‌به‌ دیوار بایستید. شانه‌ها، باسن و پاشنه‌های خود را روی دیوار قرار دهید.

کف دست خود را تا جایی که می‌توانید به سمت دیوار حرکت دهید و سپس به سمت پایین بروید.

10 بار تکرار کنید و سپس به جلو بروید.

این باید به شما کمک کند صاف بایستید و بنشینید.

ورزش‌های کششی انجام دهید:

یک برنامه کششی ایجاد کنید که گردن، شانه‌ها و کمر شما را شل کند. از تمرینات ذکر شده در بالا استفاده کنید یا از پزشک خود بپرسید.

مهم است که هنگام ورزش فرم خوبی داشته باشید، به‌طوری‌که عضله، تاندون یا رباط را کشیده یا فشار ندهید.

تغییر عادت‌های بد در محل کار:

فعالیت‌های تکراری می‌تواند به گردن و شانه‌های شما فشار وارد کند. گاهی اوقات این فعالیت‌ها قابل اجتناب نیستند، بنابراین برای به‌حداقل‌رساندن استرس به دنبال کمک باشید.

اگر زیاد با تلفن صحبت می‌کنید، با خرید هدست، گردن و شانه‌های خود را از پشتیبانی تلفن نجات دهید.

روی صندلی‌ای بنشینید که به شما آسیب نرساند.

استراحت‌های مکرر داشته باشید.

نشستن نامناسب بر روی صندلی و فشار وارده بر گردن و شانه

هفت مزیت استفاده از ماساژور گردن و شانه

در این زندگی پرشتاب، این امکان برای همه وجود ندارد که هر روز ورزش کنند یا از عهده ماساژدرمانی برآیند. ماساژور گردن و شانه می‌تواند درد را در خلوت خانه شما تسکین دهد. در اینجا به 7 مزیت ماساژور گردن و شانه اشاره شده است که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است:

ماساژور گردن و شانه

1. کاهش درد به طور طبیعی

مردم تمایل به مصرف داروهای مسکن برای کاهش درد گردن و شانه دارند. بااین‌حال، عوارض جانبی شدیدی دارد. ماساژور گردن و شانه به مبارزه طبیعی با درد کمک می‌کند.

2. نواحی غیرقابل‌دسترس را تسکین می‌دهد

ماساژور گردن و شانه به نواحی در پشت و کناره‌های گردن که دسترسی به آن‌ها سخت است کمک می‌کند.

3. استرس را کاهش می‌دهد

ماساژ عضلات گردن و شانه باعث تسکین شدید استرس پس از یک روز کاری سخت می‌شود. استرس می‌تواند منجر به عدم تمرکز شود که به نوبه خود بهره‌وری شما را در محل کار کاهش می‌دهد.

4. قابلیت حمل آسان

کاربران می‌توانند هر جا که می‌روند ماساژور گردن و شانه ببرند. آن را هنگام تماشای تلویزیون یا درازکشیدن در رختخواب امتحان کنید. این ماساژور را می‌توان برای تسکین فوری درد به محل کار نیز حمل کرد.

5. شل کردن عضلات

علت اصلی سفتی عضلات، تجمع اسیدلاکتیک است. یک ماساژ خوب به خلاص شدن از شر این سم کمک می‌کند و گردش خون در ناحیه را افزایش می‌دهد.

6. صرفه‌جویی در هزینه و زمان

رزرو قرار ملاقات با یک ماساژور گران‌ قیمت است. همچنین از شما زمان زیادی می‌گیرد. خرید یک ماساژور گردن و شانه خوب در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند و از رفت و آمدهای  گران‌ قیمت به کلینیک ماساژ جلوگیری می‌کند.

7. مناسب برای همه

ماساژور گردن و شانه برای افراد در هر سنی مناسب است. این وسیله می‌تواند برای متخصصان کامپیوتر، کارمندان اداری، افراد خانه‌دار، ورزشکاران، افراد مبتلا به خستگی عضلانی، یا افراد مسن با گردش خون ضعیف بسیار کارآمد باشد.

درد گردن و شانه معمولاً در نتیجه کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن ناشی از فعالیت بیش از حد یا وضعیت نامناسب است. گاهی اوقات این درد خودبه‌خود از بین می‌رود. ورزش‌های کششی و تقویتی نیز می‌توانند درد را درمان کنند.

گاهی اوقات درد گردن و شانه به دلیل شکستگی در استخوان‌های شانه شما است. شدت درد معمولاً به شما هشدار می‌دهد که باید به دنبال کمک پزشکی باشید. در موارد بسیار نادر، می‌توان به درد ناشی از عللی مانند سنگ کیسه صفرا یا سرطان اشاره کرد. دو وضعیت اورژانسی (حمله قلبی و سکته) نیز می‌توانند باعث درد ناگهانی گردن و شانه شوند. این موارد نیاز به درمان فوری دارند.

در این مقاله سعی کردیم به علت درد گردن و شانه و درمان آن بپردازیم، سلامتی از مهم‌ترین داشته‌های هر انسانی است که باید به حفظ و مراقبت از آن بپردازد. ممنون که تا آخر این مقاله با ما بودید، آرزوی سلامتی و تندرستی برای شما داریم.