۰ نفر

۱۲ فایده قهوه برای سلامتی که از آن بی خبرید!

۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۲۳
کد خبر: 637412
۱۲ فایده قهوه برای سلامتی که از آن بی خبرید!

قهوه برای قرن ها مورد تمجید و تمسخر قرار گرفته است. کافئین، پرمصرف ترین ماده روانگردان در جهان، شناخته شده ترین عنصر قهوه است. اثرات مفید آن بر بدن انسان به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است، اما قهوه به طور کلی یک نوشیدنی پیچیده با هزاران ماده مختلف است. برخی از مطالعات استدلال می ‌کنند که قهوه بدون کافئین ممکن است اثرات مشابهی برای سلامتی داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی فواید و مضرات قهوه بپردازیم و پی ببریم که خوردن آن خوب است یا خیر؟

1. قهوه عملکرد فیزیکی شما را افزایش می‌دهد

حدود یک ساعت قبل از ورزش یک فنجان قهوه سیاه بنوشید و عملکرد شما 11 تا 12 درصد بهبود می‌یابد. کافئین باعث افزایش سطح آدرنالین در خون شما می‌شود. آدرنالین هورمون "جنگ یا گریز" بدن شما است که به شما کمک می کند تا برای فعالیت بدنی آماده شوید.

تاثیر قهوه بر میزان فعالیت جسمی و سلامت بدن

2. قهوه ممکن است به کاهش وزن کمک کند

قهوه حاوی منیزیم و پتاسیم است که به بدن انسان کمک می‌کند تا از انسولین استفاده کند، سطح قند خون را تنظیم می‌کند و ولع شما را برای خوراکی ها و میان وعده های شیرین کاهش می‌دهد.

3. قهوه به چربی سوزی کمک می‌کند

کافئین به سلول های چربی کمک می‌کند تا چربی بدن را بشکنند و از آن به عنوان سوخت برای فعالیت بدنی استفاده کنند.

4. قهوه به شما کمک می‌کند تمرکز کنید و هوشیار بمانید

مصرف متوسط کافئین، 1 تا 6 فنجان در روز، به تمرکز شما کمک می‌کند و هوشیاری ذهنی شما را بهبود می‌بخشد.

5. قهوه خطر مرگ را کاهش می‌دهد

مطالعات نشان داده است که خطر مرگ زودرس مصرف کنندگان قهوه 25 درصد کمتر از افرادی است که قهوه نمی‌نوشند.

6. قهوه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

یک مطالعه نشان داده است که قهوه ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان تا 20 درصد و سرطان رحم را در زنان تا 25 درصد کاهش دهد (افراد گروه آزمایش چهار فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند). کافئین همچنین ممکن است از پیشرفت سرطان سلول پایه‌ای، شایع ترین نوع سرطان پوست، جلوگیری کند.

دانه های قهوه

7. قهوه خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد

مصرف معقول قهوه (2 تا 4 فنجان در روز) با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است.

8. قهوه خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می‌دهد

مطالعات نشان داده است که نوشیدن منظم قهوه خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را تا 25 درصد کاهش می‌دهد. شواهدی وجود دارد که قهوه باعث فعالیت در بخشی از مغز می‌شود که تحت تأثیر پارکینسون قرار گرفته ‌است.

9. قهوه از بدن شما محافظت می‌کند

قهوه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به عنوان جنگجویان کوچکی عمل می‌کند و در برابر رادیکال‌های آزاد در بدن شما محافظت میکند.

10. قهوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش دهد

کافئین حساسیت شما به انسولین را کاهش می‌دهد و تحمل گلوکز را مختل می‌کند، بنابراین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.

11. قهوه از مغز شما محافظت می‌کند

سطح بالای کافئین در خون شما خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. همچنین خطر ابتلا به زوال عقل را کم‌تر می‌کند.

12. قهوه خلق و خوی شما را روشن می‌کند، به مبارزه با افسردگی کمک می‌کند و خطر خودکشی را کاهش می‌دهد

کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و تولید انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین را افزایش می‌دهد که خلق و خوی شما را شادتر می‌کند. دو فنجان قهوه در روز از خطر خودکشی تا 50 درصد جلوگیری می‌کند.

و اما در ادامه به مضرات و خطرات ناشی از نوشیدن قهوه می پردازیم:

1. قهوه می‌تواند بسیار سمی باشد

قهوه بی‌ کیفیت می‌ تواند ناخالصی ‌های زیادی در خود داشته باشد و باعث بیماری و سردرد شود. اگر قهوه شما از دانه ‌هایی ساخته شده باشد که بیش از حد باز شده یا خراب شده‌اند، این اتفاق می‌افتد. حتی یک دانه خراب می ‌تواند فنجان شما را سمی کند. اگر برای تهیه قهوه هزینه مناسبی پرداخت می‌کنید و قهوه با کیفیت بالا می‌خرید، لازم نیست نگران این موضوع باشید.

2. قهوه می‌تواند شما را بکشد

بله، اگر 80 تا 100 فنجان (23 لیتر) را در یک جلسه کوتاه بنوشید. این دوز کشنده است و معادل 10 الی 13 گرم کافئین در بدن شما خواهد بود. با این حال، قبل از رسیدن به این نقطه، بیشتر آن را بالا خواهید آورد زیرا نوشیدن 23 لیتر از هر مایعی زیاد است. حتی نوشیدن 23 لیتر آب می تواند شما را بکشد.

فنجان های قهوه و مصرف بالای کافئین

3. قهوه باعث بی خوابی و بی قراری می‌شود

باز هم، این موضوع تأثیر کافئین است. حداکثر مقدار توصیه شده کافئین شما 400 میلی گرم است، تقریباً مقداری که از 4 فنجان قهوه دریافت می‌کنید. اگر به کافئین حساس هستید، مراقب نوشیدن قهوه باشید. احتمالاً از قبل می‌دانید که چه مقدار و چه نوع قهوه برای شما مناسب است یا برای شما مناسب نیست. مقدار کافئینی که برای مصرف انسان بی خطر است در واقع در DNA ما نوشته شده است.

بی خوابی حاصل از نوشیدن زیاد قهوه و کافئین

4. اگر باردار هستید بیش از یک فنجان در روز ننوشید

مطالعات در مورد تأثیر قهوه بر روی جنین بحث برانگیز بوده است، اما یک چیز مطمئن است: اگر در دوران بارداری قهوه بنوشید، کافئین به جنین نیز می‌رسد و کودک شما به کافئین بسیار حساس است. بنابراین، اگر یک مصرف کننده پای ثابت قهوه هستید و نمی‌توانید در دوران بارداری نوشیدن آن را متوقف کنید، حداقل مصرف قهوه خود را به یک فنجان در روز کاهش دهید.

5. اگر کلسترول بالا دارید لطفا قهوه فیلتر شده را انتخاب کنید

دانه‌های قهوه حاوی کافستول و کاهوول هستند، دو ماده‌ای که به نظر می‌رسد سطح کلسترول LDL را افزایش می‌دهد. فیلتر کردن قهوه بیشتر LDL را به دام می اندازد، اما کافستول و کاهوول در اسپرسو، قهوه ترک، فرنچ پرس و قهوه پخته شده به سبک اسکاندیناوی یافت می‌شود.

(مصرف LDL از یک فنجان اسپرسو هنوز آنقدر کم است که برای افرادی که سطح کلسترول طبیعی دارند، در خطر نیست. همچنین مطالعاتی نشان می‌دهد که کافستول و کاهوول، ضد سرطان بوده و می‌تواند برای کبد شما مفید باشد.)

6. قهوه برای بچه‌ها، ممکن است شب ادراری را افزایش دهد

یک نظرسنجی گزارش داد که مصرف کافئین در کودکان 5-7 ساله ممکن است شب ادراری را افزایش دهد.

تا به اینجا به مزایا و معایب قهوه پرداختیم شاید سوال شما این باشد که چگونه یک قهوه خوب انتخاب کنیم، جواب این سوال شما در ادامه این مطلب آمده است:

قهوه بن مانو

این برند در سال ۱۳۹۵ راه اندازی شد و هدف بن مانو تولید قهوه‌های خاص و با کیفیت بود و تا امروز نیز، این شرکت در همین مسیر گام برداشته است. اگر به دنبال برندی مطمئن و با کیفیت هستید، بدون شک بن مانو می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

بن مانو علاوه بر فواید قهوه یعنی افزایش سطح انرژی، چربی سوزی، بهبود عملکرد بدن، کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دو، حفاظت در برابر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل، کاهش خطر ابتلا به پارکینسون، خاصیت ضد افسردگی، کمک به افزایش طول عمر، حاوی مقادیری از ویتامین ب۵، ب۳، ب۲ و منگنز و پتاسیم می‌باشد که برای بدن مفید و ضروری هستند و از کبد هم محافظت می‌کند.

قهوه اسپرسو بن مانو

نوشیدنی‌ اسپرسو از عصاره‌گیری دانه‌های قهوه تحت فشار بالا و دمای حدود ۹۰ درجه‌ی سلسیوس تهیه می‌گردد. اصولاً آماده‌سازی نوشیدنی اسپرسو نیازمند دانش، مهارت و تجهیزات خاص است و معمولاً در کافی‌شاپ‌ها به‌صورت خالص یا به‌عنوان پایه‌ی نوشیدنی‌هایی مانند کاپوچینو سرو می‌شود. در کلی‌ترین حالت، دانه‌های قهوه به دو دسته‌ی عربیکا و روبوستا تقسیم می‌شوند. مشخصه‌ی اصلی قهوه‌های عربیکا، عطر و طعم خوشایند آن‌هاست. در مقابل قهوه‌های روبوستا میزان کافئین بالا و کف زیادی دارند. برای تهیه‌ی یک قهوه اسپرسو مطلوب و متناسب با سیلقه و نیاز مصرف‌کننده باید مقادیر مشخصی از دانه‌های قهوه‌های عربیکا و روبوستا ترکیب شوند. 

دانه قهوه اسپرسو ۱۰۰% عربیکا با درجه‌ی برشته‌کاری میان‌تیره که خاستگاه آن آفریقا و آمریکای لاتین است. اسیدیته‌ی این قهوه ملایم، کافئین آن متوسط و طعم یاد آن کارامل، کاکائو و شکلاتی است.

قهوه اسپرسو بن مانو

برای خرید قهوه اسپرسو بن مانو کلیک کنید

قهوه ترک بن مانو

قهوه ترک بن مانو از ترکیب دانه‌های قهوه‌‌های عربیکا و روبوستای تازه تهیه می‌شود. طعم آن شیرین و شکلاتی است و کف بالایی دارد. رایحه این قهوه سبک و با رگه‌های آجیلی است. قهوه ترک به شیوه‌ی خاصی از دم‌آوری قهوه گفته شده و ارتباطی با دانه‌های قهوه استفاده‌ شده ندارد. در حقیقت، قهوه‌ی ترک با ریزترین درجه در قیاس با انواع قهوه‌ها آسیاب می‌شود. تفاوت اصلی قهوه ترک با سایر شیوه‌های دم‌آوری، غلظت بالای آن است؛ چراکه قهوه‌های آسیاب شده بدون عبور از صافی درون نوشیدنی قهوه باقی می‌مانند.

قهوه ترک بن مانو

برای خرید قهوه ترک بن مانو کلیک کنید

 

بنابراین، آیا قهوه برای شما خوب است یا بد؟

اگر کلسترول بالا دارید یا به کافئین حساس هستید، باردار هستید یا فرزند (یا والدین یکی از آن‌ها) هستید، باید به نوشیدن قهوه توجه کنید.

برای دیگران، مقادیر معقول (1 تا 6 فنجان در روز) قهوه می‌تواند برای شما مفید باشد. می‌تواند از بیماری‌های جدی جلوگیری کند، ذهن و ماهیچه‌های شما را تقویت کند و حتی به کاهش وزن کمک کند. به یاد داشته باشید، تا زمانی که قهوه بدون سم و ویژه می‌نوشید و آن را با احتیاط دم می‌کنید، از آن لذت ببرید و بدانید که برای شما مفید است. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. از اینکه تا پایان با ما همراه بودین از شما متشکریم.